Wildermyth – příběh hrdinů

7. 6. 2022

Hrdinou se člověk nerodí, hrdinou se musíte stát. Každý hrdina a velký válečník své doby má za sebou svůj příběh. I když se někdo mohl narodit do silného aristokratického rodu, hrdinným válečníkem se musel nejprve stát skrze své činy. Taktéž z obyčejného farmáře se může stát smrtící nelítostný válečník, který si zvolil krvavou cestu z nutnosti přežití vůči útlaku nebo v důsledku ztráty někoho blízkého. Wildermyth sleduje hrdiny po celou dobu jejich kariéry, tedy od doby, kdy byli obyčejní mladíci, po dobu jejich největší síly a slávy až po období stáří a vzpomínek.

Zdroj: igdb.com

„Nejbolestivější není pořezání nebo zlomený nos. Nejbolestivější je vidět lidi, se kterými jste si vytvořili společné vzpomínky, jak se pomalu stávají vzpomínkami.“ – Madara Uchiha

Wildermyth je tahové RPG, ve kterém budete vést partu dobrodruhů, jež se skládá z válečníků, mágů, hraničářů a podobných specialistů. Budete putovat po rozlehlé mapě světa, a když vám cestu za dobrodružstvím zkříží nepřátelé, utkáte se s nimi v tahových soubojích na klasické čtvercové bitevní mapě. To by patrně nebylo nic ojedinělého.

První výjimečnost však je, že pokud váš hrdina zemře, je prostě mrtvý, i kdyby se jednalo o sebelepšího čaroděje nebo sebeobratnějšího hraničáře. Dalším a největším tahákem celé hry, a určitým způsobem i „vtipem“, je, že hrdinové se generují náhodně, stejně jako se náhodně generuje krajina nebo nepřátelé, na které narazíte. Hlavním prvkem a mechanismem tohoto zajímavého titulu je způsob, jakým si umí sám vytvářet velmi unikátní a náhodně poskládané postavy včetně herního světa, který se však přesto řídí jistými pravidly.

V praxi to pak může vypadat následovně. Vaše družina se dostává do nové lokace. Hra se zamyslí, nebo respektive propočítá, z jakých hrdinů se vaše družina skládá, a vybere jeden z mnoha předpřipravených scénářů. Takto se můžete stát svědky toho, jak se z vašeho sedláka s vidlemi stane odhodlaný bojovník, nebo naopak z vašeho mága zbabělý ufňukánek. Na tyto situace samozřejmě reagují i ostatní postavy vaší družiny. Milá lučištnice se snaží mága uklidnit, načež se odhodlaný farmář naštve a s milou dívkou se pohádají. A nejlepší na tom všem je, že pokud byste měli v družině tři strašpytly, nebo naopak odhodlané válečníky, hra na to bude reagovat. Podobných výše zmíněných scénářů je ve hře opravdu mnoho a rozhodně neomrzí.

Zdroj: igdb.com

Příběh, který napsal sám život

Příběh, nebo kampaň, chcete-li, je rozdělen do několika sekcí. V první řadě je zde sekce „jak hrát“, představující tutoriál, který vám vysvětlí základní principy a mechanismy hry. Další možností jsou kampaně, které jsou rozděleny do kapitol. Můžete si zvolit mezi třemi kapitolami pro krátkou kampaň, anebo pěti kapitolami pro dlouhou kampaň. Vybrat si také můžete v základu mezi dvěma příběhy, s tím, že čtyři další příběhy můžete otevřít v průběhu hraní.

Následně volíte obtížnost, která má velmi specifické názvy. Máte zde základní obtížnost „dobrodruh“, kde vám hra odpustí nějaké ty chyby a nebude vás tvrdě trestat za chyby. Naproti tomu obtížnost „tragic hero“ už představuje opravdovou výzvu a každá chyba v souboji nebo ve vašem rozhodnutí bude tvrdě potrestána. Hra vám také dává možnost si obtížnost lehce poupravit a nastavit k obrazu svému.

Následuje tvorba vaší party. Ta se skládá ze tří postav, které si můžete taktéž plně vytvořit. Při tvorbě postavy můžete změnit vzhled, ale i pohlaví a také sexuální orientaci. Základní statistiky a dovednosti však již měnit nemůžete. Jediné, co můžete změnit v tomto ohledu, jsou personálie, tedy zda je postava spíše lídr, poeta, snílek, bručoun, chamtivec, cholerik, romantik apod. Toho docílíte přemístěním těchto vlastností na přední příčku před jiné, čímž můžete ovlivnit hodnotu bodů v této vlastnosti.

Následně můžete lehce poupravit i historii vaší postavy, nebo spíše její původ. To zahrnuje, co už má postava za sebou, například zda se jedná o sirotka, farmáře vyděděnce, přeživšího atd.

Všechny výše zmíněné vlastnosti spolu s historií pak znatelně ovlivňují vaši hru, a tedy i příběh jako takový. Je rozdíl, když se vydáte do boje s horkokrevným chamtivým poetou, který si pořád vymýšlel historky a hádal se s lidmi, nebo s hloupým romantikem, který nejde pro ránu daleko.

Zdroj: igdb.com

Nepřítel mého nepřítele je můj přítel, nebo nepřítel, nebo sok v lásce?

Na vaší partě opravdu záleží. Jak se budete prodírat dobrodružstvím, budou uzavírat spojenectví, odpadávat, rozvíjet rivalitu a zamilovávat se. Jedna generace ustupuje další, která má své vlastní výzvy a své vlastní možnosti.

