Prequely mají ve světě videoher často nelehký úkol. Musí nejenom uspokojit fanoušky původního díla, rozšířit již známý svět a prohloubit charaktery, ale zároveň si udržet svou vlastní identitu a nabídnout svěží zážitek. Přesně do této výzvy se s odhodláním pustilo francouzské studio DigixArt se svým titulem Road 96: Mile 0, který je předehrou k jejich oceňované a kritiky opěvované hře Road 96. DigixArt, známé pro své narativně silné tituly jako 11-11 Memories Retold, jsou také držiteli pěti ocenění Pégases Awards. Ve spolupráci s vydavatelstvím Ravenscourt přináší příběhovou adventuru s unikátními hudebními prvky, která vás zavede zpět do tísnivého, avšak fascinujícího světa Petrie. Cíl je jasný: ukázat počátky cesty jedné z nejmladších, ale zároveň nejvýraznějších postav původní hry – Zoe – a prozkoumat pouto přátelství v době politické turbulence a společenských rozporů.
Dva světy, jedno přátelství
Srdcem Road 96: Mile 0 je příběh dvou teenagerů, Zoe a Kaita, jejichž životy se sice proplétají, ale zároveň se odehrávají v diametrálně odlišných prostředích. Zoe, již znáte z Road 96 jako rebelku na útěku, zde vystupuje jako dívka z privilegované rodiny. Její otec je vysoce postavený vládní úředník, což Zoe zaručuje život v luxusní enklávě White Sands – obydleném komplexu pro petrijskou smetánku. Její dny jsou plné relativní bezstarostnosti, byť pod povrchem bublají první otázky ohledně spravedlnosti a svobody.
Na opačné straně společenského spektra stojí Kaito, postava známá z jiné hry studia DigixArt, Lost in Harmony. Kaito žije v méně privilegované oblasti Petrie, v těsné blízkosti White Sands. Jeho rodiče pracují pro bohatou elitu, což mu umožňuje přístup do komplexu, kde se pravidelně setkává se Zoe. Jejich přátelství je nečekané a silné, založené na sdílených zájmech a nefalšované náklonnosti, která překonává propast mezi jejich společenskými vrstvami. Jsou to nespoutaní idealisté, snící o lepším světě a zpochybňující autority, avšak každý z nich tak činí z jiné pozice a s jinými předpoklady.
Hlavní zápletka se rozjíždí ve chvíli, kdy se Zoe a Kaito začnou setkávat s realitou Petrie za zdmi White Sands. Objevují nespravedlnost, chudobu a policejní brutalitu, což jejich zdánlivě pevné přátelství vystavuje obrovské zkoušce. Zoe, ačkoliv je dcerou prominentního vládního úředníka, začíná pochybovat o systému, který jí tak dlouho poskytoval ochranu a blahobyt. Kaito, který systém zná z první ruky jako ten, kdo je jím utlačován, je zase frustrován pasivitou a slepotou vyšší vrstvy. Konflikt mezi nimi se nevyhnutelně prohlubuje s každým objevem, každou volbou, kterou učiní hráč v jejich kůži. „Za peníze si štěstí ani přátelství nekoupíš,“ zní ústřední motto, které v Mile 0 rezonuje s každým dialogem a každou životní volbou. Titul zručně proplétá osobní drama s politickým hnutím, nutí hráče zamýšlet se nad tím, co skutečně znamená loajalita a zda si můžete udržet přátelství, když se vaše ideály začnou rozcházet.
Jak příběh navazuje na Road 96
Road 96: Mile 0 funguje jako chybějící dílek skládačky. Objasňuje mnohé z událostí a motivací, jež definovaly kultovní putování Road 96. Především vysvětluje, co se stalo se Zoe, co ji přimělo opustit svůj privilegovaný život a vydat se na dobrodružnou, mnohdy nebezpečnou cestu k hranicím Petrie ve snaze o svobodu. Vidíme její přerod z naivní dívky v dospívající rebelku, která se aktivně rozhoduje postavit na stranu utlačovaných.
Titul vás vrací do Petrie v době, kdy napětí mezi vládou a rebely teprve sílí, ale již je zřetelně cítit ve vzduchu. Prozkoumáváte nechvalně proslulé Petriino „temné a neklidné“ zákulisí, které se pouze naznačovalo v Road 96. Setkáváte se s mladšími verzemi nebo ranými inkarnacemi postav, které se objevily v původní hře. To příjemně obohacuje celkový zážitek a dává jejich budoucím osudům hlubší kontext. Fanoušci tak mají možnost vidět Petrii před chaosem, který ji pohltí, a pochopit kořeny tohoto konfliktu z mnohem intimnější perspektivy.
Zajímavostí je, že díky přepínání mezi Zoe a Kaitem se hráč dostává do pozic obou stran společenského rozdělení, což mu umožňuje utvářet si vlastní názor na situaci. Titul tak slouží jako most mezi dětstvím a dospělostí, mezi nevědomostí a probuzením k realitě. Pro ty, kteří se ptali, „proč Zoe vlastně utekla?“, Mile 0 poskytuje komplexní a silné vysvětlení, které je stejně osobní jako politické.
Mezi vyprávěním a rytmem
Road 96: Mile 0 se pohybuje na pomezí interaktivního vyprávění a rytmické hry. Titul tím vytváří unikátní hybridní zážitek, který DigixArt již dříve úspěšně propojilo v Lost in Harmony. Základ hry tvoří prozkoumávání prostředí a dialogové interakce, které jsou typické pro příběhové adventury. Střídáte se v rolích Zoe a Kaita a procházíte klíčovými lokacemi, jako je opulentní White Sands nebo chudší předměstí Petrie. Během těchto segmentů se vedou rozhovory s NPC, odhalují se kousky příběhu a činí se volby. Ty ovlivňují vztah mezi Zoe a Kaitem a směřování jejich osudů.
