Mezi hráči oblíbená, mezi herními kritiky velmi kladně přijatá, taková je desková hra Heroes of Might and Magic III, která se dočkala několika rozšíření, jež si díky Xzone budeme moci vychutnat i v našich končinách. Řeč je o rozšířeních Pevnost, Bašta a Inferno. My se dnes podíváme na první ze zmiňovaných, a tedy konkrétně frakční rozšíření Heroes of Might and Magic III – Pevnost v originále Fortress.
Za deskovou hrou Heroes of Might & Magic III: The Board Game stojí vydavatelství Archon Studio, přičemž se na jejím vzniku podílel i Ubisoft jakožto držitel práv ke značce HoMaM. Na vývoji se podílela známá jména jako Jakub S. Olekszyk a Tomasz Badalski. Na český trh hru exkluzivně uvádí obchod s hrami Xzone.
Frakční rozšíření Heroes of Might and Magic III – Pevnost
Jedná se o rozšíření základní hry pro deskovku Heroes of Might and Magic III, která je nutná pro hraní. Nejedná se tedy o stand-alone rozšíření, ale čistě o frakční rozšíření, které obohacuje základní hru o novou (další) frakci, herní mechaniky, lokace a příběhový obsah, což samozřejmě ještě více prohlubuje komplexitu a atmosféru základní hry. Zároveň se jedná o rozšíření čtvrtého hráče, tedy s tímto rozšířením budou moci hrát 1–4 hráči současně a nabízí možnost pustit se do strategických bitev 2 na 2.
Oheň stravuje svět…
Po letech zasvěcených studiu magie se Adrienne, ohnivá čarodějka s pošramocenou pověstí, konečně rozhodla vrátit do rodné země. Ani roky strávené na cestách, ani tíha bolestných vzpomínek ji však nemohly připravit na to, co ji čekalo – vesnice srovnané se zemí, ve vzduchu visel zápach smrti a nad Tatalií se stahovala zlověstná temnota. Přestože jí pohled na zkázu otřásl, v jejím nitru hořel plamen odhodlání. Byla čarodějkou ohně – a neměla v úmyslu jen přihlížet, jak její domovina mizí v chřtánu nenasytné temnoty.
Příběh rozšíření je tak směřován do země Tatalie, jež je pokryta nebezpečnými bažinami. Hlavním hrdinou je Adrienn, ohnivá čarodějka, která se snaží zachránit svou domovinu před zkázou. Rozšíření tak přidává do celého komplexu hlubší narativní vrstvu a zároveň přináší nové herní mechaniky, kterými jsou karty událostí a herní mód aliance.
Nová frakce, která si vás získá
Frakce Pevnost je známá svou odolností a využíváním právě bažinatého terénu ke svému prospěchu. Jednotky jsou v porovnání s ostatními frakcemi znatelně pomalejší, což kompenzují vysokou obranyschopností a dalšími speciálními schopnostmi. Klíčovými jednotkami jsou například baziliškové, wyverny, vážky, gorgony či hydry, ostatně určité indicie o frakci dává i její titulní obrázek na krabici. Příběhová kampaň, kterou naleznete v knize misí, má několik kapitol a rozhodně vám zabere jedno celé odpoledne, ale počítejte i víc.
Novou mechanikou jsou karty událostí, které přidávají do hry náhodné prvky a nečekané výzvy. Na začátku každého výrobního kola (s výjimkou prvního) se otočí nová karta události, která může ovlivnit hru různými způsoby, například změnou produkce surovin nebo přidáním nových hrozeb.
Karty by se pak daly rozdělit na pozitivní, kterými mohou být například zvýšená produkce surovin. Negativní, což může být samozřejmě opak, tedy snížená produkce nebo nemožnost stavění budov. A na karty s neutrálním efektem, tedy například zvýšená morálka pro určité jednotky nebo naopak určité lehké postihy pro některé jednotky, která je ale zase vyvážena jiným specifikem. Díky tomu dostává hra dynamickou a méně předvídatelnou formu, kdy přizpůsobení na situaci, je právě klíčem k úspěchu.
Nový herní mód
To, co vás však pravděpodobně nejvíce zajímá, je nový herní mód Aliance. Ten je jednotný pro všechna rozšíření (Bašta, Pevnost, Inferno), takže jej získáte zakoupením jakéhokoliv z nich. Aliance umožňuje spojit síly ve dvoučlenných týmech a pustit se do hry ve formátu 2 proti 2. Hráči v týmu mohou sdílet kouzla, artefakty i suroviny, což otevírá nové možnosti strategického plánování a týmové spolupráce.
Určitý problém nicméně nastává ve chvílích, kdy hráči nevědí, co mají dělat ve smyslu, že neznají své frakce. Velmi rychle tak totiž můžete ovlivnit osud nejen svůj, ale z velké části i svého týmového parťáka. Taktéž, pokud se dostanete do situace, kdy budete hrát proti již sehranému týmu zkušených hráčů a vy budete hrát poprvé danou frakci. Přesto je tento mód skvělým rozšířením, protože díky novým scénářům, které jsou postaveny právě na týmové spolupráci, včetně koordinaci útoků, obrany, ale také rozvoje, je skvělým prvkem, který výrazně, ale opravdu výrazně zvyšuje znovuhratelnost a podtrhuje týmovou strategii.
S tím se pojí i jedna drobná nevýhoda, kterou rozšíření přináší – vyšší komplexita pravidel. Nejde o to, že by byla pravidla vyloženě složitá nebo nepřehledná, ale pro nováčky může být obtížnější vstřebat větší množství nových herních prvků. Pokud se tedy s hrou teprve seznamujete, doporučuji nejprve odehrát několik partií základní verze bez rozšíření. Teprve poté se pusťte do herního módu Aliance, abyste si hru naplno užili.
Zpracování, které zaujme
Již původní, nebo lépe řečeno hlavní či základní hra má skvělé zpracování, jak co se týče figurek, tak co se týče karet. Výjimkou není ani rozšíření Pevnost, kdy figurky či miniatury jsou v rámci všech rozšíření barevně odlišná, ale také nabízí opravdu detailní a precisní zpracování. Dokonce i takové detaily, jako jsou sutiny na podstavcích. Jestli jste ten typ hráče, který si rád vybarvuje figurky, tak tady si užijete, i když musím férově přiznat, že ze všech tří rozšíření má nejlepší figurky, co do detailů, patrně Bašta, to je však na uvážení každého zvlášť. Každopádně estetika je věrná videoherní předloze, ba co víc, řekl bych že je lepší, minimálně na figurkách.
Rozšíření Heroes of Might and Magic III – Pevnost je bezpodmínečně vítaným doplňkem pro fanoušky deskové hry Heroes of Might and Magic III, přinášejícím nové možnosti a obohacující herní zážitek. Pevnost je ideální volbou pro hráče, kteří si chtějí vyzkoušet jiný styl hraní – pomalý, jedovatý, taktický. S novou frakcí, kartami událostí a dramatickým příběhem, se jedná o plnohodnotné rozšíření, které nejen rozšiřuje základní hru, ale dynamizuje ji a oživuje každé kolo.