Achilles Legends Untold

Achilles: Legends Untold – smrtí to nekončí

30. 6. 2022

Legendární bojovník, kterého podle pověsti nelze zabít. Obávaný mezi svými nepřáteli a uznávaný mezi svými druhy. Ve hře Achilles: Legends Untold se ujmete role samotného Achilla a prožijete jeho příběh, který ani zdaleka není takový, jak jej můžete znát z hodin dějepisu či z plátna kin.

Achilles Legends Untold Achilles

Trójskou válkou to začalo

Každý patrně někdy slyšel o legendárním bojovníku Achillovi, hrdinovi, jenž se vrhal jako lev do všech možných výzev v rámci boje a vždy vyhrál. Tím spíše, že z pověsti máme Achillovu patu. Do širšího povědomí se pak Achilles a pád Tróje dostal díky filmu Troja s Bradem Pittem. I když Achilles v Achilles: Legends Untold nevypadá jako hollywoodský krasavec, v síle a umění boje si rozhodně nezadá s jeho předlohou. Například legendární Achillův útok s výskokem vývojáři perfektně zakomponovali přímo do hry, a to takovým způsobem, že i Brad Pitt (který si shodou nešťastných okolností ve filmu při souboji s Boagriem přetrhl Achillovu šlachu) by záviděl.

Nyní však zpět k bitvě u Tróje, kde i začíná příběh. V roli Achilla si čistíte cestu skrze obránce města a ihned ze začátku jste seznámeni se základními mechanismy a ovládáním hry. Titul je izometrickým akčním dobrodružným RPG ve stylu Souls. Hru vyvinulo a 13. května samo vydalo studio Dark Point Games s tím, že je prozatím v předběžném přístupu.

V rámci bitvy u Tróje se tedy seznámíte se základními prvky, mechanismy hry a také s ovládáním. To je kombinací klávesnice a myši, případně můžete použít gamepad. Lehkou nesrovnalostí, nebo spíše prvkem, který nemusí sednout každému, je pevná kamera. Ta se s vámi pohybuje z již zmíněného izometrického pohledu seshora s tím, že někdy je problém vidět obrysy postav při boji za zdmi nebo budovami. To se však dle vývojářů již řeší.

Pouze rekapitulace pro ty, kteří příběh ani film neznají – v roli Achilla bojujete u Tróje, kde porazíte obávaného Hektora, což by se dalo nazvat jako první souboj s bossem. Poté jste zabiti jeho bratrem Parisem. Pokud jste si však mysleli, že Achilles bude mít s tolika bitvami a vyhranými souboji po svém skonu konečně klid, tak jste se mýlili.

Achilles legends untrold

„Mors principium est“

Achilles se totiž ocitl v samotném Tartaru. Kdysi obávaný a neporazitelný bojovník je nyní uvězněn a čeká na svůj soud. K jeho úžasu se před ním zjeví sám Hádes, který byl mezi lidmi a samotnými bohy stejně obávaný jako neoblíbený. Hádes se většinou do věcí mezi nebem a zemí nepletl. Byl si vědom, že „každý kdo se jednou narodil, musí dříve či později vejít do Hádova domu“. A nyní je zde sám Achilles.

Hádes se rozhodl dát Achillovi nabídku, která se neodmítá. Pošle Achilla zpět do země živých, pokud za něj bude bojovat – tedy pokud pro Háda udělá několik „drobných“ laskavostí. Například někoho najít, zabít nebo získat artefakty z chrámu jiných bohů. Opravdové dobrodružství legendárního Achilla, ve kterém se postavíte různým protivníkům, včetně mytologických postav, právě začíná.

Princip souls-like je zde znát ihned po návratu z Tartaru. Od tohoto okamžiku můžete sbírat duše padlých nepřátel a ve svatyních Háda si následně vylepšovat svoje skilly. Ke skillům se však ještě dostanu.

Hra je momentálně nastavena formou úkolů, které najdete v nabídce postavy pod záložkou každé kapitoly. Tyto úkoly se skládají z několika menších cílů, které je třeba splnit v postupném pořadí. Prakticky to pak funguje tak, že splníte jeden menší cíl a následně se ukáže další.

Hra je v předběžném přístupu, nicméně je již nyní jasně patrné, že zde budou i vedlejší úkoly (což ostatně potvrdili také vývojáři hry). A čekají vás také volby nad životem a smrtí.

Například se střetnete s vojákem, který vás nebude chtít pustit dále, protože má nakázáno nikoho nepouštět. Nikdo totiž nechce riskovat souboj s bandity, aby zachránil poutníka, a zároveň se ani nikdo nechce dobrovolně utkat s bájným griffinem, který se usídlil na levém pohoří hor. Když budete trvat na tom, že projdete, voják se vás pokusí zastavit, a poté je na vás, zda ho zabijete, nebo jej ušetříte. Pokud jej ušetříte a vydáte se zabít bandity a griffina, můžete se k němu vrátit, nicméně zatím reaguje pouze pasivně sklopenou hlavou. Podobných situací i bez boje je ve hře více.

Achilles Legends Untold fight2

Bloudit v rozsáhlém a krásném světě

Co se rozhodně nemůže hře Achilles: Legends Untold upřít, jsou efekty a krásný pestrý svět. Ano, a taky pěkně rozsáhlý a bez mapy. Každá oblast, kterou ve hře navštívíte, je krásně zpracována, a to od scenérie přes vaše stopy v písku až po nepřátele, které na své cestě potkáte. Krom první úvodní oblasti, která je navržena, abyste nezabloudili, se můžete po různých lokacích více méně pohybovat podle své vůle. To je rozhodně příjemné, někdy vás sice lehce pozlobí pevná kamera, jak jsem napsal ze začátku, ale na tomto problému se již pracuje.

