Wreckfest - poničené auta

Wreckfest je skvělým nástupcem legendární série FlatOut

6. 11. 2022
Zdroj náhledu: Bugbear

Dlouhá a protrápená léta čekání se konečně dostala do svého konce. Tak nějak bych asi zhodnotil čekání na další destrukční závodní hru, která se neštítí opravdu ničeho. Řeč je samozřejmě o sérii FlatOut, jejíž první dva díly a vylepšená dvojka v podobě Ultimate Carnage patří mezi mé nejoblíbenější závodní hry vůbec. Nehledě na fakt, že v minulosti poměrně neviditelné nezávislé studio Bugbear Entertainment se díky této značce zapsalo do srdcí milionům fanouškům. Bohužel, vše dobré jednoho dne skončí a to platí i pro sérii FlatOut, jejíž licenci získala společnost Strategy First spolu s Team 6 Studios a později francouzská společnost Bigben Interactive S.A., které z této dříve legendární nálepky dokázaly udělat jednu z nejhůře hodnocených her v herním průmyslu. Řeč je samozřejmě o FlatOut 3: Chaos & Destruction a následníkovi FlatOut 4: Total Insanity, který pošramocenou značku alespoň zčásti zachraňuje.

Trochu pohledu do úplných začátků

Fanoušci, včetně mě, nicméně chtěli pokračovatele, a to od původního studia Bugbear, kterým se jednoho dne stala hra s kódovým označením Next Car Game. Ta začala svoji neúspěšnou pouť na Kickstarteru, kde dokázala vybrat přibližně 80 tisíc dolarů. To bohužel nebyla ani polovina částky, kterou Bugbear po hráčích požadoval, což není divu, protože společnost nenabídla žádnou ukázku ze hry. To se změnilo o něco později, když se financování rozhodl Bugbear vzít do vlastních rukou a na Steamu vydalo studio svou první verzi v Early Accessu. Díky demu se předobjednávky doslova kopily, jelikož bylo vidět, že Next Car Game je přesně tím nástupcem, kterého hráči chtějí. Po několika letech vývoje tak Bugbear dokázal tento projekt dotáhnout do zdárného konce a v roce 2018 vyšla plná verze hry s finálním názvem Wreckfest.

My se na Wreckfest dneska podíváme v naší recenzi, a zjistíme, jak moc velkou práci si studio dalo za ta léta vývoje a zda se opravdu jedná o čistokrevného nástupce FlatOutu. Vítejte u naší recenze hry Wreckfest.

Zdroj: Bugbear

Staré dobré herní módy se vrací, až na jeden

Wreckfest se vrací se svými klasickými režimy z FlatOut a těmi jsou jak klasické závody na různých typech tratí, tak i destrukční derby. Obojího si ve hře užijete opravdu požehnaně, a byť jsou zde i některé nedostatky, závodění a sestřelování vašich soupeřů vás bude bavit stejně jako kdysi. Najdete zde i speciální závody, v nichž usednete do speciálních vozů, jako je autobus či sekačka. Tyto závody jsou skvělým oživením a výborně doplňují ty klasičtější typy závodů. Dodržování dopravních předpisů či gentlemanské a férové závodění zde ale rozhodně nehledejte, protože vaši soupeři vám zadarmo nic nedarují. Jak už tedy bylo řečeno, Wreckfest obsahuje skoro vše, co původní FlatOut, a když říkám skoro, tak si rovnou můžeme povědět i něco o tom, co zde chybí.Tím jsou jednoznačně Stunty, což je režim s minihrami, v němž je vaším úkolem vystřelit jezdce a trefovat se do různých typů překážek, načež se vám přičítá nějaké to skóre. Nic takového ve Wreckfestu bohužel nenajdeme a je to rozhodně velká škoda. Tento typ eventu měl přijít odděleně v oznámeném počinu Stuntfest, ale ten byl z nějakého důvodu zrušen a zájemci, kteří podpořili jeho vývoj, získali pouze jeho raný prototyp. Stuntfest nicméně ožije, a to v nově oznámeném titulu Stuntfest – World Tour. Mám ovšem obavu, a i to tak z uniklých obrázků vypadá, že to nebude nic ve stylu dřívějších FlatOutů. Moje obavy jsou také ohledně samotné kvality, jelikož na hře Stuntfest – World Tour pracuje odlišné studio, nikoliv Bugbear.

Co se týče hlavního menu hry, v něm najdete klasickou kariéru, rozdělenou do několika tříd. Dále si zde můžete vybrat jednotlivý závod či multiplayer. Co musím rozhodně pochválit, je stále trvající podpora od vývojářů. I přesto, že Wreckfest už je na světě nějaký ten rok, Bugbear do něj neustále vydává nový obsah, a to napříč všemi režimy, tedy pro jednoho hráče i více hráčů. Rovněž se neustále vylepšuje samotná základní hra, která kromě PC nedávno zavítala i na konzole Playstation, Xbox, a dokonce i Nintendo Switch.

