Timberborn náhled

Timberborn – vybudujte si bobří vesnici

30. 5. 2023
Zdroj náhledu: IGDB.com

15. září 2021 se na Steamu objevila budovatelská strategie s názvem Timberborn, kde můžete vybudovat gigantické dřevěné město. Vaši stavitelé zde však nebudou lidé, nýbrž bobři. Timberborn je prvním titulem vývojářského studia Mechanistry a mohu vám prozradit, že s hrou si dali opravdu záležet do posledního možného detailu. Tento herní počin získal na Steamu 95 % kladných recenzí a chvíli po vydání patřil k nejprodávanějším titulům.

Krátké představení hry

Jak již jsem zmínila v úvodu, ocitnete se v roli roztomilých bobrů, kteří si ke svému přežití potřebují vybudovat dřevěné město, a tento nelehký úkol padne na vaši hlavu. Vaším jediným protivníkem ve hře je matka příroda, která dokáže být velice krutá. Nacházíte se na místě, kde vždy po určité době vyschnou všechny vodní plochy a celá planeta se promění v suchou hlínu bez špetky zeleně. Bez vody není možné žít a bez vody také nemůžete pěstovat nic na své malé zahrádce. Je tedy jisté, že bez základní obživy bobříci zemřou, a vaším úkolem je tomuto neštěstí zabránit.

Výběr bobrů a mapy

Před samotným startem hry máte možnost si vybrat ze dvou druhů bobrů. První nesou název Folktails a vypadají jako takoví vesničtí pohodáři. Ti druzí už se spíše podobají drsňákům a jejich jméno je i docela příhodné – Iron Teeth, v překladu „Železné zuby“. Nicméně za tyto frajery není možné hrát hned napoprvé, jelikož nejdříve musíte splnit určité úspěchy, a tak se vám zpřístupní až po odehrání několika hodin. Dále máte na výběr z devíti map, které se liší rovnou několika faktory – herním stylem, terénem nebo třeba velikostí. Ke konci všeho si vyberete obtížnost a vrhnete se na budování vaší bobří vesnice.

Bez tutoriálu ani ránu

Timberbornu je opravdu těžké něco vytknout, jelikož hra nese velice zajímavý koncept a i perfektní konečné zpracování, jež hráče doopravdy dokáže zabavit na několik desítek hodin. Nebyla bych to ale já, kdybych přece nějakou tu vadu na kráse nenašla. Ve hře mi neskutečně chybí více propracovaný tutoriál nebo nějaká stručná nápověda pod ikonkou otazníčku. Přiznávám, že nejsem zrovna profík v budovatelských strategiích, ale stojím si za názorem, že propracovaný tutoriál neublíží žádné hře a některým hráčům to ušetří nervy. Timberborn obsahuje pouze krátký tutoriál, kde jsou vysvětlené jen naprosté základy. Pravdou sice je, že každá budova či stavba má poté svůj vlastní popis, nicméně i tak jsem si některé funkce hry byla nucena vyhledat na YouTube.

Timberborn - pole

Nelehké začátky, a vlastně nejen začátky

Všichni jistě víte z hodin přírodovědy na základní škole, že bobr je vodní hlodavec, který žije v blízkosti vody. Taky je to velice roztomilý tvor, ale o tom až někdy jindy. Zpátky k věci, velká část hraní se tedy točí kolem práce s vodou a je nutné, aby se hráč naučil s bezbarvou tekutinou správně zacházet. Docela brzy po startu se totiž dostaví první sucho, na které musíte své chlupaté kamarády připravit. Je proto nutné posbírat co nejvíce borůvek, zasadit nějakou mrkvičku a hlavně naplnit co nejvíce barelů vodou.Do druhého sucha už se musíte snažit postavit nějakou hráz na chytrém místě, která vám zajistí aspoň základní příjem vody, abyste se vyhnuli tak vyhladovění nebo umření na její nedostatek. Z vody také získáváte energii pomocí vodních kol, kterými napájíte některé budovy, například na stavební materiály, jako jsou prkna. Pokud se vám podaří postavit si hráz, v období sucha bohužel bude voda stojatá, což znamená, že kolo se nebude otáčet. Musíte tak vymyslet, jak dodat budovám jiný zdroj energie. Jak tedy vidíte, hra neustále hráče nutí inovovat svoji vesnici, přistavovat nové budovy či jiné formy stavby. Holt musíte zapojit své mozkové buňky.

