Asphalt 9 Legends - náhled

Asphalt 9: Legends (PC verze) – arkádová freemium závodní hra

27. 3. 2024
Zdroj náhledu: Gameloft

Psát dnešní recenzi byl docela velký oříšek už jen z toho důvodu, že jsem velký odpůrce free-to-play her, které sází na jakýkoliv freemium model, tedy hraní zdarma, ale s jistou formou monetizace, která vám urychlí, či dokonce zajistí postup dál. Že se tento nešvar ve velkém pohybuje v mobilní sféře, na to jsem si tak nějak už zvykl, a hraní na mobilu se pro mě stalo už jenom okrajovou záležitostí. Herní systém na mobilních platformách si totiž žije svým vlastním světem a je velká škoda, že výkon dnešních telefonů a tabletů není těmi „lepšími“ hrami využit mnohem více (bavím se především o placených a AAA titulech), a já dnešní standard v tomto světě odmítám podporovat. Co ale rozhodně nepřekousnu, je fakt, že se tento styl začíná více přenášet také na počítače a někdy i konzole, kde se ještě stále naštěstí držíme pro mě standardního modelu, že jednou zaplatíš a nic víc neřešíš. I tam však kvalita v poslední době hapruje a čím dál více studií do svých kousků implementuje různé live-service prvky a další zbytečnosti, které se mají, podle různých vyjádření, stát novým standardem ve hraní. To, co si ale myslí vývojáři, v mnoha případech velice rychle odsoudí hráči. Pěkným příkladem může být například live-service novinka Suicide Squad: Kill the Justice League nebo Skull and Bones. Tyto hry postupně ztrácí půdu pod nohama a mohou se celkem oprávněně bát i o svoji budoucnost.

Dnes se na jeden takový freemium kousek podíváme. Konkrétně jde o arkádové závody Asphalt 9: Legends, původně mobilní hru z roku 2018, jež se z nějakého záhadného důvodu 22. září 2022 objevila i na Steamu. Dlouho jsem tento počin ignoroval, a to jsem býval velký fanoušek této série od Gameloftu, ještě z dob Asphalt 3: Street Rules nebo Asphalt 4: Elite Racing, které dají zavzpomínat na má mladší léta. Kému zklamání se však i Gameloft rozhodl, že své nejnovější díly obohatí těmito freemium prvky. Ze série se tak stává  nekonečný kolotoč odemykání různých vylepšení a sbírání kartiček s jediným úkolem, a to vytáhnout z vaší peněženky co možná nejvíce peněz.

V jádru celkem zábavné a nádherné arkádové závody

Musím uznat, že vývojářům ze studia Gameloft se podařilo vytvořit jedinečné dílo, které na rok 2018 nemělo obdoby. Dle mého názoru se v té době totiž jednalo o jednu z nejhezčích mobilních her vůbec a Asphalt 9: Legends mohl co do vizuálu konkurovat i závodním titulům v rámci herních konzolích nebo počítačů. V případě PC verze z roku 2022 je porovnávání už o něco horší, a byť vás ani zde vizuální stránka úplně neurazí, existuje mnoho jiných her, které prostě vypadaly i na tuto dobu o poznání lépe. Škoda že vývojáři nepřinesli nějaké větší vizuální vylepšení. Asphalt 9: Legends je totiž jen pouhým mobilním portem, což poznáte nejen podle vizuálu, ale i na stylu ovládání a jízdním modelu. Nejvíce si této skutečnosti asi všimnete v hlavním menu, které na mě příliš pozitivní dojem neudělalo. I když v rozlišení mého monitoru hra běžela tak, jak měla, nemohl jsem se zbavit dojmu, že prostě koukám jen na nějakou zvětšeninu stavěnou pro menší velikosti obrazovek. Jedná se sice jen o detail, na nějž si po čase zvyknete, ale i tak bych očekával, že se Gameloft pokusí hlavní menu alespoň nějak překopat, když už se tedy rozhodl přinést mobilní hru na desktopovou platformu. Podobně na vás sice bude působit i samotné závodění, avšak tam to zas až tak ve výsledku strašné není, samozřejmě s přihlédnutím k poměrně obstojnému vizuálu.

