The Unliving - úvod

The Unliving – staňte se nekromantem!

30. 3. 2024

The Unliving vás zavede do temného světa, v němž se budete snažit stát nejděsivějším nekromantem. Ujměte se role vůdce, jenž vede svou nekonečnou armádu nemrtvých do boje. Zabíjejte vše živé, co vám přijde do cesty, a poté je vzkřiste, abyste tak rozšířili své řady. Titul The Unliving je rogue-lite akční RPG od vývojářů z RocketBrush Studio a za vydáním stojí Team17 (Dredge, Ship of Fools nebo také Classified: France ´44).

Studio se zaměřuje spíše na vytváření 3D postav do jiných her, různých prostředí a propriet či pozadí. Poskytlo například 3D interiéry a propriety pro mobilní hru Single City či postavy pro survival hru No Way Out. Tento titul je dostupný na PC, PS4, Xbox One i macOS. Pojďme se společně podívat na tento temný mytický svět stylizovaný v pixel artu.

Když se kouzlo pokazí

Povíme si teď něco málo k příběhu The Unliving. Ve hře se ujímáte role nekromanta, jenž se bohužel připletl, do čeho neměl. Kouzlo, na němž pracoval, se katastroficky nepovedlo a málem ho to úplně zničilo i s jeho věží. Jediné, co vás zachránilo od smrti, je vaše fylakterie. Ta zůstala naprosto nedotčena. Díky vašim stoupencům se probudí stín vašeho bývalého já. Bohužel pro vás si hodně věcí nepamatujete a postupem hrou se vaše vzpomínky postupně obnovují. Vaším hlavním úkolem při procházení tímto světem je nacházení kousků vaší duše a její následné obnovení.

Ta se totiž při nevydařeném kousku ve věži roztříštila na úlomky a tím velmi utrpěla i vaše síla nekromanta. Navíc se během vaší nepřítomnosti spojila církev a místní vlkodlaci, aby vás porazili nadobro. Zde začíná váš příběh. Se zlomkem síly a malou armádou porážíte hordy vašich nepřátel. Ty k jejich smůle měníte na své nemrtvé stoupence a postupně se probojováváte krajinou.

Není to pouze o vzkříšení

Systém dovedností v tomto titulu je celkem zajímavý. Vaší počáteční schopností je přimět mrtvé vstát, aby se mohli připojit k vaší nemrtvé armádě. Maximálně můžete používat až čtyři různé dovednosti, které si postupně otevíráte ve věži po každém neúspěšném průchodu. Najdete zde například stěnu z kostí, jež ze země vrhne na nic netušící nepřátele vlnu kostí a okamžitě je zabije (napíchnete si je jako špekáčky). Pokud máte radši jedy a otravy, jistě využijete možnost použít jedový mrak. Některé vaše schopnosti dokonce využívají kosti mrtvých z vaší armády, aby vybouchly a tím zranily nepřátele v okolí. Kromě těchto dalo by se říci klasických kouzel a schopností můžete využívat i dovednosti, které lze použít, pouze pokud se v okolí nekromanta nachází krev (červené bochánky) a ozvěny (zelené kuličky).

Všechny vaše schopnosti můžete využívat až poté, co je zakoupíte ve své věži, kam se vždy po vaší smrti vrátíte. Pokud čekáte obchod či knihu, v nichž byste kouzla zakoupili, tak to zde bohužel nenajdete. Podlaha vaší věže je totiž jeden obrovský grimoár. Kouzla jsou rozdělena do sedmi kapitol, a jakmile zakoupíte všechna kouzla z dané kapitoly, získáte ještě takový bonus. Jedná se o efekt, díky němuž z některého oživovaného druhu získáte navíc jiskru života (lifespark). O té však později.

The Unliving - grimoar na zemi

Dále je potřeba také zmínit, že vaše nemrtvá armáda má vlastní rozsah schopností (v závislosti na nekromantovi), jež můžete využívat během boje. Mohou léčit, vybuchovat a spoustu dalších věcí.

