The Crew Motorfest - náhled

The Crew Motorfest – inspirace z věhlasné závodní série je více než patrná

1. 10. 2023
Zdroj náhledu: Ubisoft

Konkurence pro arkádovou sérii Forza Horizon, to je to, co mi dlouhodobě na herní scéně chybělo, tedy alespoň nějaké to přímé srovnání s jinou hrou podobného ražení. Ačkoliv jsou vývojáři z Playground Games mistři v oboru a o svou značku pečují snad s každým dílem víc a víc, není prostě možné Forzu Horizon v současné době s ničím srovnat. To se nicméně konečně mění, a to s příchodem nového The Crew Motorfest od studia Ivory Tower a Ubisoftu. Jak už bylo dříve naznačeno, třetí díl této závodní série se u arkádové Forzy inspiroval opravdu hodně, možná až více, než byste čekali. Zároveň si ale zachoval některé jedinečné vlastnosti, takže říkat o Motorfestu, že je doslovnou kopírkou Forzy Horizon, není úplně správné. Tak tomu opravdu není. Přes to všechno to ale stačí, abychom mohli s klidným svědomím říct, že je The Crew Motorfest konečně nefalšovanou konkurencí. Jak se The Crew Motorfest povedl a zdali se skutečně přiblížil svému konkurentovi, si řekneme v naší dnešní recenzi.

Havajské ostrovy v celé své kráse a plné života

Podobností se zmíněnou sérií Forza Horizon si všimnete už v prvních minutách, kdy vám The Crew Motorfest naservíruje krátký prolog, v němž si v rámci jednoho eventu vyzkoušíte několik typů vozidel v různých částech Havaje, resp. Havajských ostrovů. Jakmile se z poměrně intenzivního přivítání dostanete poprvé do otevřeného světa, podobnost nabere úplně jiný rozměr. Ať už jde o poslední Forzu Horizon 5, kterou jsme v naší redakci recenzovali, nebo nové The Crew Motorfest, obě dvě závodní značky se mohou pochlubit svým různorodým, pestrým a barevným prostředím. Teď to sice není recenze na Forza Horizon 5, ale je možné, že v návaznosti na velkou inspiraci se o závodní hře od Playground Games ještě párkrát v rámci dnešní recenze zmíním. Každopádně jde vidět, že si Ubisoft a Ivory Tower dali na zpracování Havaje opravdu záležet, a byť ve hře navštívíte jen jeden ze zdejších ostrovů, a to nejlidnatější Oahu, dostane se vám parádního fotogenického zážitku, jenž byl pro mě ve výsledku možná i lepší než Mexiko v konkurenční Forza Horizon 5.

Vývojáře musím taktéž pochválit i za reálnost prostředí. S vaším čtyřkolovým miláčkem budete moci navštívit několik ikonických míst, jakými jsou například přístav Pearl Harbor. O to více je třeba celkové zpracování vyzdvihnout, jelikož oproti předchozím The Crew a The Crew 2 se jedná o drastickou změnu. Zatímco v minulých dílech série jsme navštívili rozsáhlé pevninské území Spojených států amerických, přesun na Havajské ostrovy zapříčinil, že je zdejší otevřený svět poloviční nežli v případě předchůdců, ale to možná i přeháním. Přesto se Ubisoftu podařilo také do tohoto v uvozovkách malého světa nacpat nepřeberné množství různých aktivit, díky čemuž si po čase vlastně ani neuvědomíte, že je svět The Crew Motorfest o velký kus menší. A to je vlastně jedno z velkých kouzel nového dílu. Na stranu druhou, pokud nejste fanoušek Forzy Horizon a líbilo se vám zasazení do pevninské části USA v předchozích dílech, nemusí vám Motorfest tolik sednout a z výsledku práce vlastně můžete být ve výsledku i zklamáni.

Další skvělou vlastností světa The Crew Motorfest je jeho nikdy neutuchající život. Pokud zrovna nebudete mít chuť na nějaký ten závod a rozhodnete se jen na průzkum zdejšího prostředí, vězte, že i tato část ve hře má svoje kouzlo. Ať už je den, nebo noc, díky tomu, že je váš svět propojen se světem dalších hráčů, budete na svých cestách po ostrově dost často narážet na reálné hráče, kteří si zrovna jedou svůj vlastní závod a nebo se jen tak, stejně jako vy, potulují po mapě. Samozřejmě je každého hráče možné vyzvat k duelu nebo se připojit do komunitního lobby, v němž si zazávodíte s ostatními. Pokud nicméně nejste fanoušek multiplayerového závodění a chtěli byste závodit pouze sami, The Crew Motorfest nabízí tzv. Playlisty, o nichž si něco více povíme v další kapitole. Abych však prostředí ve hře nějak zhodnotil, Havajské ostrovy na mě opravdu zapůsobily, a to jak z hlediska vizuální stránky, tak i té sociální, tudíž za mě absolutní jednička s hvězdičkou.