Větších limitací si už ale všimnete v ovládání, které je takové, mno… Alespoň pro mě nešťastné. Je sice hodně hezké, že Gameloft dokázal implementovat ovládání na klávesnici, ovšem jakožto zarytý fanoušek závodních her jsem z celkového výsledku moc spokojený nebyl. Za prvé, pokud si v základu nenastavíte manuální akceleraci, počítejte s tím, že v defaultu vám auto bude zrychlovat úplně samo a ve vaší režii bude jen jeho zatáčení. Za druhé, šipkou dolů, nebo také klávesou S v jiných závodních hrách, většinou ovládáte zpomalení, případně zpátečku. V případě Asphaltu 9 budete těmito dvěma klávesami driftovat nebo dvojitým zmáčknutím provádět otočku o 360 stupňů, což na mě opět moc nezapůsobilo. To driftování bych zde ještě snesl, ale mnohdy se mi při hraní stávalo, že jsem klávesu pro driftování zmáčknul omylem dvakrát, už jen z pitomého zvyku u jiných závodních her, a tudíž mi auto udělalo otočku o 360 stupňů, aniž bych to úplně chtěl. Osobně bych byl radši, kdyby tato funkce byla implementována někde zvlášť, jelikož mi driftování a otočka na totožné klávese spíše překážely. No a za třetí, ovládání na klávesnici je předem dané a ve hře jsem nenašel žádnou možnost, kde bych si jej mohl nastavit podle sebe. To je rozhodně škoda a chápu, že ne všem hráčům bude výchozí nastavení úplně vyhovovat.

Abych však jen nekritizoval, pokud překousnete některé problémy související s portem a dokážete si zvyknout na zdejší ovládání, dostanete ze začátku poměrně zábavné arkádové závody, které vám, i když se rozhodnete do hry neinvestovat, vydrží na poměrně dlouhou dobu. Já osobně jsem se dostal do poloviny druhé kapitoly, než jsem zůstal na místě a byl nucen buď neustále grindovat, nebo pustit nějakou tu korunu. A zde už přichází ta méně pozitivní část celého Asphalt 9: Legends.

Když se to pravé závodění odsune až na druhou kolej

Ani nevíte, jak rád bych prohlásil, že je Asphalt 9: Legends jen o monetizaci různých estetických doplňků a že všechny výkonnostní a hratelnostní prvky se dají získat jen pouhopouhým hraním, ale bohužel vás v tomto zklamu. Samozřejmě pokud nechcete do hry investovat ani korunu, nemusíte, ovšem počítejte, že bez vašich peněz se moc daleko nedostanete a dříve či později ve hře prostě narazíte. Nejčastěji vám bude chybět výkonnostní třída vašeho auta, která vám nedovolí odjet další závod v dosti rozsáhlé kariéře. Jen pro upřesnění, kariéra je zde hlavním režimem. Dohromady čítá asi 900 závodů, což je rozhodně dost, ale pro styl tzv. freemium her celkem očekávatelné. Ze srdce jsem nesnášel takové ty spojovací hry typu „Match 3“, které dokázaly nabídnout tisíce úrovní, a to jen z toho důvodu, abyste dříve či později byli nuceni do hry investovat. Pokud byste totiž tak neučinili, jejich dohrání by vám trvalo dlouhé měsíce, ne-li dokonce roky. S hrami s nesmyslným počtem úrovní se nicméně v mobilní sféře roztrhl pytel, a i to je důvod, proč jsem od hraní na této platformě téměř upustil.

