Urbek City Builder intro

Urbek City Builder – vaše organické město

15. 1. 2023
Zdroj náhledu: igdb

Vybudovat plně soběstačné a fungující město není jen tak. Musíte se postarat o správu přírodních zdrojů, zlepšovat kvalitu života obyvatel a samozřejmě také postupně budovat různé čtvrtě a dávat lidem radost i možnost zaměstnání. Díky všem těmto aspektům života můžete z malé osady vybudovat prvotřídní moderní město. V Urbek City Builder máte možnost vybudovat si vlastní město k obrazu svému, ale navíc můžete následně sledovat jeho organický růst.

Zdroj: igdb.com

Stejné začátky, jiné výsledky

S budovatelskými strategiemi, ve kterých máte za úkol spravovat nebo vybudovat město a udržovat jej v co nejlepším možném chodu, se v posledních letech roztrhl pomyslný pytel. Jsou zde tituly, které se zaměřují čistě na správu a rozvoj města, jiné zahrnují i různé survival prvky v podání zajištění zásob či jiných potřeb pro obyvatele, případně se najdou i tituly, které kombinují stavbu města s mechanismy base defense. V Urbek City Builder, za kterým stojí Estudios Kremlinois a jehož vydavatelem je RockGame S.A., se vydáte přece jen opět trochu jinou cestou. Tento titul je spíše o vhodném a promyšleném plánování města než o jeho výhradním řízení. Ale hezky postupně.

Začátek je klasický, jako ve většině her tohoto typu. Při výběru nové hry si tedy nejdříve zvolíte základní vlastnosti mapy, případně tutorial. Konkrétně máte možnost si své město pojmenovat, zvolit si velikost mapy, počáteční zdroje, typ terénu, zda budete chtít hrát na poušti či na sněhu, četnost ostrovů, řek, základní biom apod. Následně se před vámi rozprostře mapa, která čeká, až ji přeměníte na luxusní město. K tomu ale vede dlouhá cesta plná práce a plánování.

Co vás hned na první pohled zaujme, je celkové zpracování. Urbek City Builder je voxelová budovatelská strategie, která se svým způsobem fungování podobá blokové logické hře. V určitý moment můžete mít pocit, že vás hra sama podvědomě táhne k tomu, co máte dělat. Ono kouzlo pak spočívá v momentech, když vidíte, jak se dřevěné chatrče pomalu mění v rozsáhlou městskou čtvrť, a to bez nutnosti peněz. Čtete správně, v Urbek City Builder nejsou žádné peníze, celý váš postup spočívá ve vyvážení řetězců zdrojů, abyste zajistili udržení nebo růst jednotlivých sociálních skupin vašeho města.

Ze začátku nemáte produkci ničeho. Musíte se postarat o potraviny, práci a stavební materiál. Potraviny produkuje farma, na stavební materiál potřebujete pilu a dřevo i práci zajistí lidé. Nezbývá tedy než se pustit do práce, postavit cesty (zdarma) a vybudovat první domy, farmy a budovy na zpracování zdrojů. Zpočátku se jedná o základní materiál, postupem času pak budete potřebovat elektřinu a následně i možnost mít práci na určitých úrovních. K tomu se přidá i vzdělání či kultura, zkrátka postupně se budete starat o celé lidské spektrum potřeb.

Zdroj: igdb.com

Základem úspěchu je vhodné rozmístění budov

Skutečnou páteří a hlavním tahákem v Urbek City Builder je zaměření na umístění budov v návaznosti na okolí. Chcete bohémskou čtvrť? Postavte bary, parky a knihovny, ale zachovejte nízkou hustotu obyvatelstva v okolí. Chcete měšťanskou čtvrť? Potřebujete parky a luxusní obchody. Chcete, aby se nová zástavba rychle změnila z chudinské čtvrti na centrum města? Stačí přidat nějakou zelenou plochu v podobě parku. Chcete, aby vaše město jen kvetlo a stávalo se stále pohodlnějším pro bydlení? Umístěte přístup k volnočasovým aktivitám, zdravotní péči a občerstvení.

Kouzlo celého konceptu pak spočívá v tom, že vaše město organicky roste. Některé stavby se zpřístupní a budou vznikat podle okolních podmínek. Příkladem může být, když se v hustě obydlených oblastech a s dostupnými základními službami začnou objevovat budovy s více než dvěma patry. Zároveň pokud budete mít zajištěn pro vaše obyvatele přístup ke vzdělání, budete produkovat dostatek kvalifikované práce a vědeckých prací, budete moci stavět pokročilejší budovy, třeba až po jadernou elektrárnu. Všechno do sebe prostě úžasně zapadá a samo vás podprahově táhne k tomu, co máte dělat.

