Zahradní říše – desková hra

Zahradní říše – získejte nadvládu

16. 11. 2023
 

Pokud ve vás název Zahradní říše evokuje deskovou hru o pěstování plodin nebo květin, jste na omylu. V této deskovce se ujmete role jednoho ze čtyř klanů, které se snaží na sedmi územích Zahrady vybudovat nové město. Všichni se snaží získat v daném území převahu, plnit tajné i veřejné úkoly a na konci mít co nejvíce bodů. Jedná se o taktickou deskovou hru s netypickým herním systémem, díky němuž svým tahem určujete místo, na kterém váš soupeř pokračuje, a dokonce si onoho soupeře volíte. Hra je určena pro dva až čtyři hráče od deseti let a jedna partie vám zabere kolem jedné hodiny. V českém překladu ji na tuzemský trh přivádí vydavatelství TTGames.

Zahradní říše – komponenty
Zahradní říše – herní plán

Sestavte si svůj herní plán

Na výběr máte ze čtyř klanů. Zvolíte si stanout v čele Elfenů, klanu spojeného s duchy přírody a tradicemi předků? Nebo raději budete náčelníkem Mekasů, moderního klanu orientovaného na využívání lidských technologií? Sedí vám spíše idea klanu Izagajů, agresivních a nebojácných lovců? Pokud nemáte rádi hmyz, rozhodně si nevybírejte klan Pterygotů, kteří jsou jím fascinováni a osvojili si jejich obranné techniky. Pokud chcete do tajů zahradních říší proniknout více, každému klanu je v pravidlech věnována samostatná stránka s příběhem.

Jakmile si svůj klan vyberete, dostanete hráčskou desku, na které si pomocí panáčkového meeplu zaznamenáváte svou aktuální populaci. Abyste své město mohli patřičně stavět, dostanete i dvacet pater budov s vlastnímu jedinečnými motivy a barvou. Herní plán si sestavujete ze čtyř dílů obsahujících stupnici vítězných bodů a tvořících rámeček, do jehož středu pak postupně Zahradu o dalších sedmi dílech sestavíte. Destičky jsou šesticípé a očíslované, umisťujete je ale náhodně a jakkoliv orientované. Jeden díl tvoří střed, zbylých šest zapadá pěkně kolem dokola. Na každé destičce je dalších sedm barevně odlišených akčních polí, simulujících totéž rozložení. Do plánu se ještě zasadí destička určující pořadí tahů jednotlivých hráčů. K ní každý dostane pěkný meeple v podobě ježečka. Z boku plánu se přiloží deska cílů, na kterou se umístí karty.

Nabídka čtyř veřejných karet představuje společné úkoly, tedy mise, které se oba snažíte splnit, abyste si kartu mohli vzít a na konci hry za ní obdržet body. Kdo splní úkol jako první, dostává kartu a na její místo se odhalí nová. Zároveň na začátku hry každý obdržel čtyři karty tajných úkolů, z kterých si musí vybrat dvě, a ty se tajně také snaží plnit.

Zahradní říše – barevná patra
Zahradní říše – žetony

Urči, kdo po tobě bude hrát

Zahradní říše se hrají na kola skládající se ze tří fází. Jako první hráči postupně provádí své tahy. Úplně první hráč si může zvolit, na jakém políčku chce začít, a to pole, které si zvolí, následně určí herní díl, na němž musí další hráč pokračovat. Jak jsem již zmiňovala, uspořádání akčních polí na jednotlivých dílech přesně kopíruje uspořádání celých dílů na herním plánu. Vyberete-li si tedy akční pole, které je nejvíce vpravo, následující tah musí být proveden na dílu nejvíce vpravo, na němž si lze vybrat ze sedmi pozic, které určí díl dalšího tahu, a takhle stále dokola. První hráč kola má k dispozici pouze jednu akci a následně si sám volí, kdo bude hrát jako další. Následující hráči mají akce dvě a opět volí dalšího hráče, který zatím toto kolo nehrál. Ten, kdo odehraje své tahy jako poslední, se pak stává i prvním hráčem kola následujícího. Má tedy tři akce v řadě.

Aby v tom nebyl zmatek a pořád se vědělo, na kterém dílu se má příští tah odehrávat, je zde přítomna naprosto úžasná, detailně zpracovaná figurka želvostroje, želvy s přidělanou lucernou, na které je upevněné pravítko s hákem a závažím, dohromady vytvářejícím jeřáb. No, koho by to napadlo. Nicméně právě touto figurkou si pole při tazích označujete.