Zdroj: Bugbear

Jízdní a destrukční model je přesně takový, jaký jsme chtěli

Série FlatOut byla vždy známá svou destrukcí. Zničit jste mohli snad úplně všechno, co nebylo na tratích napevno připevněno, a stejně skvělý a propracovaný destrukční model najdeme i ve hře Wreckfest. Samozřejmě, nacházíme se v modernější a pokročilejší době, než tomu bylo patnáct let zpět, a tudíž je očekáván masivní posun i v oblasti destrukce. Zde musím říct, že Bugbear odvedl výbornou práci. Při závodění bude kolem vás létat opravdu vše, od pneumatik až po plechy a součástky z vašeho auta. Vaše masivní vozidlo tak můžete očesat až na úplnou kostru, to samé samozřejmě platí i o vašich protivnících. Jenom mějte na paměti, že neustálé narážení do překážek či protivníků může vaše auto zničit natolik, že nebudete schopni pokračovat dál. Každé jednotlivé díly se opotřebovávají a poškozují zvlášť, velmi záleží, na jakou stranu autem narazíte. Také jde poznat, co přesně je na vašem autě poškozeno, a můžete si tak v průběhu závodu všimnout, jak moc se vám řízení auta mění. Destrukční model je v celkovém ohledu skvělý a s tím tak nějak souvisí i parádní jízdní model, který sice není žádná čistokrevná simulace, nicméně ani ne čistokrevná arkáda, při níž by vám stačilo pouze držet plyn nebo projíždět zatáčky v rychlosti 200 km/h. Každý okruh musíte s vaším vozidlem projíždět trochu jinak a záležet bude i na typu povrchu. Auto se bude chovat jinak na asfaltu než na zablácené hlíně.

Vaše vozidla můžete také vylepšovat o lepší motor, převodovku, ale také například i tělo, které zaručí, že váš závodní miláček bude v závodech o něco více odolnější. Je ovšem potřeba rozvrhnout, co přesně od auta čekáte a chcete, jelikož lepší motor a převodovka vám sice dají o něco vyšší rychlost, nicméně tím utrpí vaše odolnost, a naopak budete náchylnější k nějakému poškození. Pokud si na auto namontujete robustnější prvky s lepší odolností, kvůli jejich velké váze budete zase naopak o něco pomalejší. Je tedy dobré vylepšování auta kombinovat v závislosti na tom, zda jedete klasický závod, nebo destrukční derby. Správné nastavení vozu vám totiž může značně pomoci či naopak hodně ublížit. Za toto zpracování musím vývojářům udělit jednoznačnou pochvalu, jelikož jízdní model nemá ve Wreckfestu snad žádnou chybu a v této oblasti bych řekl, že ani žádnou konkurenci. To vše podtrhuje agresivita soupeřů, která je tak akorát, tedy ani ne přehnaná, ale ani příliš nízká.

Zdroj: Bugbear

Vizuální stránka neurazí

Čím také titul své hráče neurazí, je vizuální stránka, která je na velmi dobré úrovni, i když samozřejmě nejde o nějaký vizuální majstrštyk. Přece jen, hra má už pár let za sebou, což znamená, že nějak extra kritizovat grafické zpracování by v této době asi nebylo úplně fér. Wreckfest má však stále co nabídnout, a i v celkovém ohledu ho můžeme označit za takový obstojný průměr, který nijak neuchvátí, ale ani neurazí. Co rozhodně musím vyzdvihnout, jsou auta, která vypadají po všech stránkách skutečně skvěle. Za o něco slabší, byť stále obstojné můžeme považovat tratě a jejich okolí. Možná škoda, že vývojáři zcela vynechali městské prostředí z FlatOut 2. Mně osobně tento typ lokace ve hře chybí a spíše bych plejádu prostředí zařadil někde mezi FlatOut 1 a FlatOut 2. Z každé hry si Wreckfest bere něco, ovšem to město studiu Bugbear prostě odpustit nemohu.

Trochu si zhodnotíme i samotnou optimalizaci. S plynulostí hry jsem po celou dobu testování neměl žádné velké problémy, připravte se ale sem tam na nějaké drobné bugy. Trpělivější musíte být také při načítání jednotlivých závodů, které je trochu delší, byť ve výsledku je to o něco lepší než v začátcích, kdy mi Wreckfest dokázal i při načítání spadnout. Tím jsme se tak nějak dostali na závěr naší recenze a nezbývá nic jiného než si titul zhodnotit a udělit celkovou známku.

Zdroj: Bugbear

Tentokrát se nebudu nějak dalekosáhle rozepisovat. Wreckfest je přesně tím nástupcem FlatOutu, jaký si asi každý fanoušek přál, se všemi prvky, jízdním modelem a excelentní destrukcí, kterou známe z minulosti. Bugbear Entertainment jednoduše odvedl skvělou práci a Wreckfest si za nás odnáší nádherných osm a půl bodu z deseti.

• skvělý jízdní model
  • excelentní destrukce
  • vyladěná agresivita soupeřů