PlayStation – PSVR2

Virtuální Realita v civilním a vojenském odvětví

25. 4. 2021
 

Jistě se vám již někdy přihodilo, že jste se snažili uvařit dobré jídlo nebo udělat domácí či technickou práci a nebyli jste si jisti postupem. Většina lidí se pak podívá do kuchařky nebo do technického plánu. V posledních letech je také vítaným a užívaným pomocníkem Youtube, kde zadáte potřebná klíčová slova a pomocí videa se pokusíte daný problém vyřešit. Napadlo vás však někdy, jaké to je, pokud máte nebezpečné zaměstnání a jediná chyba může být fatální pro vás nebo vaše okolí? Dokonce i proškolený specialista může udělat chybu, tím spíše pokud se s daným problémem na vlastní oči setkal vůbec poprvé. S tím má však nyní pomoci pokročilá virtuální realita, zkráceně VR.

VR ke školení pracovníků se již užívá napříč celkovým spektrem oborů. Nutno zmínit, že virtuální realita je hojně rozšířena i v ozbrojených složkách po celém světě. 

Energetické společnosti jako průkopníci

V České republice se bohužel takovéto školení zaměstnanců v civilním sektoru zatím moc nerozšiřuje. Jednou z výjimek jsou však energetické společnosti, které by se daly označit za určité průkopníky. Moderní energetické společnosti sáhly v posledních letech právě po VR jako k jednomu způsobu školení svých zaměstnanců. Proškolení pracovníci tak nejdříve získají teoretické znalosti, které si poté na několika simulovaných situacích ve virtuální realitě vyzkouší v „praxi“.

For Games

Virtuální Realita v armádě

Virtuální realita se však nejvíce využívá (krom herního odvětví) v armádě. Podle dostupných informací společnost Microsoft údajně získala desetiletou smlouvu v hodnotě téměř 22 miliard USD, aby mohla poskytnout americké armádě 120 000 náhlavních souprav pro rozšířenou realitu (AR) na vojenské úrovni.

Technologie AR byla zpopularizována prostřednictvím mobilních aplikací jako Pokémon Go a obličejové filtry na sociálních médiích – jde v zásadě o překrývání digitálních obrázků s reálným prostředím. Rozhraní AR zadané americkou armádou se označuje jako „Integrovaný vizuální augmentační systém“ (IVAS). Jako základní hardware bude používat technologii náhlavních souprav společnosti Microsoft HoloLens.  Jak uvádí tisková zpráva armády, zařízení bude používáno ke koordinaci vojáků a implementaci snímacích technologií na bojišti.

Těžko na cvičišti – lehko na bojišti

Moderní vedení boje si vyžaduje i moderní přípravu. Z tohoto důvodu budou funkce pravděpodobně zahrnovat tepelné senzory, strojové učení (k vytvoření realistických tréninkových simulací – podobné jako bylo uvedeno u příkladu s elektromontéry) a digitální heads-up displej pro zlepšení situačního povědomí vojáků.

Tato zpráva navazuje na předchozí oznámení společnosti Microsoft o vojenské smlouvě ve výši 480 milionů USD na vývoj a dodávku prototypů IVAS do armády v roce 2018.

Stále nové technologie

Díky těmto velkým zakázkám a hojnému rozšíření se zrychluje celkový vývoj technologií, a to nejen technologií pro podporu virtuální reality. Můžeme tak jen doufat, že časem vývoj natolik pokročí, aby virtuální realitu poskytl všem na vysoké úrovni s minimem nákladů na výbavu nebo prostor.

Zdroj: forbes.cz 

Petr Polák

Hry hraje již přes 25 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.