Citizen Sleeper 2 Starward Vector - úvodka

Citizen Sleeper 2: Starward Vector – hvězdný krok vzhůru

24. 7. 2025
Zdroj náhledu: Jump Over The Age

V roce 2022 si srdce i mysl hráčů podmanila malá, ale o to působivější indie hra Citizen Sleeper, která dokázala s minimálními prostředky vybudovat maximálně emotivní a atmosférický zážitek. Nejednalo se o akcí nabitou střílečku, ani o graficky ohromující otevřený svět, nýbrž o narativní RPG řízené kostkami, které se soustředilo na přežití, hledání identity a budování společenství v dystopickém sci-fi světě. Nyní, po dvou letech od jejího debutu, studio Jump Over The Age, vedené vizionářským Gareth Damian Martinem, přichází s velmi očekávaným pokračováním Citizen Sleeper 2: Starward Vector. A nutno říct, že se nejedná jen o více toho samého, ale o ambiciózní evoluci, která rozšiřuje a prohlubuje vše, co jste na prvním díle milovali. Přidává nové vrstvy komplexnosti a svobody.

Návrat do hlubokého spánku

Citizen Sleeper 2: Starward Vector vstupuje na scénu s obrovským očekáváním. První díl Citizen Sleeper získal celou řadu ocenění a etabloval se jako jeden z nejoriginálnějších titulů své doby. Jeho síla spočívala v brilantním psaní, jedinečném vizuálním stylu a hratelnosti, která mistrně propojovala prvky stolních RPG s digitální formou. Pokračování vás vezme do Hvězdného Pásu (Starward Belt), souboru rozvrzaných, ale bohatě propracovaných obydlí v asteroidovém pásu, plného tajemství, příběhů a postav snažících se přežít.

Titul vás opět vrhá do kůže „sleepera“ – umělé schránky s emulací lidské mysli. Tentokrát však nejste jen na útěku před korporací, která vás stvořila, ale také před gangem, který se vás snaží ovládnout. Starward Vector slibuje hlubší ponor do světa, který je živější, nebezpečnější a plný morálních dilemat. Je to příslib komplexního narativního dobrodružství, kde každé rozhodnutí má svou váhu a kde samotné přežití je jen začátek cesty k nalezení vlastního místa v nemilosrdném vesmíru.

Zdroj: Jump Over The Age

Dvojí útěk a ztracená paměť

Zatímco v prvním díle se probouzíte na stanici Erlin's Eye jako uprchlík před korporací Essen-Arp, příběh Citizen Sleeper 2: Starward Vector se stává mnohem spletitější a osobnější. Vaše cesta začíná hned dvakrát. Nejprve se sice dokážete osvobodit z korporátního otroctví, ale ihned se ocitáte pod kontrolou místního kriminálního gangu a jeho vůdce. V zoufalém pokusu vymanit se z jejich područí se pokusíte přepsat samotný kód, který řídí váš systém. Tento čin vás sice osvobodil, ale zanechal vás s nefunkčním tělem, odměnou za vaši hlavu a, co je nejhorší, bez jakýchkoli vzpomínek na minulost.

Tato premisa okamžitě vnáší do vyprávění vrstvu zranitelnosti a naléhavosti, která je ještě silnější než kdysi. Nejste jen na útěku. Jste také amnézií postižená bytost, která se snaží zjistit, kdo je a co se s ní stalo. Hvězdný pás, který obýváte, je chaotické, provizorní místo, kde se mísí naděje s beznadějí a inovace s rozkladem. Každá stanice i každé obydlí, které navštívíte, má svůj vlastní ekosystém příběhů a postav, které se snaží přežít podobně jako vy. Příběh se odvíjí skrze interakce s těmito postavami, přijímání zakázek a prozkoumávání prostředí, kde se každá volba odrazí v budoucích událostech. Je to mistrovské dílo narativního designu, které vás nutí přemýšlet o identitě, svobodě, lidskosti a ceně, kterou je třeba zaplatit za vlastní existenci.

Zdroj: Jump Over The Age

Evoluce kostkového RPG

Základní hratelnost Citizen Sleeper 2: Starward Vector se drží osvědčené formule prvního dílu, ale přináší řadu vylepšení a rozšíření. Stále se jedná o RPG řízené kostkami, které se silně inspirovalo stolními hrami. Každý cyklus (den) vám jsou přiděleny kostky, jejichž počet a hodnota závisí na stavu vašeho těla a náladě. Tyto kostky pak umisťujete na různé akce, jako je práce, průzkum, interakce s postavami nebo opravy. Úspěch či neúspěch akce je určen hodnotou kostky a náročností úkolu. To znamená, že vyšší hodnoty obvykle vedou k lepším výsledkům, zatímco nízké mohou znamenat zranění, ztrátu prostředků nebo komplikace.

