Yet Another Zombie Survivors – logiáš

Yet Another Zombie Survivor – utíkej a přežij

28. 8. 2023

Vývojáři ze společnosti Poncle při zveřejnění svého projektu netušili, jaký trend vytvářejí. Konkrétně se jednalo o nenáročnou survival hru s jednoduchou hratelností a prvky roguelike, která debutovala v roce 2022. Někteří z vás si již mohou vybavovat titul Vampire Survivors, který se dočkal mnoho výborných hodnocení. Za dobu své existence se několik malých studií a nezávislých vývojářů pokusilo navázat na tento trend a vytěžit z něj maximum. Výsledkem jsou tituly jako Rogue: Genesia, Spellbook Demonslayers, Soulstone Survivors a Army of Ruin (článek již brzy). Předmětem dnešní recenze je projekt v předběžném přístupu, který usiluje o totéž, a my se podíváme, nakolik se to tvůrcům ze studia Awesome Games podařilo – jde o hru s názvem Yet Another Zombie Survivor.

Bez příběhu, ale zato plná akce

Ve hře Yet Another Zombie Survivor není žádný příběh. Po prvním spuštění se dostanete na hlavní obrazovku, kde si vyberete jednoho ze tří přeživších (celkem jich je šest, přičemž další postavy se odemykají v průběhu hry), a vydáte se rovnou do zničeného města. Pokud jste hráli některý z předchozích zmíněných projektů, budete vědět, co od tohoto titulu očekávat. Pokud nevíte, nezoufejte; brzy vám to vysvětlím. Nejdříve bych vás ale měl upozornit, že po výběru hrdinů si rovněž musíte zvolit komplexnost mapy. V tuto chvíli je k dispozici pouze jedna lokace se třemi úrovněmi: Default, Endless a Hardcore.

Sbírejte body, zlepšujte se a bojujte o přežití

Po výběru přeživšího a úrovně obtížnosti se ocitnete uprostřed malého městečka obklopeného hrstkou nepřátel, jejichž počet se postupně rozšiřuje. Hra Yet Another Zombie Survivor se snadno ovládá a zvládnete ji jednou rukou. Jediná tlačítka, pomocí nichž se pohybujete a vyhýbáte nepřátelům, jsou W, A, S a D. Útok neovládáte, neboť je zcela automatický. Vaším jediným úkolem je umožnit své postavě vyvraždit hordy nepřátel, vyhnout se jejich pokusům o kousnutí a sbírat z jejich mrtvých těl životně důležité komodity, jako jsou body a peníze.

Nejdůležitějším aspektem postupu ve hře je sbírání bodů (v podobě diamantů). Aktuální úroveň vaší postavy se nezvýší, pokud pouze zabíjíte zombie a nezískáváte za ně zkušenosti. V důsledku toho by vaše dobrodružství skončilo dříve, než by skutečně začalo. Je to proto, že veškeré vaše vybavení, ať už zbraně, nebo podpůrné jednotky (například vrtulníky nebo automatické věže), závisí na vašem dosaženém levelu. To znamená, že abyste mohli odemknout nebo vylepšit některou ze svých schopností, musíte nejprve nasbírat zkušenostní položky. Jakmile získáte dostatek bodů pro zvýšení úrovně, dostanete na výběr ze tří odemykatelných alternativ, včetně zlepšení zbraní, výše zmíněného vrtulníku, nebo dokonce výbušnin.

Trvalá vytunění pro vaše postavy lze odemknout v hlavní nabídce hry za peníze, které jsou k dispozici až po dokončení lokace. Je to jemná narážka na to, že schopnosti odemčené během hry (v misi) jsou určeny pouze pro daný postup, ale ty zakoupené za herní prostředky jsou trvalé. Během boje o svůj holý život se však setkáte s dalšími dvěma způsoby, jak se časem vylepšovat: prostřednictvím beden a signálů SOS.

Taktické přežití a inovace

Pokud jste se domnívali, že Yet Another Zombie Survivor obsahuje loot boxy, vězte, že tomu tak není. Po uplynutí určitého času, kdy prohledáváte lokaci, se objeví schránka s kořistí, ze které lze vyzvednout jiná důležitá vylepšení postavy. Rozdíl mezi těmito upgrady oproti zkušenostním je ten, že z beden získáváte osobnostní talenty, nikoliv ty materiální. To znamená, že budete moci získat více životů, rychlejší regeneraci, větší výdrž, více štěstí atd. V kombinaci s předchozími inovacemi to do projektu přidává úroveň taktického uvažování, jelikož je nutno zvážit, jaké vybavení je užitečné a co můžete maximalizovat.