Dokud udržujete zdroje v kladných číslech a všechno běží, jak má, generujete více zdrojů, než spotřebujete, a díky tomu si můžete vaše město utvářet, jak se vám zlíbí. Tento fakt má samozřejmě obrovské socioekonomické dopady. V určitý moment se díky tomu můžete dostat před řadu rozhodnutí, protože abyste mohli odemknout další vylepšení budovy či obchodu nebo průmyslové stavby, budete někdy muset umístit pracovníky do horších nebo méně pohodlných podmínek. To samozřejmě bude mít následky. Stejně tak je naprosto nepřípustné znečištění v důsledku továren pro střední třídu. Prvek sociálně demografické práce je v tomto titulu opravdu skvěle propracovaný a je zároveň neodmyslitelnou součástí rozvoje města.

Jak je již patrné, musíte nejen velmi efektivně nakládat s prostorem kolem vašeho města, ale také myslet dopředu. Je například více než vhodné, abyste již při počátcích měli promyšleno, jak povedete hlavní cesty z města ke zdrojům, jako třeba k lesu nebo kamenným dolům. Každé místo na mřížkovité mapě má své určité potřeby, které je třeba splnit. Budování centra města vyžaduje o to větší plánování, protože musíte mít určité budovy na určité úrovni, a to v jeden okamžik.

Zdroj: igdb.com

Urbek City Builder – vaše město se mění a organicky roste (nebo klesá)

Město se přizpůsobuje a reaguje opravdu na vše. Pokud není nějaká potřeba naplněna, máte poměrně krátkou dobu, než bude budova snížena na nižší úroveň, případně může být úplně opuštěna. Není to proto, že by některá budova byla nadřazená jiné, ale kvůli potřebám života a okolí. Důležitou roli hraje také dopravní spojení. Pokud neumístíte dostatek cest pro automobily, autobusové zastávky a vše potřebné k zajištění plné životaschopnosti města, může se rázem celá čtvrť změnit v jedno velké parkoviště, čímž samozřejmě omezíte růst populace. Opět jsme ale v onom kolotoči potřeb a produkce. K provozu autobusů potřebujete energii a dělníky, ti mají další potřeby, každá vaše reakce má dvě strany mince a s tím jdou ruku v ruce také zákony.

Každých šest měsíců můžete změnit vyhlášku, která ovlivní chod ve vašem městě, a jak jsem již zmínil, má to opět dvě strany. Můžete motivovat určité podniky, obyvatele nebo služby, ale každý z nich bude mít jinde opačný účinek. Můžete například vydat vyhlášku, která zvýší vzdělání za cenu nižší kvalifikace běžných dělníků a výkonu. Vše je tedy hlavně o tom, najít správnou rovnováhu na základě vaší produkce a efektivity. Jediné správné nebo naopak špatné rozhodnutí je to, které nejvíce ovlivní vaší produkci a efektivitu, a z toho důvodu musíte důkladně vše sledovat a hlavně i myslet dopředu.

Tím se dostávám k uživatelskému rozhraní, které je nesmírně přehledné a intuitivní, což se u takového titulu opravdu hodí. Když kliknete na budovu nebo objekt, který chcete postavit, v levé části obrazovky se vám ukáže přehledný popis se vším potřebným. Tedy nemusíte se strachovat, že byste se dostali do spirály chaosu a byly zahlceni informacemi, ze kterých nebudete vědět, co si vybrat.

Zdroj: igdb.com

Procházejte se ve svém voxelovém světě

Jak jsem již několikrát zmínil, po grafické stránce nečekejte žádné high-tech efekty, ze kterých se zapotí vaše grafická karta. Hra se odehrává ve voxelovém grafickém zpracování, což se dá dle definice označit jako částice objemu představující hodnotu v pravidelné mřížce třídimenzionálního prostoru. Některé hráče může toto znázornění odradit, je to však škoda, protože se tím ochudí o skvělý budovatelský kousek ve svém herním žánru.

Po městě se můžete také volně procházet a být tedy součástí denního (nebo i nočního) života. Díky pohybu po ulicích navíc můžete ještě více porozumět vašemu městu a získáte důvěrnější představu o odkazu, který vytváříte.

Během hraní vás doprovází hudba, která vám umožňuje vybírat z několika skladeb, od rychlejšího k pomalejšímu tempu, a lehký zvuk okolí, jako třeba pískání ptáků apod. Je škoda, že se zvuk nemění, když se procházíte po ulici – bylo by fajn slyšet, když kolem vás projede auto nebo autobus.

zdroj: igdb

Urbek City Builder je velmi příjemná budovatelská strategie, která nabízí originální pojetí organického růstu města. Komplexní řízení zdrojů místo finančních výsledků je rozhodně příjemnou změnou. Socioekonomické dopady a sledování, jak se vaše město mění na základě splnění potřeb různých sociálních vrstev, jsou působivé. Voxelová grafika sice nemusí vyhovovat každému, ale pokud patříte mezi fanoušky žánru, dejte hře rozhodně šanci, nebudete zklamáni.

• propracované řízení zdrojů místo čistě finančního výsledku
  • komplexní sociální systémy
  • hratelnost a přehlednost rozhraní