Unsouled

Unsouled – princ duší

18. 2. 2023

V řadě filozofií, náboženství a různých knih je duše označována jako nehmotná substance živé bytosti. Mnoho z vás může znát legendu o dr. Faustovi, který za tajné poznání zaprodal svou duši ďáblu. Unsouled vás postaví do role prince, který pohlcuje duše mrtvých, aby zvýšil svou vlastní sílu a získal nové vědomosti.

„Pokud plamen ve vás zhasne, duše vedle vás zemřou chladem.“

Za akčním RPG Unsouled stojí jednočlenné vývojářské studio MeGusta, jde konkrétně o Jinsuba Junga. Hned na úvod musím zmínit prvek, který nemusí sednout úplně každému a některé potenciální hráče může rovnou odradit. Jde o grafické pixel artové zpracování z ptačího pohledu.

Jak se dozvíte z úvodní kraťoučké sekvence, příběh se točí kolem prince padlého království, který se probudí ve zbídačeném stavu v opuštěné kobce. Nemá skoro žádné vzpomínky na to, co se stalo a proč byl ponechán zrovna v této kobce. V roli prince je tak na vás zjistit, co se stalo s královstvím a kdo je za to vše zodpovědný. Postupně se vám bude vracet vědomí, budete si více uvědomovat sebe sama a zároveň se vám budou vracet vaše schopnosti. O tom, že nejste pouze obyčejný princ, se přesvědčíte záhy, když zjistíte, že máte schopnost pohlcovat duše mrtvých. Díky pohlcování duší zvyšujete svoji sílu. V určitých situacích se duše stávají jakýmsi vyprávěcím prostředkem příběhu. V rámci pohlcování duší z různých bossů, které na své cestě za dobrodružstvím potkáte, totiž budete moci prožívat určité vzpomínky. Tímto způsobem budete kousek po kousku rekonstruovat celkový příběh díky nasbíraným vzpomínkám, které ukazují události z minulosti před pádem království. Vyprávění příběhu probíhá formou drobných informací, které umožňují rekonstruovat obraz toho, co se děje a jak jste se do celé situace vlastně dostali.

Během vývoje i po plném vydání hry se Jinsub Junga nechal slyšet, že její princip je zaměřen hlavně na hratelnost a akci. V rámci vašeho putování se tak nemusíte bát, že byste museli řešit složité hádanky, skládat různé puzzle nebo si lámat hlavu nad jinými hlavolamy, jak se dostat dál. Vaše cesta bude lemována krví padlých nepřátel, které na své cestě zdoláte.

Zdroj: igdb.com

Nejlepší obranou je útok

Pohyb je formou kláves WASD a myš máte na útoky či protiútoky. Hned v úvodní obrazovce hry je však doporučeno hrát na ovladači. Hratelnost, respektive soubojový systém, je hlavním opěrným bodem hry. Soubojový systém stojí primárně na principu protiútoků. Načasování, tedy správné vykrytí protivníka při jeho výpadu, vám otevře dveře k provádění různých a velmi efektivních komb. Správné načasování akce a následné řetězení více útoků umožní na nepřítele reagovat a efektivně se bránit. Tato komba působí podstatně větší poškození a některé protivníky ani jinak porazit nemůžete. Hlavním důvodem je nejen jejich síla v rámci odolnosti, ale také v rámci toho, jaké působí poškození. Nepřátelé nejsou vyvážení prakticky v žádné zvolené obtížnosti.

Při boji můžete v některých oblastech využívat i částečně zničitelné prostředí, což se rozhodně hodí a skvěle to oživuje hratelnost a pocit z boje. Soubojový systém je poměrně hluboký a je vidět, že se na něj vývojář opravdu zaměřil. Po stránce hratelnosti Unsouled nabízí vše, co se dá od hry ve této kategorii a v pojetí akčního RPG očekávat. Vaší hlavní zbraní je meč. Máte k dispozici lehký a těžký útok, úskok, speciální pohyb a již zmíněná komba.

Díky velmi povedenému řetězení útoků je souboj opravdu zábavný, akční a po zdolání těžšího protivníka uspokojivý. Správné načasování a provádění těchto komb bude dobře účinkovat také na bosse, díky čemuž je můžete porazit prakticky bez zranění.

Nepočítejte však s tím, že na vás nepřátelé budou jen tupě nabíhat a nechávat se rozsekávat. Někteří protivníci totiž mohou komba provádět také. Váš princ a specifičtí protivníci (včetně bossů) mají dovednost přerušit kombo. Tato dovednost je limitována čtyřmi použitími a postupně se dobíjí.

