X-Plane 12 - náhled

X-Plane 12 – nejpokročilejší simulátor létání?

6. 6. 2023
Zdroj náhledu: Laminar Research

Neexistuje asi mnoho hráčů, kteří by alespoň neslyšeli o nejnovějším díle Microsoft Flight Simulator, jenž vyšel v roce 2020 a nabídl ve většině aspektů ten nejpokročilejší zážitek z létání. Článků a recenzí o Flight Simulatoru koluje na internetu poměrně hodně, ovšem jak dopadl jeho méně viditelný konkurent X-Plane 12 od studia Laminar Research? Na něj se detailně zaměří naše dnešní recenze, která vám řekne, jak se dvanáctý díl série povedl a zda nabídne podobný vzrušující zážitek jako jeho konkurence od Microsoftu.

Letadlová škola je povedeným tutoriálem

Musím hned v úvodu říci, že nás X-Plane 12 překvapil už při instalaci. Obvykle jsme v redakci zvyklí, že nám kopie pro recenzi chodí formou klíčů, s aktivací na různé platformy. V případě X-Plane 12 nám tato kopie dorazila prostřednictvím krabicovky, jež obsahovala deset instalačních DVD. Ano, i pro mě osobně to byl šok, ovšem na druhou stranu jsem se tímto tak trochu vrátil do historie, kdy byly instalace z disků zcela běžné. Musím však všechny předem varovat, a to především ty, kteří nedisponují mechanikou nebo chtějí mít X-Plane 12 ve své knihovně. Krabicovka neobsahuje žádný klíč k aktivaci, a tudíž využití instalačních disků je nutností. Pokud tedy mechaniku nevlastníte nebo máte z nějakého důvodu rádi hry pohromadě na Steamu, zakupte si X-Plane 12 přímo tam, jelikož krabicovka, jež se ve velkém prodává v obchodech, neobsahuje žádný aktivační klíč. Nyní už se ale pojďme vrhnout na samotnou hru.

Ještě předtím, než vám titul dovolí se kochat nádherným prostředím a užívat si létání, vás čeká několik lekcí v místní letecké škole, která zároveň slouží jako takový tutorial. Hodí se zdůraznit, že učení je ve hře X-Plane 12 opravdu vyšperkované a v případě základních a pokročilejších manévrů s letadlem se naučíte všechno potřebné. Navíc, pokud by se náhodou stalo, že byste některý prvek ovládání zapomněli, můžete se kdykoliv v průběhu hraní k lekcím vrátit a znovu si je, klidně i každou jednotlivě, projít. Navíc, při dokončení každé lekce obdržíte procentuální hodnocení, které značí, jak úspěšně jste danou lekci zvládli. Při nižší známce tak máte alespoň motivaci si ji znovu projít a pokusit se dosáhnout lepšího skóre. Díky tomu dosahujete v letecké škole nejen lepších výsledků, ale zároveň si do ruky dostáváte čím dál lépe zdejší ovládání, které v některých ohledech není úplně nejjednodušší. Z mého pohledu a osobního názoru je tedy tutorial silným aspektem celé hry, který funguje skvěle.

Zdroj: Laminar Research

Letecký a fyzikální model o něco málo předčí svoji konkurenci

Velkou většinu z vás bude určitě zajímat, jak je na tom letecký model a jak se X-Plane 12 vlastně hraje a ovládá. Musím uznat, že vývojáři z Laminar Research udělali velký kus práce a realističností titul rozhodně nešetří. Fyzika a chování letadel se od svého předchůdce X-Plane 11 posunula o skutečně obrovský kus vpřed. To samozřejmě není žádným velkým překvapením, když jsme na dvanáctý díl čekali téměř šest let. Mnohem lepší si bude porovnat X-Plane 12 s konkurencí v podobě Microsoft Flight Simulator nežli s jeho starším předchůdcem. Jak si tedy vede titul se svým největším konkurentem? Z poznatků, které jsem za celou dobu hraní sbíral, mohu s klidným svědomím říci, že je fyzikální a letecký model u X-Plane 12 o něco více realistický nežli v případě Microsoft Flight Simulator. Jednoznačně zde vede chování jednotlivých letadel, které je od modelu k modelu absolutně odlišné, ale taktéž různé reakce na vnější či jiné vlivy. Například velmi dobře bude váš let ovlivňovat počasí, především větrné turbulence, které vás dokáží v některých chvílích i hrozivě potrápit. O něco odlišnější letecký styl ale budete muset zvolit také při dešti nebo bouřkách, které rovněž mohou váš poklidný let značně ovlivnit.

