Alone in the dark 4 - úvod

Alone in the Dark: The New Nightmare – brána do temnot

23. 3. 2024

Alone in the Dark: The New Nightmare můžete označit jako čtvrtý díl z celé série. Za tímto titulem stojí vývojáři z Darkworks (hry: Cold Fear, Captain America: Super Soldier či I Am Alive) a Spiral House (tituly: Ghost Master, Troll and I). Jeho vydavatel pak není nikdo jiný než Infrogrames (dnes již pod vydavatelstvím THQ Nordic). Hra vyšla v roce 2001 na PC, Playstation 1 i 2 a také na Game Boy Color.

V tomto díle se opět setkáváte s naším oblíbencem, panem Edwardem Carnbym. Společnost mu tentokrát dělá Aline Cedrac, profesorka etnologie na univerzitě v Bostonu. Společně se dostávají na tajemný ostrov Stínů (Shadow Island), kde jsou konfrontováni s přisluhovači temnoty. Zvládnete společně s nimi odhalit záhadu ostrova a získat tajemný klíč k zavření bran do světa stínů? Opustíte ostrov, nebo padnete do temnoty?

Brána do temnoty

Děj příběhu je situován do roku 2001, přesněji 31. října 2001, kdy je nejlepší přítel Edwarda Carnbyho nalezen mrtvý u pobřeží ostrova Stínů. Edward začne okamžitě vyšetřovat podivné okolnosti jeho smrti a přichází na jistého Fredericka Johnsona. Od něho získává informace o svém příteli Charlesi Fiskeovi, jenž prý pátral po třech tajemných deskách. Právě kvůli nim se k Edwardovi připojuje mladá profesorka Aline Cedrac.

Let na ostrov probíhá příjemně, dokud těsně u něj není letadlo napadeno stvůrou z temnoty. Aline i Edward jsou nuceni vyskočit z letadla a kvůli tomu se rozdělují. Aline dopadne na střechu děsivého domu, kdežto Carnby zmizí v hustém lese u pobřeží. Odtud si hráči mohou zvolit, jakou cestou se s Aline či Edwardem vydají.

Oba aktéři spolu po celou hru komunikují pomocí vysílaček. Jejich rozhovory přes ně jsou naprosto totožné, ať už hrajete za jednoho, či druhého. Rozdílem mezi jejich cestami je v délce průchodu (Aline zabere 2–3 hodiny a Carnby 3–4 hodiny) a v místech, jež navštíví při svém pátrání po starých indiánských deskách. Posledním velkým rozdílem je závěrečný souboj, v němž se každý musí utkat s jedním z bratrů Mortonových, Alanem nebo Obedem. Aline a Edward se spolu dokonce párkrát setkají v sídle, venku na pozemcích či v jeskyních.

Tajemný ostrov stínů

Ostrov nesoucí název Shadow Island, na němž se odehrává děj čtvrtého dílu Alone in the Dark, je izolovaným kouskem země daleko od veškeré civilizace. Vlastníky tohoto tajemného ostrova jsou členové rodiny Mortonových. Ostrov vypadá děsivě už na povrchu, avšak ani Carnby s Aline netuší, jaké hrůzy se skrývají pod jeho povrchem. Hluboko v jeskyních se nachází jedna z několika existujících bran do Světa temnoty (World of the Darkness). Jedná se o jakousi dimenzi, v níž se nachází všemožné zrůdy z těch nejhorších nočních můr. Alan společně se svým dvojčetem Obedem prodává rodinné informace, jež jsou klíčové k otevření ostatních bran (dimenzí), jistému Christopheru Lambovi. Obed však v jistou chvíli bratra zradí, ten se mu pomstí a otevře bránu. Včasným zásahem Edwarda a Aline se podaří poslednímu původnímu indiánskému šamanovi Edenshawovi provést rituál, díky němu jsou ostrov i jeho brána zničeny.

Alone in the dark 4 - krypta Mortonových

Rituál k zavření temné dimenze

Vaším hlavním úkolem je sehnat všechny potřebné ingredience na rituál (Rituál zničení srdce temnoty), jenž má uzavřít bránu do Světa temnoty. Celkem musíte získat sedm sošek dávných indiánských bohů a obě hlavní postavy sesbírají tři z nich. Je jedno za koho hrajete, neboť druhá postava je sesbírá automaticky. Pro poslední a nejdůležitější sošku se pak vydáváte společně do jeskyní pod sídlem a jeho okolím.

Alone in the dark 4 - witch doktor

Univerzitní profesorka Aline Cedrac

Kdo je nová postava čtvrtého dílu Alone in the Dark, ptáte se? Jedná se o mladou univerzitní profesorku etnologie, která přijíždí na ostrov ze dvou důvodů. Prvním důvodem je, že strašně moc touží spolupracovat na překladu destiček kmenu Abkani. Za druhé by ráda zjistila, jestli jejím otcem náhodou není Obed Morton. Frederick Johnson jí totiž ukázal fotku její matky společně s Obedem a ona nemůže vyhnat tuhle myšlenku z hlavy.

