Hra Necrophosis od studia Dragonis Ares slibuje ponor do hlubin morbidního a surrealistického světa, kde smrt není koncem, ale všudypřítomnou realitou. Po několika hodinách strávených v tomto znepokojivém vesmíru mohu s jistotou říci, že se jedná o zážitek, který se vám vryje do paměti, ať už máte rádi lovecraftovské horory, adventury s důrazem na atmosféru, nebo jen hledáte něco, co se vymyká běžnému hernímu mainstreamu. Teď už se však pojďme na tento titul společně blíže podívat.
Architekti zvrácenosti
Dragonis Ares je studio, které si zatím buduje své jméno a Necrophosis je jedním z jeho ambicióznějších projektů. Dle dostupných informací se specializují na tvorbu hororových a atmosférických her s důrazem na vizuální styl a narativní hloubku. Jejich dřívější projekty Eresys nebo The Shore, byť byly menšího rozsahu, naznačovaly talent pro budování tísnivé atmosféry a experimentování s nekonvenčními vizuálními prvky. Necrophosis se jeví jako vyvrcholení dosavadního snažení a pokus o vytvoření komplexního hororového díla s výraznými autorskými rysy. Už na první pohled je zřejmé, že studio klade velký důraz na unikátní vizuální identitu a složitý příběh, což je v žánru hororových her vítanou změnou.
Zrozeni po zániku
Necrophosis vás vrhá do vzdálené budoucnosti, miliardy let po zániku vesmíru. Probouzíte se v říši, kde smrt vládne, ale i ona sama chřadne pod náporem Necrophosis – kletby, která sužuje vše, čeho se dotkne. Ujímáte se zde role bytosti, jejíž identita a účel jsou zahaleny tajemstvím. Postupně se noříte do tohoto rozpadajícího se světa, objevujete jeho historii skrze fragmenty vzpomínek, básně a setkání s dalšími, děsivě znetvořenými, obyvateli světa Macabre. Příběh je vyprávěn spíše ambientně, než skrze klasické cutscény a dialogy. Důraz je kladen na prozkoumávání okolního prostředí, dekódování environmentální narace a pomalé odhalování širšího kontextu. Tento přístup může někomu připadat pomalý a nejasný, ale pro ty, kteří se nechají tímto zvráceným světem pohltit, nabízí hluboký a velmi uspokojivý zážitek.
Puzzle a atmosféra
Necrophosis se hraje z pohledu první osoby a kombinuje prvky adventury, puzzle her a survival hororu. Hlavní náplní hry je prozkoumávání rozsáhlých, surrealistických lokací, řešení environmentálních hádanek a sbírání předmětů, které pomohou odhalit tajemství příběhu. Hádanky jsou často abstraktní a náročné na logické myšlení a orientaci v prostoru. Nejedná se o arkádové výzvy, ale spíše o hlavolamy, které vyžadují trpělivost, vnímavost a schopnost vidět věci z nekonvenčního úhlu pohledu. Atmosféra je budována skrze pečlivě navržené lokace, děsivé zvuky a minimalistickou hudbu. Nepřátelé se neobjevují často, ale mají silně znepokojivý design a už jen jejich přítomnost zvyšuje pocit ohrožení. Necrophosis se více soustředí na psychologický horor než na klasické lekačky a akční sekvence. Celková hratelnost působí pomalým, rozvážným tempem, které umocňuje depresivní atmosféru hry.
Symfonie zvrácenosti
Vizuální styl Necrophosis je jedním z jeho nejsilnějších aspektů. Titul využívá silně stylizovanou grafiku, která hraničí se surrealismem a noční můrou. Svět Necrophosis je plný groteskních tvarů, rozpadajících se struktur a bizarních biomorfních forem. Paleta barev je tlumená a dominuje jí šedá, hnědá a černá, což umocňuje pocit beznaděje a úpadku. Design prostředí a postav je inspirován díly Zdzisława Beksińského, H. R. Gigera a raného Davida Cronenberga. Každá lokace je pečlivě navržena a působí jako samostatné umělecké dílo. Hrůza zde nepramení z explicitního násilí, ale spíše z pocitu úzkosti, odcizení a narušení přirozeného řádu věcí.
Hudební doprovod Necrophosis je stejně působivý jako vizuální stránka tohoto titulu. Soundtrack se skládá z ambientních skladeb, které využívají minimalistické melodie, znepokojivé zvuky a disharmonické tóny. Hudba perfektně dotváří atmosféru hry a umocňuje pocit hrůzy a beznaděje. Zvukový design je obecně vynikající a zahrnuje celou škálu děsivých zvuků, jako je vrzání, stenání, šepot a praskání. Tyto zvuky jsou pečlivě rozmístěny v prostředí a přispívají k pocitu paranoie a neustálého ohrožení.
Lovecraftovská inspirace a srovnání
Necrophosis se otevřeně inspiruje dílem H. P. Lovecrafta, zejména jeho povídkami v duchu kosmického hororu. Vliv Lovecrafta je patrný v mnoha aspektech hry, od celkového tónu a atmosféry až po design monster a příběhové prvky. Toto herní zpracování se zabývá tématy, které jsou typické pro Lovecraftovo dílo, jako je bezvýznamnost lidstva ve vesmíru, strach z neznáma a hrozba prastarých sil, které přesahují lidské chápání.
Ve srovnání s jinými herními tituly s lovecraftovskou tematikou, jako jsou například Call of Cthulhu, Bloodborne nebo The Sinking City, se Necrophosis odlišuje svým surrealistickým vizuálním stylem a důrazem na psychologickou odnož hororu. Na rozdíl od akčně orientovaných her jako Bloodborne se Necrophosis zaměřuje na prozkoumávání prostředí, řešení hádanek a budování atmosféry. V tomto ohledu má blíže k adventurám jako Call of Cthulhu, ale s důrazem na abstraktní a znepokojivé vizuální prvky. Necrophosis se nebojí experimentovat s formou a obsahem a nabízí jedinečný a nezapomenutelný zážitek, který osloví fanoušky Lovecraftova díla a hororových her obecně.
Necrophosis je znepokojivé a fascinující dílo, která si neklade za cíl vás bavit, ale spíše zkoumat temné zákoutí lidské psychiky a podívat se za hranice vašeho chápání. Titul nabízí jedinečný a nezapomenutelný zážitek díky svému surrealistickému vizuálnímu stylu, tísnivé atmosféře, složitému příběhu a náročným hádankám. Pro hráče, kteří hledají něco nového a nekonvenčního v žánru hororu, je Necrophosis naprostou povinností. Upozorňuji ale, že se nejedná o hru pro každého. Pomalé tempo, abstraktní hádanky a depresivní atmosféra nemusí sedět všem. Pokud jste ovšem ochotni se ponořit do tohoto zvráceného světa a nechat se jím pohltit, odmění vás Necrophosis hlubokým a nezapomenutelným zážitkem, který vás bude pronásledovat ještě dlouho poté, co hru dohrajete.