Agatha Christie – Vražda v Orient Expresu – úvodka

Agatha Christie – Vražda v Orient Expresu

1. 12. 2023
Zdroj náhledu: Microids

Pro všechny fanoušky detektivek jméno Agatha Christie představovat nemusím. Tato světoznámá spisovatelka z britských ostrovů patří mezi osobnosti, které zahýbaly celým literárním spektrem. Její tvorba se pak stala inspirací nejen pro filmové plátno, ale také pro herní průmysl. Na název této hry mi padlo očko hned při výběru ze spousty titulů do naší redakční rubriky Next Fest, když jsem hned zpočátku zaujal kladný přístup k jejímu demu, a byl jsem hodně zvědavý, jestli hra dokáže vyšší laťku udržet i ve své kompletní verzi. Jsem rád, že francouzské vývojářské studio Microids, a konkrétně jeho herní sekce ve městě Lyon, dala stranou veškerý francouzsko-anglický nesoulad a vytvořila nám zajímavou herní adaptaci, na kterou se podíváme v naší recenzi.

Nezorientovaný v Orientu

Spisovatelka Agatha Christie napsala vícero detektivních románů a mezi její nejznámější, resp. nejoriginálnější, rozhodně patří Vražda v Orient expresu. Při zapnutí hry jsem byl velmi zvědavý, jak se herní adaptace bude od té klasické lišit a kam nás příběh posune. U recenzování detektivek nastává velký problém, neboť si musím dát pozor na každý detail, který napíšu, a proto se budu hru snažit hodnotit jenom velmi obecně.

První velký rozdíl, který vůbec ale nebyl na škodu, bylo období, v němž se příběh odehrával. Na rozdíl od knížky je příběh ve hře zasazený do současnosti, což člověka zprvu zmate (hlavně když začínal demoverzí). Postupně mě ale vícero detailů, jako je třeba nalezení rozbitého smartphonu nebo jízda v policejním SUV, rychle zorientovalo. Na rozdíl od klasického příběhu je ten herní doprovázen o modernější provedení, změna prostředí mezi více postavami hru udržuje mimo stereotypní zónu, a Agatha Christie – Vražda v Orient Expresu se tak nese v pozitivním balanci.

Nečekané, ale milé překvapení

Agatha Christie – Vražda v Orient Expresu je postavená výrazně na detektivní práci, která zkoumá výpovědi podezřelých i místo činu a pak za pomoci myšlenkové mapy všechno sloučí dohromady. Postupně se tak louskáte příběhem a po čase zjistíte, že jste v něm zamotaní více, než jste byli na začátku. Zkoumání dialogů a místa činu doprovází různé logické minihry, v nichž naleznete jednoduché, ale i složitější rébusy. Hra, i když se tak na první pohled netváří a snaží se prezentovat jako jednoduchá detektivka, však občas lehce přitvrdí. Více než logiku zde rozhodně budete potřebovat udržovat pozornost, na níž v podstatě veškerá detektivní práce spočívá. U dialogů je velice příjemná přítomnost českého jazyka, i když jenom v titulcích, která pro naše končiny rozhodně všechno zjednodušuje. Ono taky přece je lehčí řešit dialogy v rodném, resp. slovenštině příbuzném jazyce než v angličtině. Za to, že na nás francouzská strana nezapomněla, rozhodně velký palec nahoru.

„Hercule Poirot neběhá“

Příběh se dynamicky vyvíjí a vaše zvědavost vám bude našeptávat do ouška, abyste hru nevypínali a pokusili se ji celou úspěšně vyřešit. Jelikož je silně příběhově orientovaná, platí pro ni tradiční stereotypy, jako je třeba omezený pohyb a malý prostor pro objevování. Co mě vysloveně vytáčelo, je neschopnost naší hlavní postavy Hercula Poirota běhat, kterou v jedné části ověnčil slovy: „Hercule Poirot neběhá.“ To pro vás znamená, že se všude budete klouzat pomalým krokem, ale zase na rozdíl od mé přítelkyně všude přijdete načas. Na druhou stranu, většinu času je vaší herní lokací vlak a v něm toho moc objevovat nejde. Proto noblesa pána Poirota až tak na škodu není.