Jak už jsem načrtnul, každý jednotlivý letecký prostředek se chová trochu jinak a budete muset ke každému z nich přistupovat s respektem a opatrností. Velmi dobře to jde cítit například ve chvíli, kdy si po zvyknutí na nějaké letadlo zvolíte jiný model či typ. Já osobně jsem dlouhou dobu létal s modelem CIRRUS SR22, a když jsme po čase chtěl vyzkoušet jiný model, byť podobný typ letadla, musím říci, že jsem měl ze začátku velký problém udržet jej klidně ve vzduchu a pár hodin trvalo, než jsem si dokázal na nový model navyknout. V tomto ohledu je X-Plane 12 zpracován opravdu bravurně a vězte, že i když jeden model dostanete do ruky, při přesedlání do druhého se skoro všechno budete muset učit od začátku. Tímto stylem a zpracováním se X-Plane 12 odlišuje od svého konkurenta, a pokud hledáte čistě letecký simulátor, který má do puntíku vyladěné řízení a létání, doporučuji vám jej upřednostnit před Microsoft Flight Simulatorem. Ještě dodám, že létat můžete ve hře opravdu se vším, od obyčejných dopravních letadel přes kluzáky až po vrtulníky či bojové stíhačky. Celkový počet strojů v základní hře je 26, přičemž všechna letadla jsou kompletně licencovaná. Najdeme zde značky jako Airbus, Lancair či Boeing a mnoho dalších.

Co se týče ovládání hry, to je defakto možné pomocí tří způsobů. Pokud patříte mezi opravdu zaryté typy hráčů, kteří na klávesnici nedají dopustit, připravte se na to, že vás čeká poměrně velká výzva. Já osobně jsem rovněž testoval hru primárně na myši s klávesnicí a musím říci, že mi v některých chvílích dal titul hodně zabrat. Aby nicméně nedošlo k omylu, není to tak, že by se X-Plane 12 nedal na těchto periferiích hrát. Hrát se dá naprosto v pohodě, spíše jde o to, že rozložení některých kláves je poměrně nešťastně nastaveno a hlavně je jejich počet dosti velký, tudíž zapamatovat si, co jaká klávesa konkrétně dělá, pár hodin potrvá. Mnohem lepší je vzít si ke hraní gamepad, nicméně pokud patříte mezi profesionály leteckých simulátorů, nabízí X-Plane 12 samozřejmě i podporu kniplů, resp. joysticků pro letecké simulátory. Ovládat hru tak můžete širokou škálou hardwaru.

Zdroj: Laminar Research

Po vizuální stránce je naopak konkurence o něco vepředu

X-Plane 12 působí dobře, také co se vizuální stránky týče. Mapa vypadá nádherně, textury i efekty jsou skvěle zpracované a jde jednoduše řečeno vidět, že i v tomto ohledu doznala série zásadních změn a vizuálních vylepšení. Mnoho hráčů ale bude určitě také zde zajímat, jak si titul stojí oproti své největší konkurenci. Zatímco X-Plane 12 boduje v případě fyzikálního modelu a řízení letadel, po vizuální stránce se mi více líbil Microsoft Flight Simulator. Tím neříkám, že je grafika v X-Plane 12 špatná, to vůbec ne. Konkurence od Microsoftu se ale dokázala v detailech posunout ještě o malý kousek vpřed a z kochání se prostě budete mít u Microsoft Flight Simulatoru o něco lepší zážitek. Jestli tedy uvažujete, jaký letecký simulátor zvolit, musíte si nejprve říci, jaké jsou vaše priority. Pokud je vaším důležitým prvkem opravdu realistické chování letadel a chcete si skutečně vyzkoušet pravou práci pilotů, zvolte spíše X-Plane 12. Jestli ovšem hledáte především odpočinkovou záležitost a chcete se při hraní koukat hlavně na realistické prostředí, bude pro vás lepší volbou Microsoft Flight Simulator.

Na závěr recenze zmíníme i technickou stránku hry. Musím říci, že X-Plane 12 mi po celou dobu hraní běžel bez problémů. Jediné, k čemu mám opravdových výtek, je dlouhé načítání. Při prvním spuštění mi trvalo asi 2–3 minuty, než jsem se dostal do hlavního menu, a co je horší, povedlo se mi to až na třetí pokus. Při předchozích dvou hra po chvíli spadla. Jakmile jsem se však přes tento problém dostal, bylo vše v pořádku. Delšího načítání jsem si nicméně všimnul i při vytváření herního světa. Také zde počítejte s větší prodlevou, byť délka nebyla už tak velká. Nyní jsme se dostali ke konci recenze, pojďme si tedy nový X-Plane 12 na závěr zhodnotit a udělit výslednou známku.

Zdroj: Laminar Research

X-Plane 12 je bezesporu skvělý letecký simulátor, který si nebere žádné servítky a nabízí opravdu do puntíku realisticky zpracované létání, jemuž se nevyrovná ani konkurenční simulátor od Microsoftu. Pokud hledáte skutečně realistický simulátor s realistickým řízením, je pro vás X-Plane 12 tím pravým. Pokud ale chcete u létání spíše odpočívat a kochat se, vyhněte se mu velkým obloukem a zvolte raději konkurenci v podobě Microsoft Flight Simulatoru. Za nás, za Gaming Professors, dávám hře X-Plane 12 osm bodů z deseti.

• realisticky zpracované létání
  • výborný vliv okolního prostředí na fyziku letadla
  • každý stroj se ovládá úplně jinak