Tiny Tinas Wonderlands - náhledovka

Tiny Tina's Wonderlands je obstojnou náhražkou za Borderlands 4

10. 4. 2022

Pocit bezmoci a beznaděje teď jistě panuje u všech fanoušků série Borderlands. Vždyť poslední díl této akční komiksové střílečky, Borderlands 3, vyšel již před třemi lety a žádné další oznámení plnohodnotného pokračování se do dnešních dnů ani náznakem neobjevilo. Malou naději pro milovníky této hry přinesl až červen minulého roku, kdy nám Gearbox představil titul Tiny Tina's Wonderlands, který svou stylizací a příběhem spadá do univerza Borderlands. Nejedná se ovšem o plnohodnotné pokračování, nýbrž o takový spin-off, který se snaží brát ze svého blízkého příbuzného to nejlepší. Prvního příběhu mladé holčiny, Tiny, jsme se přitom v minulosti již jednou dočkali, a to v roce 2013, kdy do Borderlands 2 vyšlo rozšíření Tiny Tina's Assault on Dragon Keep. V letošním roce navíc toto DLC bylo uvolněno jako samostatná hra, bez nutnosti vlastnit onen druhý díl. Tento zajímavý krok nás pravděpodobně měl nalákat na dnes recenzovaný kousek Tiny Tina's Wonderlands, jenž se snaží alespoň zčásti vynahradit prozatímní absenci čtvrtého dílu. Jak se mu to povedlo a zda můžeme Tiny Tina's Wonderlands považovat alespoň za malou náplast, si ukážeme v dnešní recenzi. Já sice nejsem žádný zarytý fanoušek, avšak každá hra série Borderlands ve mně zanechala pozitivní pocity, a tak jsem se se stejným nadšením těšil i na tento zajímavý spin-off.

Do detailu vytvořená postava

Co mě na úvod velmi mile překvapilo, je opravdu detailní tvorba vaší herní postavy, a to jak po vizuální, tak i po hratelnostní stránce. Ačkoliv je ve výsledku asi úplně jedno, jakého fešáka či fešandu si vytvoříte, jelikož Tiny Tina's Wonderlands se po celou dobu hraje z pohledu první osoby, přesto za tento aspekt musím vývojáře pochválit, protože tolik estetických možností úprav jsem dlouho v žádné hře neviděl. Opravdu škoda, že není možné přepínat mezi první a třetí osobou, jelikož prohlédnout si svoji postavu bych alespoň párkrát za hru chtěl. Kromě vizuálních doplňků získáte v úvodu i pár dovednostních bodů, které můžete přerozdělit do různých tříd, jako je síla, inteligence, vydrž apod. Způsob zpracování je podobný, ne-li identický, hrám od From Software, takže je zřejmě každému jasné, kam tím mířím. Vaši postavu si v průběhu hraní samozřejmě dále rozvíjíte, za každý nově dosažený level získáte jeden dovednostní bod na vylepšení výše zmíněných tříd a další na zlepšení různých speciálních schopností.

Osobně si ale nejsem jistý, zda bych ve hře tohoto typu uvítal možnost si již v úvodu vaši postavu zčásti vylepšit. U her à la Dark Souls se to asi dá pochopit, ale zrovna tady? Jak si později povíme, samotná hratelnost je poměrně jednoduchá a po hráči nepožaduje nějakou hutnou dávku soustředění. Tím se také podle mého názoru trochu vytrácí stoprocentně plnohodnotný RPG prvek, který, když pomineme tento aspekt, funguje ve hře velmi dobře.

Příběh můžete prožít sami nebo s kamarády

Tiny Tina's Wonderlands opět vypráví příběh o mladé holce Tině, která sama pomocí jakési deskové hry rozhoduje o každém vašem kroku a další zápletce v onom příběhu. Je prakticky jedno, co si budete myslet vy nebo jakým směrem se budou upínat vaše očekávání, kam se příběh bude dále rozvíjet. Tina vám do vašich představ hodí velmi rychle hodně velké a ostré vidle, po nichž zjistíte, že nic nemusí dávat smysl, a vlastně si budete klást otázku, jestli se samotnou příběhovou stránku vyplatí vůbec sledovat. Já musím bohužel říci, že mě v celkovém součtu příběh moc nenadchnul a po pár hodinách jsem si při každé cutscéně odešel na toaletu nebo si vyřizoval jiné věci – nevím, nějak mi to přišlo užitečnější. Abych však jenom nepyskoval a nebylo zřejmé, že se snad po příběhové stránce jedná o pohromu, musím vyzdvihnout zdejší humor. Ten je stručně řečeno opět skvělý, což je vlastně velká devíza série Borderlands a něco, co dlouhodobě funguje. Ve své podstatě mě tedy kvalitní humor nikterak nepřekvapuje a je jenom dobře, že tvůrcům stále nedošly nové nápady.