Věž je centrem všeho

Vaše věž je centrem všeho. Pokaždé, když na své cestě zemřete, objevíte se zde, abyste se mohli vylepšit a opět vyrazit. Není to však jen nějaké nudné místo. Postupem času se vaše věž zaplní postavami, jež potkáte na své pouti. Můžete zde vylepšovat svá kouzla, zbraň i postavu. To však není všechno, po každém úmrtí se dozvíte další kousek nekromantova příběhu.

Teď se spolu blíže podíváme na to, co zde můžete dělat. Hned na začátku věže naleznete Enchanter (Okouzlení). Nejedná se však o osobu, jež by prováděla tuto činnost, nýbrž o jakousi kamennou desku, v níž září tři barevné plameny. Zde najdete veškerá vylepšení pro vaši zbraň, „kosu“. Můžete z ní házet magické kopí, kletbou zrušit doplňování zdraví nepřítele či znehybnit soupeře. Kousek za tím naleznete „binding crucible“, zde přidáváte vylepšení členům vaší hordy (zdraví, sílu útoku) i sobě. Máte možnost zde ovlivnit, jak mocná bude vaše zbraň, i cooldown kouzel. Další na pořadí je nekromantský trůn s ostatními vylepšeními. Mezi tato vylepšení patří rychlejší dobíjení zbraně, obnova zdraví sbíráním životní síly a tak podobně.

The Unliving - kamrádi z věže
The Unliving - boss
The Unliving - vylepšení pro zbraň

Co je jiskra života a fylakterie

Váš nekromant má segmentovanou (rozdělenou) lištu života, jež se skládá z různých fylakterií. V těchto nádobkách se ukládají jiskry života. Ty mají své speciální efekty, jež získáte poklesem zdraví hlavní postavy, které je k nim připojeno. Jakmile se ale ztratí veškerá jiskra života z fylakterie, sníží se nekromantovo celkové zdraví do chvíle, než najdete novou jiskru či zakoupíte novou nádobku mimo věž. Pokud ovšem přijdete o všechny, zemřete. Obě věci se navzájem ovlivňují.

Jiskry můžete opět vylepšovat ve věži a získávat tak další dovednosti pro sebe či členy své armády. Některá z vylepšení dokonce umožňují vlastnit více fylakterií u sebe.

Temná a hrozivá melodie

Titul The Unliving bych popsala jako pixelartový kousek s nádechem retra a gotickou atmosférou. To vše je doplněno temnou a hrozivou melodií, která vás provází na vaší cestě. Vzhledově má hra opravdu pěkné zpracování, vše kolem je nekromantsky zelené a zároveň to působí vesele a živě. Co se týče zpracování nepřátel, najdete jich zde mnoho a každý je unikátní, což velmi cením. Nemusíte se bát, že by tito vaši soupeři po svém vzkříšení vypadali jednotně. Oni si totiž ponechávají svoji vzhledovou originalitu, pouze jsou přetvořeni do nemrtvého stavu. Kromě klasických nemrtvých tu tak naleznete nemrtvé obry, psy, žabí bojovníky, vlkodlaky, rytíře a spoustu dalších včetně velkých bossů.

The Unliving je za mě velmi zajímavým kouskem na poli rogue-lite akčních RPGček. Mě osobně okouzlil příjemnou hratelností, již zvládne i úplný začátečník. Vše je doplněno o skvělý pixel art a hudební podkreslení prostě baví. Titul nabízí také množství vylepšení a každý nový průchod hrou vám nabídne nějaký malý rozdíl, ať už formou dialogu, nebo v prostředí. Rozhodně musím přiznat, že tato hra stojí za vyzkoušení i váš čas.

• vhodné i pro úplné začátečníky
  • příjemné pixelartové ztvárnění
  • velké množství vylepšení