Na této postavě je sympatické její odhodlání postavit se všem stvůrám za každou cenu, jen aby mohla objevit tajemství indiánských destiček. Je tvrdá a na Carnbyho leckdy přísná, v jádru je však velmi milá a sympatická osoba. Je tak zapálená do své práce, že občas zapomene na pronásledování příšer a soustředí se na sbírky a různé kolekce, které jsou shromážděné po domě. Společně s Carnbym jsou velice efektivní duo v hledání stop a díky tomu hra plyne bez větších zádrhelů.

V hlavní roli světlo a stín

Brzy po přistání na ostrově se to všude začne hemžit příšerami, jež zprvu vypadají jako živé stíny. Díky bráně do Světa temnoty tu najdete nejrůznější druhy těchto stvůr, od temných psů, pavoučích nestvůr a hybridů až po Night Rippery a bossy. Jelikož tito tvorové žijí v temnotě, stává se proti nim vaše světlo silnou zbraní. Stačí vám využít baterku, která některé tvory donutí odskočit zpět do stínů. Můžete také využívat osvětlení různě po domě. Světlo v tomto titulu hraje opravdu velkou roli, díky němu můžete odhalovat skryté předměty i řešit různé hádanky.

Konečně střílení dle mého gusta

Aline je lepší a více zaměřená na řešení hádanek. Oproti tomu Edward se zaměřuje hlavně na boj s nestvůrami. Oba využívají celkem zajímavý arzenál zbraní. V něm naleznete brokovnici, granátomet, raketomet, plazmové dělo, bleskovou zbraň (má oblíbená, krásně smaží nepřátele na uhel) a v neposlední řadě fotoelektrický pulzar. Každá z hlavních postav má i svoji speciální zbraň. Aline používá klasický revolver a Edward upravený dvouhlavňový revolver.

Jsem velmi mile překvapená, jak jednoduše ve čtvrtém dílu fungují souboje. Zmáčknutím jednoho tlačítka tasíte zbraň a druhým střílíte bez milosti všechny. S využitím automatického zaměřování sejmete doslova cokoli. Už to není jako ve druhém díle, kde vás prostřílí jako cedník a vy mezitím tak desetkrát minete. Sice se občas stane, že na vás vyskočí ze stínu něco nehmatatelného, ale většinou je to během několika málo vteřin zpacifikováno.

Zbraně se vám společně s municí umisťují do speciálního oddílu ve vašem inventáři. Tam poté musíte ručně dobíjet zbraň. Váš inventář má ještě další tři oddíly na dokumenty, předměty (lékárničky, vysílačka, klíče a podobně) a zápisník, jenž slouží na poznámky.

Grafické zpracování je perfektní

Co se týče grafického vzhledu, hra vypadá na svoji dobu dobře. Všechny lokace jsou celkem pěkně vyvedené, ať už se podíváte na sídlo, okolní lesy, stoky, hřbitov, či tajemné jeskyně. Venku si navíc můžete užít deštivé počasí, jež přidává na děsivé atmosféře. Čtvrtý díl Alone in the Dark: The New Nightmare se také konečně může pyšnit dobrými úhly kamery. Za to dávám rozhodně palec nahoru.

Pánům se určitě budou velmi zamlouvat pohyby Aline, když běží po schodech nahoru či dolů. Její poprsí a pozadí se opravdu dosti reálně vlní. Alone in the Dark: The New Nightmare nabízí také dobře zpracovaný pohyb ve vodě. Aline i Edward se v ní v jednu chvíli musí oba brodit po pás, ale i toto je velmi dobře provedené. Poslední podstatná věc, jež stojí za vypíchnutí, je funkce baterky. Ta vrhá kolem sebe věrohodný kužel světla, který nasvěcuje věci (i ty vrhají správné stíny), a celé je to takové autentické a moc pěkné.

Co dodat závěrem? Dle mého názoru je čtvrtý díl Alone in the Dark s podtitulem The New Nightmare druhým nejlepším dílem této série, možná i prvním. Pokud nebudu brát v potaz, že první díl je taková ta srdcovka. Příběh je zajímavý a není ničím zbytečně natahovaný. Postavy se spolu skvěle doplňují a spolupracují výtečně. Vzhledem k minulým zkušenostem je kamera konečně v plném provozu a zcela splňuje očekávání. Bojový systém by zvládla takzvaně i cvičená opice. A baterka se konečně chová jako baterka. Za mě tento díl nesmíte vynechat, opravdu stojí za to.

• vizuální zpracování hry (prostředí, pohyb)
  • funkční baterie (konečně správný kužel světla)
  • zvuková stránka (praskání podlahy, skučení i déšť tvoří děsivou atmosféru)