ZOO Tycoon The Board Game – desková hra

ZOO Tycoon: The Board Game – staňte se majitelem zoo

16. 11. 2023

Před více než dvaceti lety se v digitálním světě objevil první Zoo Tycoon od Microsoftu, který vám umožnil stát se majitelem a manažerem své vlastní zoo. Tycoony jsou obecně oblíbeným herním žánrem, ve kterém vznikají jak úplně nové, tak inovativní předělávky starších her. V současnosti se díky úspěšné kickstarterové kampani můžete se ZOO Tycoon: The Board Game vrhnout na stavbu vlastní zoo snů ve fyzické podobě na svém stole u sebe doma. Pokud ale nostalgicky přicházíte pouze se zkušenostmi z původní videohry a deskovkám jste dosud nepřičichli, nebude to pro vás ideální vstup do tohoto světa.

ZOO Tycoon: The Board Game je totiž komplexní, tematickou deskovou hrou, která bude vyžadovat dostatečnou časovou rezervu pro prvotní přípravu, prokousání se pravidly i samotnou delší herní dobu standardně odpovídající dvěma až třem hodinám. Deskovka je uzpůsobena pro jednoho až čtyři hráče, a ač nádherné barevné zpracování s figurkami a ilustracemi zvířat vybízí k dětskému hraní, ocení ji až ti starší.

Náplní je přesně to, co název hry napovídá, tedy stavba zoo, umisťování zvířat, zajišťování jejich životních podmínek a spokojenosti, stavba doplňujících stánků s občerstvením či suvenýry. Přitom se snažíte přitáhnout pozornost návštěvníků pomocí nových mláďat a druhů. Zároveň se nesmí zapomenout na poslání všech zoologických zahrad, a tedy ani na spolupráci s národními parky a dalšími záchrannými projekty, dbajícími na ochranu přírody a vypouštějícími zvířata zpět do přírody. Deskovou hru si v češtině můžete zahrát díky vydavatelství Blackfire.

Nabušená krabice

Hned jak poprvé vezmete ZOO Tycoon: The Board Game do ruky, vám je jasné, že krabice bude díky své váze zcela naditá komponenty. A je tomu skutečně tak, v krabici je 236 figurek zvířat, 200 dřevěných kostiček, 172 dílků výběhů, 155 domečků, 53 dílů budov, 40 mláďat, 15 figurek, několik velkých desek a mnoho dalších součástek, které ji vyplní skutečně až po strop. Nezbyde tam téměř žádná skulinka volného místa. A jak se v tom všem vůbec vyznat a uspořádat to? Jednoduše, přiloženo je i 33 papírových krabiček, které si složíte, a skoro všechny komponenty do nich roztřídíte. Krabičky následně slouží jako forma insertu a jednoduché manipulace při přípravě následujících her.

Jediné, co moc nechápu, je, že když už si autoři se vším dali tu práci, pro destičky výběhů nic nevymysleli a ty jediné se tu povalují zcela volně. K vyloupání a zmíněnému uspořádání si je potřeba před první hrou vyčlenit čas navíc. Pro další hry to už je brnkačka. Nicméně i tak je třeba počítat s dostatkem místa, dvě hlavní desky zaberou skoro celý menší stůl, a ještě je třeba někam umístit desky vlastních zoo všech hráčů, jejich karty a ony krabičky s komponenty. K velké a těžké krabici také patří pořádně velká pravidla velikostně odpovídající balení. Naštěstí je písmo velké a najdou se tam i nějaké ty obrázky. Orientace v nich a jejich vysvětlování celé hry mi nepřišlo nikterak horší než v jiných hrách.

ZOO Tycoon The Board Game – insert krabiček
ZOO Tycoon The Board Game – hotová zoo
ZOO Tycoon The Board Game – postavená zoo

Učiňte svá zvířata šťastnými

Tematickým nositelem ZOO Tycoon: The Board Game jsou zvířata. Figurky mají odlišené samce a samice a odpovídají 23 hlavním druhům s vlastní kartou, doplněným dalšími dvanácti druhy spolu žijících zvířat zastoupených destičkami. Pochopení oněch karet je polovinou úspěchu. Na kartách naleznete všechny důležité informace k tomu, abyste se o ně dokázali postarat a zvířata byla šťastná. Každé zvíře má určité požadavky na svůj výběh, bez jejichž splnění je nemůžete do své zoo umístit. Těmito aspekty jsou druh terénu, na kterém žijí, minimální velikost skupiny / počet zvířat, který musíte do výběhu poprvé umístit, kolik přístřešků jim musíte před nevlídným počasím zajistit a kolik volného prostoru ve výběhu potřebují. Další informace sdělují, jestli se daný druh snese s jiným druhem nebo jestli se v rámci skupiny navzájem snese více samců se samicemi, jak moc je zvíře pro vaši zoo nákladné, jak je populární, jaké jsou podmínky pro mláďata, a ještě několik dalších ukazatelů.

