Withering Rooms - úvod

Withering Rooms – postavte se hrůzám noci

8. 5. 2024
Zdroj náhledu: Perp Games

Withering Rooms je 2,5D hororové RPG umístěné do viktoriánského sídla Mostyn, které se každou noc mění. Připravte se prozkoumávat dům, abyste získali ideální předměty pro svou výpravu, při níž budete čelit hordám děsivých nepřátel. Naleznete zde nemrtvé, proradné čarodějnice i oku neviditelné duchy a mnohé další obludy. Za tímto titulem stojí jediný vývojář z Moonless Formless a vydavatelé z Perp Games (Jack Holmes: Master of Puppets, Hubris na PS5, Chernobylite na PS4).

Pro hororovou atmosféru bych hru zařadila mezi tituly jako Resident Evil, Silent Hill či American McGee´s Alice (spoiler – najdete zde i něco, co patří Alici :)). Zároveň však svým vzhledem (metroidvania) připomíná staré známé hry jako Castlevania a jí podobné. Rozhodně je to velmi zajímavý a neotřelý mix. A teď už nebudu zdržovat, pojďme se společně podívat na recenzi.

Seznamte se s pacientkou Nightingale Williams

Příběh Withering Rooms začíná roku 1892 společně s dívkou Nightingale Williams, jež je otcem poslána do léčebny v Mostyn House. Tento dům zařízený ve viktoriánském stylu je provozován jako soukromý ústav a každý nový pacient v něm musí strávit první noc na vrátnici kvůli pozorování. Nightingale se poprvé probouzí do snu, který ovšem působí až velmi realisticky. V tomto snu prochází celým domem, rozsáhlou zahradou i sklepeními a dalšími labyrinty různých chodeb a zákoutí. Dávejte si však velký pozor, neboť pokud zemřete ve snu, celá noc se resetuje a vy musíte začít od znovu. Můžete se to zprvu zdát frustrující, ale tak hrozné to opravdu není.

Titul vás v prologu nejprve seznámí se všemi funkcemi snu i průběhem noci a pak už hurá rovnou do hry, kde na vás čekají čtyři kapitoly. Na začátku vašeho příběhu si můžete zvolit, jak těžkou hru si přejete hrát. Na výběr máte Standard (což je pro začínající hráče rozhodně lepší volba) a Narrative (doporučila bych znalcům Souls her).

Hernímu stylu se meze nekladou

Ve Withering Rooms si můžete vybrat, jakým stylem budete hru vlastně hrát. Můžete se stát silnou čarodějkou, jež využívá kletby a nejrůznější zaklínadla. Mezi ně patří uzdravovací kouzla, vytvoření štítu, vrhání ohnivých koulí a mé oblíbené vampyrické kouzlo (vysává protivníkovi život a vám doplňuje, zatímco ho rubete sekerou). Nebo naopak můžete dát přednost nemilosrdnému sekání nepřátel na kousky a své body vylepšení soustředit na sílu a výdrž. Máte možnost vyzkoušet i balanc mezi kouzly a hrubou silou. Můžete však také bojovat chytře pomocí pastí nastražených po budově, nalákat příšery přímo do nich a pak se dívat, jak pomalu umírají.

Pokud máte pocit, že se nemůžete probojovat dál, změňte herní styl nebo upravte zbraně, ošacení a pak jděte znovu na ně. Hra vám dovolí nosit u sebe permanentně (je jedno, jestli zemřete – věci vám zůstanou) oděvy a brnění, zbraně, štíty a některé další věci. Všechny propriety můžete mezi sebou kombinovat, následně si můžete celý svůj outfit natrvalo uložit a pak už jen během celého hraní přepínat mezi předem nastavenými bojovými sety. V praxi to vypadá tak, že pokud máte proti sobě někoho, kdo vás může otrávit, jen si v menu přehodíte set, co máte na sobě, za jiný, který má třeba stoprocentní odolnost proti jedu, a výhra je vaše.

Pšt, hlavně potichu

Co se bojování týče, je to i na standardní obtížnost občas dost těžké. Obzvláště když se k jednomu monstru najednou přidají další, jelikož vás uslyšela přes zeď, nebo na vás něco zaútočí zezadu. Jelikož se každá noc procedurálně mění, máloco najdete na svém místě. Je proto lepší se vždy kolem potichoučku proplížit, alespoň ze začátku anebo v nové kapitole, kde to ještě neznáte. Nechcete totiž umřít, když už máte u sebe tolik věcí a udělali jste takový velký pokrok. Kromě plížení se můžete schovávat do skříní, pod stoly a postele i za záclony, abyste se vyhnuli kolem procházejícím nepřátelům, pokud zrovna nemáte chuť bojovat. Také můžete nakukovat do jednotlivých místností a z místností opět na chodbu. Díky tomu máte šanci předejít zbytečné smrti, když byste narazili na neočekávaného soupeře.

Zástupy monster už čekají

Ve Withering Rooms na vás čeká celkem osmdesát devět různých monster. Jak s nimi bojovat, ptáte se? Odpověď nebude jednoduchá. Pokud vidíte dané monstrum poprvé, nemáte o něm naprosto žádné informace, takže musíte vyzkoušet vše, než padne mrtvé k zemi. Po prohledání jeho mrtvoly získáte stránku z bestiáře, která vám ukáže základní informace a silné i slabé stránky dané příšery. Kromě viditelných monster zde koexistují také okem leckdy přehlédnutelní duchové, kteří jsou však vidět v zrcadlech. Ducha máte možnost porazit jedině zachycením na fotoaparát. Mně osobně to přišlo jako velmi zábavné zneškodnění.

