Není to ani tak dávno, kdy mi na jedné sešlosti jeden známý vyprávěl, že jeden sedmnáctiletý vývojář na Slovensku vytváří logickou puzzle adventuru. Nebudu lhát, bylo docela pozdě a informace mi vyšuměla z hlavy. Jenomže najednou jsem dostal klíč k titulu Unfoldink od právě tohoto mladého vývojáře, který si říká BordexDev. Udělal jsem tak to, co každý profesionál. Pustil si oficiální trailer, podíval se na Steam a zabředl do hry. Na celých 24 minut.
Kombinacemi k vítězství
Nejdříve jsem byl popravdě trošku nervózní. Jsem obrovský fanoušek Samorostu a hra mi ihned přišla trošku podobná. Princip je totiž jednoduchý. Máte před sebou karty, na kartách máte obrázky a tvoříte kombinace, kdy se následně jednotlivé animace rozhýbou. Jednoduché, neuvěřitelně účinné, vcelku návykové a překvapivě zábavné.
Já se přiznám, měl jsem ze začátku problém s pochopením. Momentálně hra nenabízí manuál ani tutoriál (první misi nepočítám), takže jakmile pustíte první misi (ze dvou, nutno dodat), nevíte vlastně, co se pořádně děje, než trefíte kombinaci válečníka, který jde za svým náčelníkem, jenž mu dá úkol. Zabij ptáčka. Jakmile chápete tuhle část, zbytek už je pak v pořádku. Poskládáte kombinaci, kdy ptáček odletí válečníkovi, pak ho válečník sestřelí lukem a nakonec si pro mršinu, potravu, kořist přijde slavný náčelník, který ji předá obrovi. Ano, obrovi.
Cílem hry tak je zachránit svůj kmen před sežráním obrem tím, že budete plně sytit jeho apetit. To se ukáže krásně v druhé misi, kdy už nestačí donést ptáčka, ale krokodýla, laň, hada, gazelu a doufám prosím, že je to sysel, hlodavce si hrozně pletu. Popravdě, druhá mise je už vcelku kombinační výzva, a i když máte trošku za ušima, udělat dostatečný počet triků a fíků není jednoduché. Zase na druhou stranu, momentálně jsem vždy k cíli došel jen jedním řešením, takže hromadou metod pokus omyl se dá hra krásně dohrát, se splněním všech achievementů, do třiceti minut. Tedy pokud se vám započítají. Jsme na konci, přichází titulky.
Zdroj: IGDB.com
Unfoldink je zatím v plném rozkvětu
Co se týká vizuálu a animací, nemohu si absolutně stěžovat. Plynulý obraz je vzhledem k jednoduchosti zárukou, a co se týká vyobrazení, tak jsem maximálně spokojený. Inspirace Afrikou mi plně stačí a není v počinu absolutně nic přemrštěného. Navíc mi vyhovuje i pro mě duální množství barev. Čtyři. Zelená, černá, bílá a hnědá. Žádné přemrštěnosti, rovnou k cíli. Stejné je to s audiem. Jednoduchá bubínková hudba vyvolávající trošku šamanský pocit proťatá flétnou. Není co řešit, je to funkční.
Jak tedy zhodnotit tento prozatím krátký počin před plným vydáním závěrem? Mě bavil. Je přímý, úderný, zábavný a absolutně nepřekombinovaný. Právě to, jak přirozeně a jednoduše působí, je to hlavní kouzlo. Čím spíše Unfoldink vážně trpí, tak je právě nedostatek obsahu. Nechci kritizovat hru před plným vydáním, ale bohužel, zhodnoťte 2D hru puzzlovku dle dvou misí, které zvládnete projít vcelku rychle. Titul tak doporučuji hlavně achievement hunterům, kteří si zde najdou své a hlavně se ještě něco naučí.
Zdroj: IGDB.com
Unfoldink je jako základní kámen pro něco naprosto božího. Skvělé puzzly, parádní námět, velký obr, pohyblivé karty. Navíc ta plynulost animací je opojná. Bohužel, prozatím omezený obsah hru velice sráží dolů. Ne, že by bylo vše nějak nedodělané, jen je to vážně na jednu jízdu autobusem či metrem, ne na večerní hraní. Ale kdo ví, třeba budu za rok mluvit jinak.