Ale nejprve od začátku. Jak už jsem výše naznačil, ze začátku se z Asphaltu 9: Legends vyklubají poměrně slušné arkádové závody. Celkem hra obsahuje šest kapitol, přičemž první a část druhé dokážete bez větších problémů zvládnout i bez grindu či investování vašich peněz. Musím uznat, že délka této části je poměrně dlouhá a vydrží vám i na nějakých patnáct hodin čistého herního času. Pokud například hledáte závodní hru, která vám poslouží jakožto zabiják času, než vám vyjde nějaká vaše očekávaná, může v tomto ohledu Asphalt 9: Legends posloužit velmi dobře. Jenomže, pokud to se hraním myslíte opravdu vážně a chtěli byste titul dohrát až do konce, připravte se na to, že hraním strávíte stovky, ne-li tisíce hodin. To platí v případě, že nechcete do hry investovat ani korunu. Jakmile se totiž dostanete do bodu, kdy výkon vašeho auta nevystačí na další závod, bude jej nutné upgradovat. Abyste však mohli vylepšení vůbec realizovat, bude nutné shánět kartičky, tzv. blueprinty. Za určitý počet těchto kartiček se vám posléze odemkne možnost vylepšování vašeho vozového parku. Ze začátku jde vylepšování poměrně snadno a nemusíte do něj investovat ani příliš mnoho času. Později nicméně budete potřebovat kartiček čím dál tím více a zde přichází ona doba, kdy se musíte rozhodnout, zda ve hře budete ochotni trávit stovky hodin, nebo do kartiček a vylepšování zainvestujete nějaké ty peníze. Pokud chcete získávat kartičky pouhým hraním, budete muset kromě kariéry plnit i denní, týdenní a sezónní výzvy, které vám obvykle dají dostatečné množství herní měny. Za ni si ve zdejším obchodě koupíte potřebné kartičky nebo balíčky, jež právě tyto kartičky obsahují. Tato cesta je ovšem hodně trnitá. Nejenže v obchodě můžete většinou zakoupit jen limitovaný počet kartiček, ale čím větší množství jich chcete koupit, tím se výsledná cena kartiček zvyšuje. Tento způsob zvyšování ceny osobně považuji za velkou sprostost a byl to aspekt, který jsem rozhodně nebyl schopen překousnout.

Vývojáři vás tím totiž nepřímo vybízí k druhé možnosti, a tou je investování vašich reálných peněz. Investovat peníze můžete opravdu do všeho, od dalších balíčků s kartami až po packy, které obsahují auto, herní měnu a další věci k tomu. V případě různých těchto packů je však cena opravdu šílená, a pokud byste nechtěli řešit žádné grindování a rovnou chtěli to nejlepší auto dané třídy, není problém vytasit i částku 50 dolarů, což je tedy opravdu masakr. Určitě se tomuto kroku vyhněte, a pokud byste se náhodou opravdu ocitli v koncích, klidně hru bez většího rozmýšlení odinstalujte. Na stranu druhou si totiž říkám, proč nějaké reálné peníze vůbec investovat, jelikož i přesto, že Asphalt 9: Legends obsahuje přes 900 závodů, jedná se vesměs jen o jeden jediný herní režim, a tím je sprintový závod, v němž je vaším úkolem skončit první. Absolutně mi zde chybělo více herních režimů, jako je driftování, eliminační závody či jiné, které by hraní více oživily. Vývojáři tak zřejmě věnovali větší usilí monetizačním prvkům a závodění – myslím dlouhodobě zábavné závodění – odsunuli až na druhou kolej. Rovnou vám říkám, že svoje peníze raději investujte do zábavnějších závodních her, jakými jsou například Forza Horizon 5 nebo The Crew: Motorfest, kde za své peníze dostanete odpovídající obsah a zábavu. Případně je šetřete na nadcházející Test Drive Unlimited Solar Crown.

Asphalt 9: Legends nabízí v jádru docela zajímavé a ze začátku i zábavné arkádové závodění, které však ve velkém zabíjí přílišné monetizační prvky. Ano, spoustu věcí lze získat zcela zdarma, avšak s vykoupením ve formě stovek hodin hraní a neustálého grindování, které se vzhledem k neustále opakujícím se závodům moc nevyplatí. Pokud chcete jen někde zabít nudu, může být Asphalt 9: Legends dobrým odreagováním. Na nějaké to dlouhodobější hraní jsou tu však mnohem propracovanější kousky, zvláště pak na PC a herní konzole. Šest bodů z deseti.

• na poměry freemium modelu si titul bez nějakého záseku zahrajete docela dlouhou dobu
  • ze začátku zábavné arkádové závody bez větší nutnosti upgradu auta
  • i na rok 2024 stále obstojné vizuální zpracování