Kiborg - titulka

KIBORG – svět, kde ani po smrti nemáte klid

12. 5. 2025
Zdroj náhledu: igdb.com

Představte si místo, kde důstojnost, lidská práva a podstata lidskosti už dávno vybledla a vymizela. Místo, kde vše ovládá kov, krev, násilí a kybernetika. Vítejte ve vězeňském světě, který se vymkl kontrole a žije si vlastním životem. Tady není prostor pro slitování, zde můžete být buď lovec nebo kořist. Predátor, nebo šrot. Právě zde, v tomhle zatraceném koutě vesmíru začíná vaše cesta. KIBORG je brutální akční beat 'em up roguelite titul od vývojářů ze Sobaka Studio, kteří stojí za tituly jako Redeemer nebo 9 Monkeys of Shaolin.

KIBORG - doktor Morgan

Sigma: Planeta zapomnění a odporu

Vývojáři ze Sobaka Studio patří ve svém herním žánru ke špičce. Zaměření na BEAT 'EM UP žánr, který je stále velmi polární je správnou volbou a v podání vývojářů se jedná o sázku na jistotu. Mezi (zatím) nejúspěšnější tituly studia patří Redeemer, který sleduje příběh Vasilije, bývalého člena elitního komanda a nyní na první pohled spořádaného člena mnišské komunity v chrámu uprostřed hor. Na zmíněný titul je pak ve hře hned několik odkazů, které navíc trefně zapadají do univerza a lore hry.

KIBORG sleduje příběh Morgana Lee, v dystopické cyberpunkové budoucnosti, který byl obviněn z válečných zločinů, které nespáchal, a odsouzen k trestu 1300 let vězení na nejhorší planetě galaxie bez naděje na podmínečné propuštění. Smrt zde není žádné vykoupení, protože díky pokročilým technologiím, je možnost každého vězně stále a stále oživovat, dokud si svůj trest neodsedí. Vše se navíc odehrává na vězeňské planetě Sigma, která byla vržena do přísné karantény. Přesto však existuje jedna cesta ven, vyhrát v nejžhavějším pořadu kabelové televize Galactica, „Poslední lístek“ („The Last Ticket“). Určitým způsobem pak koncept drsné brutální reality show připomíná titul Showgunners a některé filmy z 80. a 90. let.

Celou hrou vás pak coby komentátor provází Volkov, zmutovaná kreatura, která svými trefnými poznámkami, komenty a narážkami jednoznačně skvěle oživuje hru a atmosféru. Reaguje na váš herní styl, stejně jako na vaše selhání. Musím se přiznat, že Volkov jednoznačně oživuje a prohlubuje atmosféru, a pokud umíte anglicky (nebo jiný světový jazyk, který si zvolíte), tak se i kolikrát mezi akcí pěkně zasmějete.

KIBORG jako reprezentant poctivých BEAT 'EM UP titulů

Na rozdíl od předešlých titulů studia, KIBORG nabízí akci z pohledu třetí osoby, zezadu, kdy při boji a akci máte kameru v určitém ohledu volnou, abyste mohli provádět různé chvaty, údery a všechno větvit do smrtících komb.

Ovládání a hratelnost jsou velmi intuitivní, máte zde klasické lehké a silné údery, které aplikujete tlačítky na myši, pak je zde kop z otočky, úskok, blok a vlastně všechno, co se sluší od plnohodnotné mlátičky, pohyb je formou klasických WASD. Samozřejmě, že kromě svých pěstí a nohou máte i možnost využívat zbraně, a to jak v podání chladných, tak i střelných zbraní. Jedná se o meče, dýky, tyče, pistole samopaly, a to všechno situováno do cyberpunk světa, kde najdete jak některé staré (současné) kousky, tak i moderní udělátka. Nábojů do hlavních zbraní je však pomálu, a tak budete muset pečlivě přemýšlet, kde vaši hlavní střelnou zbraň použijete. Naštěstí je tu i sekundární zbraň, které se náboje doplňují na základě toho, jak mlátíte svými pěstmi a kopy protivníky.

Celkově je pohyb a boj zpracován velmi dobře a nabízí skvělou zábavu s důrazem na opatrnost a efektivitu. Jedinou výtkou v tomto ohledu je někdy pomalejší pohyb v rámci boje, kdy musíte spoléhat na dash nebo na skok, protože jinak jste prostě pomalí. Patrně se jednalo o záměr vývojářů využívat techniku zamknutí cíle a následně na něj za použití dash attack skočit a srazit na zem, ale někdy je to celkem frustrující.

Nicméně i tohle se dá po čase vyladit. Jednou z největších lahůdek hry je systém vylepšení. Jedná se o rozsáhlý strom schopností, který se větví do několika skupin a který nabízí jak procentuální vylepšení, tak zde můžete otevřít i nové aktivní útoky, které můžete následně za správného použití tlačítek efektivně používat a větvit do dalších komb. Tento strom schopností postupně otevíráte a jedná se o princip roguelite, tedy „trvalý progres“, kdy vám po smrti zůstanou otevřená vylepšení, která jste zvolili.  

