Žánr taktických policejních her má mezi fanoušky již několik let své zvláštní postavení. Není to mainstreamová střílečka, v níž všechno řeší rychlost reflexů, hromady vystřelených nábojů a nespočet zabitých protivníků. Je to přesný opak – pomalý a precizní postup, práce v týmu, tlak na profesionalitu a především respekt k procedurám, které v reálném světě mohou rozhodovat o životě a smrti, přičemž chránit životy nevinných obětí je na prvním místě. Do světa policejních taktických FPS titulů se pokouší dostat také SWAT Commander, který si dal za cíl oslovit náročné fanoušky taktických stříleček a nabídnout jim zbrusu nový pohled na známý koncept.
zdroj: Ritual Interactive
Special Weapons And Tactics = SWAT
Mnohým hráčům starší generace se při slovu SWAT vybaví především úspěšná herní série od Sierry, která v devadesátých a nultých letech definovala celý subžánr a dala hráčům možnost na vlastní kůži zažít, jaké to je být členem, nebo lépe řečeno velitelem speciální jednotky.
Od prvního Police Quest: SWAT přes strategický druhý díl až po revoluční SWAT 3 a kultovní SWAT 4 se formoval standard toho, jak má vypadat realistická taktická hra, v níž má každé rozhodnutí váhu a každý zásah může skončit fatálně. Sierra tehdy vytvořila něco, co nemělo konkurenci, hry, v nichž jste se učili naslouchat velení, plnit rozkazy, používat správné vybavení a hlavně zvládat nečekané situace v prostředí plném civilistů i nebezpečných ozbrojenců. Důraz byl přitom kladen na šetření lidských životů, a to nejen záchranou rukojmích, ale také snažením se neutralizovat útočníky s co nejmenší silou a letální prostředky volit pouze v krajních situacích. Přestože slavné vývojářské studio muselo z obchodních důvodů svou činnost dávno ukončit, odkaz SWAT přetrvává dál a jakýkoliv nový titul s podobným konceptem je právě se sérií SWAT okamžitě srovnáván.
SWAT Commander od vývojářského studia Red Mountain Games pod taktovkou Ritual Interactive je zatím ve fázi předběžného přístupu, ale už teď je jasné, že se nejedná o pouhou kopii starších titulů. Již na první pohled je patrné, že jde o snahu navázat na tradici a zároveň ji posunout o krok dál.
SWAT Commander vás staví do role velitele speciální jednotky, který se musí vypořádat s celou škálou misí – od záchrany rukojmích přes zneškodnění bombových hrozeb až po likvidaci ozbrojených gangů v různorodých prostředích. Základní premisa je v základu jednoduchá: briefing, příprava a hurá do akce. Tedy akce… tohle není arénová střílečka, v níž se počítá každý frag. Tady jdete do napjatých scénářů, v nichž správné načasování, využití dostupných prostředků a rozumné velení určují, zda se mise podaří, nebo skončí katastrofou.
Princip hratelnosti je založen na prvku FPS s mixem přímého akčního zapojení a velitelského přístupu. V jednom okamžiku držíte v ruce útočnou pušku a kryjete dveře, v dalším musíte rozdat rozkazy zbytku týmu a zajistit, aby každý přesně věděl, co má dělat. Hra pracuje s inteligentním systémem příkazů, který vám umožňuje připravit si frontu akcí, a tak je možné pečlivě naplánovat průnik budovou, rozdělit úkoly mezi jednotlivé členy jednotky a postupovat metodicky krok za krokem. S vaší osobou je tým složen z pěti lidí s tím, že můžete zadat rozkazy celému týmu, tedy celé čtveřici, nebo je rozdělit po dvojicích na červený a modrý tým (ano, i tento model je převzatý ze série SWAT a je také dobře osvědčený).
zdroj: Ritual Interactive
Štěstí přeje připraveným
Před každou misí se můžete, nebo lépe řečeno musíte vhodně připravit a tedy vybavit. V tomto ohledu je k dispozici široká paleta vybavení od pistolí, pušek a brokovnic až po neletální prostředky, štíty, průlomová zařízení či nástroje pro zajištění dveří. Tato rozmanitost podporuje kreativní přístup a nutí přemýšlet, jakou strategii zvolit pro daný typ mise.
Samotné mise jsou pak různorodé, avšak snaží se ve vás vždy držet určité napětí a strach z neznáma, tedy spíše z možných situací, které mohou nastat. Nikdy nevíte, kde přesně se podezřelí skrývají, kolik jich je, zda využijí civilisty jako štíty nebo zda se pokusí uniknout. Tedy ano, máte nějaké základní informace o misi, na kterou je vaše jednotka vyslána, ale víte, jak to chodí. Aneb jak řekl Morpheus: „Je rozdíl znát cestu a jít po ní.“ Tato nejistota vytváří napětí, které je pro tento žánr typické, a zároveň zajišťuje nutnost rozvážného postupu. A tím se dostáváme zpět k tomu, co jsem psal o přípravě. Velký důraz je kladen právě na briefing před samotnou misí, na kterém získáváte informace o budově, možných vstupech a očekávaných hrozbách, abyste si mohli připravit vhodný plán.
Samotné mise jsou pak v klasickém pojetí. S vaším týmem se objevíte na „začátku mapy“. Může se jednat o ulici, schodiště nebo třeba parkoviště či zahradu. Na vás pak je dostat se ke klíčovým objektům a splnit misi s co možná nejmenšími ztrátami na životech. Nechybí samozřejmě ani použití kamery pod dveřmi nebo zábleskové granáty. Jednoznačně však musím vyzdvihnout možnost pohledu odstřelovačů (u specifických misí). Máte totiž možnost přepnout na pohled kamery rozmístěných sniperů, kteří vás kryjí a mohou zasáhnout specifické cíle. Tento prvek dává celé situaci autentičtější punc.
