Alaskan Road Truckers převoz dřeva

Alaskan Road Truckers má velký potenciál, jenže…

28. 4. 2024
Zdroj náhledu: Road Studios

Dlouhou dobu se ke mně nedostal žádný simulátor, který by se nějakým způsobem snažil překonat zajetou sérii od SCS Software nebo jí alespoň konkurovat. Z několika kousků, jako je Truck Driver, On the Road a další, se vyklubaly jen průměrné kousky, které sice nebyly úplnou katastrofou, ale na druhou stranu nás ani nijak nenadchly. Dnes se v naší recenzi zaměříme na další kamionový simulátor, a to konkrétně na Alaskan Road Truckers. Novinka od vývojářského studia Road Studios a vydavatele Green Man Gaming Publishing nás zavede do nehostinné Aljašky, kde se ujmeme role řidiče kamionu. Vývojáři nicméně, na rozdíl od konkurence, do hry implementovali i drobné prvky survivalu, které by měly udělat tento kamionový simulátor o něco složitější, než jsme doposud viděli. Jestli se Alaskan Road Truckers povedl, vám ukáže naše dnešní recenze.

Klasika, která se však pokouší odlišit

Nebudu vám ani tentokrát nějak dlouze popisovat, o co přesně v Alaskan Road Truckers jde. Vaším hlavním úkolem bude převážet různé typy zakázek z bodu A do bodu B. Stejně jako u konkurence se ocitnete na otevřené mapě, na níž jsou různé rozesety firmy, které můžete navštívit a vzít si nějaký ten job. Malou odlišností a za mě bezpochyby skvělým detailem je možnost vystoupit ze svého tahače. Po této funkci už několik let fanoušci marně volají i u ETS2 a ATSka, ovšem zatím bohužel jejich přání vyslyšeno nebylo. Musím pochválit vývojáře také za to, že když už tento aspekt do hry implementovali, dokázali jej skvěle zužitkovat. Například při tankování nebo i zapojování návěsů musíte provést všechny kroky jako ve skutečnosti. Můžeme zmínit nutnost správně zapojit kabely nebo ručně natankovat palivo do tahače. Někdo by si mohl říci, že se jedná o detaily, avšak jsou to detaily, které fakticky u konkurenčních her chybí. Pokud byste chtěli být opravdoví fajnšmekři, můžete se s chutí pustit dokonce i do ručního opravování tahače. Hra to po vás sice vyloženě nevyžaduje, a pokud chcete při jakémkoliv poškození raději navštívit servisní středisko, klidně můžete. Jen jde vidět, že se v tomto ohledu vývojáři skutečně snažili, a jestli chcete být plně soběstační, Alaskan Road Truckers vám v tomto ohledu nijak bránit nebude.

V Alaskan Road Truckers můžete zemřít

Samotná jízda tahačem a převoz zakázek je nicméně jen jednou z dvou činností, na kterých tento titul stojí. Jak už jsme v úvodu psali, kromě hýčkání a vylešování vašeho miláčka bude nutné myslet i na vaši postavu. Připravte se tedy na to, že dosti pravidelně budete shánět jídlo, hlídat si vaše celkové zdraví a v nehostinné Aljašce občas řešit i to, abyste jednoduše neumrzli. Alaskan Road Truckers nabízí čtyři roční období a od nich se odvozuje i to, jaké problémy se nakupí. Zatímco v létě, na jaře a na podzim je jízda tahačem poměrně bezproblémová, v zimě se připravte na zcela jiný zážitek. Ačkoliv Alaskan Road Truckers nevyniká nějakou ultra realistickou fyzikou jako česká konkurence, jde při řízení tahače opravdu poznat, zdali se nacházíte na suché, či mokré silnici, popřípadě sněhu nebo ledu.