Pokud se však přece jen na své cestě za dobrodružstvím nebo při kochání se krajinou ztratíte, je zde kouzelná klávesa G, která vám ukáže velmi elegantně cestu k vašemu aktuálnímu cíli. Mapa by se však opravdu hodila, protože pokud budete chodit čistě podle ukazatele, ochudíte se o množství různých lokací a soubojů s legendárními protivníky z mytologie, ale také o spousty užitečných předmětů.

Na všech lokacích je opravdu vidět, že jsou dělány s péčí a láskou. Zároveň však nejsou kýčovitě rozmístěny, jako tomu kolikrát je u některých souls-like, kdy jste v pustém lese, projdete branou a najednou jste na poušti. Tady to je uděláno přece jen elegantněji a například již zmíněný hustý les, kde se nacházejí typičtí nepřátelé, jako vlci, kostlivci a další mytologické potvory, je elegantně zařazen za městskou část. Z městské části pak můžete pomocí mostu přejít do hor nebo na pole apod.

V každé lokaci také povětšinou naleznete několik poměrně dobře rozmístěných Hádových svatyní, kde se můžete zastavit a odpočinout si nebo vylepšit své schopnosti. Skill tree neboli strom schopností je zde prezentován formou souhvězdí, která jsou taktéž velmi líbivě zpracována.

Vyberte si svůj styl boje!

Skilly tedy vylepšujete na základě počtu duší, které získáte z padlých nepřátel, a také v rámci postupu z výchozího souhvězdí do jiných. Skilly se pak liší na aktivní, které můžete přímo aktivovat nebo použít kombinací kláves či tlačítek myši, a pasivní. Pasivní dovednosti většinou procentuálně přidávají různé bonusy k atributům, jako je síla, obratnost, stamina atd.

V aktivních skillech pak najdete různé variace útoků, možnost odhodit svůj štít na nepřítele nebo i již zmíněný Achillův útok s výskokem, ve hře známý jako Achilles’ Fury.

Jestli vás zajímá, zda budete muset mít při sobě vždy pouze meč a štít, odpověď je ne. Můžete mít zbraň v každé ruce, například dvě sekery, meč a sekeru nebo třeba i velký obouruční meč. Každá zbraň má svou silnou a slabou stránku.

Velký obouruční meč je silný na útok a zasáhnete s ním jedním švihem více protivníků, nicméně je také těžký, takže je s ním horší manévrovatelnost. Tím spíše zapomeňte, že byste s velkým obouručním mečem prováděli složité kreace nebo již zmíněný Achillův útok. Boj se dvěma zbraněmi, ať už sekyrami nebo meči, případně kombinací, je rozhodně rychlý a velmi svižný, nabízí vám poměrně širokou škálu variací a útoků. Útok s výskokem je znázorněn dvěma mocnými zabodnutí do nepřítele, je s ním však složité vykrývat šípy od nepřátel. Je tu také již zmíněný meč a štít, který je takový standard a má patrně nejvíce variací útoků a obrany.

Některé skilly lze však použít pouze s určitými zbraněmi a to je třeba brát při výběru vybavení a následném vybírání skillů na vědomí. Zbraně a zbroje budete moci také vylepšovat, nejprve však musíte nalézt kladivo a potřebný materiál.

Achilles Legends Untold Cyclop

Grafické zpracování a ozvučení

Jak můžete tušit a jak jsem zmínil, titul má rozhodně velmi líbivou grafiku. Ta se pojí s krásným zpracováním lokací a velmi pestrou škálou nepřátel, od obyčejných vojáků z tehdejší doby až po mytologické bytosti v podobě minotaurů, kyklopů, obřích škorpionů apod. Každý z nepřátel má navíc své silné a slabé stránky, a proto je potřeba zvolit správnou taktiku k jeho poražení.

Po zvukové stránce se nedá hře nic vytknout. Postavy jsou dabované a vše je tak, jak má být. Zvuky zbraní, ozvučení prostředí, vše je povedené.

Zmínku si však zaslouží také soundtrack, který velmi pozvedá atmosféru a kombinuje ambientní hudbu s rychlejším akčnějším tempem. Tady se prostě někdo snaží a je to vidět.

Achilles Legends Untold bridge

Achilles: Legends Untold skvěle pracuje s legendou o Achillovi a skvěle ji implementuje do izometrického RPG ve stylu souls-like. Grafika je líbivá, příběh je poutavý a táhne vás dál a zároveň vám hra dává prostor slídit v krásných lokací a vychutnávat si souboje proti mytologickým bytostem. Škála nepřátel je opravdu pestrá a taktéž paleta zbraní a vybavení. Je velká škoda, že ve hře není mapa, protože lokace jsou velmi povedené, s plynulým přechodem, nicméně bloudit naslepo přece jen není ono. Když ale použijete v rámci plnění úkolu nápovědu, kudy se máte vydat, ochudíte se o velkou porci zábavy a skvělých soubojů. Na hře je vidět, že je ve fázi předběžného přístupu, protože se zde nachází i pár technických bugů, případně i někdy zvláštní chování AI, většinou však u slabších nepřátel. Mytologické bytosti a bossové se chovají dle očekávání a jejich charakteru a jsou opravdu dobře zpracováni. Vzhledem k tomu, že vývojáři jsou velmi aktivní a komunikují s komunitou, velmi rychle opravují nahlášené problémy a zároveň přidávají i další obsah. Hra jednoznačně pobaví milovníky solidních RPG ve stylu Souls a taktéž milovníky mytologie.

• příběh a zasazení hry
  • grafické zpracování
  • dobře prezentovaná vylepšení a snadné používání dovedností i zbraní