Vlci - náhled

Vlci – strategie o vytí a měsíci

22. 7. 2025
 

Táhlé vytí a pach krve prozrazují, že lov byl úspěšný! Farahir a Freya se hrdě tyčí nad zabitým jelenem. Nejmocnější smečka z hlubokých lesů opět uspěla.Vlci jsou středně náročnou strategickou deskovou hrou o nadvládě nad územím (area control) určenou pro 2–5 hráčů od 10 let s herní dobou 60–90 minut, kterou nám do češtiny lokalizovalo vydavatelství Mindok. Na trh ji přineslo vydavatelství Pandasaurus Games, které můžete znát díky titulům Abyss, Osmero, Svět po nás nebo Codex Naturalis.

V roli vůdce se ujmete jedné ze smeček vlků a snažíte se o nadvládu nad jednotlivými regiony, jejichž počet závisí na počtu hráčů. K dispozici máte pelechy, běžné vlky, alfa vlky a doupata. Doupata jsou nejsilnější jednotkou vaší smečky. Lze je vybudovat pouze kolem jezera a vždy jen jedno na region! Nejprve však musíte postavit pelech a teprve následně jej vylepšit na doupě. Běžní vlci a pelechy vám pomáhají získat převahu na daném území, ale je potřeba si je hlídat. Osamocené vlky vám může soupeř odlákat do své smečky. Alfa vlci jsou asi nejdůležitější jednotkou. S jejich pomocí stavíte pelechy a doupata a jejich vytí dokáže přilákat vlky samotáře nebo ovládnout vlky jiného hráče. 

Jak se hraje

Ve svém tahu vykonáte dvě ze čtyř možných akcí, přičemž obě mohou být stejné. První možnou akcí je pohyb, kdy vzdálenost, kterou vlci mohou na jednu akci urazit, i počet vlků, kteří se mohou v rámci jedné akce pohybovat, určuje číslo na desce hráče. Stavba pelechů a doupat je druhou dostupnou akcí. Třetí akcí je vytí, s jehož pomocí můžete ke své smečce připojit vlky samotáře. Vzdálenost, kam až dosáhne vytí vašeho alfa vlka, určuje číslo na desce hráče. Akce pohyb a vytí si můžete vylepšovat stavbou pelechů. Poslední možnou akcí je ovládnutí, kdy můžete ovládnout osamoceného vlka nebo pelech cizího hráče.

Za akce „platíte“ otáčením destiček terénů na druhou stranu. Nejlevnější je pohyb, při kterém musíte otočit jednu destičku s terénem, kam se vaši vlci pohnou. Dvě musíte otočit při stavbě nebo vytí a nejnákladnější je ovládnutí, při kterém musíte otočit tři. Z každé strany má destička jiný terén, je tedy třeba pečlivě plánovat nejen aktuální tah, ale i tahy další, abyste měli k dispozici potřebné typy prostředí. Důležité je i přizpůsobovat se situaci na herním plánu, často do vašich na několik tahů předem promyšlených plánů zasáhne protihráč.

Terénů je ve hře pět druhů. Stejný je limit pro maximální počet hráčů. Každá smečka má jako přirozené prostředí jiný biotop: lesy, louky, hory, pouště a zasněžené oblasti. Ve svém přirozeném prostředí má smečka výhodu. To je ve hře reprezentováno šestou destičkou, která má z obou stran stejný terén.

V průběhu hry dochází třikrát k vyhodnocení vždy minimálně dvou regionů. O tom, které regiony se budou vyhodnocovat, rozhoduje žeton fáze měsíce v daném regionu. Kdy se vyhodnocování spustí, je plně v rukou hráčů. Při své snaze o dominanci v regionech rozšiřujete svou smečku přijímáním vlků samotářů, budováním pelechů a doupat, ale i odlákáním osamocených vlků ostatních hráčů. Vždy, když žeton vlka samotáře nebo figurku cizího vlka nahrazujete svým vlastním vlkem, komponenty z herního plánu pokládáte na desku lunárního cyklu. K vyhodnocení regionů dojde na konci tahu hráče, který položil na políčko s danou fází měsíce některý z komponentů. Jde o poměrně silný strategický prvek hry – je potřeba si plánovat tahy i s ohledem na možné spuštění vyhodnocení.

