Války Mágů - náhledovka

Války mágů – staňte se nejbohatším temným mágem

9. 9. 2022

Války Mágů jsou rodinnou fantasy bojovou deskovou hrou s významným prvkem náhody a strategie. Navrhl ji Frédéric Guérard a ilustroval Sylvain Aublin, v češtině vychází pod vydavatelstvím Dino s původními právy u Blue Orange. Hra je určena pro dva až pět hráčů od deseti let s délkou jedné partie třicet minut. Stanete se zde temnými mágy, kteří budou verbovat různorodé příšery a přidělovat jim práci na svém hradu. Některé nestvůry budou získávat suroviny a prozkoumávat okolí, jiné zas budou pod vaším velením útočit na lidská království nebo další temné mágy, kteří s vámi budou soupeřit o titul nejbohatšího mága, který kdy žil.

Války Mágů - náhledovka

Co vykoukne z krabice?

Rozbalovat novou deskovou hru a zkoumat obsah její krabice jsou vždycky takové malé Vánoce. Ve Válkách Mágů na vás vykoukne funkčně rozdělený a praktický vyndavací plastový zásobník, do kterého si vyloupete a dobře rozdělíte všechny žetony a karty. A že jich není málo. Máte tu pět desek hradu, které si každý hráč na začátku vybírá a které jsou pak jeho panstvím. Dalších 25 karet osad představuje lidské království, na něž lze při hře útočit a rabovat jeho bohatství. 76 karet nestvůr se skládá z goblinů, zlých a ultra zlých příšer, které verbujete. 50 žetonů tří různých truhel s poklady jsou pak ty, které vás budou zajímat asi nejvíce. Ten hráč, který získá deset truhel jako první, ukončuje hru. Následně tu ještě najdete 45 bonusových žetonů a 60 žetonů surovin. Žetony jsou kvalitní a vše je pěkně barevně vymalováno.

Přiřazování příšer – to je, oč tu běží

Přestože je zde poměrně dost komponentů, hra není nikterak složitá a bez problému ji zvládnou i děti. Na začátku si jen vše hezky připravíte. Rozložíte si podle počtu hráčů karty lidského království, vyložíte karty příšer, srovnáte zásobníky s žetony a vytvoříte hromádky s truhlami. Každý z hráčů také dostane přidělené své dvě první příšery – gobliny. Přidělování příšer je to, nad čím budete pravděpodobně ve hře nejvíce přemýšlet. Vaše deska hradu obsahuje šest řádků – každý pro konkrétní hod na kostce. Vpravo jsou atributy mečů představující sílu vaší armády, vlevo pak atributy surovin – jídla, map k pokladu či run. Každá příšera má své přidělené atributy a vy se musíte rozhodnout, jestli ji přiřadíte k surovinám, nebo naopak k armádě. Vždycky lze zvolit pouze jedno. Atributy ze všech naverbovaných příšer se postupně sčítají. Čím více máte mečů, tím silnější máte útok a můžete útočit na své protivníky nebo plenit lidská království a získávat za ně odměny. Na druhou stranu, za suroviny můžete kupovat nové příšery a za mapy k pokladu získávat truhlice. Budete se tedy snažit mít vše tak nějak vyrovnané, nebo se zaměříte více na útok, či spíše na suroviny? Největší strategická otázka této hry.

Války Mágů - hrad při hře

Nelíbí se ti padnuté číslo? Vynuť si re-roll!

Války Mágů se hrají na kola, která představují jednotlivé dny. Den se skládá celkem z šesti událostí, které se odehrávají v určeném pořadí. Na začátku se zvolí kapitán a ten hodí kostkou. Daná číslice pak označuje řádek se schopnostmi vyobrazený vedle vašeho hradu, který bude po zbytek dne pro všechny hráče platit. Padne-li na kostce dvojka, platí řádek číslo dvě. Aby to ale nebylo jen takto čistě o náhodě, máte možnost se přihlásit a použitím žetonu soudku můžete kapitána donutit hod opakovat a doufat, že tentokrát padne pro vás něco vhodnějšího. Tato fáze může být při hře více hráčů trochu zdlouhavější, než se všichni hráči postupně, a třeba opakovaně, osloví a čeká se, zda nebude někdo chtít házet znovu.

Dvě kuřecí stehýnka, runu a truhlu, prosím

Když už je dokonáno a poslední hod platí, všichni si zkontrolují daný aktivní řádek a každému jsou postupně ze zásoby dány počty jídla a run nasbíraných jejich příšerami. Následně se spočítají i symboly map a hráč/i s nejvyšším počtem dostává/ají truhlu. Budete se snažit mít všechny hody tak nějak vyrovnané, nebo se zaměříte na konkrétní řádky, které budete posilovat, a pak budete doufat ve šťastný hod?

PvE, nebo PvP, kterou cestu si zvolíš?

Nyní jsme se konečně dostali k útokům. Zaútočit můžete na lidské království nebo vaše spoluhráče. Každý hráč a každá karta království má uvedený počet štítů, jejichž počet musíte svými meči minimálně stejným počtem, aby útok byl úspěšný, vyvážit. Existují zde také magické štíty a meče, které přidávají další vrstvu obrany. Když chcete zaútočit na ostatní temné mágy, musíte mít kromě mečů i symbol zlodějské masky, abyste byli schopni jim ukradnout jakoukoliv truhlu. Pozor ale na malé hráče, kteří by to nemuseli nést dobře. Pokud je útok úspěšný, protivníkův hrad automaticky získává štít k dobru. Pokud ale štěstěna v hodu kostkou nebyla na vaší straně a nemáte téměř nic, nic se neděje. I na to Války Mágů myslí. V lidském království je vždy přítomna karta hospody s pouhým jedním mečem, pokaždé tedy získáte aspoň soudek určený k re-rollům.

Budu mít na ultra zlou příšeru?

Další je na řadě verbování. Za získané suroviny a runy si můžete naverbovat příšery, které váš hrad posílí. Vybíráte si vždy ze dvou zlých příšer, které stojí dva žetony jídla, anebo ze dvou ultra zlých příšer, které jsou o mnoho silnější, ale potřebujete na ně více jídla a runy. Některé příšery vám také přinesou různé bonusové žetony. Na konci kola se jen doplní karty království a změní se kapitán. Tento bod ovšem nenastává, pokud některý z hráčů získal deset truhel. V tom případě hra končí, všichni odhalí své truhly a spočítají body. Existují tři druhy truhel, každý s dvěma různými hodnotami, které vědí jen vlastníci. Může se tedy i stát, že hráč, který ukončil hru, vyhrát nemusí.

Války Mágů jsou ideální pro rodiny s dětmi nebo hráče, kteří mají rádi shromažďování zdrojů a dynamické budování s výrazným aspektem štěstí, které zachovává napětí. Mechaniky jsou dobře vyvážené a jsou dostatečně jednoduché, aby je pochopily i děti, ale zároveň rozmanité, aby udržely zájem i dospělých. Hratelnost je velmi povedená. Vžití se do role záporáků, kteří verbují zlé příšery, je poutavé.

• praktické inserty, které jsou součástí hry
  • příjemné a rozmanité herní mechaniky
  • pěkné ilustrace
  • při více hráčích zdlouhavější re-rolly
  • Vývojář Frédéric Guérard
  • Vydavatel Dino
0.0

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.