Co se týče zmíněných survival prvků, jejich implementaci naplno poznáte právě v zimním období. Zatímco v létě, na jaře a v době relativního tepla bude vaším jediným problémem jídlo a dostatek paliva v tahači, v zimě se k všedním problémům přidá velký mráz a sníh, který bude dosahovat klidně i –30 stupňů Celsia. To samozřejmě způsobí nejen to, že snáze někde s tahačem uvíznete nebo při nedostatečném ošacení klidně někde umrznete, ale také při běžných cestách budete řešit nejeden problém. U Alaskan Road Truckers se mi nejvíce líbilo to, že vývojáři mysleli i na některé drobné detaily, jako je námraza na čelním skle, kterou budete v zimních měsících řešit téměř pořád. Myslet samozřejmě musíte i na sebe, a pokud podceníte hrátky přírody a nedostatečně oblečení vyrazíte ven, můžete bez problémů umrznout. Ano, můžete zde zemřít, ale naštěstí je v tomto hra shovívavější, a pokud si nezvolíte úplně tu nejvyšší obtížnost, dají se tyto situace relativně bez větších problémů zvládnout. Pokud však chcete pekelnou výzvu, Alaskan Road Truckers vám ji nabídne.

No, jenomže…

Řádky výše mohly naznačovat, že je Alaskan Road Truckers skvělou a bezchybnou hrou, nabízející úctyhodný gameplay. To je sice pravda, ovšem existuje i mnoho kategorií, v nichž se tvůrci moc nepochlapili a kde by si titul ještě nějakou tu větší péči zasloužil. Předtím jsem vesměs chválil, teď budu nucen bohužel více kritizovat. Prvním velkým problémem, který nelze ignorovat, je velmi hloupá umělá inteligence. Auta okolo jsou v mnoha případech spíše na obtíž a nejsou schopna reagovat ani na některé neočekávané situace. Například při prudkém brzdění do vás téměř vždycky narazí, a to i z, řekl bych, poměrně bezpečné vzdálenosti. Totéž platí o jejich předjíždění. Pokud autům necháte byť sebemenší škvírku, bude se umělá inteligence snažit do této škvírky natlačit za každou cenu. V mém případě tyto situace většinou skončily kolizí, za kterou jsem podle hry mohl stejně já. Odměnou mi samozřejmě byla tučná pokuta a mnohdy i poškození návěsu či celého tahače.

Další výtku mířím k mapám ve hře. Alaskan Road Truckers nabízí po vzoru konkurence dva typy map. Ta větší, kterou si zobrazíte stisknutím klávesy M, nabídne pohled na celý herní svět, a menší v levém dolním rohu poslouží jako taková GPS navigace. Co mi na této menší mapě trochu vadilo, je, že se na ní nezobrazovala důležitá místa. Tím mám na mysli přesné lokace benzínek, firem, obchodů nebo servisních středisek. Pokud jsem chtěl například navštívit nějakou benzínku, musel jsem pokaždé zamířit na velkou mapu a její lokaci si přesně vyhledat. U konkurence jsou všechna tyto místa zobrazena i na menší mapě, většinou není problém nějakou benzínku či odpočívadlo potkat po cestě a nemusíte zbytečně zapínat velkou mapu. Něco takového bych já osobně uvítal i zde, nehledě na fakt, že přiblížení velké mapy není u této hry nikterak podrobné a někdy jsem dokonce nebyl schopen ani přesněji lokalizovat dané místo.