Dalším prvkem jsou přímé kybernetické vychytávky, tedy určitý aspekt RPG. Tělo tady není nedotknutelný chrám, ale upgradovatelný nástroj destrukce. Je zde několik různých setů, díky kterým můžete z Morgana během aktuálního postupu udělat opravdového KIBORGa, jak se sluší a patří. Je několik variant na ruce a paže, nohy, trup i hlavu. Tyto vychytávky vám propůjčují různé boosty v podání zdraví, síly, odolnosti, ale také třeba při úderu danou rukou mohou z její části vylétnout malé drony s žiletkami, které budou zraňovat vaše protivníky a způsobí jim efekt krvácení. Jiný upgrade zase může propůjčit schopnost slabých elektrických výbojů nebo třeba i trysky do nohou, s kterými pak můžete doslova svištět mezi protivníky během toho, co je likvidujete za použití třeba dopravní značky. Pokud se vám podaří sestavit kompletní SET, tak máte ještě další hromadný bonus. Je zde opravdu pestrá paleta různých kombinací, ze kterých si vybere každý. Tato vylepšení se však po vaší smrti neukládají a jsou pouze pro aktuální průchod.

Procedurální peklo, které vás dostane

Přišel čas si něco říci o samotném průchodu. Planeta Sigma, respektive věž, ve které se tato ďábelská show odehrává se mění s každým průchodem. Procedurální generování misí znamená, že nikdy (v rámci průchodu) nevstoupíte do stejné oblasti dvakrát. Na začátku máte vždy možnost si vybrat jednu ze dvou cest, kterou se vydáte. K lehké orientaci, co na vás čeká, slouží televizory na každé straně, kdy můžete dle ikon vidět, zda budete bojovat s nepřáteli, kteří nebudou vybaveni zbraněmi, ale bude jich o to více, nebo zda bude mezi nimi nějaká elita, či miniboss nebo zda se bude jednat „pouze“ o místnost s bodci či svatyni (která je odkazem na Redeemer), kde si budete moci třeba doplnit zdraví.

Po projití určitých lokací vás vždy na konci daného patra čeká závěrečný souboj s bossem. Tito bossové by se dali s trochou nadsázky přirovnat k bossům z Dark Souls, protože každý je jiný, má svá specifická silná a slabá místa, ale také několik fází. V tomto ohledu stojí za zmínku i celkem rychle stoupající obtížnost, kdy první patro projdete celkem dobře, ale následně se obtížnost zvyšuje s každou lokací, což nemusí sednout každému.

Během cesty procedurálními arénami narazíte na pestrou paletu nepřátel, ať už od klasických cyberpunk šmejdů v podání pankáčů, od týpků s motorovou pilou nebo třeba po elitní agenty v nano oblecích až po zmutované bestie. Nicméně musíte mít stále na paměti, že se jedná o princip arénové BEAT 'EM UP akce, kdy pro někoho může po čase přijít jakýsi stereotyp a repetetivnost v hratelnosti. 

V některých arénách budete mít k dispozici možnost oživit si robotické spojence, kteří s vámi v některých případech mohou jít i na závěrečného bosse, tedy pokud budete mít dobře poskládán aktuální build upgradů a mutací. Mutace jsou další prvek, který můžete v aktuálním průchodu v určitých situacích zvolit. Má to ale háček, tyto mutace si vždy vezmou něco na úkor daného vylepšení, dané mutace. Mohou vám snížit zdraví, sílu, obratnost apod.

Zmínění robotičtí spojenci jsou rozhodně užiteční, tedy pokud fungují jak mají. A to je jeden z negativ titulu KIBORG. Často se totiž stane, že vaši robotičtí parťáci nechtějí bojovat nebo prostě jen stojí a je potřeba na ně nalákat nepřátele, aby je odbugly.

Syrový industriální vizuál je pro KIBORG jako stvořený

KIBORG má syrový, až industriální vizuál, který přesně zapadá do jeho atmosféry. Žádné přepálené barvy, žádné cukrové kyberpanely. Tady všechno rezaví, svítí do tmy a vibruje elektromagnetismem. Každá mapa je jako varovný dopis budoucnosti – opuštěné stanice, zničené výtahy, zničené ulice, laboratoře naplněné podivnou hmotou. K tomu všemu si ještě přičtěte perfektní brutální komba, kdy jsou některé finální útoky zachyceny pěkně zblízka slow-kamerou.

Hudba i zvukový design podtrhují tu neustálou tenzi a když se k tomu přidá Volkov a jeho narážky, tak se jednoznačně jedná o skvělou atmosféru.

KIBORG - laboratory

KIBORG je skvělým BEAT 'EM UP roguelite titulem, který nabízí brutální akci spojenou s cyberpunkem. Intuitivní hratelnost, brutální komba, pestrá paleta nepřátel, bossové s nutností specifického přístupu a k tomu všemu ukecaný Volkov. Vývojáři ze Sobaka Studio opět potvrdili, že jsou odborníci v tomto herním žánru a že se s každým dalším titulem více zdokonalují. Pokud patříte mezi milovníky žánru BEAT 'EM UP her, pak je KIBORG pro vás jasná volba.

Klady
  • originální systém vylepšení a implantátů pro vaši postavu
  • rozsáhlý roguelite strom schopností
  • stylová prezentace a zvukový doprovod
  • procedurálně generovaný svět s atmosférou
  • rychlý, návykový boj s intuitivním ovládáním a hratelností
  • Volkov a jeho komentáře
Zápory
  • po určité oblasti stoupající obtížnost, která nemusí sednout každému
  • robotičtí parťáci se někdy bugnou
  • pomalejší pohyb v aréně
Platforma PC
  • Datum vydání 30.04.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.