Valkyrie of Phantasm

Valkyrie of Phantasm – letecká bojová magická škola

28. 5. 2023

Nezávislé studio AREAZERO ve spolupráci s vydavatelem PLAYISM si ukousli pořádné sousto. Připravit magickou bojovou hru Valkyrie of Phantasm, v níž čarodějky létají ve vzduchu nahoru a dolů, zprava doleva a mezitím metají jednu kletbu za druhou, není vůbec nic jednoduchého. Ostatně, titul je momentálně stále v předběžném přístupu. Přemýšlíte-li, jestli už nyní za to stojí, tak řeknu ano, je to totiž duchovní nástupce oblíbené série Touhou Project, a to byla sakra hra.

Super vzdušná akce

To hlavní, čím se titul pyšní, je rozhodně akce. 3D vzdušné souboje kouzelnic by daly zabrat i Brumbálovi, už jen tím, že se snaží přiblížit co nejvíce realitě. Létání, sesílání energetických výbojů a dalších hromadných střel, včetně i možného tzv. Boostu, kdy vaše válečnice uhne nepřátelským kouzlům, případně se vrhne na svého soupeře, je extrémně promakaná záležitost.

Navíc každá postava, s níž můžete ve Valkyrie of Phantasm bojovat, má svá vlastní kouzla, vyjma pár společných. Tudíž se musíte jednotlivě zaobírat speciálními pohyby a dalšími schopnostmi. Ty se ukazují v menu před souboji a můžete si zvolit, jakým stylem budete chtít v dalším boji čarovat. Liší se zásoby munice, síla útoků či cooldowny mezi kouzly. Stejně tak se musíte soustředit, zda se vaše vybraná válečnice více hodí na boj zblízka, nebo z dálky.

Titul sází na akci ve velkém a občas před vámi vznikne barevný chaos. Především v momentech, kdy budete mít to štěstí a podaří se vám použít vaše nejsilnější kouzlo. Animace je naprosto skvělá a dává vyniknout celé hře více, než by se snad většině hráčů mohlo líbit. Valkyrie of Phantasm hlavně běží plynule jako správně nastavené hodinky, a to i přesto, že je stále v předběžném přístupu.

Valkyrie of Phantasm je i plná vedlejších efektů

Animace jsou jedna věc, ale omráčení či omezení pohybu druhá. Pokud skutečně jste válečnice na dálku a neumíte řádně uhýbat, bojovnice nablízko se na vás vrhnou jak hyeny na maso a roztrhají vás. Zajímavé je, že i když se vám některé údery podaří zablokovat, nikdy se neubráníte všem. Určitá komplexnost soubojů je až neuvěřitelná.

Stejné je to i s úpravou statistik postav. Můžete si přidat více životů, vybrat více pasivních schopností, zesílit bloky. Teoreticky jsou, kromě životů, pasivní schopnosti neviditelné, ale ony zlomky sekundy, které následně můžete v souboji ušetřit, jde skvěle vidět. Tyto variace mají hlavu a patu, a jelikož hra má být především o online soubojích, měla by se vyplatit.

Tady narazíte do zdi. Valkyrie of Phantasm je v předběžném přístupu, což se podepisuje i na možnostech sehnat si soupeře. Vyhledával jsem několikrát, po celém světě, v různých časech a nenašel jsem si ani jednoho. Tyto možnosti, které měl počin přinést, jsem využil pouze v soubojích, jež imitují šarvátku, a krátké singleplayerové kampani.

Krátké? Ani ne na třicet minut

Valkyrie of Phantasm sází na krátký, jasný a úderný příběh. Na zem spadl meteorit, nebeské úlomky z něj nabraly sílu, daly některým lidem superschopnosti a nutí je spolu bojovat. Hlavní řešitelkou je Reimu Hakurei, jež se vydává bojovat s ostatními a donutit je k určitému smíru. Bohužel, plánovaných postav má být osm a momentálně jich hra nabízí pouze pět. Prakticky si zahrajete pár soubojů a máte hotovo, a to ještě tři s jinou kouzelnicí a jeden v duelu.

Současně je příběhový režim neuvěřitelně otevřený a zůstává krátký a zbytečný. Přinejlepším slouží pro hráče jako tutoriál. Jestli se chcete Valkyrie of Phantasm naučit, věnujte mu ten čas. Minimálně se naučíte spravovat postavy a jejich schopnosti, což mi věřte, že se vám bude hodit. Počítač vás nešetří a vyhrát některé duely je skutečně zapeklitost, protože ovládání vám to moc neusnadňuje.

Obrovskou výhodu mají hráči s ovladačem. Myš totiž se hrou není pořádně spojena, takže když kamera poletuje nahoru dolů dle vašich pohybů, je nemožné se byť jen trochu snažit na klávesnici něco dělat. Především když pohyby nahoru, dolů a do strany fungují odlišně. Ovladač na to má vyloženě joystick, klávesnice nikoliv. Když k pohybu chcete ještě kouzlit a řádně se orientovat po bojišti, jsme na hranici nemožnosti. Propočítejme si to na klávesy ještě jednou, pro přehled. Tři kouzla, boost na uhýbání, základní útok, bonusové akce, obrana, pohyb, kamera a najednou jste na jedenácti klávesách, plus čtyři na pohyb. Nemožné to s deseti prsty zvládnout, už vzhledem k tomu, že kouzla nejde používat současně. Musíte hezky jedno za druhým.

Když už si lámete prsty, tak alespoň u dobré hudby

Když nebudu pitvat vizuál do detailů, dočkali jsme se perfektní animace a skvěle zastoupených hrdinek a kouzel. Efekty jsou skvělé a grafická podoba ještě lepší. Hrdinky od sebe nádherně rozeznáte, každá má své animované kouzlo, a to samé jejich čáry. Z tohoto hlediska nejde hru nějak extrémně shazovat, bylo vsazeno na jistotu a zkušenosti ukázaly, že vše funguje, jak má.

S dabingem a zvukem je to ještě lepší. Dabing, jak se u Japonců pravidelně sluší a patří, je nepřekonatelný. Chápu, že některým hráčům budou holčičí hlásky drásat nervy, na stranu druhou, k titulu to prostě patří. Hudba je úžasná, agresivní, bojová, válečná. Chcete díky tomu jít z jednoho souboje do dalšího a zvuk vás k tomu svou energií bude jen více nabádat.

Valkyrie of Phantasm jsou v předběžném přístupu a jako v takovém je na ně důležité nahlížet. Hra má ohromný potenciál, jenž věřím, že bude v budoucnosti naplněn. Parádní animace, skvělý dabing, úžasný soundtrack, parádní souboje, a pokud máte ovladač, tak i snadné a přístupné ovládání. Na stranu druhou, na klávesnici je hru prakticky nemožné hrát, kamera vás bude štvát, titul má omezený příběh a neseženete online soupeře k souboji. To jsou ale věci, které do budoucna určitě vyřeší plná verze hry. Zatím budu hodnotit možná i lehce přísně, nicméně až vyjde titul celý, podíváme se na něj znovu a věřím, že hodnocení bude jiné.

• skvělá animace
  • parádní dabing
  • úžasné možnosti soubojů