To ale není úplně to nejhorší

Ačkoliv vám dokážou výše zmíněné nedostatky v některých chvílích pěkně zavařit, není to úplně to nejhorší, čeho si ve hře všimnete. Za naprostý vrchol považuji velké množství bugů, podprůměrnou vizuální stránku a příšernou optimalizaci. Jasně, vytvořit kamionový simulátor na Aljašce je bezpochyby skvělý nápad a jde vidět, že i s některými prvky, které jsme v naší recenzi popsali, má Alaskan Road Truckers velký potenciál stát se odlišným kamionovým simulátorem, než který nám kdy naservírovala jakákoliv konkurence. Bohužel, jiné zásadní aspekty byly zřejmě na druhou stranu zase upozaděny. Ona vizuální stránka by ve výsledku nemusela být tak špatná, jenže prostředí na Aljašce je spíše monotónní a nenabízí nic, co by vás nějak dokázalo uchvátit. Většinu vašich cest projíždíte silnicemi obklopenými lesy a různým porostem, a když už na nějakou tu obydlenou oblast narazíte, opět to není nic, nad čím byste se nějak dlouze rozplývali. Vývojáři mohli buď udělat prostředí trošičku zajímavější, byť je asi jasné, že zrovna Aljaška moc barevnosti nenabídne, nebo udělat textury stromů, porostů a obydlených oblastí o něco detailnější. I na nejvyšší nastavené detaily jsou textury ve hře ploché, rozmazané a bez nějakých větších detailů. Za cenu 21 euro už bych čekal trošku více. Situaci zachraňuje sníh a bílý háv, který přírodu pokryje v zimních měsících. Tam musím říci, že se prostředí trošičku vyjímá a jezdit v zimě ve sněhu je prostě zábava. Ale jedná se jen o jednu čtvrtinu hry, a jakmile se zase přehoupnete do teplejšího ročního období, vrátí se i stejně monotónní a někdy částečně nudné prostředí.

Další zdvižený prst si zaslouží horší optimalizace. Ačkoliv jsem měl pro Alaskan Road Truckers připravenou sestavu s doporučenými požadavky, nedokázal jsem zabránit zásekům, propadům či nízkým snímkům. Při pohledu zvenku mi titul běžel relativně bez problémů s občasnými zaškobrtnutími. Jakmile jsem ale přepnul do interiéru, byla jízda z pohledu řidiče spíše utrpením. Většinou se totiž stalo, že snímkovací frekvence dokázala skočit z 60 i na pouhých 30 fps, což už rozhodně není vůbec plynulý zážitek, a raději jsem vždy přepnul zpět na venkovní kameru. Jen dodám, že titul jsem hrál na grafické kartě RTX 3060 v rozlišení 1080p. Ono ve skutečnosti, když se zpětně podívám na hardwarové požadavky, jde vidět, že se Road Studios nijak neobtěžovalo běh hry vyladit, protože na můj vkus jsou vzhledem ke kvalitě vizuální stránky hodně přestřelené.

Na závěr už jen dodám, že Alaskan Road Truckers trpí i na několik chyb. Výše jsem zmínil například hloupou umělou inteligenci, ale několik přešlapů by se zde našlo také z hlediska hratelnosti. Vadí mi taktéž způsob odpočinku, kterým se sice studio snažilo taktéž odlišit od konkurence, ale vadí mi, že jsme se zde nedočkali žádných konkrétních míst, na nichž můžete s vašim tahačem zakotvit. Pokud se rozhodnete vyspat uprostřed rušné silnice, jednoduše můžete, aniž byste za to byli nějak penalizováni nebo vám hra řekla, že zde to nejde. Když už jsme u penalizací, za celou dobu hraní jsem vůbec nedostal pokutu za přejezd na červenou a u překročení rychlosti to bylo rovněž jen asi jednou dvakrát. Titul vás sice ve velkém penalizuje za kolize, ale na jiné aspekty se zřejmě zapomnělo, anebo jsem měl jen velkou smůlu, netuším. Tím bych skončil dnešní recenzi a šel se vrhnout na naše klasické hodnocení s udělením výsledné známky.

Zdroj: Road Studios

Alaskan Road Truckers je kamionový simulátor, který mohl mít, i když doufejme, že stále má, velký potenciál stát titulem lišícím se od svých konkurentů. Implementace survival prvků, možnost vystoupit z tahače nebo být zcela soběstačný je něco, co tu ještě nebylo, a rozhodně si tento počin své věrné fanoušky najde. Bohužel, celkový zážitek kazí několik chyb a bugů, horší technická stránka a na dnešní dobu již zastaralý vizuál. Přesto můžu titul doporučit všem, co mají rádi ETS2 a ATS a chtějí nějaké obohacení, které nám SCS Software prozatím nedal. Ostatní ale ruce pryč, alespoň tedy prozatím. Pět a půl bodu z deseti.

• implementace survival prvků
  • možnost vystoupit z tahače
  • tankování tahače či zapojování návěsů je oproti konkurenci detailnější