The Wandering Village náhled

The Wandering Village – ráj na hřbetu mazlíčka

12. 10. 2022

Na světě existuje mnoho budovatelských titulů, proto vytvořit jedinečné dílo, které určitým způsobem vyniká, je někdy nadlidský úkol. Vždyť máme tituly, jež nám umožnily stavět naše velkolepé stavby ve středověku, v současnosti nebo v budoucnosti. Zároveň vývojáři do těchto projektů vkládají určité mechanismy, aby své tituly učinili zajímavějšími, a sáhli například po fantasy. Objevila se však skupina nadšenců, kteří se pokusili vytvořit jedinečné dílo.

V herním světě nejsou žádnými nováčky, možná od nich znáte hry jako NicheRetimed nebo Nimbatus. Řeč je o indie vývojářích ze Stray Fawn Studio, kteří nám přinášejí svůj nový počin v předběžném přístupu, The Wandering Village. Cílem této recenze je říci vám, zda se titul liší od ostatních projektů a zda stojí za váš čas.

Jářku, co si vybrat?

Než se vydáte na velkolepé dobrodružství, nabízí The Wandering Village tři úrovně obtížnosti: Novice, Adept a Veteran. První zmíněná možnost je nejjednodušší a svým způsobem funguje jako příjemný tutoriál, přičemž je to také možnost, kterou sami vývojáři doporučují, pokud jste ve hře nováčci. Adept je něco jako střední obtížnost, kde začínáte určitou výzvou, ve které můžete snadněji zemřít, protože vás čeká mnohem více nebezpečných oblastí. Co se týče Veterana, ten je určen pro hráče, kteří již znají titul nazpaměť.

Měl bych také upozornit, že titul nenabízí žádnou možnost úpravy vašich obyvatel. Pokud jste tedy typ hráče, který tuto mechaniku vyhledává, budete bohužel zklamáni. The Wandering Village v současné době nic takového nenabízí – možná to vývojáři v budoucnu přidají – ale i tak bych doporučil dát této hře šanci, jinak se připravíte o opravdu dobrý zážitek.

Roztomilé zvířátko Onbu

Na první pohled se může The Wandering Village zdát jako klasická budovatelská hra, ve které máte za úkol starat se o obyvatele vesnice. Když se nad tím člověk zamyslí, ano, zpočátku se o své obyvatele skutečně staráte, musíte jim zajistit přístřeší, jídlo, vodu, zdravotnické potřeby a spoustu dalších věcí. Je zde však prvek, který The Wandering Village odlišuje od ostatních titulů, a tím je roztomilé zvířátko Onbu. Vaši osadníci nebudou stavět na běžné půdě jako v jiných projektech, ale na hřbetě tohoto ještěřího přítele. Trochu mě zklamalo, že ho nemůžete pojmenovat, nicméně to je nakonec jedno, protože s ním téměř nikdy nepřijdete do styku. Tedy, abych to uvedl na pravou míru, s postupem hrou si odemykáte různá vylepšení, ať už jde o domy nebo technologie.

Prostřednictvím různých výzkumů a vylepšení se vám otevírá možnost dávat Onbuovi příkazy, aby se zastavil, lehl si nebo šel směrem, který si vyberete. Nikde ovšem není dáno, že vás Onbu poslechne. To je jedna z věcí, která mě trochu štvala, ale zároveň strašně bavila. Aby vás poslechl, musíte si nejdřív získat jeho přízeň, a to se vám moc rychle nepodaří. Abyste si získali jeho důvěru, budete se o něj muset postarat. Stejně jako vaši obyvatelé má i Onbu své potřeby. Nečekejte nic drastického, většinou jde jen o to, aby měl dostatek vody, jídla, spánku a hlavně léků, protože budete procházet toxickými lokacemi, které Onbua připraví o životy. To samozřejmě není všechno – abyste u něj získali pár bonusových bodů, budete si moci postavit létající balón, se kterým mu můžete přiletět k hlavě a pak ho pohladit. V tomto případě mě trochu mrzelo, že neexistuje možnost přepnout kameru do prvního pohledu, tedy podívat se očima dotyčného obyvatele.

