Procházíte lesem, který je podivně prázdný. Žádné tlapky se neboří do heboučkého mechu. Žádná srst neulpívá na nízce rostoucích větvích. Neozývá se ťukání datlů ani tiché houkání sov. Co bylo jednou ztraceno, se ale stále může do lesa navrátit. Využijete svých magických schopností, z krystalů poskládáte ztracená zvířata a znovu oživíte Křišťálový les? Do podmanivého světa mágů a zvířecích společníků nás ve své novince Zvířecí sebranka zavedlo vydavatelství Asmodee. Jak tento výlet dopadl?
Pozdě, ale přece
Na Zvířecí sebranku jsme si v české lokalizaci museli trochu počkat, a to i přesto, že v ní příliš textu nenajdete. Původně vyšla pod názvem Animals Gathering již v roce 2023 pod křídly malého taiwanského studia Wonderful World Board Games. Jde o jeho první titul, který se dočkal české lokalizace, je to však velmi podařené seznámení.
Zvířecí sebranku vytvořil autor DuGuWei a podmanivou vizuální stránku si vzala na starost dvorní ilustrátorka Wonderful World Board Game Yuan Momoco. Hra je určena pro 2–5 hráčů od 8 let, přičemž na jednu herní partii budete potřebovat 20–40 minut.
V křišťálovém lese…
Jde o jednu z těch her, u které vás na první pohled musí zaujmout její vzhled. Téma kouzelného křišťálového lesa, v němž coby mágové oživujete křišťálová zvířata, umožnilo ilustrátorce pomocí několika málo tvarů perfektně vystihnout vzhled jednotlivých zvířat. V krabici jich najdete přes třicet a všechna budete moci složit pomocí šestiúhelníků, oblouků, trojúhelníků, zobáčků, kosodélníků, kapek a vlnek. Díky netradiční velikosti karet mohou být kameny opravdu bytelné, a zvířata tak před vámi doslova vyrostou. Zvolené tvary odpovídají zvířatům většinou skvěle, ale kdybyste si přece jen nebyli jistí, na co se to vlastně koukáte, na kartě máte zvíře identifikované i písemně.
Každá strana papírového „kamene“ má jinou barvu, což sice nemá na hru vliv, ale zvířátka jsou díky tomu ještě krásnější. Hra je celkově po produkční stránce opravdu velmi povedená. Pochválit musím i funkční insert včetně víka, díky kterému se vám nejen komponenty nerozsypou po krabici, ale ještě kromě karet a kostek vlastně hru nemusíte vybalovat, insert i se spodním dílem krabice jde použít i během partie. Celá krabička je navíc přesně tak velká, jak je potřeba, a nekupujete tak v ní polovinu vzduchu. To je pro hry asijských studií typické, kéž by se z toho poučila i ta evropská a americká.
… cinkání kostek se nese
Vaším úkolem ve Zvířecí sebrance bude oživit alespoň pět magických zvířat. Sběr kamenů, které pro to budete potřebovat, se děje pomocí hodu kostky. Ve svém tahu se můžete rozhodnout kolika kostkami (a jakých barev) budete házet. Pokud nemáte před sebou žádné nedokončené zvíře, můžete házet klidně všemi šesti kostkami. Čím víc zvířat se ale najednou snažíte splnit, tím méně kostek máte k dispozici. Ve hře se nachází kostky tří barev, přičemž každá má rozdílnou distribuci kamenů, které hodem můžete získat. Pokud tak vaše zvíře potřebuje pro dokončení kapku, najdete ji jedině na kostce červené. Pokud kosodélník, červené si vůbec nevšímejte, největší šanci budete mít se zelenou. Tato distribuce je vidět na vaší lama kartě, což během partie opravdu velmi pomáhá, a jsem ráda, že na to tvůrci mysleli.
I přes jasnou distribuci ale Zvířecí sebranka, tak jako každá desková hra plná kostek, obsahuje nemalý podíl náhody. Často vám i přes nejlepší snahu hod kostkami prostě nevyjde, kdežto vašim soupeřům se bude bez ustání dařit. Titul má ale tak krátkou herní dobu, že mu to klidně odpustíte. Navíc se nijak netají tím, že není určen pro hardcore hráče, kteří potřebují ve hrách tunu strategie a komplexní pravidla. Zvířecí sebranka je určena pro hráče občasné, nebo ty, kteří si na konci dlouhého dne v práci chtějí užít nenáročnou herní partii na půl hodinky, u níž si trochu příjemně zapřemýšlí a trochu otestují svoje štěstíčko.