Co se týče SOS signálu, ten dokáže být poměrně přínosný, ale také škodlivý. Tento ukazatel se podobně jako dříve popsaná krabice objeví po uplynutí určitého času. Jakmile se zobrazí, lze získat další vylepšení nebo zachránit člena jednotky (jednoho z dostupných hrdinů), který se k vám přidá. Tímto způsobem se k vaší jednotce mohou připojit dva hrdinové, čímž se vám výrazně zvýší počet životů a pochopitelně i palebná síla.To je také odpověď na můj druhý argument, že signál SOS vám může uškodit. Důvodem je to, že jakmile se k vám přidají, posilujete i jejich vybavení. Postavy zpočátku neznáte a může pro vás být obtížné určit, čím je vylepšit a čím ne, stejně jako schopnosti, kterými disponují a které mohou pomoci vašemu hernímu stylu uspět.

Různé obtížnosti a postupné vylepšování

Vzhledem k tomu, že se jedná o předběžný přístup, by se mohlo zdát, že vám toho hra moc neposkytne. K tomuto tvrzení může do jisté míry přispět i skutečnost, že v současné době je k dispozici pouze jedna mapa a šest hratelných postav. Za normálních okolností bych s vámi souhlasil, nicméně v tomto případě tomu tak není. Když jsem naznačil, že lokace mají tři úrovně obtížnosti, nezabíhal jsem do detailů, protože je nyní probereme v kontextu ostatních možností, které titul nabízí.

První úroveň obtížnosti je výchozí; v tomto případě bych ji nazval klasickou nebo normální, jak ji známe z jiných her. V tomto režimu musíte přežít dvacet minut, přičemž útoky nepřátel jsou stále větší a rychlejší. Druhou zmíněnou možnost, Endless, považuji za nejlepší volbu pro navýšení hodnosti postavy (k tomu se dostaneme později), protože zde máte neomezený čas, což znamená, že nemusíte dosáhnout žádných časových milníků, abyste vyhráli, neboť hrajete, dokud vás nepřátelé neporazí. Poslední hardcore mode je v podstatě totožný s výchozím způsobem, jen máte deset minut do vítězství a nepřátelé jsou od začátku zápasu mnohem agresivnější a početnější.

Pojďme se společně podívat na výše uvedenou hodnost postav. Při výběru hrdiny si všimnete tří kosočtverců (nebo čtverečků, záleží na úhlu pohledu) vedle jeho portrétu, které označují jeho úroveň. Pro ilustraci použiji jako příklad vojáka, protože nechci prozrazovat úžasné vychytávky ostatních. Když začínáte na první úrovni, dostanete standardní pistoli, která se s přibývajícími zkušenostmi (teď mluvíme během zabíjení) vylepšuje na druhou úroveň, což je malá Uzi, a to je celé; to je prozatím maximální úroveň vaší zbraně.

Abyste mohli postoupit na další stupeň postavy a odemknout si tak další vybavení (útočnou a odstřelovací pušku v případě vojáka), musíte nejprve splnit požadované předpoklady. V těchto úkolech jde především o množství zabitých nepřátel. Po dosažení určité hranice se vám odemkne nová hodnost a vy si následně své Uzi povýšíte na nově dostupnou výbavu. Tento postup můžete provést pro všechny postavy.

Jednoduchá a uklidňující zábava

Přestože titul Yet Another Zombie Survivor neobsahuje mnoho materiálu, je velmi poutavý. Jistě, vše, co zde děláte, se neustále opakuje, ale z nějakého pro mě nepochopitelného důvodu je to svým způsobem uklidňující. Možná je to tím, že jde o relativně jednoduchou hru, u které nemusíte nikterak dramaticky přemýšlet. K tomu přispívá i to, že se dá odehrát pouze jednou rukou, a tudíž nevyžaduje mnoho úsilí. Navíc na pozadí hraje příjemná melodie, ačkoliv se rychle omrzí a později si jí už tolik nevšimnete.

Yet Another Zombie Survivor je jednoduchá a příjemná zombie vyvražďovačka. Přestože titul v současné době postrádá příběh a má omezený obsah, láká jednoduchým ovládáním, různými cestami pro vylepšování postavy a taktickým uvažováním, alespoň zpočátku. I přes své nedostatky dokáže být zábavným zpestřením pro fanoušky žánru a ty, kteří ocení jednoduchou a zajímavou hratelnost.

• jednoduché a snadno ovladatelné herní mechaniky
  • různé možnosti vylepšování postav a vybavení
  • taktické prvky a rozhodování o využití získaných zdrojů