Warlord Britannia intro

Warlord Britannia – zkroťte barbary

3. 7. 2022

Římská říše neboli také Římské impérium se v době svého největšího rozmachu rozprostírala od Londýna po Bagdád. Samotný Řím, tedy srdce Římské říše, pak byl nazýván jako „Věčné město“, zdroj práva, ale také násilí, politických intrik a vražd. Řím i jeho říše byly známy nejen díky impozantním stavbám, technologickým divům a právnímu systému, ale také díky Římským legiím. V titulu Warlord Britannia se spolu s obávanými Římskými legiemi vydáte do Británie, tedy na území bájného ostrova, který je dodnes opředen mnoha pověstmi a legendami.

Warlord Britannia muzeum1

Pověření od císaře se neodmítá

Titul Warlord Britannia od sólového vývojáře Darkmatter Games vás zavede do roku 43 A. D. Jste římský senátor, který je jmenován císařem Claudiem do funkce legáta a zároveň velitele nově vzniklé Legie XIII Gemina. Vaším úkolem je dobýt jeden z ostrovů v kanále La Manche. Tuto zemi nikdy neprozkoumala žádná z předchozích římských sil, ani Caesarova minulá výprava do Británie.

Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi riskantní podnik, s vámi nemohou být vyslány nejsilnější a nejzkušenější legie. Jste tedy vysláni s hrstkou nových odvedenců, z nichž někteří prošli pouze základním výcvikem a v plnohodnotné službě jsou jen pár hodin. Politická situace je navíc napjatá, a proto máte omezené zdroje.

Jako legát máte plnou autoritu nad tímto ostrovem, zde žijícími barbary a svými vojáky. Císař a Řím očekávají, že toto místo získáte pod naprostou kontrolu Říma jako přestupní stanici na cestě do velké Británie. Je pouze na vás, jak tohoto cíle dosáhnete. Naštěstí díky tomu, že přicházíte opravdu s hrstkou vojáků, se zpráva o invazi neroznesla mezi zdejší osady barbarů. Máte tedy krátký moment překvapení na to, abyste vybudovali základní tábor, zformovali jednotky a zařídili základní zdroje. Pokud získáte dostatek zlata, stříbra a otroků, může vám senát poskytnout tolik potřebnou podporu v podobě čerstvých legionářů. Do té doby jste na to sami a vrátit se s neúspěchem do Říma znamená nejen fakticky selhat, ale také čelit samotnému císaři Claudiovi.

Warlord Britannia legie3

„Quo Usque Pro Roma Ibis“ – Jak daleko zajdete pro Řím?

Kampaň začíná ihned po vašem vylodění s hrstkou nezkušených legionářů. Dostanete pár základních tipů a hurá na výstavbu tábora a formování vojska. Tutoriál je písemnou formou v patnácti krocích a vyžaduje důkladné přečtení, někdy i vícekrát. Některé prvky, zejména pak různé formace, nejsou v tutoriálu rozepsány úplně dobře. Základy pro pohyb, stavění tábora a následný boj však vysvětleny jsou.

Nejdříve musíte pomocí vlajky legie určit váš tábor. Následně můžete začít stavět, respektive vydáte pokyny a určení pracovníci věci následně postaví. Na stavbu samozřejmě potřebujete suroviny, tedy musíte obejít okolí a určit, které stromy a zdroje budou využity na stavbu. To doporučuji provádět vždy s minimálně 2–4člennou eskortou. Postupem času se totiž Brigantové proberou z překvapení a začnou na vás útočit a pořádat trestné výpravy s cílem vás z jejich domoviny vyhnat.

Když máte dostatek zdrojů, můžete začít stavět palisády, obranné a strážní věže, ale také truhly k uskladnění surovin, šípů atd. S výstavbou vašeho tábora si můžete opravdu hezky vyhrát. Tím spíše budete posléze odměněni krásným pohledem na váš tábor z některé ze strážních věží při soumraku, kdy je tábor osvětlen ohni a loučemi, nebo při rozbřesku.

Výstavba probíhá v reálném čase a z pohledu z první osoby, stejně jako celá hra. Ve své podstatě jde o zajímavou kombinaci prvků strategie, boje a lehkého managementu. Kategorií se pak hra řadí mezi imerzivní strategie.

U výstavby jsem však při hraní nalezl i pár bugů. Nejvíce mě štval, ten když jsem lezl na strážní věž s cílem určit pozice pro stráže – několikrát se mi stalo, že jsem při šplhání po žebříku ze strážní věže prostě seskočil dolů nebo přeskočil palisádu, protože jsem strážní věž postavil blízko zdí. Naštěstí jsem nebyl potrestán ztrátou na životech. Tohle by se dalo přehlédnout, kdyby se jednalo o ojedinělý případ, ovšem ne když je to u šesti z deseti pokusů.

„Roma invicta“

Součástí hry je kromě budování tábora v barbarské zemi také boj a správa vaší legie. Boj probíhá klasicky – máte svůj meč gladius a štít scutum, ale také může vrhat pilum a střílet z luku.

Můžete se vydat zaútočit na nepřátelské ležení sami, s jednotlivými centuriemi nebo s celou legií. Myslete však i na obranu vašeho tábora. Pokud vezmete všechny vojáky do boje a necháte jej nechráněn, může se stát, že nepřítel využije situace, podnikne nenadálý nájezd a vám zbydou jen oči pro pláč. Tím spíše, pokud jste si s výstavbou vašeho tábora dali záležet.