Parádní humor si navíc můžete užít dvěma způsoby, a to buď samostatně, jako jeden hráč, nebo v kooperaci až se třemi kamarády. My jsme bohužel nemohli kooperaci vyzkoušet, avšak pokud budete mít tuto možnost, bezpochyby to samotnou hratelnost parádně okoření, jelikož já osobně jsem se skvěle bavil i jako jedináček.

Hratelnost stále dobrá, ale nějaké změny by uvítala

Myslím si, že není třeba nějak dalekosáhle popisovat, o čem vlastně hry ze série Borderlands jsou a jaký žánr zastupují. Herní mechanismy, které dlouhá léta znáte z Borderlands, v plné parádě zažijete i ve hře Tiny Tina's Wonderlands. Opět na váš stůl dostanete heroickou, bláznivou a jednoduše pochopitelnou střílečku, kde nepřátele masakrujete velkým a bohatým počtem různých typů zbraní, a vaší jedinou povinností je vlastně jen uskakování a rychlé pohyby před nepřátelskými nájezdy. Nějaký větší skill po hráči tato hra nepožaduje, a dokonce ani boss fighty nepředstavují žádnou velkou výzvu. Prostě jen protivníka ustřílíte a to je prakticky všechno. Když se navíc podíváte na Borderlands 3 a porovnáte si je s Tinou, zjistíte, že například takové rozhraní a animace jsou skoro totožné, na první pohled nerozeznatelné.

Ano, Tiny Tina's Wonderlands se sice neodehrává v postapokalyptickém zasazení, nýbrž fantasy světě. I tak jsem ale měl spíše pocit, že hraju rozšiřující DLC pro Borderlands 3 à la Borderlands 2: Tiny Tina's Assault on Dragon Keep. Jestli někdy přijde plnohodnotné pokračování, doufám v nějaké, alespoň drobné inovace nebo změny, jež by výslednou hratelnost posunuly o malý kus dál. Je to sice stále dobré Borderlands, jak je známe z dřívějška, avšak mně osobně se tato stylizace při hraní Tiny začala už pomalu přejídat a v ničem mě vlastně tento spin-off nepřekvapil. To je možná škoda, jelikož i když Tina není plnohodnotné pokračování, má na sobě nalepenou plnou cenovku.

Dobrá vizuální stránka, optimalizace občas pokulhává

Na závěr vždy zhodnotím v krátkosti i vizuální stránku a jinak tomu nebude ani v tomto případě. Vizuál vypadá v Tiny Tina's Wonderlands dobře a v některých chvílích až úchvatně, za což můžeme děkovat hlavně onomu barevnému fantasy zasazení, které některé neduhy úspěšně skrývá. Kdybychom však měli být konzistentní, je Tina v uvozovkách pouze průměrným titulem, co se grafiky týče. S barvičkami si v Gearboxu vyhráli pěkně. Žádná lokace nepůsobí přepáleně, ale ani nijak nudně. Vše je zpracováno tak akorát, asi jak byste u fantasy hry očekávali.

Co by ovšem vývojáři mohli ještě malinko vyladit, je technická stránka. Za celou dobu jsem se sice nesetkal s žádným výrazným bugem, který by nějak závratně ovlivňoval hraní, a titul ani netrpí na pády či podobné chyby. Snímkovací frekvence je ale v některých situacích nestabilní a v některých lokacích jsem se dostal i pod 50 snímků za vteřinu. Abych vás však uklidnil, jedná se spíše o občasný problém, kterého si všimnete jen ve velmi málo případech, ale i tak by si po této stránce titul ještě drobnou péči zasloužil.

Tiny Tina's Wonderlands sice není plnohodnotným a přímým pokračováním série Borderlands, ale jedná se o dobrou prozatímní náhražku, která nabídne starou známou hratelnost, skvělý humor a vše ostatní, co známe. Výsledný skvělý dojem kazí jen pokulhávající technická stránka a pro mě osobně i ne moc zajímavý příběh. Také by to chtělo do budoucna přinést nějakou inovaci do samotné hratelnosti. Za mě sedm a půl bodu z deseti.

• solidní spin-off pro Borderlands
  • stále skvělý humor
  • nádherný vizuál fantasy světa