The Uncertain Last Quiet Day – úvodka

The Uncertain: Last Quiet Day – postapo svět robotů

23. 1. 2021
Zdroj náhledu: theuncertaingame

Technologický pokrok je už dnes dechberoucí. Jako malí jsme hráli hry na starých žlutých kazetách nebo disketách, ale dnes naše herní knihovny praskají ve švech pod náporem virtuálních videoher. Ještě nedávno byly myšlenky hologramů nebo robotů s umělou inteligencí rovnající se lidem téměř  futuristické. V dnešních dnech už dobře víme, že pro lidstvo není nic nemožné a už vůbec ne vývoj technologií. Kam až musíme zajít, než dosáhneme zlomu/bodu, kdy roboti nabydou vlastního vědomí a zničí lidstvo? The Uncertain: Last Quiet Day tyto otázky zodpoví za vás.

The Uncertain Last Quiet Day – přistižen
The Uncertain Last Quiet Day – RT a Abigail

Model RT-217NP

Dostáváme se do postapokalyptické budoucnosti, kdy si roboti vytvořili vlastní společnost. Svět robotů funguje skvěle, všichni se místo emocí řídí chladnou logikou. Nevznikají tak konflikty, nejsou války, hlad, chudoba apod. Každý robot má své uplatnění a vše se tak zdá být dokonalé - možná až příliš. O lidské rase se mluví, jako by již dávno vyhynula. Hlavní hrdina RT-217NP žije nedaleko města na opuštěném statku. Když poblíž jeho domu havaruje loď převážející údajně vyhynulé lidi, celý jeho dosavadní život se otočí vzhůru nohama. RT je před policií zachráněn partou robotů z odboje. Tito roboti znají pravdu o existenci lidské rasy, jejich nahánění a následné zabíjení. Vědí také tom, že každý robot, který  jen koutkem svého robotického oka zahlédl člověka, byl okamžitě zničen. Odboj chce lidem pomoci a zajistit jim bezpečné místo pro jejich život. Z jakého důvodu? To už musíte zjistit sami. RT se přidává k odboji a mise za hledáním bezpečného úkrytu může začít.

Nasaďte laťku výš

Jednou zvláštností jsou volby dialogů, které nemají ani nejmenší vliv na příběh. Ten se odvíjí v sérii kratších misí. Nečekejte otevřený svět nebo volný pohyb. V rámci úkolu máte přístupnou jen omezenou oblast. Při průchodu lokacemi narazíte na logické minihry technického typu jako je například dekódování číselné kombinace trezoru, převádění energie nebo hledání předmětů pro opravy rozbité techniky. Tyto minihry jsou dost jednoduché a zřejmě pro vás nebudou představovat žádnou výzvu. Oproti tomu je hledání předmětů úkolem, který vás může zdržet i na desítky minut.

Grafické uspokojení

The Uncertain: Last Quiet Day vás velmi mile překvapí svou grafickou stránkou. Nebála bych se tvrdit, že má potenciál konkurovat některým dnešním tříáčkovým  titulům, zvláště když vezmeme v potaz, že jde o hru z roku 2016. Nádherná různorodá prostředí, skvělá fyzika objektů a variace robotů přimějí vaše hráčské srdíčko zajásat a kochat se prostředím kolem vás. Připojte k tomu všemu i sladěnou hudbu, která dobře dokresluje celkovou atmosféru. Po této stránce považuji hru za více než uspokojivou. Také dabing je taktéž velmi dobře pojat. RT si sice mnohdy mluví pro sebe a komentuje okolní prostředí či předměty, ale jeho komentáře jsou často relativně vtipné. Když robot nedokáže pochopit význam toalety, vaše koutky aspoň lehce zacukají.

Není všechno zlato, co se třpytí

Grafika, hudba, dabing i příběh jsou dobré, ale kde jsou plusy, musejí být i mínusy. Co vám bude asi nejvíce drásat nervy je kamera, občas také ovládání. Kamera si někdy lítá sem a tam jak se jí zrovna zachce, obzvláště ve více otevřených lokacích (hlavně ke konci). Znemožňuje vám to interakci s prostředím, bez čehož se neposunete dál. To není žádný velký průšvih. Největší mínus vidím v cutscénách, které nelze přeskakovat a v hratelnosti obecně. Na jednu stranu tento díl dohrajete zhruba za tři až čtyři hodiny, ani tak ale nemůžete jednotlivé mise opakovat či přeskakovat. Po dohrání hry navíc nedostanete možnost vybrat si jednu misi, kterou byste si chtěli projít znovu např. kvůli achievementu. Jednoduše to musíte zvládnout na jeden zátah, nebo si celou hru zopakovat od začátku.

Dalším minusem jsou monology hlavní postavy. RT komentuje každou věc, na kterou ukážete. Monology jsou sice vtipné, ale v některých pasážích docela dlouhé. Během monologu se navíc nemůžete hýbat. Zkrátka vám nezbyde nic jiného, než jen stát a čekat, až RT svůj komentář dokončí a pustí vás tak dál. Když ještě marně hledáte předměty v okolí a zoufale klikáte na všechno ve vašem zorném poli, opakující se komentáře vaše trápení jen zhorší. Nebylo by od věci přidat možnost přeskakovat cutscény a jednotlivé monology a nabídnout i možnost volby misí.

Tento titul mě překvapil, dokonce předčil má očekávání. Vývojáři ruského studia New Game Order odvedli skutečně dobrou práci i přes menší početnost jejich týmu. The Uncertain: Last Quiet Day disponuje chybkami, ty se však dají snést vzhledem k délce titulu. Perlička na závěr… jedná se pouze o první díl trilogie, tudíž se nedočkáte žádného konce. Hra vám to utne pěkně v tom nejzajímavějším. Ke konci roku 2020 vyšel díl druhý s názvem The Uncertain: Light at the End a na finále si budeme muset ještě nějakou tu chvíli počkat.

• grafika, dabing a hudba
  • zajímavý příběh
  • dobře napsané postavy