Zahradní říše – veřejné úkoly
Zahradní říše – tajné úkoly

Stav, plň úkoly a měj převahu

Ve svém tahu můžete provést dvě základní akce. První z nich je postavit budovu, tedy umístit jedno patro na prázdné pole, nebo postavit další patro na své již dříve umístěné patro. Každé políčko má svou cenu v podobě populace, která se do nového domu nebo přístavku stěhuje. Zobrazený počet si na své stupnici populace odečítáte. Políčka také mají různé barvy dle typu povrchu: zelená tráva, žlutá suchá tráva a červené spadané listí. Výjimku tvoří trní, na které můžete přidat žeton vámi zvoleného povrchu. Barvy a počty pater pak hrají roli v úkolech. Druhou akcí, kterou můžete provést, je budovu opustit. To znamená vrátit svá postavená patra zpět do zásoby, uvolnit dané pole a na stupnici si přičíst zpět obyvatele, pozor ale, tentokráte ve dvojnásobném počtu, než kolik jich ke stavbě bylo potřeba. Takto získáváte nové obyvatele pro další patra a domy.

Úkoly vám říkají, kolik pater na barvě konkrétních políček, případně s jakou sousedící barvou, máte postavit. Například „postav třípatrovou budovu na červeném políčku, která bude sousedit s políčkem žlutým“. Nebo „postav dvoupatrovou budovu na zeleném políčku, která bude sousedit s další vaší tentokrát jednopatrovou budovou na zeleném políčku“. Pokud chcete umístěním nového patra zároveň splnit úkol, je třeba danou budovu dokončit, tedy umístit ze zásoby navrch střechu. Tímto je budova zablokována a nemůže být více rozšiřována a zároveň ani použita pro plnění dalších úkolů.

Jakmile všichni hráči odehrají v daném kole své tahy, dojde k fázi dvě, kontrole území. V té se projde všech sedm dílů a ten hráč, který má na daném dílu nejvíce pater, obdrží dva body populace. Hra končí po konci kola tehdy, když kdokoliv z hráčů umístí své poslední patro. Následně se odhalí tajné mise a započítají se za ně body, poslední body se získají za aktuální počet populace k dispozici. Té ale mají většinou všichni stejně. Ten, kdo má nejvíce bodů, vyhrál.

Taktická hra s triky

Zahradní říše jsou vysoce taktickou hrou, ve které přemýšlíte, jak co nejvíce vytěžit z nastalé situace. Vybírání následujícího hráče, který bude hrát po vás, a jeho počátečního pole, je ne úplně typických mechanismem. Protivníci vás budou posílat na nejrůznější pole, vysbírávat vám úkoly a blokovat místa, která jste chtěli pro sebe. Při svém tahu vybíráte pole nejen podle toho, co se vám podle misí hodí nejvíce, ale zároveň to musíte zkombinovat s tahem příštím, ať už svým, nebo protivníkova, podle toho, kam ho svým umístěním pošlete. Zároveň tu je dilema v podobě plnění misí společných úkolů, které vám umístěním střechy zablokují budovy pro závěrečné hodnocení vašich tajných úkolů. Musíte tak pořád propočítávat/odhadovat, co se vám vyplatí více. Na začátku více stavíte, poté zas budovy bouráte a díky tomu můžete ovlivnit, kdy přesně hra skončí. Máte tak dost věcí k promyšlení, zároveň se ale jedná o svižnou hru, zpomalující až ke konci.

Aby to nebylo zas tolik záludné, existují tu i tři triky, které jednou za celou hru můžete použít. Jedním z nich je přemístění střechy na jinou budovu, druhým je možnost provedení akce na jiném území, než kam vás soupeř poslal, anebo dokonce napadení soupeřovy budovy a její celkové získání pro sebe. To přidává další vrstvu tentokráte spíš do strategického plánování vašich nečekaných úderů.

Hra je vizuálně zajímavá, používá tmavší zemité barvy, typické pro hrabání v zahradě a navozující nevraživou atmosféru jednotlivých klanů. Co ale jednoznačně vede, jsou detailní komponenty. Patra a střechy jsou poměrně mohutné, odlité z těžšího plastu. Tvar střechy je představen padajícím listem a všechny kmeny mají patra slepená z pro nich typických předmětů: brouci, kosti, přírodniny nebo například plechovky.

Zahradní říše jsou rychle ubíhající taktickou hrou s plněním objednávek a ovládáním území. Pravidla jsou poměrně jednoduchá, a přesto díky neotřelým mechanismům v podobě volby příštího hráče na tahu a jeho místa působnosti, společně s dilematem veřejných a tajných úkolů, zajišťuje mnoho rozhodovacích možností.

Klady
  • pevné a detailní 3D komponenty
  • jednoduchá pravidla
  • svižná hratelnost s ovlivněním délky hry
  • zajímavé mechanismy umožňující spoustu rozhodnutí
  • náhodně sestavovaný herní plán podporující znovuhratelnost
Zápory
  • populace v koncovce nemá moc vliv
  • klany nemají žádné asymetrické vlastnosti
  • téma je spíše abstraktní
Infobox
0.0

Doporučujeme

Vizuál

Interakce

Zpracování

Mozkovar index

Taktika

Znovuhratelnost

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.

Sledujte nás:

© 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.