Achjo, zase práce

Jak jsem se zmínil výše, je třeba zkoumat nové technologie, abyste se mohli co nejlépe postarat o vaše svěřence, včetně Onbua. Líbilo se mi, že existují dva způsoby, jak toho dosáhnout. První způsob spočívá v tom, že nemusíte sledovat, zda je výzkum hotový, protože po jeho dokončení se na obrazovce automaticky objeví několik karet s doporučeními k výzkumu. Druhá možnost je tradičnější způsob, v němž si otevřete strom technologií a rozhodnete se, co chcete vytvořit.

Chcete-li Onbua nakrmit, musíte nejprve získat katapult, speciální kuchyni a sběrače hub. Máte-li zájem ho pohladit, musíte získat výše zmíněný létající balón. Postupně se vám odemykají spousty možností, které vás určitě zabaví na dlouhé hodiny. Abyste se mohli o své obyvatele postarat, budete potřebovat sběrače plodin, budovy na spaní, zásobník na vodu, skladiště… Existují však i speciální budovy, například ta, která vytváří potřebný materiál z výkalů Onbua.

Houstone, máme problém

Vzhledem k tomu, že vesnici nebudete stavět na běžném pozemku, je asi jasné, že s potřebným materiálem bude trochu problém. Koneckonců se pohybujete na hřbetě obřího ještěra, takže nemůžete požádat sousední vesnici o zapůjčení nebo prodej materiálu. Pro začátek bude na vašem pozemku určité množství položek na stavbu těch nejzákladnějších věcí. Co se ovšem stane, když dojdou? Není nic jednoduššího než poslat výzkumný tým, aby vám sehnal zásoby. Je tu však jedna malá překážka. Kromě materiálu vám mohou přinést i různé nemoci, a tak není na škodu vybudovat lékaře. Choroby se rychle šíří a snižují efektivitu vašich obyvatel. Nákazu však nepřinášejí pouze expediční týmy, ale také zachráněné obyvatelstvo.

Někdy jsou na mapě důležité body, které ukazují, kde může Onbu bezpečně spát, jíst a pít. Samozřejmě se objeví větší i skupina lidí, což je příležitost k náboru nových obyvatel. Říkám „příležitost“, protože je můžete snadno odmítnout. Zde vyvstává zajímavá otázka – pokud je přijmete, rozšíříte svou skupinu, ale mohou vám také přinést nemoci… co tedy uděláte?

Radost pohledět

The Wandering Village je stále ve fázi předběžného přístupu, proto toho zatím moc nenabídne. Poskytne vám zábavu na pár hodin a mapa, nebo spíše zázemí Onbua, jsou náhodně vytvořené. Díky tomu nikdy nezačnete stejně. Jakmile však postavíte všechny budovy a odemknete veškeré výzkumy, nebudete mít už co na práci.

Přesto se jedná o skvělou hru, která se vývojářům ze Stray Fawn Studio opravdu povedla. Co mě překvapilo, bylo to, že když jsem kameru oddálil co nejdál od vesnice, bylo stále hezky vidět, co se děje. Můžete tak vidět, jak se otáčí mlýnské kolo nebo jak se vaši obyvatelé věnují svým povinnostem, jako je sekání dřeva, těžba nebo zemědělství. Tomu všemu napomáhá i krásný výtvarný styl samotného titulu.

The Wandering Village je opravdu skvělá hříčka a jsem docela zvědavý, jakým směrem se bude ubírat. Vývojářům se díky Onbuovi rozhodně podařilo vytvořit projekt, který se svým způsobem liší od ostatních budovatelských her. Tomu všemu napomáhá i krásně zpracovaná grafika.

• titul přináší něco nového
  • míra náročnosti
  • krásné zpracování