Wanted Racoon art intro

Wanted Raccoon – nudíte se?

20. 3. 2023
Zdroj náhledu: MAD Sprouts

Pokud se v přírodě setkáte s medvědem, co uděláte? Budete utíkat? Pokusíte se jej odlákat? Seženete si nějaký klacek v domnění, že vás to ochrání? Nebo půjdete pomalu a klidně pryč, jak se ostatně doporučuje? Někteří medvědi jsou opravdu agresivní, jako například medvěd grizzly nebo polární medvěd. Někteří jsou spíše hraví, jako v Asii tolik milované pandy. Je tu však čeleď medvídkovitých, kteří jsou menší, mohou se zdát i roztomilejší a méně nebezpeční. Zde nastává zlom mezi agresivitou, hravostí, výslovným uličnictvím a roztomilostí. Wanted Raccoon vás zavede do světa uličnických a hravých medvídků mývalů, kteří jsou nuceni vypořádat se s příchodem lidí do jejich domoviny.

„Nudíte se? Kupte si medvídka mývala!“

Legendární hláška v podání Jaromíra Hanzlíka ve filmu Postřižiny z roku 1980 se pro tento titul opravdu hodí. Wanted Raccoon je simulátor uličnického medvídka mývala z pohledu třetí osoby, jenž nabízí příběh, ve kterém se utkáte s lidmi o vlastní existenci. Titul je momentálně ve fázi předběžného přístupu a stojí za ním vývojářské studio MAD Sprouts, které je zároveň vydavatelem.

Příběh se točí kolem smečky či rodiny mývalů, kteří si spolu s ostatními obyvateli lesa žijí poklidným životem. Jednoho dne však přišli lidé, pokáceli stromy a místo nich si postavili vlastní domy, silnice a sportovní parky. Během tohoto procesu byla některá zvířata, která se nestihla schovat (nebo neutekla pryč), odchycena a umístěna do zvířecích stanic, kde čekají na nevyhnutelné. Stejný osud potkal i našeho mývala. Vaším úkolem je dostat se na svobodu, najít a zachránit svou rodinu včetně ostatních zvířecích kamarádů a pomstít se lidem. Vašimi nepřátelé jsou lidé! Policisté, profesionální lovci a běžní obyvatelé města, kteří mají své vlastní chování a denní (i noční) algoritmy.

Hru začínáte příjemným tutoriálem, který vás velmi elegantně seznámí se základními principy a mechanikami. Již v tomto tutoriálu poznáte, že se v první řadě bude jednat o zábavnou stealth hru, ne však úplně jednoduchou. Starý zkušený mýval Joe, který má brýle a odpočívá si na svém oblíbeném místě, vám oznámí, že dnes je speciální den. Je čas udělat z vás jeho nástupce. Rozhovory jsou formou textových oken a bez dabingu. Joe vám svěří jeho bágl a pošle vás za veverkou zeptat se, zda nepotřebuje pomoc. Postupně si tak osvojíte vše, co budete potřebovat k přežití. Naučíte se plížit, házet různé předměty a také využívat prostředí ve svůj prospěch. Tutoriál je i úvodem do celého příběhu, protože v něm zažijete příjezd lidí a jejich řádění.

Pokud jste viděli film Za plotem, může vám v určitých ohledech připadat hra velmi podobná, spíše jako vystřižená z filmového světa. To však ničemu nevadí, příběh a scénář s mývalem je opravdu svěží nápad a do žánru stealth her vnáší zcela nový vítr. Samotný stealth prvek je navíc implementován hezkou svižnou formou, kde opravdu využíváte prostředí a jste dokonalý „mýval bandita“ s roztomilou „škraboškou přes oči“ ve městě.

Zdroj: MAD Sprouts

Co dokáže papouch, dokáže mýval taky!

Jistě jste někdy viděli různé papoušky (nebo i psiska), jak jezdí na skateboardu, hrají basketbal s malými míčky nebo využívají jiné různé předměty, kterými baví internet. Ve Wanted Raccoon se přesvědčíte, že mýval to dokáže také a lépe. Jedním z hlavních taháků celé hry je rozhodně originálnost v kombinací s hratelností.