Zdroj: igdb.com

Cesta do hlubin princovy duše

Nyní se vrátím ke zmíněnému sbírání duší ze zabitých nepřátel. Jak jsem již psal výše, díky pohlcování duší můžete vylepšit vaši postavu. Vylepšit můžete vaši výdrž, navýšit hodnotu vašeho života a samozřejmě můžete vylepšit i speciální pohyby a útoky. Znatelně zlepšit můžete také systém protiútoků, od jednoduchého parry po mistrovské vykrytí. V rámci schopností se můžete těšit na libůstky, které získáte porážením bossů a absorbováním jejich duší. Tyto schopnosti zahrnují ničivé elementární údery, neproniknutelné magické brnění, případně mohutný útok, který váš protivník nemůže přerušit ani odrazit. Při jejich výběru a vylepšení se vám navíc zobrazí podrobnosti v malém okně, abyste věděli konkrétně, o co se jedná a jak to funguje.

Schopnosti a speciální útoky jsou opravdu povedené a do konceptu hratelnosti skvěle zapadají. To však průchod hrou a jeho nevyváženost neusnadňuje. Unsouled je sama o sobě poměrně náročná hra, která neodpouští přešlapy a desynchronizaci načasování a pohybů. V posledních úrovních, nebo spíše v poslední třetině hry, je nutné používat všechny pohyby s extrémní přesností a vytvářet precizní silná komba. Jedna chyba pak představuje rychlou smrt. V tomto ohledu byl do hry dodatečně implementován prvek Auto-Chain. Při jeho aktivaci se komba vytvářejí automaticky a cesta za dobrodružstvím je mnohem snazší. Pokud tento prvek aktivujete, hra se vám znatelně ulehčí, nicméně tím kompletně zabijete její podstatu a celý soubojový systém.

Zdroj: igdb.com

Běsnící princ v 2D pixel artu

Grafické zpracování hry, jak jsem ji zmínil v úvodu, běží v hodnotném 2D pixel artu v japonském stylu. To nemusí sednout každému, žádné grafické skvosty opravdu nečekejte. Grafika je taková, jakou lze v rámci zpracování očekávat, zobrazuje poměrně přesvědčivě vaše padlé království a různé lokace. Podíváte se do katakomb, pustin, orientálních lesů v asijském stylu, chrámů s mnichy, zřícenin hradů nebo starobylých budov a různých sklepení.

Taktéž nepřátelé se dají slušně rozeznat, například když se utkáte s protivníky v samurajské zbroji či se zombie, které jsou zpracované charakteristicky pro asijskou kulturu. Dobře zpracovaný je také pohyb nepřátel. Je znát důraz na jeho estetiku a rozmanitost, i když samozřejmě značně omezenou oproti pohybům hlavního hrdiny. V některých situacích se vám bohužel může stát, že dochází k lehkému splynutí postav a ztrátě přehlednosti. V rámci plynulosti je všechno na jedničku a nejsou zde žádné krkolomné zádrhely.

Ozvučení hry by mohlo být výraznější a hlavně synchronizované s pohyby. Slyšíte údery, speciální útoky zvuky prostředí, případně blesky a výbuchy včetně dalších efektů. Základní zvuky jsou velmi často v desynchronizaci s pohyby. Stává se tedy, že zasáhnete protivníky, ale zvuk zásahu je s malým zpožděním, když už je třeba nepřítel mrtvý. Tento fakt bohužel dokáže velmi znatelně pokazit tolik kladený důraz na souboje. Hrou vás doprovází hudba, která dokáže příjemně okořenit a doplnit atmosféru, zvláště v písečných pustinách a dalších specifických lokacích. V určitých okamžicích však ztichne a vy slyšíte jen základní zvuky, zde se patrně jednalo o záměr.

Zdroj: igdb.com

Unsouled je ve svém jádru zábavné akční RPG v 2D pixel artovém zpracování se zasazením do japonské kultury. Titul je zaměřený primárně na souboje, protiútoky a jejich následné řetězení v silná komba, což je jeho základním pilířem a tahounem. Třešničkou na dortu je v tomto ohledu i částečně zničitelné prostředí, které můžete využívat ve svůj prospěch při soubojích s nepřáteli. Najdete zde poctivé prvky RPG, které oživují hratelnost. Bohužel je zde i dost chyb, které titul tlačí k zemi. Nepřátele jsou silně nevyvážení, bez ohledu na zvolenou obtížnost, a desynchronizace zvuku s pohyby kazí dobrý dojem ze soubojů. Unsouled rozhodně není pro každého, jde spíše o titul pro fandy herního stylu, grafického zpracování, anebo hráče hledající určitou výzvu.

• povedená hratelnost
  • skvělý systém řetězení útoků a protiútoků
  • pestrá paleta nepřátel