Hra nabízí opravdu pestrou škálu různých příběhů a situací. To, co tyto příběhy určitým způsobem spojuje, jsou důsledky a možnosti. Prakticky se jedná o princip „ale“, „proto“ a „díky této události“, který nikdy nekončí. Wildermyth chápe, že velké volby by měly vést k nečekanému zvratu a dalšímu příběhu, nikoli k jeho konci. Svět prostě plyne, reaguje a odvíjí se od každé vaší činnosti, i když se budete pohybovat třeba jen sem a tam po procedurálně generované mapě.

Bohužel toto s sebou ruku v ruce nese i jeden ošemetný problém, který vám po čase bude vadit – někdy vám hra hodí v poměrně krátkém čase opakující se události. Je to spojeno s tím, jak se vám hra snaží stále vyprávět příběh v jednom kuse. I když je ona zásoba předpřipravených příběhů a událostí opravdu bohatá, jednou prostě dojde a začne se opakovat. Dostanete se pak do situace, kdy už přesně víte, co bude následovat, a tak vše jen odklikáte.

Budete prozkoumávat různá území a tajemné lokace, abyste se utkali s dalšími nepřáteli, nebo narazíte na města, která je potřeba opravit a dát tak start pro stavbu továren a položit základy ekonomiky, kterou potřebujete pro vylepšení svého vybavení.

Dalším důležitým faktorem ve hře je čas. Wildermyth vypráví své příběhy ve dnech, měsících a letech, když cestujete z jedné oblasti do druhé nebo když se zastavíte, abyste postavili cestu přes hory nebo most přes řeku.

Mapa, nebo spíše svět, je sama o sobě dynamická a krom reakce na vaše činy jsou tu i životy ostatních. Lépe řečeno, nepřátelské síly se shlukují, množí a pořádají nájezdy na vaše území, stejně jako samotné typy nepřátelských jednotek mohou sílit nebo slábnout v závislosti na vašich akcích v bitvě.

Zdroj: igdb.com

Kamarádství na život a na smrt

Když jsem na začátku zmínil tahové souboje na klasické čtvercové bitevní mapě, rozhodně jsem neměl na mysli, že by byly souboje nudné, ba naopak. Jako tahové taktické RPG se Wildermyth pevně drží osvědčeného principu tahů a akcí. Pohybujete se s vaším vyvoleným rekem, který se umí přesouvat po mapě, ale také pěkně majznout nepřítele, který se mu dostane do cesty. Hra operuje s dvěma akcemi za tah. Můžete tak vždy provést pouze dvě akce s každou postavou a je samozřejmě čistě na vás, zda oba akční body využijete pouze pro pohyb, nebo pro útok, ať už z dálky nebo z blízka.

Svou roli hraje také umístění na mapě a samozřejmě i okolní předměty. Nepřátele můžete obcházet z boku nebo jim útočit do zad, čímž získáte bonus k poškození. Umístění vašich hrdinů hraje roli i z hlediska spolupráce. Ne však v klasickém stylu, že budete útočit se všemi postavami na jeden cíl, ale ve stylu vytvoření „zdi“. Pokud se totiž postavíte do řady se svými spojenci, můžete vytvořit zeď pro větší ochranu. Když jste tedy semknuti, kryjete se navzájem.

V rámci soubojů samozřejmě kombinujete různé útoky, postupujete různými druhy terénu nebo barikád a utkáváte se s nejrůznějšími protivníky. Každý protivník je zde jedinečný.

Čím více bitev za sebou vaši hrdinové budou mít, tím větší bude jejich úroveň. To znamená, že členové vaší party dostanou na výběr z řady nových pasivních a aktivních dovedností, které jsou však náhodně vygenerovány. Můžete tak mít možnost rozdávat větší a silnější rány, když ztratíte zdraví, nebo třeba rozpoutat peklo v podobě kořenů s ostny, které drtí vaše nepřátele na padrť. Tyto perky jsou opravdu unikátní a díky grafickému znázornění hry působí o to lépe.

Z papíru na herní monitory

Dalším unikátem, nebo řekněme ojedinělým mechanismem, je grafické zpracování. Vizuální styl hry určitě nesedne každému. Jedná se o animovanou grafiku ve stylu papírových kreseb, respektive se jedná o papercraft graphic style, který je však velmi pohledně a elegantně přenesen do PC hry a dokáže vytvořit krásnou podívanou. Některá monstra jsou opravdu velmi důmyslně a líbivě vykreslena. Pokud jste však milovníky pokročilých grafických hi-tech vizualizací, zde nebudete ve svém živlu.

Prozkoumávání kreslených lokací a soubojům dodává kouzlo také velmi příjemný soundtrack a ozvučení. Dabing by však v některých případech potřeboval trochu vylepšit.

Wildermyth je velmi sympatické tahové RPG s bohatým příběhem. S jakým příběhem? Unikátnost hry je právě v tom, že nevypráví pouze jediný příběh, ale skládá dohromady náhodná dobrodružství náhodných postav jako střípky do jedné velké mozaiky. Díky pestrým vlastnostem postav, jejich náhodnému generování a zároveň jejich reakcím na sebe navzájem se dostanete do vtipných, napínavých, romantických, ale také smutných situací a mezilidských vztahů, které se někdy až moc podobají skutečnému životu. To vše je okořeněno napínavým soubojovým systémem.

• úžasné procedurální vyprávění
  • náhodní hrdinové
  • interakce mezi hrdiny