Při boji s lidmi ve snaze zachránit své kamarády a rodinu budete muset využít všechno, co budete mít po ruce, tedy po tlapce. Jak jsem již zmínil, budete moci házet různé předměty ve snaze odlákat pozornost, také však budete moci těmito předměty omráčit vaše nepřátele, tedy lidi. To se ukáže krátce po úvodu jako nesmírně užitečné, a o to větší úsměv na tváři budete mít, když onoho lovce budete moci spoutat.

V rámci vašeho mývalího dobrodružství se budete moci ukrývat v krabicích a plížit se kapradinami nebo jinými místy, kam se takový mýval dostane. Pro rychlejší pohyb budete moci používat stylový skateboard, který si budete moci po sléze upravit a přidat k němu „tryskový pohon“, zde už si však nasadíte malou přilbičku na vaši roztomilou kebulku. Na skateboardu snadno překonáte dlouhé vzdálenosti Raccoon City a také se velmi hodí, pokud vás pronásledují policisté nebo lovci.

Zdroj: MAD Sprouts

Wanted Raccoon aneb zručný mýval se nezalekne ničeho

Své dovednosti budete moci postupně vylepšovat formou plnění různých úkolů. Ty vám umožní zvýšit úroveň mývala, zvládnout dovednosti, vylepšit základnu, získat různé předměty potřebné k výrobě a nákupu zařízení, rozvíjet prostor pro ostatní zvířata a také najít nové přátele. Získávání potřebného materiálu pro stavbu základny nebo pro crafting předmětů jde různou formou. Něco se vám vejde do batůžku, jiné větší předměty budete za sebou táhnout na laně. Zdroje budete moci získat samostatně nebo s pomocí nových i starých zvířecích kamarádů.

V rámci craftingu, tedy výroby předmětů, budete moci vyrábět různé pasti, které budete moci nastražovat dle vlastních potřeb. Některé dělají hluk a odlákají pozornost, jiné mohou způsobit, že po nich nemotorní lidé uklouznou, nebo jim jinak znepříjemní život. Na některé pasti si však budete muset dávat pozor i vy sami, lidé se vás totiž budou snažit průběžně také dostat do svých pastí.

Není to ale jen o zběsilém pobíhání, některé akce budete muset pečlivě naplánovat. K plánování velkých loupeží pro získání tolik potřebných zásob budete potřebovat pečlivou přípravu, včetně jasně daného postupu. To vše budete provádět na speciální tabuli. Některé předměty nezískáte loupežemi ani výrobou, ale budete si je muset jednoduše koupit. Můžete tak získat například malou kuši, lano nebo zmíněný tryskový pohon.

Zdroj: MAD Sprouts

Hlavně zábava a dělat lidem špinavé triky

Wanted Racoon jednoznačně poukazuje na uličnictví mývalů, které je možné někdy vidět na youtube. V rámci hry budete moci lidem provádět různé špinavé triky a pomstít se za to, že vám vzali váš domov. Vloupat se do domu a trochu si pohrát s nábytkem či polštáři nebo poškrábat drahý stůl, to je maličkost, která však lidi dokáže zcela jistě vytočit do běla. Nezapomeňte na symbol mývalů, tedy převracení popelnic.

Jak jsem již zmínil, lidé jsou vaši nepřátelé, a čím více budete řádit, tím více budete hledaní, což symbolizují hvězdy v pravém horním rohu. Čím více hvězd, tím více hledaní budete, ve městě budou chodit lovci, jezdit policejní auta a vy budete mít kolikrát plné tlapky práce se ztratit. K tomu můžete využít mnoho prvků v tomto otevřeném světě. Na obyčejné lidi vám budou stačit jednoduché triky. Na ostřílené lovce a zkušené policisty to bude chtít už opravdu využívat všechno, co se dá. K tomu můžete využít třeba popelářský vůz a na pronásledovatele za jízdy házet odpadky, díky kterým třeba nabourají do jiných plechových krabic umožňujících lidem pohyb (automobilů).

