S rozšířením Heavenly Spear (v překladu Nebeské kopí) se do legendárního Age of Mythology vrací mýtus v celé své kráse. Tentokrát s úplně novým japonským panteonem. Hráči se postaví do čela armád složených z božstev, hrdinů i tajuplných jókaiů inspirovaných klasickým japonským folklórem. Čeká je unikátní strategická výzva podpořená silnou narativní kampaní i novými božskými schopnostmi. Každý aspekt přídavku odráží pečlivou práci s tradicí a legendou. Heavenly Spear tak rozšiřuje mytologický svět nejen do šířky, ale i do hloubky. Nová éra právě začíná – pod vedením bohů v hedvábných šatech a se zbraní v ruce.
V srdci nové kampaně stojí Jasuko, obyčejná dívka z venkova, jejíž život obrátí naruby nález tajemného kopí. To ji zavede do víru událostí, ve kterých se střetává svět smrtelníků s říší bohů. Na cestě ji provází Akari, strážkyně relikvie, a společně odhalují dávné spiknutí ohrožující samotnou bohyni Amaterasu. Jasuko se z farmářky mění v hrdinku, jež může ovlivnit osud celého světa. Proti ní stojí temný válečník Kagemasa, jehož touha po božské moci hrozí pohltit vše. Tento příběh není jen o válce, ale je to také osobní cestou o hledání rovnováhy a odvahy postavit se vlastnímu osudu.
Kampaň nabízí 12 pečlivě navržených misí, z nichž každá přináší nové postavy, výzvy i momenty napětí. Hráči prožijí epický příběh, který se s každou misí rozrůstá a nabývá na intenzitě. Ve hře nechybí božské bitvy, strategické zvraty ani emocionální momenty, které připomínají legendární RPG příběhy. Finální střet s Kagemasou, jenž se proměňuje v monstrum, slibuje epické zakončení. Během kampaně hráči budují aliance s bohy, poráží neznámé mýtické nepřátele a chrání svět před zkázou. Je to kampaň, která ctí klasiku Age of Mythology a zároveň ji povyšuje do nové éry.
Japonský panteon přináší 12 nových bohů s výrazně odlišnými schopnostmi, stylizací i strategickým využitím. Božstva jako Raidžin, Fudžin či Watacumi ovládají počasí, zvuk a chaos, čímž otevírají nové taktické možnosti. Boží schopnosti jsou silné, ale vyvážené, a často mění průběh bitvy jedním dobře načasovaným zásahem. Každý bůh se hodí pro jiný herní styl, který může být agresivní, obranný či záludně strategický. Využití těchto silných entit vyžaduje nejen sílu, ale i moudrost. Rozšíření tím přináší skutečnou variabilitu a nový rozměr rozhodování na bojišti.
Nové jednotky jako Kicune, Šinigami, Tengu či Šinobi ztělesňují spojení mezi mýtem a herní mechanikou. Nejsou to jen posily do armády – jsou to symboly japonské kultury a duchovní tradice převedené do dynamického RTS zážitku. Šest nových map přináší krajinu inspirovanou mlžnými horami, svatyněmi i mystickými lesy, čímž se bojiště stávají téměř posvátnými. Hra tak rozšiřuje nejen strategii, ale i vizuální identitu série. Ať už v sólo kampani, nebo v online bitvách, Heavenly Spear je rozšíření, které dodává Age of Mythology: Retold čerstvou mytologii i nový dech.
Nyní na konec si dovolím dát osobní pohled milovníka této hry. Popravdě jsem lehce zklamaný volbou japonského panteonu. Víte, potom, co krachnul první datadisk s rozšířením o Číně (ano na Tale of the Dragon nikdy nezapomenu), jsem čekal, že se tvůrci vrátí buďto zpátky do Evropy hezky se slovanským panteonem. Přeci jen, do Peruna zní stále zábavně. Nebo by udělali úplnou šílenost, a dostali bychom božstvo původních domorodých indiánů, což také není k zahození. Nicméně volba svézt se na japonské kultuře asi byla nutná. Nechme se tak překvapit, jak Age of Mythology: Retold – Heavenly Spear dopadne, a doufejme, že dobře.