Splnění minimálních podmínek ale ještě neznamená, že je zvíře spokojené. Zmíněné aspekty mají své stupnice, čím více zvířat ve skupině je, čím více prostoru a přístřešků mají k dispozici a čím jste postupem času s péčí o daný druh zkušenější, tím jsou spokojenější. Postupujete od žluté přes světle zelenou k tmavě zelené. Aktuální stav si zaznamenáváte pokládáním kostiček. Spokojenost je také předpoklad k možnosti mít mláďata, k získávání nových vzácnějších zvířat a především také bodů. Tyto všemožné ukazatele je nutné pořád sledovat a upravovat podle aktuální situace. To je ze začátku trochu těžší uhlídat, ale vzhledem k tomu, že se jedná o jakousi logickou přirozenost, vše si pak jednoduše zautomatizujete.

Všichni chtějí vidět nová zvířata a mláďata

ZOO Tycoon: The Board Game se odehrává během sedmi let/kol skládajících se ze čtyř ročních období imitujících skutečné činnosti prováděné v zoo. Na jaře lze na svět přivést mláďata. Rození je zcela abstraktní a závislé na vašem štěstí. Pro jeho uskutečnění je třeba, aby zvířata byla spokojená, tedy aby měla ukazatele v oblasti zelené barvy, a podle toho, které přesně, a dle konkrétního druhu jsou na kartě znázorněny symboly. Ty určují počet kostek, kterými hodíte, jaké minimální číslo vám musí padnout a kolik mláďat za úspěch dostanete. Pokud se zadaří, vylosujete si ze sáčku žeton/y mláďat a jejich barva vám určí, zda se jedná o samici, nebo samce. Mláďata můžete hned přetransformovat v dospělé jedince nebo si je nechat. Pozor ale, na konci hry jsou za zbylá mláďata minusové body. Kromě mláďat se na jaře také otáčí karta událostí s okamžitým nebo dlouhodobým efektem pro dané kolo.

V létě dochází k vyměňování zvířat mezi zoologickými zahradami na společné burze. Za zvířata nijak neplatíte ani nezískáváte peníze, vše určuje poptávka a nabídka. K tomu slouží velká deska burzy s obrázky zvířat, pod kterou se položí její papírový podklad. Na tomto podkladu se deska každé kolo posune, změní se tak průřezem viditelné symboly pod každým zvířetem. Volné položení desky s papírem a jejich vzájemné posouvání je poměrně nešikovné. Nesmíte do nich nijak drcnout, nebo se vám posunou.

Nabídka je znázorněna zelenými symboly, poptávka pak červenými. Rozlišují se samci a samice. Zvířata jsou také rozdělena do několika úrovní majících rozdílné podmínky nabytí. Získaná zvířata lze hned umístit při splnění podmínek do zoo nebo je nechat počkat v karanténě. Pokud chcete využít poptávky, lze se tak zbavit jen zvířat z karantény nebo vašich mláďat. U již umístěných zvířat to nelze. Zároveň si můžete vzít zvířata, kterých se zbavil váš soupeř. Omezením je možnost uskutečnění pouhých dvou transakcí a také vám ostatní mohou chtěnou příležitost vyfouknout.

ZOO Tycoon The Board Game – burza zvířat
ZOO Tycoon The Board Game – společně žijící zvířata
ZOO Tycoon The Board Game – dárci a karty událostí

Strategický plán výstavby

Podzim je ze všech fází časově nejnáročnější. Přesto, a to obecně v celé hře, k nějakým větším prostojům nedochází, akce se provádějí simultánně. Na podzim přichází na řadu samotná výstavba výběhů, hlavní umisťování zvířat a upravování jejich a dalších stupnic. Nejprve všichni dostanou tři dílky výběhů zdarma, další dva lze získat za prvenství v určitých věcech. V případě, že máte méně než deset peněz, si lze vzít půjčku. Jak už to ale tak bývá, půjčky nejsou zadarmo a bude vás to stát blokaci jednoho místa na vaší desce zoo. Následně už se můžete pustit do výstavby.

Stavět lze úplně nové výběhy z nasbíraných dílků terénu nebo rozšiřovat ty stávající. Každý výběh se skládá jen z jednoho typu terénu a nesmí přímo sousedit s jiným. Nové dílky lze i kupovat a stejně tak kupujete i obchody a další budovy. Obchody vám vydělávají peníze a snižují tak vaše náklady. Jejich podmínkou při stavbě je sousedství se dvěma výběhy. Další budovy mají rozdílné podmínky a přidávají body. Z těchto umisťujících důvodů je už od začátku třeba dopředu strategicky přemýšlet, co kam budete chtít pokládat tak, aby vám to vyšlo. Do výběhů se také dají kupovat různé domečky přidávající odlišné body. Zároveň si z karantény nebo z mláďat přidáváte zvířata a podle toho upravujete náklady své zoo a zvířecí spokojenost. Je třeba si ohlídat všechny počitatelné a měřitelné prvky. Přitom se snažíte utratit veškerý svůj dostupný obnos, protože o nadbytek přijdete.

