Warhammer 40,000: Speed Freaks - cover

Warhammer 40,000: Speed Freeks – ocel, pot a řev

1. 9. 2025
Zdroj náhledu: Wired Productions

Představte si svět, kde je rezavý plech cennější než zlato, kde slovo brzda je sprosté a kde jediným smyslem života je řítit se šílenou rychlostí vpřed a cestou všechno rozstřílet na co nejmenší kousky. To není popis ranní špičky na dálnici D1 (protože tam sprostá slova jsou součástí kultury), ale esence hry Warhammer 40,000: Speed Freeks. Tahle hra od vás nechce, abyste přemýšleli nad morálními dilematy nebo složitými strategiemi. Chce po vás jediné: abyste se stali tím nejhlasitějším, nejrychlejším a nejbrutálnějším Orkem za volantem stroje, který by ani v nejdivočejších snech neprošel technickou kontrolou. A víte co? Je to naprosto fantastická a osvobozující jízda od Caged Element plná čistého, nefiltrovaného chaosu, která vás chytne a nepustí, i když občas zaskřípe v převodovce.

Příběh? Kdo potřebuje příběh, když máme DAKKA!

Pojďme si to ujasnit hned na začátku. Hledat ve Speed Freeks hluboký, epický příběh s propracovanou narací je jako hledat v orčím táboře ticho a poezii. Prostě tam není. A to je naprosto v pořádku! Příběhové pozadí je jednoduché a dokonale funkční: jste Ork, milujete rychlost a jste závislí na válce za volantem. Celé universum je pro vás jedno velké hřiště, kde se koná nekonečný festival destrukce. Cílem není zachránit galaxii, ale sestavit ten nejlepší bourák, ověsit ho co největším počtem kulometů (DAKKA!) a ukázat ostatním Zelenokožcům, kdo je tady ten největší šéf. Každý závod je zkrátka jen další záminkou pro rozpoutání WAAAGH!, respektive masivního válečného pokřiku a útoku, který je smyslem orčí existence.

Postavy ve Warhammer 40,000: Speed Freeks jsou archetypy orčích klanů a jejich specializací, které se projevují skrze jejich vozidla. Každý bourák je v podstatě hlavní postavou se svou vlastní osobností. Máte tu rychlé a křehké buginy jako Shokkjump Dragsta, které se umí teleportovat po bojišti a zasazovat nečekané údery. Pak je tu těžkotonážní Looted Wagon, v podstatě ukradený tank ověšený dalšími kanóny, který funguje jako pomalá, ale nezastavitelná pevnost. Každé vozidlo reprezentuje jiný styl hraní a jinou orčí filozofii. I když nepoznáte jméno řidiče, poznáte jeho charakter podle toho, jestli se vás snaží trefit raketou z dálky, nebo se vás pokouší nabrat na ostnatý pluh zblízka. 

Hratelnost je dokonalým mixem arkádového závodění ve stylu Twisted Metal a týmové střílečky. Základem všeho je pocit z rychlosti a naprosto uspokojivá střelba. Každé vozidlo má unikátní sadu zbraní a schopností, od plamenometů až po naváděné rakety ze squigů (což jsou v podstatě živé, naštvané a explodující potvory). Herní módy, jako je Kill Konvoy, kde bráníte (nebo ničíte, vlastně spíš ničíte, respektive jen ničíte) obřího kráčejícího robota Stompu, jsou esencí chaosu a týmové spolupráce. Neustále se něco děje: uhýbáte střelám, snažíte se opravit svůj stroj za jízdy, aktivujete bonusy a řvete u toho smíchy. Hra vás odměňuje za agresivitu a týmovou hru, ale občas může být frustrující, když vás několik nepřátel zaměří najednou a během vteřiny vás promění v hromadu šrotu.

Zdroj: igbd.com

Warhammer 40,000: Speed Freeks chce grif, ale pak to jede samo

Ovládání je asi nejkontroverznější částí hry a vyžaduje si chvíli zvyku. Vývojáři se totiž rozhodli pro netradiční schéma, kde se nezrychluje klasicky tlačítkem na gamepadu, ale nakláněním levé páčky dopředu. Pro veterány závodních her to může být zpočátku jako snažit se psát druhou rukou, prostě to působí nepřirozeně. Zejména v závodních pasážích, kde potřebujete jemně korigovat rychlost, to může vést k nechtěným nárazům do zdi. Jakmile se ale přepnete do bojového módu a začnete kroužit kolem nepřátel, dává to větší smysl. Po pár hodinách si na to zvyknete a zjistíte, že to umožňuje plynulé přechody mezi řízením a mířením. A tedy to hlavní? Na klávesnici jsem si prostě nezvykl, ani když jsem se snažil sebevíc.

I ten nejlepší orčí mechanik občas něco pokazí a Speed Freeks není výjimkou. Hra stále trpí několika nyní už menšími problémy, které se ale postupně díky patchům upravují. To ale snad každá Warhammer hra, kterou jsem měl v rukách. Nyní je největší strašák počet hráčů v multiplayeru, kdy se na můj vkus dlouho čeká na doplnění boty, kteří prostě nejsou lidští řidiči. Je to znát. Stejně jako se stále kvůli množství efektů objevují glitche a problémy se synchronizací. Naštěstí se nejedná o nic, co by hru dělalo nehratelnou. Výkon je naopak většinou solidní a titul běží plynule i ve chvílích, kdy na obrazovce exploduje deset vozidel najednou, což je pro tento typ hry naprosto klíčové.