Co všechno zde můžete ještě nalézt kromě duchů? Jsou tu také čarodějnice, jež rády vrhají kletby a ohnivé koule, mrtvá těla v pytlích na mrtvoly, zombie vojáci, truhly, brnění a podobně. V Byzantském labyrintu, který se nachází pod domem, dokonce najdete nepřátele, kteří mluví starořecky. Navíc na vás v každé kapitole čekají bossové, jejichž smrt vás posune dále v příběhu. Tito bossové bývají silnější, mají více života a nějaké speciálnější schopnosti či útoky. Mně osobně však nadělala problémy spíše některá obyčejnější monstra než tito bossové.

Withering Rooms - bestiář

Nejoblíbenější místo: Nikde

Tento snový svět není zrovna přívětivý, jak se může z předcházejících řádků zdát. Můžu vám však slíbit, že i nav tomto nehostinném místě naleznete klid a pohodu. Jedná se o místo s názvem Nowhere (Nikde), kde si v klidu odpočinete načerpáte síly a dokoupíte, co chcete, aniž abyste si museli hlídat záda. Kromě kupujících a prodejců tu naleznete i galerii pro vámi vytvořené fotografie a křesílko, jež vás zbaví kletby. V zrcadle si pak můžete prohlédnout, co máte na sobě a jaké jsou vaše údaje o postavě (síla, zdraví, štěstí, rychlost, odolnost proti jedům a tak dále).

Zde najdete i kamennou svatyni, v níž si můžete uložit předměty pro případ, že zemřete. Pokud by předmět nebyl permanentní, objevíte se bez něj. Tyto svatyně vám pomáhají udržet si některé zbraně, lektvary a další předměty i po vaší smrti. Svatyni na oplátku věnujete oběť ve formě prstů, srdcí, jater a dalších věcí, jež vám padnou z vašich nepřátel. Tyto svatyně můžete kromě světa Nowhere najít i kdekoliv na snové mapě.

Withering Rooms - Nikde

Kdo vyrábí, přežije

Ve Withering Rooms můžete vyrábět kouzla a lektvary. Každá z těchto činností má svoji výrobní stanici. Pro kouzla potřebujete mít pergameny a barevné svíčky (v různých kombinacích vytváří různá kouzla) anebo knihy. Na tomto stanovišti můžete vytvářet i černé svíce, které dokáží snížit a úplně zničit sílu kletby, jež na vás byla uvrhnuta (její ukazatel vidíte hned pod ukazatelem života). Druhá stanice slouží pro míchání lektvarů zdraví, jedů, ohnivých lahví (ty fungují jako molotovův koktejl a zapálí nepřítele) či lahviček s kletbou.

Temný hudební doprovod

Jak už jsem zmínila v úvodu, hra svou temnou atmosférou, tajemným mlžným oparem a děsivými zákoutími, z nichž vás mrazí, připomíná hororové tituly jako Resident Evil či Silent Hill. Hlavní hrdinka zase svojí postavou připomíná postavu Alice Liddell z American McGee´s Alice. To vše je navíc doplněno perfektním soundtrackem, které umí navodit tu pořádnou děsivou a tajemnou atmosféru, a hra vás díky tomu více pohltí do sebe. Každá příšera má svůj hlas či zvuk, podle nichž ji můžete identifikovat. Přiznám se, že šustící pytel na mrtvoly sunoucí se po zemi je opravdu děsivým sluchovým zážitkem. Zajímavostí pro vás může být, že hlavní postava nikdy nepromluví ani nevydává žádný zvuk, což je také dosti děsivé.

Po celou dobu hraní se setkáte s různými osobami, jež obývají Mostyn House, a někdy je těžší odhalit, kdo je dobrý a kdo ne (vzhledem k tomu, že podle vzhledu byste nevěřili nejspíš nikomu). Některá tato individua s vámi obchodují, jiní vám nabídnou úkol, za který můžete získat zajímavou odměnu. Volba je vždy na vás a dovede vás k jednomu ze čtyř možných konců. Tak který bude ten váš?

Withering Rooms je i přes svou obtížnost velmi zábavným titulem, který prostě musíte dohrát za každou cenu. Jedno dohrání vám ale rozhodně nepostačí, budete potřebovat také ostatní konce, abyste lépe porozuměli celému příběhu. Titul nabízí i spoustu hádanek (některé jsou krapet těžší), které jsou příjemnou výzvou. Osobně mě také velmi bavilo potkávat nové tváře, hledat skryté cesty a samozřejmě převlékat Nightingale. Hlava Medúzy je totiž mým oblíbeným kouskem v šatníku hlavní hrdinky. I když nejste fanoušci Souls her, tomuto kousku byste jistě měli dát šanci, jelikož je překvapivě velmi návykový.

• titul nabízí až čtyři různé zakončení
  • najdete zde perfektní hororovou atmosféru
  • velké množství rozličných nepřátel