Neskutečně mnoho možností

Před chvílí jsem zmínila, jak vás Timberborn neustále nutí něco vylepšovat. Je dost možné, že se dostanete do stavu, kdy už všechny budovy budou postavené, jídla bude přebytek a voda bude všude kolem vás. To ale ničemu nevadí, v Timberbornu se dokážete zabavit i tak. Díky dynamitům můžete odbouchávat naprosto jakoukoliv část herního světa, a tak poté můžete například vytvořit gigantickou přehradu jen dle vaší libosti. Dále také můžete svoji kolonizaci neustále rozšiřovat a opět začínat lehce od začátku.

Ovladatelnost bobrů a vše kolem nich

Práci bobrům hra rozděluje sama. Sama si je rozmístí do určitých budov a zadá jim nějakou prácičku na vykonání. Vy si poté akorát můžete v nějakých budovách určit, kolik chcete, aby zde vašich chlupáčů pracovalo. Je jisté, že není možné, abychom my jakožto hráči každého bobra ovládali naprosto sami. To by v tom byl neskutečný bordel, zmatek, a nejspíše i panika. Nicméně uvítala bych různé funkce, které by umožnily nám hráčům více bobry ovládat. Například když farmář nebo lesník zasadí mrkvičku či stromeček, sedí poté na svém zadku a čeká, než plod či strom vyroste. Kdybych měla možnost, poslala bych je na nějaký čas vykonávat jinou, více užitečnou činnost.Svoje bobříky budete hned od začátku zcela jistě milovat, a tak se začnete snažit, aby se jim žilo co nejlépe. Chlupáči mají základní potřeby, které jsou nutné k přežití. Nicméně jim dále můžete plnit jiná přání, bez kterých se sice obejdou, ale zlepší jim jejich náladu. Pokud splníte osm různých potřeb, otevře se vám druhý typ bobrů – Iron Teeth.

Early Access

Ke konci recenze bych ráda připomenula, že Timberborn se nachází v předběžném přístupu. I když jsem tedy něco hře vytknula, je pořád nutné se spíše zaměřit na pozitiva. Tvůrci dokázali vytvořit naprosto perfektní a zábavnou budovatelskou strategii, která byla vydána v Early Accessu s velice málo chybami. Dále věřím, že vývojářské studio Mechanistry nemá v plánu polevit a bude vylepšovat a přidávat do hry vše, co bude možné.

Timberborn zcela jistě patří k jedněm z nejlepších budovatelských strategií, které vůbec existují. Tvůrci si na hře doopravdy dali záležet a obsah titulu hráče zabaví na několik desítek hodin, ale také je donutí přemýšlet. Tomu říkám perfektní kombinace. Dále jsem velice zvědavá, jak tvůrci budou s titulem nakládat dále a zda na nás čekají nějaké pořádné updaty s novým obsahem.

• koncept hry
  • neskutečně mnoho možností
  • práce s vodou
  • dlouhá herní doba
  • sucho, které je pro hráče výzva
  • málo rozsáhlý tutoriál
  • uvítala bych možnost více ovládat bobry
  • Datum vydání 15.09.2021
  • 0.0

Adéla Pfefrová

Od útlého dětství sledovala staršího bratra, jak hraje hry. A nakonec se to i pro ni stalo její vášní. V současné době téměř každý den ztrácí své nervy u hry Counter-Strike: Global Offensive, kterou hraje dlouhých 5 let. Její slabostí jsou rozhodně survival hry, jako například The Long Dark nebo The Forest. Svojí povahou je extrovert, když zrovna nesedí u her nebo seriálů, ráda poznává nové lidi a věnuje všechen svůj volný čas svým přátelům a rodině.