AoE:DE - DLC Three kingdoms

Age of Empires II: Definitive Edition: The Three Kingdoms – nová výprava do čínské historie

24. 6. 2025
 

DLC The Three Kingdoms, které vyšlo 6. května 2025, je pro vývojáře Age of Empires II rozhodně velkým krokem, a hlavně směrem na východ. Po dlouhých letech, kdy se série držela převážně evropských témat, přichází mohutný balíček inspirovaný obdobím tří království v Číně. Tento historický úsek je nejen dramatický a plný legend, ale také dobře známý fanouškům strategií. Otázkou ale zůstává zdali  naplnilo rozšíření vysoká očekávání.

Když se říše rozpadnou a císaři se hroutí nervy

Období tří království (220–280 n. l.) patří mezi nejvíce slavné části čínské historie. Najdeme tu slavné bitvy, legendární hrdiny i spoustu intrik. A právě tohle všechno se vývojáři pokusili přenést do Age of Empires II. Nové DLC přináší tři příběhové kampaně a pět civilizací, které se snaží věrně zachytit ducha tehdejší doby – jak vizuálně, tak herně.

Dynastie povstávají: Civilizace pod nebeskou klenbou

Do hry přibyly nové civilizace reprezentované trojicí království Shu, Wei a Wu a kočovnými národy Kitanů a Džürčenů. Každá má své vlastní jednotky a herní bonusy, ale zároveň všechny vycházejí z čínského technologického základu. U někoho to může vyvolat pocit, že jsou si až příliš podobné. Na druhou stranu – nové jednotky jako válečný vůz, Fire Lancer nebo granátník přinášejí zajímavé možnosti a rozšiřují taktické spektrum, zejména díky novým technologiím spojeným se střelným prachem a obléháním.

Zvláštním lákadlem jsou pak raketové povozy, které do boje přinášejí pořádnou dávku destrukce a efektnosti.

Války kronikářů - Kampaně, které píší legendy

Každá z kampaní se točí kolem jedné z hlavních postav: Liu Bei (království Shu), Cao Cao (království Wei) a rodina Sunů (království Wu). Každá z nich má pět misí, které se věnují zásadním historickým momentům, například slavné bitvě u Rudého útesu. Celkem tedy v dodatku najdeme 15 různých scénářů.

Hráči tu ale nejsou jen pasivními svědky dění, ba naopak. V průběhu kampaně často stojíte před rozhodnutími, která ovlivní, jak se mise bude dál vyvíjet. Volby mají reálný dopad na hru, ať už jde o získání spojenců, jednotek, nebo přístup k různým zdrojům. Například ve scénáři, kdy nepřítel používá vesničany jako živý štít, můžete zvolit útok za cenu civilních obětí, nebo počkat na výhodnější pozici a riskovat ztrátu iniciativy.

V jedné z misí za Cao Caa lze poslat malou skupinu na infiltrační úkol – zničit zásobárnu potravin za nepřátelskými liniemi. Úspěšné dokončení sníží produkci nepřítele během hlavního útoku. 

Liu Bei čelí dilematu, zda chránit civilisty a riskovat zpomalení postupu, nebo pokračovat vpřed a nechat je napospas nepříteli. Záchrana civilistů později přináší bonusové jednotky a posílení morálky (ve formě dočasného buffu).

Wu nabízí volbu modernizace armády (silnější střelný prach, méně těžké pěchoty), nebo zachování klasické obranné formace, která dává lepší bonusy proti obléhacím zbraním.

Na druhou stranu jsou kampaně podle řady hráčů až příliš snadné, a to i na nejvyšší obtížnost. Pokud patříte k veteránům Age of Empires, pravděpodobně vás žádná mise příliš nepotrápí.

Síla hrdinů měnit dějiny

Jednou z největších novinek jsou hrdinové s aktivními schopnostmi. Můžete si vybudovat Hall of Heroes a naverbovat legendy jako Guan Yu nebo Zhang Fei, kteří umí spustit speciální útoky, například „Exploding Bolt“ nebo „Green Dragon Strike“.

Zatímco v kampaních to působí jako zajímavé oživení, v kompetitivním multiplayeru tyto prvky vyvolávají smíšené reakce. Někomu vyhovují, jiní je ale vnímají jako zásah do herní rovnováhy a krok k něčemu, co spíše připomíná fantasy strategie typu Warcraft, než jako pokračování věrné historické RTS tradice.

Starověká Čína v HDR: Když grafika vypráví příběh

Vizuálně rozšíření rozhodně nezklame. Mapy inspirované Čínou jsou detailní a prostředí působí autenticky, nové efekty při výstřelech dodávají bitvám dramatičnost. Hudební doprovod v tradičním čínském stylu krásně dokresluje atmosféru, která vás snadno vtáhne.

Ani architektura pro nové civilizace nezůstala pozadu a byl pro ně rovněž přidán nový model budovy, konkrétně hrad.  Rovněž kněží využívají nový model typický pro asijské civilizace. Obě tyto vizuální obohacení navazují na poslední velký update, který do hry zavítal 11. března 2025.

The Three Kingdoms je ambiciózní a obsahově štědré DLC, které nabízí nový směr pro Age of Empires II. Přináší nejen pět civilizací a tři propracované kampaně, ale také experimentální prvky, které nemusí sednout každému. Pokud si rádi užíváte nové příběhy, baví vás objevování různých herních cest a nevadí vám trocha odklonu od klasiky, určitě si tohle DLC užijete. Jestli jste ale multiplayerový purista, možná vás některé změny zaskočí.

Klady
  • pestrý výběr civilizací a jednotek
  • skvěle navržené kampaně s historickými momenty
  • nové herní mechaniky, jako jsou hrdinové s aktivními schopnostmi
  • propracovaný vizuál a hudba s čínskými motivy
  • rozhodování v kampani a vedlejší cíle zvyšují znovuhratelnost
  • výborná optimalizace a stabilita i na slabších sestavách
  • důstojné rozšíření legendární RTS série
Zápory
  • některé civilizace působí příliš podobně
  • hrdinové v multiplayeru jsou špatně vybalancovaní
  • kampaně jsou na vyšší obtížnosti stále poměrně snadné
  • žádný skutečný endgame obsah nebo výzvy po dohrání
Platforma PC
  • Datum vydání 06.05.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Atmosféra

    Inovace

    Kampaň

    Nikola Landová

    Základy hraní získala díky otci, bavilo jí sledovat, jak hraje jeho oblíbené hry. Její první herní krůčky vedly přes Čtyřlístek a Barbie hry, ale skutečná vášeň pro gaming se naplno rozvinula s tituly jako Tomb Raider nebo Gothic. Ale ani (naneštěstí?) kompetetivní scéna jí neminula. Osm let zkušeností v CS:GO komunitě a dva roky na semi-pro scéně ve Valorantu v ní zanechaly nadšení pro e-sport.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.