A když dokončím zvíře, dostanu…
Neznamená to ale, že je Zvířecí sebranka nějaká bezduchá zábava, v níž jen házíte kostkami. Každé zvíře má nějakou speciální schopnost, která se vám odemkne při jeho dokončení. Některé vám na konci hry poskytnou extra body v závislosti na tom, jaká další zvířata jste taky oživili (za tvary kamenů na nich nebo barvy zvířat). Jiné vám dají nějakou trvalou schopnost (například, že můžete jeden konkrétní typ kamenů směňovat za libovolný jiný). Poslední typ schopnosti se spouští ve chvíli, kdy dané zvíře dokončíte… a poté pokaždé, když dokončíte další.
Tyto schopnosti vám umožňují vybudovat si malý engine. Záměrně říkám malý, protože hra končí ve chvíli, kdy dokončíte pět zvířat (se schopností slona jen čtyři stačí). Což není příliš prostoru pro nějaké větší kombení. Přesto to ale hře dodává na zábavnosti a když se vám podaří nějaké pěkné kombo, které vám ještě vygeneruje body navíc, je to velmi uspokojivé.
Vydavatelství Asmodee Zvířecí sebranku rádo přirovnává k Projektu L. Já v ní ale vidím spíše podobnost se skvělou Knihou kouzel, jen pro méně zkušené hráče. Díky engine buildingu mi tak Zvířecí sebranka dává přesně to, co jsem postrádala u loňské Stromové společnosti, která byla určená pro podobnou cílovou skupinu.
Díky za kámen!
Na titul určený pro méně zkušené hráče má Zvířecí sebranka překvapivé množství negativní i pozitivní interakce. Jak je to možné? Pokud nemůžete využít kámen, který vám padne na jedné z hozených kostek, dostanou jej všichni protihráči. Ano, vskutku všichni. Díky tomu si chcete vždy dobře rozmyslet, zda chcete házet všemi kostkami, kterými můžete, nebo si jich vzít raději méně, ale mít jistotu, že soupeřům nic nedáte. Ti totiž mohou svá zvířata dokončovat i ve vašem tahu, a dostávat při tom jejich schopnosti.
Jde o skvělý mechanismus, díky němuž jste neustále zapojeni do hry a nemusíte tak dlouho čekat na svůj tah. Je to o něco méně skvělé, když vám na čtyřech kostkách nepadne nic, a všechno dáte soupeřům. To ale k zábavě patří. Více hráčům by však mohla vadit přímo negativní interakce ve hře. Ta se projevuje krádeží nebo zahozením již umístěných kamenů. Ve hře jsou zvířata, která vás mohou ochránit, nejsou ale příliš častá. A taky, pokud si je vezmete, musíte počítat s tím, že o to méně „užitečných“ zvířat budete mít.
Podívej, co umím!
Dalším povedeným prvkem je skutečnost, že každý hráč má nějakou lehce asymetrickou schopnost, kterou může použít opakovaně. Někdo zahodí jednu z kostek, které nemohl využít, jiný umí přehodit kostku, další si může vzít jakýkoliv kámen navíc, ale jen, když bude házet alespoň čtyřmi kostkami a na každé mu padne jiný symbol. Jde o silné schopnosti, které i dost ovlivní vaši strategii. Pokud hrajete pokročilou variantu hry, můžete si navíc přidat ještě silnější kartu kouzel, která vám dá jednorázovou schopnost.
Zvířecí sebranka je nádherně vyprodukovaná rodinná desková hra, v níž se v roli mágů ocitnete v podmanivém křišťálovém lese, do nějž se pokusíte navrátit zvířata. Hra nabízí překvapivě velké množství pozitivní interakce, a i přes oddechový přístup i uspokojivý engine building. Díky nádherné produkci naláká ke stolu celou rodinu nebo méně zkušené přátele. Odmění je zábavnou hratelností bez prostojů i trochou škození. Jen jí musíte odpustit velkou míru náhody a menší počet karet zvířat s různými schopnostmi.