Pozitiva, pozitiva… to je to tak dokonalé?

Ne, bohužel není. Pár nedopečených detailů jsem rozhodně objevil. Prvním a nejvýraznějším je nedostatečné grafické zpracování. Konkrétně gestika, ale i mimika postav byly velkou brzdou příběhu. Zvláštně naprogramované posunky spolu s občas trhavými pohyby hře víc ubíraly a mě jako hráče vytrhovaly z příběhu. Investice v tomto směru by vývojářům rozhodně neuškodila. Když se na věc ale podíváme z jiného úhlu pohledu, tak zjistíme, že spousta velkých titulů i od AAA společností sice měla grafické zpracování na jedničku, ale příběhově by je překonala esej žáka na základní škole.

Opakem grafické stránky bylo podání zvukové. Zde bych zvýraznil hlavně anglický dabing a před dabéry bych smekal klobouk. Výborná práce. Co bylo opravdu otravné, byla nemožnost skipnout nebo posunout dialogy. Ukecaný Poirot a ještě ukecanější vlakoví spolucestující i personál byli při opětovném hraní docela otravní a bez legrace jsem si stihl u některých dialogů vyklidit pokoj a zároveň připravit večeři. Ve hře jsem taky objevil jeden bug, kdy mi nešla otevřít myšlenková mapa a já se pak nemohl posunout dál. Restart hry pomohl. I když se tato poslední část nese více méně v negativním duchu, hra rozhodně špatná není. Za mě je momentálně cena (39,99€) trochu vyšší, ale hraním pokryjete minimálně dvět hodin čistého a solidního času.

Agatha Christie – Vražda v Orient Expresu je rozhodně zajímavý herní počin od francouzského studia Microids a po lehkém ohlédnutí se do historie této série i výrazný krok vpřed. Mezi jeho velký plusy patří napínavý příběh, známá značka i postavy a příjemné zpracované logické minihry. Milým překvapením jsou české titulky, které tento typ hry v naší lokaci činí ještě příjemnější a dostupnější i pro menší nebo méně jazykově zdatné hráče. Mimika postav však potřebuje ještě nějaké to zlepšení a na rok 2023 je lehce nedostačující, hlavně když si vývojáři zažádali v plné ceně zaplatit na můj vkus docela pálku. Všem fanouškům detektivních příběhů hru každopádně doporučuji.

Klady
  • skvělý anglický dabing
  • česká lokalizace
  • původní příběh
  • nadstavba příběhu
  • minihry
Zápory
  • grafické zpracování mimiky postav
  • jednosměrnost řešení
  • pomalost dialogů
  • cena
Platforma PC
  • Datum vydání 19.10.2023
  • 0.0

    Doporučujeme

    Vizuál

    Hratelnost

    Znovuhratelnost

    Atmosféra

    Cena/výkon

    Obtížnost

    Pavol Kunca

    Pavol je typický vášnivý hráč, ktorý na hry nemá čas. K hernej stoličke ho posadila stará dobra 1.6, ktorej sa drží do dnešných dní. Akčné strieľačky sú jeho „domovské vody“ a preto nedá dopustiť na herné série ako Far Cry alebo Mafia. Nevyhýba sa ani stratégiám, športovým, či rôznym puzzle logickým hrám. Ako perfekcionista rád dohráva hry na 110%, kedy loví každý jeden možný achievement. Okrem hrania sa rád vzdeláva, veľa cestuje a ani šport či kniha mu nie sú cudzie pojmy. Rozhodne nejakým tým pivečkom s priateľmi nepohrdne.

    Sledujte nás:

    © 2024 Gaming Professors, Všechna práva vyhrazena.