Zásadním a inovativním prvkem jsou však hudební jízdy – sekvence, které titul povyšují na zcela novou úroveň emocí a expresivity. Tyto pasáže nejsou pouhými interaktivními animacemi. Jedná se o vizuálně ohromující, psychedelické cesty do nitra duše Zoe a Kaita. Během těchto jízd musíte uhýbat překážkám a sbírat předměty v rytmu hudby. Klíčové je, že tyto jízdy nejsou jen tak pro zábavu. Symbolizují totiž emocionální a duševní boj, kterým obě postavy procházejí. Každá volba, kterou učiníte během běžných pasáží, se promítá do vizuální podoby. Obtížnosti těchto hudebních sekvencí, stejně jako do vnitřního světa postav, který je takto odhalen. Například rozhodnutí podporující Zoein pohled na svět se může projevit jinými barvami nebo typy překážek v její jízdě, zatímco pro Kaita to mohou být zase jiné vizuální a herní symboly.
Jste nuceni rozhodovat se nejen v dialogových pasážích, ale i během akčních hudebních sekvencí. Tam se navíc uhýbání překážkám stává metaforou pro překonávání vnitřních démonů a rozhodování se o dalším kroku v životě. Toto propojení narativity s hratelností je mistrovské a dodává titulu hloubku, která ho odlišuje od ostatních příběhových adventur. Každé rozhodnutí má váhu a vede k dopadům na dynamiku přátelství Zoe a Kaita. Díky tomu se zvyšuje znovuhratelnost a ta vás nutí k zamyšlení se nad vlastními volbami.
Ponoření do světa emocí
Vizuální styl Road 96: Mile 0 je na první pohled okamžitě rozpoznatelný pro všechny fanoušky Road 96. Titul si zachovává charakteristický, mírně stylizovaný, až lehce komiksový vzhled, který je příjemný pro oko a umožňuje efektivně vyprávět příběh bez nutnosti fotorealistické grafiky. Postavy jsou výrazné a expresivní, což pomáhá přenášet emoce a nuance jejich osobností. Kontrast mezi uhlazeným, až sterilně působícím White Sands a ponurými, realistickými předměstími Petrie zdůrazňuje barevná paleta a detaily prostředí. White Sands plné světlých, pastelových barev a čistých linií, zatímco Petrie za zdmi se vyobrazuje v temnějších odstínech, s graffiti a znaky rozkladu.
Skutečná vizuální genialita hry se však projevuje během již zmiňovaných hudebních jízd. Zde se vizuál mění z realistického na fantaskní a psychedelický. Každá jízda je unikátní vizuální podívaná, která reflektuje emoční stav protagonisty. Barvy se vlní a mění, prostředí se deformuje a transformuje do abstraktních forem. Ty symbolizují radost, strach, zmatek nebo odhodlání postav. Jsou to chvíle, kdy se tento titul stává uměleckým dílem, vtahujícím hráče do hlubin psychiky Zoe a Kaita. Díky tomu jsou tyto sekce nejenom zábavné z hlediska hratelnosti, ale také hluboce emotivní a vizuálně nezapomenutelné.
Hudební doprovod se stal nedílnou součástí zážitku. Vzhledem k tomu, že DigixArt má za sebou i Lost in Harmony, kde hudba hrála ústřední roli, není to překvapením, že soundtrack k Mile 0 je vynikající. Skladby se pečlivě vybraly a složely tak, aby doplňovaly a zesilovaly emocionální oblouky příběhu. Během klidnějších narativních scén je hudba podmanivá a atmosférická. Naopak během hudebních jízd se stává pulzující a rytmickou, přímo ovlivňující hratelnost. Je to eklektická směs žánrů, která se pohybuje od synthwave přes indie rock až po ambientní elektroniku. Pokaždé však slouží příběhu a prohlubuje zážitek hráče. Hudba aktivně komunikuje s hráči, naznačuje nálady, mění tempo a zdůrazňuje klíčové momenty, čímž se stává dalším, tichým vyprávěčem.
Road 96: Mile 0 je více než jen obyčejný prequel. Je to samostatný, emocionálně nabitý zážitek, který obohacuje a prohlubuje univerzum Road 96. Studio DigixArt opět dokazuje, že mistrně ovládá umění vyprávění příběhů, a tentokrát tak činí skrze unikátní spojení klasické adventury a rytmické hry. Příběh Zoe a Kaita je silný, relevantní a dojemný, rezonující s tématy přátelství, idealismu, společenských rozdílů a hledání vlastní cesty v bouřlivém světě. Pokud jste fanouškem Road 96, je Mile 0 naprostou povinností. Nejenže zodpoví mnohé otázky ohledně Zoeina osudu a širšího kontextu Petrie, ale také vám nabídne nový pohled na události a postavy, které jste si zamilovali. Pro nové hráče, kteří s Road 96 ještě nepřišli do styku, může Mile 0 sloužit jako vynikající úvod do světa DigixArtu a jeho narativně bohatých her. Je to připomínka, že i v těch nejtěžších časech může pouto přátelství a síla idealismu pomoci najít cestu – ať už vede kamkoliv. Road 96: Mile 0 je silný a dojemný příběh, který ve vás zanechá trvalý dojem.