Tomáš Holek - náhled

"Rozhodně nemám v plánu s tvorbou přestat" říká nová deskoherní superstar Tomáš Holek

5. 5. 2025
Zdroj náhledu: Tomáš Holek

Jak se stát deskoherní superstar? Tomáš Holek nám loni ukázal, že to jde snadno. Stačí jen během jednoho roku vydat tři deskové hry, které sklidí potlesk po celém světě. Dobrá, uznáváme, že to možná až tak snadné není, ale v podání Tomáše Holka to snadně vypadá. A to se rozhodně nepustil do tvorby žádných drobečků: SETI: Pátrání po mimozemské inteligenci, Čajová zahrada a Galileo Galilei jsou všechno pecky, které potěší každého náročného hráče. Co chystá dalšího?

Zdroj: Tomáš Holek

Ahoj a děkujeme, že jsi přijal pozvání k rozhovoru. Není to každým dnem, aby si člověk mohl popovídat s deskoherní superstar. V loňském roce ti vyšly hned tři hry: Galileo Galiei, SETI: Pátrání po mimozemské inteligenci a Čajová zahrada. Napadly tě všechny tři hry zaráz nebo se to jen tak u vydavatelů sešlo?

Děkuji za pozvání do rozhovoru. Rozhodně mě hry nenapadly najednou. Spíš se to sešlo. Na každé jsem dělal jinak dlouho. SETI 6 let, Čajovka 4 roky, Galileo 2 roky. Byly tam různě i pauzy a odložení projektu, když jsem nevěděl, jak dál. Ale v jeden moment (v roce 2022) jsem se rozhodl, že začnu oslovovat vydavatele. Každému jsem ukázal hru a každý z nich ji vzal. A dokonce všechny na stejný rok vydání. U SETI to bylo o to zajímavější, že jsem na hře začal pracovat zároveň s tím, že jsem byl v té době astronomií a vesmírem naprosto pohlcen. Inspiraci jsem čerpal nejen z knih a dokumentů, ale třeba i z legendárního seriálu Cosmos od Carla Sagana, který jsem viděl snad stokrát.

Jaká vlastně byla tvoje cesta k deskovkám? Nemyslím teď z pohledu autora, ale hráče. Co byly ty první moderní tituly, které tě zaháčkovaly?

První moderní tituly byly Osadníci z Katanu, Carcassonne, Agricola, Puerto Rico. Je to už ale hodně let a od té doby jsem se do her zamiloval. Zajímavé bylo, že už tehdy jsem si herní systémy rozebíral a říkal si, co by šlo upravit nebo vylepšit. Kdesi v hlavě jsem tedy už víceméně od počátku měl sklony k designu.

Spolupracuješ s jinými autory nebo bys byl otevřený spolupráci? Máš nějaký deskoherní vzor, s nímž by ses rád setkal nebo s ním spolupracoval?

S jinými autory jsem už také začal spolupracovat. V současné době spolupracuji se třemi autory a v budoucnu by měly vyjít společné hry. Jedním z nich je Michal Peichl, se kterým jsme společně i ve vydavatelství Pink Troubadour. Například u nově chystané hry Forestry od Pink Troubadour, která má release na Essen Spiel 2025, je autorem hry Michal a já jsem dělal sólo variantu. Děláme spolu ale i něco dalšího, kde jsme autoři oba. Michal je zároveň i ilustrátor a kreslil například i Galileo Galilei.

Další autor, se kterým momentálně spolupracuji na jedné větší hře, je ze zahraničí, což je zase jiný typ spolupráce a často si voláme.

Jako svůj největší vzor designéra určitě mám a mám to štěstí, že už s ním v současné době spolupracuji a vytváříme společně novou hru. Nemůžu ale o tom ještě mluvit, ani prozradit, kdo to je, ale je to pro mě splněný sen a velká čest.

Jak často se ti podaří zahrát hry od jiných autorů, aniž bys je pomáhal testovat?

Každý týden zahraju aspoň jednu nějakou již vydanou hru jiného autora. Ale je pravda, že mnohem častěji testuji svoje prototypy nebo prototypy jiných autorů. Mnohem radši totiž hry testuji, protože mě baví hledat co nefunguje a vylepšovat je. Často je to pro mě zajímavější než hrát hotovou hru 🙂

Začínáš u vytváření her od mechanismů nebo od tématu?