Herní komponenty a vizuální zpracování

Vím, že je to silně individuální, ale vizuální stránku hry považuji za velké plus. Zvolené barvy terénů jsou oku lahodící a na herním plánu dobře rozpoznatelné. Přebal krabice je jedním z nejkrásnějších v mé sbírce a upoutá na první pohled. Menší výtku mám ke komponentům jednotlivých hráčů a žetonům kořisti. Samotní meeplíci jsou v barvách, které se dost podobají těm  na herním plánu. To je sice esteticky pěkné, ale pro některé hráče může být problém udržet si ve hře přehled. Běžní vlci, pelechy a žetony kořisti jsou celkem titěrné a může být složitější s nimi manipulovat. Zejména pro majitele větších dlaní a prstů.

Další nevýhodou může být delší čekání na tah. Ač je hra svižná, pokud máte mezi svými spoluhráči takové, kteří trpí analytickou paralýzou, může se čekání na tah dost natáhnout, zvlášť ve větším počtu hráčů.

Hra je kompletně bez náhody. Vše je pouze o rozhodnutí hráče a tedy i výsledek závisí čistě na strategii a schopnosti správně reagovat na tahy protihráčů. To je nejspíše jeden z hlavních důvodů, proč je oblíbená u euro hráčů. Dokonce i u hráčů, kteří nemají rádi mechaniku area control, mezi které se počítám já sama. Hra si mě získala po prvním zahrání. Čím víc ji hraji, tím víc ji chci hrát dál. 

Herní plán je variabilní; sestavíte si jej pomocí desek regionů. Ty jsou z pevného a dostatečně silného kartonu. Výhodou je i plastový funkční insert. Desky hráčů jsou jednovrstvé. Pokud si do nich strčíte, bude nutné vrátit komponenty na svá místa. Osobně to jako nevýhodu nevnímám, desky jsou totiž oboustranné. Jedna strana je určena pro hru dvou hráčů, druhá pro hru ve více hráčích. Bylo by tak nutné mít desky třívrstvé a hru by to prodražilo. Navíc není těžké udržet si přehled, jaké komponenty a kde na desce mám. Oproti tomu třeba ve hře Mars Teraformace jsou jednovrstvé desky hráčů dost zásadní nevýhodou, protože si na nich pomocí kostiček zaznamenáváte produkci jednotlivých „surovin“.

Jako další výhodu vnímám přehledně a jasně psaná pravidla bez záludností a výjimek, dostatek přehledových lamakaret a shrnutí všech podstatných informací přímo na deskách hráčů.

Pro koho je hra určena

Vlci (v originále Wolves) jsou komplexní deskovou hrou s jednoduchou a přístupnou hratelností a zároveň strategickou hloubkou. Ocení ji náročnější hráči a překvapivě i tací, kteří jinak area control hry nevyhledávají. Nenajdete tu totiž přímý konflikt s eliminací hráče, jako bývá u area control her zvykem. Ne, že by zde nebyla interakce mezi hráči, je jí dostatek už z podstaty hry. Převahu zde ale představuje prostý počet komponentů na herním plánu a přímá negativní interakce je celkem drahou, ač někdy nutnou možností.

Vlci jsou nádherně vypadající desková hra s přímočarou hratelností, která potěší náročné hráče. Kombinace area control a mechaniky otáčení destiček terénů pro vykonání akcí z ní dělá neotřelou hru, která se v mém osobním seznamu probojovala mezi nejoblíbenější. Je nesmírně uspokojující sledovat, jak se vám smečka rozrůstá a vaše dalekosáhlé plány se daří uskutečnit. Stejně jako když se vám podaří vymyslet náhradní plán, když ten původní zhatil tah soupeře. Ač jí někteří vyčítají nezáživnost ve dvou hráčích, já si ji i v tomto počtu užívám.

Klady
  • vizuálně nádherné
  • přístupnost a zároveň strategická hloubka
  • skvěle napsaná pravidla
  • insert součástí krabice
  • kombinace herních mechanik
  • skvěle propojené téma s mechanismy hry
Zápory
  • splývání barev komponentů a herního plánu
  • titěrnost některých komponentů
  • možné delší čekání na tah
Infobox
0.0

Doporučujeme

Cena/výkon

Mozkovar index

Vizuál

Interakce

Strategie

Zpracování

Jana Šafránková

Studentská léta strávila s Heroes of Might and Magic a Counter-Strike. Deskovek se jen tak lehce dotkla v podobě Carcassonne, což pomohlo při hledání smysluplného trávení času s dětmi bez obrazovek o mnoho let později. Deskovkám naprosto propadla, je nadšenou sólohráčkou a doma neustále přemlouvá některé ze svých pěti dětí na partičku. Protože ráda objevuje nové hry, hraje převážně do šířky. Své největší lásky Mars teraformaci, Vlky, Framework, Útulná doupata nebo Cthulhu: I smrt může zemřít však nikdy neodmítá.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.