A Quiet Place: The Road Ahead – hlavně potichu

10. 6. 2025
Zdroj náhledu: Stormind Games

Postapokalyptické scénáře jsou mezi knižními autory, filmovými tvůrci a vývojáři her velmi oblíbené. Zároveň, s některými scénáři vědci opravdu pracují ve snaze najít včasnou efektivní obranu. Mezi těmito hypotetickými situacemi je jedna, která dominuje. Jde o dopad mimozemského tělesa, které způsobí rozsáhlé globální škody. Příkladem může být dopad obřího asteroidu, který před 66 miliony let zapříčinil zabití a následné vyhynutí dinosaurů. Dopad mimozemského tělesa pak vyvolává další otázku, a to jsou možné, pro nás neznámé, bakterie, viry nebo organismy, které se mohou uvnitř takového tělesa skrývat a při dopadu následně uvolnit. S podobným konceptem pracuje také hororová survival hra A Quiet Place: The Road Ahead od italského studia Stormind Games.

zdroj: Stormind Games

Inspirace filmovou sérií

A Quiet Place: The Road Ahead je hororová hra z pohledu první osoby, která vychází z úspěšné filmové série Tiché místo v originále „A Quiet Place“. Hlavní premisa celého příběhu (filmové série, ze které hra vychází) spočívá v invazi mimozemšťanů. Děj se odehrává v postapokalyptické Americe, kde se svět zhroutil kvůli invazi slepých, ale extrémně citlivých mimozemských tvorů, známých jako „Death Angels“, kteří se na zemi dostali na meteoritech, a které nebyl svět schopen zastavit. Tito predátoři loví výhradně podle sluchu, zatímco ostatní smysly zůstaly zakrněny. Jakýkoliv hluk či zvukový vjem je pro tyto bytosti impulz k útoku, k lovu. Je nutné zmínit, že příběh vychází z univerza filmu, ale zároveň s ním nijak nesouvisí. 

Hlavní postavou je mladá černošská studentka Alex, která se snaží přežít v tomto nebezpečném postapokalyptickém světě. Alex je ovšem nejen zranitelná kvůli věku a nepřítomnosti zbraní, ale i kvůli astmatu, které tvoří klíčový herní prvek. V prostředí, kde si nemůžete dovolit vydat ani hlásku, je právě dech to, co rozhoduje o životě a smrti. Příběh pak sleduje právě cestu Alex za bezpečím, během čehož se setkává s řadou různých postav, včetně jejího otce nebo přítele. Většinu času jste však osamocení, a to je vlastně i prvek, který můžete z celé hry cítit, samota. Zároveň chybí výraznější emocionální vývoj, který by příběh mohl více oživit.

Celý princip se pak drží poněkud konzervativní smyčky, kterou je útěk, hledání bezpečí, plížení a přežití, základ se pak dá charakterizovat jako walking simulator. Sem tam naleznete nějaký ten deník, nahrávku nebo fotografii, které rozšiřují lore světa, ale nikdy vás neponoří úplně do hloubky. Pokud tedy očekáváte silný příběhový oblouk ve stylu The Last of Us, možná budete lehce zklamáni. Neznamená to však, že je příběh vyloženě špatný, jen je lineární a více zaměřen na herní mechanismy a atmosféru, než na vývoj postavy emocionální vrstvení děje. To samozřejmě ovlivňuje i znovuhratelnost, kdy  po dohrání nemáte vlastně už důvod se ke hře vracet.

zdroj: Stormind Games

A Quiet Place: The Road Ahead je hlavně o přežití

Jádrem A Quiet Place: The Road Ahead je stealth survival. Zapomeňte na pistole a výbušniny. Tady přežijete jen tehdy, pokud se naučíte nevydávat žádný hluk. Vaší největší zbraní je fonometr, zařízení, které neustále měří intenzitu zvuku v prostředí. Všechno, co uděláte, může vytvořit hluk, ať je to rychlý krok, rozbití lahve, vrzání dveří, prostě prakticky všechno. Když se hodnoty zvuku přiblíží kritické hranici, tak se začne projevovat Alexino astma, které je jedním z klíčových mechanismů hry. Tedy lépe řečeno, jedním z poněkud otravných mechanismů hry. Ve stresových situacích může Alex dostat záchvat a je problém na střeše.