Další třešničkou je aktuální patch, který přidal do hry headcam Mode. A přesně jak tušíte, díváte se z pohledu kamery, kterou má vaše postava (velitel) připevněnou na pravé straně přilby. Sice je pohyb a střelba ještě lehce těžkopádná, ale už teď je to velmi působivé.
zdroj: Ritual Interactive
SWAT Commander spíše solidní než ohromující
Přišel čas si říci něco o technické stránce hry, a tady bohužel nastávají ta největší negativa. Opět je třeba zmínit a brát v úvahu, že je hra zatím stále v předběžném přístupu, a tak má určité nároky na to, aby v ní byly nějaké bugy a chyby.
Grafický základ odpovídá standardům a některé detaily působí výborně – nasvícení temných chodeb, odrazy světla na zbroji, atmosféra zchátralých interiérů, dokonce i možnost interakce s prostředím, v němž můžete sami vypnout nebo zapnout světla v bytě. Jindy však narazíte na animace, které nejsou úplně dotažené. Postavy se při pohybu někdy chovají nepřirozeně, výraz tváře často chybí a reakce na zásah není vždy realistická.
Ozvučení je funkční, střelba má potřebný zvukový efekt, exploze působí dostatečně silně a celková akustika místností vytváří solidní atmosféru. Co ale pokulhává, je dabing. Hlasy postav často působí ploše a nedostatečně emotivně, což ubírá na autentičnosti, kterou by tento typ hry nutně potřeboval.
Největší slabinou, na kterou upozorňuje většina hráčů, já osobně jsem se ní také setkal, je umělá inteligence, a to jak nepřátel, tak AI spolubojovníků. Spolubojovníci často reagují neadekvátně – místo toho, aby kryli sektor, vběhnou přímo do palby, nebo naopak příliš dlouho váhají s reakcí. Podobně i protivníci se někdy chovají nepředvídatelně, občas až nerealisticky přesně vědí o vaší poloze nebo naopak působí zmateně a nereagují logicky. Jindy na vás koukají zpoza zdi a dokud na ně nevystřelíte nebo nezakřičíte, tak nereagují. Případně se na vás ihned řítí a chtějí projektil z vaší zbraně (to by se však v případně narkomanů v ráži dalo ještě pochopit).
Na druhé straně je tu multiplayer, respektive kooperativní režim, který zvedá celou hru na úplně jinou úroveň. V momentě, kdy se sejde čtyři nebo pět hráčů, kteří spolu komunikují a rozdělují si role, se z obyčejného postupu stává strhující zážitek. Všechno, co v singleplayeru působí nevyváženě, najednou zmizí, protože lidský faktor supluje nedostatky umělé inteligence. Kooperace, koordinace a improvizace v reálném čase ukazují, že právě zde má SWAT Commander svůj největší potenciál.
zdroj: Ritual Interactive
SWAT Commander nebo Ready or Not
Je mi jasné, že většina z vás čekala právě na tuhle pasáž, a proto jsem ji šibalsky dal až na konec. Srovnání s hrou Ready or Not je samozřejmě nevyhnutelné, protože právě ta si za poslední roky vybudovala pověst nepsaného nástupce SWAT 4. Na druhou stranu je trochu nefér, když se srovnává vydaný titul s nespočtem patchů a DLC s titulem, který je ve fázi předběžného přístupu. Tento fakt je tedy nutné brát v potaz a finální „ostré“ srovnání může být až ve chvíli, kdy SWAT Commander bude přístupný v plné verzi. Berte to tedy jen jako hrubý nástřel.
Ready or Not nabízí mnohem robustnější technickou stránku, detailnější fyziku, promyšlenější AI a především větší obsah. Samozřejmě je také už nějaký ten pátek na trhu a SWAT Commander je dosud čerstvý projekt.
Ready or Not působí v některých situacích drsněji, realističtěji a pro některé hráče také nekompromisně. Tohle sice trochu „zmírnil“ jeden z posledních patchů, který zavedl tvrdou cenzuru, což senesetkalo s kladným přijetím komunity, ale přesto ve hře určitá syrovost přetrvala. Zároveň je také nutné zmínit, že Ready or Not působí více akčněji. Přestože máte body za to, že postupujete co nejméně agresivně, tak koncept je spíše opačný. Ready or Not je spíše ten typ střílečky, v níž podezřelí nemají v úmyslu se vzdát a rádi obětují svůj život. Celkový koncept se pak postupně přetransformoval spíše do CQB (close quarters battle) pro speciální vojenskou jednotku než jako elitní policejní složku.
SWAT Commander oproti tomu zatím působí přístupněji, přináší některé zajímavé inovace, například systém fronty rozkazů nebo širší možnosti přípravy vybavení před misí. Také nabízí skvělý prvek odstřelovačů, díky nimž můžete skvěle eliminovat pachatele, abyste se elegantně dostali zezadu do baráku, což dává hře body k taktičnosti. Protivníci nejsou tak fanaticky oddaní svému přesvědčení (a když funguje AI správně), nepouští se tak nadšeně do přestřelky proti pětici vycvičených členů SWAT týmu. A to je právě ten celý problém, technický stav, který za Ready or Not zatím silně zaostává.
zdroj: Ritual Interactive
SWAT Commander má pevný solidní základ, přináší napětí, taktické možnosti, slušnou grafickou prezentaci a především má velký potenciál. Zároveň má ale celou řadu nedostatků, které nelze přehlížet. Je to hra, která ví, kam míří, a i když se zatím nedostala tam, kde by chtěla být, nabízí zajímavou možnost pro všechny, kteří milují taktiku, napětí a radost z precizně zvládnuté akce.