Vyrovnávej svůj postup na různých stupnicích

Jednou z dalších velkých desek je bodovací tabulka. Na té se nacházejí tři stupnice pro zaznamenávání postupu všech hráčů. První z nich je popularita. Přeneseně tedy kolik zákazníků vaší zoo navštíví a vy vyděláte peněz. Popularita se zvyšuje za každý druh zvířete, který máte, a také za určité budovy a domečky. Dočasně ji pro dané kolo jde navýšit díky nadšení, tedy lze si nad základní hodnotu přidat dodatečné body za nové druhy umístěné do zoo nebo za nově narozená mláďata. Hodnota popularity s nadšením vám na konci kola řekne, kolik dostanete peněz do toho následujícího.

Druhou stupnicí je vzdělání, to získáváte za stavění modrých domečků, a ten, kdo tuto stupnici vede, dostává každé kolo bod do poslední, třetí stupnice ochrany přírody. Do té body sbíráte za zelené domečky, za určité budovy, za šťastná zvířata, za plnění podmínek národních parků, za mláďata a reintrodukci zvířat zpět do přírody. Tohle všechno vede k tomu, že na konci zvítězí ten hráč, který má nejvyšší počet vítězných bodů. To znamená, že se všichni hráči podívají na své hodnoty popularity a ochrany přírody a jejich vítěznými body jsou ty na té stupnici s méně body. Ano, čtete správně, ta té s méně body. Celou hru se tak snažíte obě stupnice vyrovnávat.

ZOO Tycoon The Board Game – bodovací deska

Zaměstnanci vám vypomohou

Pojďme ale ještě zpátky k zimě. K poslední fázi kola, ve které si posouváte stupnici zkušeností na kartách vámi aktuálně umístěných zvířat a kdy se boduje vzdělání a počítají se veškeré příjmy snížené o náklady. Na své desce zoo máte stupnici, kam si zaznamenáváte své peníze, těch není nikdy dost a své utrácení je třeba co nejvíce optimalizovat. K tomu vlastníte dosud nezmíněnou desku zaměstnanců, na které si naopak vedete náklady. Kromě toho máte k dispozici tři zaměstnance, které můžete využít k dalším dodatečným akcím napříč celým kolem. Na jaře vám mohou pomoci se získáním mláďat, v létě s transakcemi navíc nebo na podzim zvýšit zvířecí zkušenosti, změnit dílky nebo získat body navíc. Nicméně zdarma je použití jen jednoho zaměstnance.

Žádné plasty

ZOO Tycoon: The Board Game obsahuje významné ekologické a ochranné poselství, vše se kolem tohoto tématu točí. Ať už to je vyrovnávání stupnic popularity a ochrany přírody, získávání bodů za péče o zvířata, pouštění zvířat zpět do přírody, či spolupráce s národními parky, toho se celá desková hra drží i vlastním zpracováním. Kromě krycí fólie krabice tu nenaleznete jediný plastový prvek. Všechny figurky, žetony, desky, destičky a krabičky, včetně počátečních sáčků na komponenty, jsou vyrobeny z kvalitního dřeva, kartonu či papíru.

ZOO Tycoon: The Board Game nabízí neskutečný tematicky pohlcující zážitek, zachycující budovatelský management a práci se zdroji s péčí o zvířata. Zpočátku jste však přehlceni množstvím věcí, které je třeba sledovat, a pořád se vracíte k pravidlům, abyste na nic nezapomněli. Přece jen vás tu oproti PC hře nikdo nehlídá, ale jakmile si vše trochu osvojíte, přijde vám to už přirozené a kontrolujete jen správnou posloupnost. Mně osobně většinou neustálé koukání do pravidel hru postupně otravuje, tady jsem si celé čtyři herní hodiny první hry udržela plnou pozornost a skvělou zábavu od začátku do konce. Kvalitní komponenty, kombinace strategie, taktiky a nějaké té náhody tvoří skvělou hratelnost a dostatek času něco skutečného vybudovat. Žádná hra také nebude stejná jako ta předchozí.

• vyrovnávací mechanismus s více stupnicemi
  • ekologické poselství o ochraně přírody
  • mnoho taktických a strategických cest
  • vysoké množství barevných zvířecích meeples
  • krabičky usnadňující rozdělení a nahrazujících insert
  • chybí sáček na destičky výběhů
  • občas bude štěstěna vyloženě proti vám
  • videoherním hráčům bude chybět možnost vypustit divoká zvířata na návštěvníky
0.0

Interakce

Mozkovar index

Náhoda

Téma

Marcela Grázová

Její první herní zkušeností byl pravděpodobně Tetris, avšak v dětství milovala strategické hry a online FPS, či MMO. Nyní už hraje jen singleplayer a díky recenzím objevila široké spektrum zábavných indie her, nad kterými dříve spíše ohrnovala nos. Vystudovaný farmaceut, milovník fantasy & sci-fi knížek a seriálů, náruživý cestovatel a motorkář.