Zdroj: igdb.com

Když krása střídá kaboom

Textury nejsou vždy dokonale ostré a modely vozidel by mohly mít více polygonů. Ale víte co? Vůbec to nevadí. Grafika je totiž naprosto funkční a podřízená jedinému cíli: plynulosti a přehlednosti. Ve chvíli, kdy se ve Warhammer 40,000: Speed Freeks řítíte rychlostí 200 km/h a kolem vás létají rakety, opravdu nemáte čas zkoumat kvalitu textury na blatníku vašeho soupeře. Důležité je, že hra běží skvěle, efekty výbuchů jsou uspokojivé a nikdy nemáte pocit, že by vás technická stránka brzdila v destrukci. Je to jako u orčího bouráku. Život orčího bouráku je jasný. Nemusí být hezký, hlavně že funguje a dělá pořádný rámus.

A tady se dostáváme k tomu, co dělá Speed Freeks tak výjimečným a o čem jsem neměl tendenci v recenzi mluvit už zatraceně dlouho. Zatímco technická grafika je jen „dobrá“, umělecký styl a vizuální design jsou naprosto fenomenální. Každé vozidlo je uměleckým dílem poskládaným ze šrotu, plné nesmyslných trubek, ostnů, lebek a plechů svařených dohromady. Působí to chaoticky, brutálně a neuvěřitelně vynalézavě. Barevná paleta je plná rezavé, hnědé a vojenské zelené, kterou prořezávají zářivé barvy výbuchů a klanových symbolů. Každá mapa, ať už je to pouštní kaňon nebo industriální komplex, křičí atmosférou světa Warhammer 40,000. Je to špinavé, drsné a plné humoru – přesně tak, jak má orčí svět vypadat. Tenhle vizuální styl dává hře její nezaměnitelnou duši.

A nakonec jen zavřete oči a poslouchejte. Uslyšíte kakofonii, která je pro uši řvoucího fanouška orků rajskou hudbou. Zvuková stránka je naprosto klíčová pro budování atmosféry a daří se jí to na výbornou. Motory vašich bouráků zní přesně tak, jak byste čekali. Chrchlají, prskají a při plné rychlosti řvou jako rozzuřená bestie. Každá zbraň má svůj vlastní, uspokojivě úderný zvuk, od hlubokého ratatata těžkých kulometů po explozivní KABOOOOOM z kanónů. Vrcholem všeho je ale dabing. Orkové neustále trousí hlášky svým typickým cockney britským přízvukem, pokřikují na sebe urážky a samozřejmě řvou tradiční orkštinou WAAAAAAGH. Hudební doprovod je pak nepřekvapivě tvořen dunivým, špinavým heavy metalem, který vás pumpuje adrenalinem a perfektně sedí k neutuchající akci. Protože co jiného by ve vás kromě D1 vzbudilo vztek? Jedinou drobnou výtkou může být, že v největším chaosu se zvuky občas slijí do jedné velké nepřehledné koule, ale to k orčí anarchii vlastně tak nějak patří.

Warhammer 40,000: Speed Freeks je čistokrevná neředěná adrenalinová injekce přímo do srdce každého, kdo si myslí, že dopravní předpisy jsou jenom doporučení. Jistě, chvíli si budete zvykat na specifické ovládání a sem tam možná zakopnete o nějaký ten technický šroubek, který upadl z podvozku. Ale to všechno je jen drobná daň za tu neuvěřitelnou jízdu plnou explozí, řevu a naprosto dokonalé orčí atmosféry, která z obrazovky doslova stříká. Pokud hledáte komplexní příběh nebo realistickou simulaci, jděte o dům dál. Ale pokud se chcete po náročném dni stát králem šílené dálnice, smát se u toho na celé kolo a pocítit esenci toho, co znamená být Orkem, pak je tento počin naprostou povinností. Sešlápněte plyn, nabijte kanóny a pamatujte, WAAAAAAAAAAAAGH pomáhá.

Klady
  • je to vážně zábava
  • všude kolem vás lítá šrot
  • Orkové trousí super hlášky
  • hrozně hezký vizuál
  • takhle si přesně každý může představit závody ve Warhammer
  • rád křičím na ostatní řidiče
  • nápaditá vozidla
Zápory
  • občas technické problémy
  • boti nejsou lidé
Platforma PC
  • Datum vydání 22.05.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Obtížnost

    Patrik Klicman

    Milovník her s pořádným příběhem už od prvního releasu Age of Mythology, ke kterému se dostal náhodou jako malý devítiletý kluk. Nyní je to spíš herní konzerva, která má dilema u každé nové hry, jestli ji vůbec má spustit. Jinak se jedná o vášnivého čtenáře knih a komiksů, hráče Dračího doupěte, duševního sběratele herních figurek a milovníka grilování.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.