Co je však nové a zásadní, je revize systému kostek a zavedení unikátních schopností tříd. Nyní je správa stresu a poškození kostek ještě důležitější, stejně jako řešení „glitchů“ (závad), které se hromadí ve vašem systému. Jednotlivé třídy postavy mají nyní unikátní schopnost „Push“, kterou lze vylepšovat a přizpůsobovat. Tato schopnost vám může pomoci zvrátit průběh těžké práce nebo vás naopak poslat do nebezpečné spirály, v závislosti na tom, jak a kdy se ji rozhodnete použít. Můžete si přehodit kostky, abyste změnili svůj osud, nebo se soustředit na jednu kostku a vsadit vše na velký úspěch. Tyto nové taktické možnosti přidávají do hratelnosti hloubku a nutí vás k větší strategii.

Titul neustále klade důraz na obtížná rozhodnutí a adaptaci. V Hvězdném pásu nikdy nic neběží hladce, včetně vašeho umělého těla. Díky tomu je každý cyklus plný napětí a nejistoty. Úspěch v Citizen Sleeper 2 není jen o maximalizaci zisku, ale o tom, jak se dokážete vyrovnat s nepřízní osudu a jaké kompromisy uděláte pro přežití.

Citizen Sleeper 2 - schopnosti

Zdroj: Jump Over The Age

Loď, postava, zakázky a skilly…

… tyto čtyři elementy tvoří srdce a duši hratelnosti Citizen Sleeper 2 a vzájemně se doplňují mnohem těsněji než v prvním díle.

Vaše postava je víc než jen avatar. Je to poškozený, unikátní jedinec s vlastními přednostmi a slabostmi. Volba třídy na začátku hry, ať už jde o operativce, kybernetika nebo jiné archetypy, vám dává nejen počáteční skilly, ale také přístup k unikátním schopnostem “Push”, které zásadně ovlivňují vaši strategii. Tyto schopnosti lze dále rozvíjet a modifikovat, což umožňuje hlubokou personalizaci herního stylu. Titul klade velký důraz na volby hráče, a to i v dialozích a scénách. Nové kontroly dovedností umožňují vyjádřit vaši třídu a charakter. Vaše rozhodnutí a způsob, jakým využíváte své schopnosti, přímo ovlivňují větvení příběhových linií a budoucnost vaší postavy.

V Citizen Sleeper 2 se loď, starý a rozvrzaný Rig, stává vaším skutečným domovem a mobilní základnou. Nejedná se jen o prostředek k cestování mezi lokacemi, ale o živoucí entitu, kterou můžete a musíte vylepšovat. Upgrade lodi rozšiřuje její dosah, což vám umožní dostat se na nové, dříve nedostupné lokace v Hvězdném pásu. Ale co je důležitější, proměňuje ji z pouhé skořápky v opravdový domov, místo, kde se schází vaše posádka, kde se plánují zakázky a kde si můžete odpočinout od nebezpečí vnějšího světa. Správa lodi zahrnuje nejen její opravy a vylepšování, ale také rozhodování o tom, kam se vydat dál a jaké příležitosti využít.

Zakázky představují zbrusu novou, klíčovou vrstvu hratelnosti. Na rozdíl od prvního dílu, kde se většina akcí odehrávala v rámci jedné stanice, Citizen Sleeper 2: Starward Vector vás posílá na nebezpečné mise daleko od barů a obchodů. Tyto zakázky mají více fází, vyžadují pečlivou přípravu a správný přístup. Mohou zahrnovat prozkoumávání zrádných vraků lodí, riskantní loupeže, průzkum asteroidů nebo opravy lodí. Každá zakázka má své vlastní výzvy a vyžaduje, abyste co nejlépe využili své dovednosti, posádku a zdroje k jejímu dokončení a získání odměny. Jsou to intenzivní, taktické zážitky, kde musíte reagovat a přizpůsobovat se jak hodu kostkami, tak zvratům úkolu. Středobodem vaší snahy přežít a vydělat si na živobytí se stanou zakázky.

