The Troop ar

The Troop – návrat do zlaté éry strategií

25. 1. 2024

Druhá světová válka byla zásadním globálním vojenským konfliktem v letech 1939–1945. Tento válečný konflikt stál více než 62 milionů lidských životů a přinesl pro přeživší řadu let bídy a utrpení. Mezi jedny z nejkrvavějších událostí druhé světové války patří bezesporu Operace Overlord, známá spíše jako spojenecké vylodění v Normandii. Tahová taktická strategie The Troop vám dá okusit, co následovalo po vylodění v Normandii, při svádění tuhých bojů o každý metr okupovaného území.

The-Troop-mapa

The Troop je postavena na historických základech

Válečná hra The Troop odehrávající se v období druhé světové války využívá hexová pole a klasické rozhraní ze starších osvědčených titulů. Hra byla přes dva roky v předběžném přístupu a stojí za ní vývojáři z Giant Flame pod vydavatelskou taktovkou PLA Studios. Vydání hry a spuštění do plné verze je určitým způsobem vyvrcholení vášnivého projektu, který byl z velké části formován zpětnou vazbou od hráčského jádra a herní komunity tohoto titulu. Některé herní postavy tak dostaly jako poděkování jména po významných fanoušcích z řad této komunity.

Nyní však k zasazení doby, ve které se hra odehrává. Jak jsem již zmínil, titul čerpá z bohatého tématu druhé světové války, a to konkrétně z data 6. června 1944, tedy Dne D. Spojenecké jednotky se vyloďují na plážích v Normandii a začíná tak jedna ze závěrečných fází druhé světové války. Tato historické událost je začátek krutého tažení, jehož cílem bylo vyrvat severozápadní Evropu z německé kontroly, a tvoří historické pozadí The Troop.

Nejedná se však o historicky věrné tažení, což zdůrazňují i vývojáři, kteří tedy místo historické přesnosti šli záměrně po hratelnosti a přístupnosti. Jinými slovy, hra není zatížena na postavy ani na příběh jako takový, a to i přesto, že se hlavní režim, který by se dal označit jako kampaň, nazývá příběhový. Titul pracuje s historickou premisou, kterou je Den D, a je inspirovaná skutečnými událostmi, ale kromě Spojenců se také můžete postavit na stranu nacistického Německa v rámci principu „co kdyby“ a pokusit se tak zvrátit tok dějin ve svůj prospěch. Bojištěm vám budou poměrně rozsáhlé mapy, které tvoří farmy, zničená města, lesy, pole i opuštěné vesnice.

„Deo gratias Anglia redde pro victoria! Owre Kynge went forth to Normandy“

Vybrat si můžete z již zmíněného příběhového režimu a klasického Skirmishe. Příběhový režim obsahuje celkem 36 příběhových misí, jež navazují na Den D, rozdělených do čtyř kampaní. Ujmete se velení nad britskými, německými či kanadskými jednotkami s tím, že každá mise působí odlišně, a navíc ji můžete řešit z obou stran konfliktu. V tomto režimu vaše jednotky získávají v průběhu času zkušenosti, což má vliv na jejich morálku a dovednosti. Zde se rozhodně sluší zmínit i obtížnost a umělou inteligence nepřátel.

V první misi se dobře naučíte, jak hra funguje, a prověříte si své schopnosti, po zhruba páté misi jde obtížnost výrazně nahoru. AI si najednou začne více věřit, nepřátelské jednotky se lépe takticky přemisťují, snaží si navzájem pomáhat a dostat (nalákat) vás do křížové palby nebo minového pole. To rozhodně není na škodu a lehce mi to připomíná starší strategické hry z mých mladých let, jako byl třeba Sudden Strike a jemu podobné strategie. Několikrát jsem však měl pocit, že AI podvádí, že mě dokáže přesně vidět i v rámci budov a opevnění, kde by tak přesný dohled mít neměla. Taktéž přesné zásahy minometnou palbou do mých jednotek mi poměrně drásaly nervy. Tím spíš, že hra pracuje s principem dohledu a „válečné tmy“, tedy zatmavenou částí mapy, na kterou nevidíte.

Umělá inteligence, tedy hloubka její taktiky, je opravdu působivá a leckdy překonává zvolené nastavení (Skirmish). Schopnost skvělého využití minometné palby, kouřových granátů, i vyhýbání se risku a stažení se je v některých situacích opravdu impozantní. AI si je navíc vědoma, že každá ztráta jednotky může být fatální, proto se snaží i efektivně přemisťovat. To ovšem může být vedeno do extrému, takže v rámci střídání tahů můžete honit v budovách jeden nepřátelský oddíl napříč třeba dvaceti tahy, než se stáhnete k oné budově s více jednotkami.

Režim Skirmish vám pak umožní si všechno zvolit dle vašich potřeb a tužeb, a to včetně toho, jaký typ jednotek budete mít k dispozici nebo kde se s nepřítelem utkáte. Co může některým hráčům vadit, je absence multiplayeru.