Otevřený svět je velmi pestrý a nabízí klasické americké venkovské městečko, staveniště, obchody i vrakoviště, a když už vám bude horko a budete se chtít osvěžit, můžete váš kožich smočit na koupališti, kde si lze příjemně zaplavat. Svět je velmi pestrý a žije vlastním životem. Při svých toulkách narazíte na obyčejné obyvatele, jezdící auta (která, když si nedáte pozor, vám mohou ublížit) a idylický lidský venkovský život maloměsta.

Wanted Racoon 4

Terorizujte lidi jako roztomilý medvídek mýval

Po grafické stránce je hra poměrně příjemná. Je vidět, že hlavní zaměření je na vašeho medvídka mývala. Pohyby a detaily jsou působivé, taktéž elegantní a adekvátní pohyb ocásku, který, když skáčete nebo padáte reaguje, prostě zaujme. Pokud si můžete dovolit maximální nastavení, je opravdu na co se dívat, a grafika i optimalizace navíc mají být v průběhu vývoje ještě vylepšeny. Svého mývala si můžete také přizpůsobit. O přilbě jsem se již zmínil, kromě toho však moci vašemu hrdinovi dát i kšiltovku, stylové brýle a další prvky oblečení. Tento prvek má dvojí efekt, nejenže mýval vypadá prostě více cool, ale také je lépe chráněn a zvyšují se (a naopak snižují) některé jeho vlastnosti. To může souviset s již zmíněným plížením a přikrčením, kdy se mýval opravdu přitiskne více k zemi a obraz okolo lehce ztmavne. Grafickému zpracování se tedy nedá nic vytknout, stíny a různé efekty jsou opravdu pěkné. Také rozhraní a ovládání je uživatelsky velmi přátelské.

Trochu horší to je s fyzikou. Když hodíte různé předměty, zdají se fyzikálně realistické a odráží se více méně, jak by se dalo čekat. Pokud omráčíte člověka šikovným hodem na hlavu, prostě se svalí na zem. Pokud však využijete některý z prvků prostředí, jako třeba naskládané sudy, které uvolníte, aby se na neřáda rozkutálely, je tělo někdy nesmyslně vláčeno i několik metrů za doprovodu různých kreací. V rámci hratelnosti to nakonec ničemu extra nevadí, ale někdy to opravdu vypadá dost divně. Fyzika v rámci mývala je v určitých aspektech někdy neohrabaná. Je nutné si uvědomit, že i když jsou mývalové na pohled spíše zavalití, jsou velmi šikovní a hlavně obratní.

Ozvučení by v určitých aspektech mohlo být více výrazné. Zde je opět viděn hlavní záběr na mývala, takže například chůze, běh, hopsání, čmuchání nebo drbání se a různá manipulace jsou dobře slyšet (krom pár bugů). Když si budete chtít třeba umýt v lavoru jablko, je vše krásně slyšet a i graficky velmi příjemné. V případě uvolnění již zmíněných sudů jsou však zvuky hodně slabé. Hrou vás doprovází příjemná hudba, která reaguje na aktuální tempo a dokáže prohloubit atmosféru.

Wanted Racoon 2

Wanted Raccoon je svěží, zábavná stealth hra z pohledu třetí osoby, která vás zavede do světa uličnických a hravých medvídků mývalů, nucených vypořádat se s příchodem lidí do jejich domoviny. Příběh hry vám bude připadat podobný filmu Za plotem. V rámci otevřeného světa budete krom plnění úkolů moci provádět různé loupeže kořisti, stavět si základnu, spolu s ostatními zvířátky získávat suroviny a ujíždět policistům na skateboardu nebo v popelářském voze. Ve hře se vyskytují však určité bugy, zejména se jedná o různé fyzikální prvky lidských postav, které sice nenarušují celkovou hratelnost, ale vypadají někdy opravdu divně. V určitých fázích jsou taktéž některé zvukové prvky nevýrazné. Po stránce hratelnosti a příběhu se jedná o originální a svěží vítr do žánru stealth her. Kde jinde můžete s medvídkem mývalem jezdit na skateboardu, svazovat lidi a dělat různé další lumpárny?

• zasazení hry a nápad s mývalem
  • příběh
  • hratelnost