Share on facebook
Sdilet
Share on twitter
Sdílet
Share on linkedin
Sdílet
Tsioque (vyslovuje se „chiock“) je roztomilá a hravá point-and-click adventura, která je ručně animovaná ve 2D a vyrobená snímek po snímku. Rozhodně se připravte na živý příběh, u kterého se nebudete nudit, protože ten rozhodně není jen nudnou point-and-click záležitostí. Čeká vás sbírání předmětů, řešení hádanek a vyhýbání se strážím, to vše, abyste se dostali z vězení, kde vás uvěznil zlý čaroděj. Musíte se totiž pokusit překazit zlou magii, jež se mezitím šíří hradem jako nějaká zlá nemoc.

Pohádka začíná

Jako každá správná pohádka i Tsioque začíná otevřením a vyprávěním příběhu z pohádkové knihy. Zatímco na obrazovce hráč vidí příběh, který je v knížce zaznamenán, vypravěč, provázející celou hrou, ho s ním mezitím seznamuje. Tato pohádka se točí kolem mladé princezny Tsioque. Tsioque je uvězněna v zámku, který přepadl zlý čaroděj, zatímco se její matka královna vydala do bitvy. Na hrad padne temnota a místa pro princeznu dříve známá se proměňují v nebezpečná a smrtící, plná různých pastí a překvapení. Budete muset uniknout z hradu dříve, než kouzlo seslané zlým čarodějem spustí události, které už nikdo nezmění. Ani princezna Tsioque.

Víc než jen point-and-click

Mohlo by se zdát, že hra je přímočarou point-and-click záležitostí, ale opak je pravdou. Tsioque je okořeněna přidáním akčních sekvencí, jež připomínají hry jako Dragon´s Lair. Nejsou to nutně události, které musíte splnit rychle v quick-time eventu, ale myšlenka je stejná. V určitých fázích hry se spustí sled animovaných událostí a vy máte jen pár okamžiků na to, abyste použili předmět, manipulovali s prostředím nebo odsunuli Tsioque z cesty, než sekvence skončí. Pokud se spletete, nezoufejte. Scéna se bude opakovat, dokud ji nevyřešíte správně.
Zbytek hry se skládá ze standardních hádanek žánru point.and-click adventur, s několika neobvyklými úkoly. Těmi jsou například šití nebo alchymie. Z velké části jsou hádanky dobře vyvážené a úspěšně jsou nakombinovány s akcí.

Kdo je to Tsioque?

Tsioque je bohužel nevyvinutá postava. Hráč se o ní dozví, že je předčasně vyspělé dítě, ale o její osobnosti už nic dalšího nevíme. Nikdo z autorů jí nevěnoval čas, aby nám přiblížil její postavu, jež by byla nějakým způsobem výrazná, emoční či by měla kousek vlastní osobnosti. Z Tsioque se tak stává jen dobře nakreslená loutka, která reaguje na vaše klikání myši. I když na tom není nic špatného, jako hráč se jen těžko spojíte s postavou Tsioque nebo s jejím utrpením na emocionální úrovni.

Každá pohádka má vypravěče

Vyprávění je z velké části beze slov. Určitými úseky nás bude sice provázet vypravěč této pohádky, chtělo by to ale možná i menší dabing postav. Nepočítám nějaké divné skřeky mezi vojáky zlého čaroděje. Herní svět není nijak rozlehlý – hráč se tedy bude muset připravit, že některá místa musí navštívit i několikrát, ať už kvůli vyřešení hádanky, nebo aby našel pokračování příběhu. Ne vždy je tu jasné, kde a jak máte pokračovat, hra vám nedá ani nápovědu. Chvílemi se tak z toho stává doslova jen click adventura. Klikáte na vše a doufáte, že vás něco navede dál.
V této hře o Tsioque najdete i vtipné odkazy na jiné pohádky, jako třeba na Šípkovou Růženku, když jste nuceni sešít kouzelný váček. Naleznete v místnosti vřeteno, o které se Růženka píchla a usnula. Co se stane, pokud se ho Tsioque dotkne? To vám samozřejmě neprozradím, na to si hru zahrajte. Nebo tu potkáte kouzelnou vílu kmotřičku a já vám mohu slíbit, že je asi stejně hodná jako Dobrá víla ve Shrekovi.
Tsioque a kouzelné vřeteno

Co rámeček, to mistrovské dílo

Hra je neskutečně zábavná a budete se u ní neskutečně bavit. Hvězdou show nemusí být nutně titulní postava Tsioque nebo její věčně naštvaný vzhled, spíš jde o fantastické vizuální prvky. Umění, design postav a animace jsou mimořádně dobře provedené a je radost se na ně dívat. Po dohrání hry je vám jasné, že OhNoo Studio and Smile má neskutečně talentované umělce.

Hudební doprovod…

S tak velkým zaměřením na uměleckou stránku hry je trochu zklamáním, že zvuk a hudba nejsou na stejné úrovni. Zvukové efekty tu sice jsou, ale minimální a opakují se. Nijak vás sice nerozptylují, avšak tento krásný fantasy svět zrovna neoživují. Hudba také neruší, ale vůbec si už nevybavuji, jak zněla. Musím říct, že zvuk i hudba jsou v pořádku, bohužel nejsou tak nezapomenutelné jako vizuální stránka hry.
GP uvozovky

Tsioque je vtipná, trošku vážná point-and-click adventura s prvky „staré školy“. Je krásně vizuálně zpracovaná a má příběh, který vyvrcholí překvapivým koncem. OhNoo Studio totiž umí dělat skvělé věci, které se na první pohled tváří jinak, než jaké jsou doopravdy.

grafické zpracování
humor
prostředí