Dvakrát měř a jednou střílej

Jak jsem již zmínil, pohybovat se budete v rámci hexových políček, která můžete znát z jiných tahových strategií tohoto typu. K tomu slouží body pohybu, tedy „move points“ (MP). Tyto body určují, jak daleko se mohou vaše jednotky pohybovat, a pokud u zvolené jednotky tyto body vyčerpáte, jejich tah v kole končí. Jednotky mají různé limity těchto MP, což je další bod, který musím kvitovat.

Pěší jednotky jako řadoví vojáci nebo granátníci mají v základu 4 MP, přesun přes krátké živé ploty a mělké porosty nebo cesty stojí v základu 3 MP, zatímco přesun přes složité a málo přístupné cesty nebo horší terén stojí 4 MP. Přesun do budov vás bude stát 2 MP. Střelba je pak závěrečnou akcí, která ukončí tah zvolené jednotky. Čím více se však pěší jednotka hýbala, tím méně je střelba přesná.

Tanky a obrněná vozidla mají 6 MP, mohou couvat, otáčet se nebo postupovat vpřed. Po silnicích a dobrých cestách se navíc pohybují dále než po trávě či horším terénu v rámci poměru k MP. Tanky a další obrněná vozidla mají své vlastní schéma ovládání, které může zprvu připadat poměrně složité. Věž, korba a kanóny se ovládají zvlášť a totéž vlastně platí pro veškeré vybavení na vozidlech, jako jsou kulomety na korbě, hlavní kanón, či menší kulomety pro střelce. Můžete otevírat a zavírat poklopy, čímž ovlivníte dohled a procentuální poměr zásahu. Samozřejmě to má i svá rizika, takže velitele může zasáhnout nepřátelský odstřelovač, do tanku vám může nepřítel skrze otevřený poklop hodit granát a další. Každé z vozidel ve hře má hodnoty pancéřování pro každou stranu a každá vystřelená střela se může odrazit nebo proniknout dovnitř a zničit díky tomu subsystémy nebo zabít členy posádky. Na vozidlech můžete podle typu vyřadit pásy, motor, věž, prostě všechno, co byste čekali v reálném prostředí a jak je někdy možné vidět ve válečných filmech. Tak jako v reálu i zde platí, že čím větší (obrněnější tank), tím je těžší jej zničit. Když je vozidlo ztraceno, můžete přikázat přeživším členům posádky opustit vozidlo.

Při střelbě a míření se používají střelecké body (GP). Tanky musí před střelbou zamířit svou věž vhodným směrem a až poté můžete střílet. Každý tah strávený mířením na statický cíl zvyšuje přesnost a šanci na zásah. U vzdálených cílů je proto vhodné (a někdy i nutné), aby vaše jednotka vydržela mířit na cíl i více než dva tahy. Pokud se vaše přesnost vyšplhá na 100 %, nic už vám nebrání k efektivnímu zásahu vámi zvoleného cíle.

Temná doba druhé světové války

Vizuální stránka The Troop je lehce rozpačitá. Jsou tu prvky, které se opravdu povedly, a při detailu na tanky a obrněná vozidla je vidět nejen historická přesnost, ale i kus dobře odvedené práce. Pak tu je ale fakt, že všechny věci vypadají „zubatě“, s hrubými hranami. Animace pohybu pěších jednotek je spíše umělá se základním movesetem. Celková estetika hry je zasazena do blátivé zelené barvy. Její podání pak kolikrát působí nepřehledně, znesnadňuje rozeznávání věcí na první pohled a kolikrát i orientaci.

Animace při vyřazení tanku nebo zajímavých zásazích působí lehce zastarale, a i když je znát historická přesnost, důraz na grafický detail a estetiku mohl být o něco lepší. Na skvělou hratelnost to nemá zásadní vliv, ale pokud patříte mezi hráče, kteří hledají i skvělou grafiku, zde byste mohli být zklamáni.

Zvuková stránka hry je průměrná, tedy nijak zvlášť neohromí, ale vyloženě neurazí. Výbuchy granátů, dopadající střely a odrazy od pancíře by mohly být trochu výraznější a hlubší. Hudební doprovod není špatný, ale postrádá rozmanitost. Vyzdvihnout musím jednoznačně zvukové projevy pěších jednotek, které působí opravdu dobře, a to i přesto, že se opakují.

The Troop je povedená tahová strategie s hexovými poli, která se svou hratelností a zejména umělou inteligencí posouvá zpět do zlatých dob náročných strategií. Titul vám nedá nic zadarmo, AI se vás bude snažit dostat do křížové palby, bude se vás snažit utahat, dostat, kam potřebuje, nebude zbytečně riskovat a dokáže vám pěkně zatopit.

• historicky přesné jednotky
  • AI taktizuje a snaží se zbytečně neriskovat
  • rozhraní vozidel a práce se střeleckými body i body pohybu