Svět hry Warlord: Britannia je ostrov o rozloze více než 45 kilometrů čtverečních, rozdělený podle zeměpisné šířky na tři vizuálně odlišné geografické zóny. Svůj první tábor začínáte v hustě zalesněné Lowlands, poté se můžete vydat na sever do kopců Midlands a nakonec je zde impozantní a pustá oblast Highlands. Všechny zóny na sebe plynule navazují a není zde žádná načítací obrazovka. Navíc se můžete svobodně rozhodnout, kam se vydáte. Otázkou však samozřejmě je, když se vydáte přímo do srdce ostrova, zda se dostanete daleko. Barbaři mají své patroly, obchodní konvoje a poměrně chytře rozprostřené osady. Místní obyvatelé navíc rychle šíří zprávy o vašich činech, takže si své akce pečlivě rozmyslete.

Pokud se rozhodnete zaútočit na nějakou osadu a přemůžete jejich obránce, osada a životy přeživších jsou plně ve vašich rukou. Můžete osadu vyplenit a srovnat se zemí a vzít přeživší do otroctví, případně je zabít. Můžete však i vzít do otroctví jen určitou část obyvatel a osadu ponechat svému osudu nebo požadovat placení daní. Také můžete osadu prostě nechat být. Je to čistě na vás a každý váš čin se odrazí na náladě a vzpurnosti u ostatních osad. Pokud budete známi jako vraždící šílenci, nebude trvat dlouho a Brigantové povstanou jako jeden muž. Odrážet masivní útok celého ostrova je pak opravdu těžké.

Warlord Britannia fight

„Dobře vycvičený, dobře připravený, nikdy zaskočený“

Jak jsem již lehce naznačil, přicházíte s nezkušenými jednotkami. Postupem času se z nich však mohou stát ostřílení veteráni. Své jednotky, tedy jednotlivé legionáře, můžete vylepšovat tím, že jim dáte lepší výzbroj a výstroj – to záleží samozřejmě na tom, kolik máte stříbra. Další věcí je, že je můžete také povyšovat. Z obyčejného legionáře se tak může stát centurion, nebo dokonce praefectus castrorum či imaginifer, který nese symbol legie. V tomto ohledu záleží zejména na době, po jakou je již legionář v aktivní službě, a co všechno má již za sebou.

Všechny zbraně, zbroje, stavby, názvy a herní prvky jsou inspirovány přímo dochovanými hmotnými a literárními archeologickými památkami. To uvádí sám vývojář a je to patrné i ve hře.

Krom kampaně hra nabízí i muzeum, v němž najdete výzbroj a výstroj legionářů a Brigantů z období, do kterého je hra zasazena. U Brigantů je zde samozřejmě popis také, ačkoliv ve výstroji a výzbroji je vidět značný rozdíl při porovnání obou armád. Tedy přesně jako ve skutečnosti.

Graficky je hra v kresleném stylu, který nenabídne žádné pokročilé efekty, nicméně rozhodně neurazí a má svoje kouzlo. To si zejména užijete, když se v noci budete kochat vaším kempem, kde hlídkují vojáci, svítí ohně a vy užíváte si klidu po náročném dni.

Nemůžete sice vidět usekané končetiny nepřátel, nicméně kutálející se hlavy po zemi si vychutnáte do sytosti. Co rozhodně stojí za zmínku, je výzbroj a výstroj legionářů. Je příjemné, že roli při nočních bojích hraje také světlo z pochodní. Pokud nedáte svým vojákům příkaz, aby nepoužívali pochodně, může se překvapivý útok změnit v katastrofu, protože nepřátelé vás mohou přepadnout ze zálohy a můžete dopadnout stejně jako vaši kolegové v Teutoburském lese.

Ve hře je příjemný soundtrack, celkové ozvučení je však velmi chabé. Je slyšet pouze sekání a blok o štít při boji, případně ještě slabší zvukové efekty při výstavbě. Atmosféru by rozhodně prohloubil zvukový efekt křiku vojáků, a to minimálně při útoku.

Sluší se však zmínit, že vývojář je velmi aktivní a otevřený komunitě a už teď zveřejňuje prvky, které plánuje na její podněty vydat. Příjemné zjištění při komunikaci bylo, že má rád Českou republiku a plánuje českou lokalizaci.

Warlord Britannia legie2

Warlord Britannia je povedený FPS titul zasazený do doby antického Říma a dobývání Británie. Hra obsahuje prvky je budovatelské strategií ve formě výstavby vlastního tábora, které doplňuje správa legie a jednotlivých centurií a v neposlední řadě i boj na blízko, to všechno v reálném čase. Vaším úkolem je dobýt celý ostrov a získat jej plně pod vládu Říma. Hra nabízí příjemnou hratelnost v jednoduchém vizuálu, který však neurazí, a díky němu je běží plynule i na slabších strojích. I když je kladen zřejmý důraz na historickou předlohu, je zde poměrně málo obsahu. Herní smyčka je zábavná a mezi dobýváním vesnic či osad barbarů se staráte o svůj tábor i vybavení legionářů, které zároveň je můžete povýšit do patřičných hodností, ale po čase se dostanete do určitého stereotypu. Rozhodně to však zabaví a dobývání vesnic není v pokročilé fázi nic snadného.

• příjemná hratelnost
  • znatelný důraz na historicky přesnou výstroj a výzbroj
  • plně otevřený a rozlehlý svět