Hry začínám dělat určitě od tématu. Vždycky jsem to tak zatím dělal. Obecně se vždycky nadchnu do nějakého tématu, a pak se ho snažím co nejvíce prozkoumat. Čtu knihy, sleduji dokumenty a tak. V případě prvních tří her, které jsem vydal, jsou témata vesmíru a čaje moje velmi oblíbená, zajímám se o ně dlouho. Vždy dělám hry na témata, která mě baví. U SETI bylo zajímavé, že jsem vůbec poprvé začal pracovat na hře tak, že jsem psal flavor texty na karty a teprve potom jsem budoval mechaniky.

Zdroj: Tomáš Holek

Vytváříš samé středně komplexní až komplexní eurohry. Hraješ i třeba ameritrash, párty hry nebo fillery?

Moje první tři vydané hry byly spíš eurovky, ale nedělám jen tento typ her. Letos například vyjde karetní hra Pondscape u Pink Troubadour a pracuji i na rodinných a dětských hrách, které by se mohly v budoucnu objevit. Dokonce chystám i ameritrash a open-world hru.

Malých fillerů jsem už vytvořil poměrně hodně (řekl bych tak větší desítky), ale většina zůstala jen v prototypové fázi. Momentálně mám asi 15 malých fillerů, o kterých si myslím, že mají aspoň nějaký potenciál, ale nijak je netlačím a soustředím se spíš na větší projekty. Takže zatím leží v šuplíku, když mě napadne nějaká úprava, tak ji zapracuji a vyzkouším a až budu s nějakou z těchto her spokojený, tak ji zkusím někde nabídnout.

Kdybys musel svoji sbírku deskovek zúžit jen na čtyři kusy, které by to byly a proč? Vybral bys prostě svoje nejoblíbenější nebo by ses snažil si nechat co nejvíc různorodé tituly?

Určitě bych si nevybral. Kdybych měl hrát jen čtyři deskové hry, tak bych nejspíš přestal hrát úplně. Většinou mě moc nebaví hrát jednu hru opakovaně, radši objevím něco nového nebo testuji prototypy, u kterých můžu něco vylepšit. Obecně hraji spíš do šířky, takže každou hru hraji tak jednou nebo dvakrát. To je nejčastější scénář. Pokud bych ale měl říct jednu hru, ke které se rád vracím opakovaně, tak je to Nemesis.

Máš nápady ještě na další deskové hry nebo jsi spokojený se svou „svatou trojicí“ a další neplánuješ? Pokud plánuješ, můžeš nám o nich něco prozradit?

Rozhodně dělám na dalších hrách a nemám v plánu přestat 🙂 Jak už sem zmiňoval výše, letos vyjde karetní hra Pondscape u Pink Troubadour a také rozšíření k SETI: Space Agencies u Czech Games Edition. Dále tento rok vyjde jedna větší eurovka u dalšího vydavatele, u kterého ještě nic nemám, a možná ještě něco menšího. Tou větší bude Aquaria a vydají ji Delicious Games na letošním Essenu. Jedná se o velkou strategickou eurohru, ve které hráči chovají vlastní rybičky a starají se o své akvárium. Jedním z projektů, na kterých pracuji v současné době nejvíc, je hra BELOW: Asylum, což je akční horor ve stylu ameritrash, který budu vydávat u Awaken Realms. Ti spustí crowdfundingovou kampaň na Gamefoundu, jak je jejich zvykem. Do tohoto projektu dávám opravdu hodně a spolupracovat s Awaken Realms je pro mě velká čest, protože jsem je vždycky považoval za jedno z nejlepších vydavatelství a jejich hry miluji. Dále pracuji i na dalších hrách pro rok 2026, ale o těch zatím nemůžu mluvit vůbec 😀

Je něco, co bys čtenářům rád vzkázal? A mohou tvoji tvorbu někde sledovat?

Ať si hlavně užívají hraní a hrají hry, které je baví! To je nejdůležitější 🙂

Simona Rex

Mládí propařila ve společnosti her Diablo, Fallout a MMORPG Ragnarok Online. Na vysoké se prohloubila její láska k deskovkám. Přes fázi hraní pouze párty her a fillerů se dostala k hrám atmosférickým a odmítání čehokoliv, co jen vzdáleně připomínalo euro hru. Nakonec vzala na milost i ty a dnes je deskoherní „omnigamer“. Mezi její největší lásky patří Glorantha: The Gods War, Mars: Teraformace, série Evolution, 51st State, Studená válka a Milostný dopis.

Sledujte nás:

© 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.