Kromě vašich osobních dovedností je pro přežití v Pásu klíčová vaše posádka. Začínáte se Serafinem, spoluběžcem a spolehlivým pilotem, ale brzy budete potřebovat inženýry a všechny druhy specialistů, abyste zvládli práci, která vás udrží ve vzduchu. Od dočasných dodavatelů po nové obyvatele Rigu má každá z těchto postav svůj vlastní příběh, dovednosti a potíže. Výběr je pečlivý. Posádka je více než jen sbírka statistik. Jsou to postavy s vlastními motivacemi a problémy, které se stávají součástí vaší cesty. Jejich dovednosti jsou nezbytné pro úspěšné plnění zakázek a jejich osobní příběhy často úzce souvisí s hlavním narativem hry.

Zdroj: Jump Over The Age

Atmosféra pásu

Pokud jde o vizuální a zvukovou prezentaci, Citizen Sleeper 2: Starward Vector se nezpronevěřuje odkazu prvního dílu. Gareth Damian Martin se opět spojil s renomovaným komiksovým umělcem Guillaume Singelinem a uznávaným skladatelem Amosem Roddym. Jejich společná práce na prvním díle byla jedním z jeho největších triumfů a zde tomu není jinak.

Vizuální styl Guillaume Singelina je okamžitě rozpoznatelný a naprosto podmanivý. Jeho práce se vyznačuje detailními, špinavými a zároveň hluboce expresivními kresbami, které dokonale zachycují estetiku špinavého sci-fi („grungy sci-fi“). Každá postava i jednotlivá lokace v Pásu vypadá, jako by byla vytržena přímo z komiksu s charakteristickými rysy a náladami. Jeho umění dokáže s minimem animací vyvolat silné emoce a dokonale vykreslit rozpadlý, ale živoucí svět Hvězdného pásu. Je to vizuál, který je unikátní a dodává hře nezaměnitelnou identitu.

Hudební doprovod Amose Roddyho je stejně působivý. Jeho soundtrack k prvnímu dílu byl mistrovským dílem ambientní sci-fi melancholie a naděje. V Starward Vector se vrací s podobně imerzivními a atmosférickými tóny, které dokonale podkreslují napětí průzkumu, osamělost vesmíru a stísněnost obydlí. Hudba je nenápadná, ale nesmírně účinná. Dodává hře hloubku a pomáhá budovat silnou emoční odezvu. V kombinaci se Singelinovým vizuálem tvoří soudržný a pohlcující zážitek, který vás vtáhne a jen tak nepustí.

Zdroj: Jump Over The Age

Citizen Sleeper 2: Starward Vector představuje propracované pokračování, které láká hlubokým sci-fi světem a poutavým příběhem o přežití. Kombinuje propracované RPG mechaniky s taktickou hratelností řízenou kostkami a klade důraz na volby hráče. S vylepšeným systémem a rozšířeným, živým světem Hvězdného Pásu nabízí hra bohatý zážitek plný intrik, budování posádky a riskantních misí. Její unikátní estetika a narativní hloubka z ní činí nutnost pro fanoušky originálu i nováčky hledající jedinečné a pohlcující vesmírné dobrodružství s prvky stolních her. Očekávejte mistrovské dílo s výjimečným uměleckým zpracováním a hudbou.

Klady
  • rozšíření původního dílu
  • nové herní mechaniky (vylepšení lodi, správa posádky)
  • více možností, jak se vypořádat s danou situací
  • kostky
  • vhodné i pro nováčky bez znalosti předchozího dílu
  • zvraty a emocionální dopad
Zápory
  • některé vedlejší úkoly se mohou třeba zdát repetitivní
  • místy obtížnější díky vaším rozhodnutím
  • pro někoho může být náročné neustále sledovat stav lodi, posádku a zdroje
Platforma PC
  • Datum vydání 31.01.2025
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Audio

    Příběh

    Hratelnost

    Technické zpracování

    Cena / výkon

    Petra Svobodová

    Ke hraní se dostala jako malá, když s tatínkem hráli na TV konzoli Maria a tanky. Na střední začala hrát s nejlepší kamarádkou wowko a už u hraní zůstala. Nejoblíbenější herní sérií je Dragon Age (dohraná snad milionkrát). Převážně hraje hororovky a příběhové hry. Ráda si přečte dobrou knihu, sleduje horory a miluje kávu.

    Sledujte nás:

    © 2025 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.