Výbušný holub je nejnovějším titulem od firmy Exploding Kittens. Tato hra si na nic nehraje, nemá žádný hluboký příběh, ale okamžitě vás chytne. Na první pohled nenápadná krabička rozproudí zábavu a poklidný večer promění v událost plnou smíchu a náhodných výbuchů.
Desková hra Výbušný holub (v originále jako Exploding Pigeon) je určen pro tři a více hráčů a klidně si jej můžete zahrát i se svými staršími dětmi, pobavíte se úplně stejně. Hra je časově nenáročná, jedno kolo odehrajete do deseti minut.
Horký brambor
Samozřejmě ale budou vaše partie hodně záležet na náhodě, na které je tento titul postavený. Funguje na principu hry „horký brambor“, kdy se opeřenec, který vás na první pohled zaujme, namísto klidného vrkání rozhodl stát živou bombou. Vaším úkolem je co nejrychleji splnit výzvu a předat „holubí šejkr“ soupeři. Něco vám to připomíná? Máte pravdu, tým Exploding Kittens vzal koncept osvědčený z dětské párty hry Hoď sebou, slepičí prdelko! a povýšil jej na hru pro dospělé. Ne prvoplánově sprostou, jen s úkoly, které budou výzvou a zábavou i pro dospěláky.
Před samotnou hrou je potřeba se rozdělit do týmů. Pokud hrajete ve třech, hraje každý sám za sebe. Hra začíná spuštěním časovače neboli „holubího šejkru“, jehož délka je čistě náhodná (od 45 do 120 sekund), takže nikdy nevíte, kdy je konec. Tím se Holub liší od Slepičí prdelky, v níž byla délka partie vždy pevně daná. Prvek, který v případě dětské hry fungoval bez problémů, by u dospělých vedl k přílišné předvídatelnosti a lidé s lepším odhadem času by předání holuba zdržovali do poslední chvíle.
Pořádná výzva
Kostka umístěná v šejkru vám určí, jestli si líznete kartu z balíčku, nebo musíte splnit výzvu bez karty. Balení obsahuje 75 oboustranných barevně oddělených karet, přičemž ke hraní si musíte vybrat jednu stranu karet. Když budete tahat kartu, čeká na vás převážně jednoslovné pojmenování předmětu, který musí váš tým uhodnout, a to pomocí jednoslovné nápovědy, pantomimickým ukazováním vsedě nebo kreslení na holubí šejkr. Stíratelný fix je samozřejmě součástí hry a na to, aby se vám malůvka započítala jako splněný úkol, ji ani na konci nemusíte smazat. Stačí, že ji spoluhráči uhodnou a pokresleného holuba můžete ihned předat druhému týmu.
Bez karet si se svými týmovými kámoši budete ťukat křídlem nebo s protihráčem hrát Kámen, nůžky, papír, dokud nevyhrajete. Poslední stěna kostky je pak vyhrazena úkolu, který byl i v Hoď sebou, slepičí prdelko! Musíte šejkrem zatřepat znovu. Zní to jako nic moc výzva? Zní, ale jen do chvíle než přímo cítíte, jak vám čas utíká pod rukama a potřebujete, ať už vám konečně padne něco, co můžete splnit a tu tikající hromadu nemocí přesunout k dalšímu týmu.
Jedna partie nestačí, drahoušku
Kolo končí, jakmile holub vybuchne. Prohrává ten tým, který má u sebe holuba, i když úkol splnil a jen ho nestihl předat dál. Rychlost je u partie Výbušného holuba klíčová. Rozhodně ale nikdy nebudete chtít u jedné partie zůstat. Rychlá kola a adrenalin z tikajícího horkého bramboru zajišťují, že budete chtít hrát znovu a znovu. Však na to autoři také mysleli, pravidla říkají, že vyhrává ten tým, který jako první získá tři body. Počet kol nebo vítězných bodů si můžete domluvit, nemusí to být striktně tři.
Od párty hry Výbušný holub jsem neměla žádné očekávání, možná mírné obavy, jestli to nebude jen další verze Výbušných koťátek, ve které se pouze kočičky proměnily na holuby. Příjemně mě však překvapila. Ke hraní potřebujete baterie, bez nich by „holubí šejkr“ nefungoval. Upozornění na krabici by mohlo být větší, nepozorným nákupčím, kteří shání silvestrovskou párty hru, by to mohlo uniknout. Hra se osvědčila pro rodinné i párty hraní. Má rychlé tempo, humor a velkou roli v ní hraje náhoda, ale vzhledem k rychlosti partie to vůbec nevadilo.
Recenzi pro Gaming Professors napsala Zuzana Laskovská.