Vaším cílem je pak co nejrychleji záchvat uklidnit pomocí série miniher (například kontrola dechu) nebo pro rychlé řešení situace může použít inhalátor. Ten je ale vzácný a jeho použití způsobí poměrně hlasitý zvukový projev. A jsme zase u hluku, kolem kterého se všechno točí, tedy hluku a inhalátoru. Protože i pootevření dveří dělá hluk, a tak je musíte otevírat opravdu pomaličku, pokud potřebujete něco přenést nebo popoběhnout, tak nejenže vytváříte hluk, ale můžete se s Alex dostat do stresu, a tak zase musíte Alex uklidnit nebo použít inhalátor. V určité fázi hry pak může celý tento koncept přijít lehce otravně, protože buď vám všechno hrozně trvá (když se plížíte), nebo se dostáváte do stresu (třeba z únavy od nošení břemen), nebo řešíte inhalátor.

Zajímavým mechanismem je možnost použití mikrofonu, který reaguje nejen na váš hlas, ale také na skutečné zvuky v reálném světě. Alex tak může slyšet vaše dýchání, zakašlání nebo třeba i křik a samozřejmě to může spustit katastrofu. Tento prvek přidává rozhodně body k atmosféře, kde hra jednoznačně vyniká. Celkový koncept by se pak dal přirovnat k „pomalému stealth survival hororu“, ve kterém si musíte promyslet dopředu co, kdy, kde a kam a následně precizně konat. Sluší se také zmínit, že A Quiet Place: The Road Ahead není o lekacích scénách, ale jedná se čistě o zvuk, který je klíčovým prvek.

S tím vším je bohužel spojen jeden zásadní nešvar, a tím je umělá inteligence nepřátel, která trpí určitými nedostatky. V některých situacích vám jde doslova o život při jednom vrznutí dveří (i když jste v rámci fonometru v normě), jindy byste mohli kácet stromy a nikde nikdo.

zdroj: Stormind Games

Atmosféra strachu

Přestože se nejedná o AAA titul, grafika je na velmi solidní úrovni. A Quiet Place: The Road Ahead běží na Unreal Engine 5, což přináší krásně nasvícené scény, realistické prostředí a detailní modely. Hra nicméně vyniká v depresivní postapokalyptické stealth atmosféře. Opuštěné domy, zarostlé městské ulice, rozbitá auta, zakrvácené stěny. Vizuální storytelling je zde velmi silný a prostředí často vypráví víc než samotné dialogy.

Objekty, které můžete použít jsou zvýrazněny, což lehce ubírá na pocitu realističnosti, ale zároveň se jedná o užitečné usnadnění orientace, které však lehce narušuje imerzi. Místo realistického průzkumu prostředí se tak často spoléháte na vizuální vodítka.

Hezký vizuál si však bere určitou daň, co do hardware, tak optimalizace. K tomu musím zmínit i některé bugy v texturách a občasné zaseknutí v určitých situacích.

Kde titul jednoznačně exceluje, je zvukový design. Zpracování zvuku je opravdu působivé. Každý zvuk má váhu, od šustění trávy, přes vzdálený křik nebo vrzání dveří. A pak je tu ticho, dlouhé, dusivé, nepříjemné ticho. To všechno utváří skvělou povedenou atmosféru, která vás bude táhnout dál.

zdroj: Stormind Games

A Quiet Place: The Road Ahead je napínavá survival hororová hra, která přináší jedinečný zážitek díky důrazu na ticho a zvuk. I přes některé nedostatky v příběhu a technickém provedení, nabízí hra intenzivní atmosféru a inovativní herní mechaniky, které osloví fanoušky stealth her a hororového žánru.

Klady
  • zajímavý příběh zasazený do univerza filmové série A Quiet Place
  • silná atmosféra a napětí
  • originální herní mechaniky pracující se zvukem a tichem
Zápory
  • příběh působí poměrně málo emocionálně
  • některé herní prvky, jako žluté značení, mohou narušovat ponoření do hry
  • občasné technické bugy a nedostatky v AI nepřátel v určitých situacích
  • používání inhalátoru a řešení astma může být po čase otravné
Platforma PC
  • Datum vydání 17.10.2024
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Znovuhratelnost

    Technické zpracování

    Hratelnost

    Petr Polák

    Hry hraje již přes 30 let, začínal na jednom z prvních NES v České republice. Postupem času se přesunul na PC, kde hraní her naprosto podlehl. Má rád hry všeho druhu, které představují i určitou výzvu. Achievement hunter.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.