Závodní Playlisty jako náhrada kariérního, potažmo příběhového režimu

Stěžejní a hlavní prvek pro jednoho hráče a celého The Crew Motorfest tvoří 15 Playlistů, což jsou eventy, v nichž máte k dispozici několik typů závodů. Mezi nimi naleznete například závod z bodu A do bodu B, okruhové závody, časovky či driftování. Každý z Playlistů má své určité zaměření. Jeden z nich vám představí historii japonských značek aut, v druhém si zajezdíte s historickými vozy nebo offroadem a dostane se i na speciály z motorsportu, v jejichž finále si dokonce budete moci vyzkoušet jízdu v monopostu F1 Maxe Verstappena ze stáje Red Bull. Najdete tu ale i Playlist zaměřený na motorky, létání či vodní čluny. Ano, toto je jeden z prvků, který si od svých předchůdců The Crew Motorfest přebírá.

Jednou z velkých devíz Playlistů a závodů je velká rozmanitost. Jasně, závodní režimy se zde opakují dosti často a v tomto mě Motorfest nijak ze židle nezvednul. Ovšem každý závod je svým způsobem jedinečný, a to jak z hlediska vozidel, tak i tratí. Tratě se za prvé nikterak často neopakují, a co se týče dopravních prostředků, v každém jednotlivém závodě okusíte zcela jiné auto. Jednou například naskočíte do Mercedesu, podruhé zase do Lamborghini, a to klidně i v rámci jednoho Playlistu. Tím jsme si odpověděli i na otázku vlastnění svého vozidla a jeho výkonnostních či estetických úprav. Tato možnost tady samozřejmě je, avšak ne bohužel v rámci hlavního zaměření, tedy Playlistů. Tato absence sice může být pro mnohé nadšence zklamáním, zato si však díky časté obměně vyzkoušíte velké množství vozidel, což je na jednu stranu velké pozitivum, ale na stranu druhou i velká limitace. Chtě nechtě se totiž může stát, že vám nějaké vozidlo nesedne a nedokážete s ním být v rámci závodu konkurenceschopní. V takovém případě máte bohužel smůlu a buď si budete muset ručně snížit obtížnost, anebo spoléhat na štěstí. Vzhledem k tomu, že se vozidla pokaždé střídají a hra vám je v podstatě uzamkne, není logicky možné je měnit. Musím říci, že se nejedná o moc povedenou vlastnost, a když už tedy nemůžete v Playlistech používat svá auta, mohli vývojáři dát možnost si auta vybírat, alespoň mezi pár modely.

Umělá inteligence je na vysoké úrovni, jízdní model takový, jak byste od arkády asi čekali

Co se týče umělé inteligence závodníků, musím uznat, že mě velmi překvapila jejich dravost. Ačkoliv je možné nastavit jejich obtížnost, dokáže být jejich velká rivalita a někdy i agresivita velkou výzvou. Rozhodně nečekejte, že vám prodají svoji kůži zadarmo, a pokud ze škály pěti stupňů obtížnosti zvolíte 3 nebo 4, dostanete vyzývavý, ale přitom férový zážitek a závodění vás bude opravdu bavit. Jízdní model je u The Crew Motorfest arkádový, takže rozhodně nečekejte žádnou přehnanou realistickou fyziku. Vozidla ve hře sice reagují například na mokrou vozovku či změnu typu povrchu trati, ovšem žádné velké terno se nekoná. Zatáčet ve 100–150 km/h zvládnete většinou bez větších problémů všude.

Arkádovost jízdního modelu mě možná zklamala ve zpracování řízení motorek. Jak totiž víme třeba z Ride 5 nebo MotoGP, řídit jednostopý dopravní prostředek není žádná sranda a většinou pro bezproblémové zvládnutí musíte volit zcela jiný styl řízení než u klasického auta. The Crew Motorfest toto nijak dramaticky neodlišuje a i pomocí motorek můžete do zatáček celkem bez problému vjíždět ve vyšších rychlostech. Jízda s motocykly tak díky tomuto působí někdy až komicky. Letadla a vodní čluny na tom sice nejsou o moc lépe, ovšem zde není tento problém až tak moc do očí bijící.

Potenciál velké budoucnosti

Díky výše zmíněným vlastnostem je celý The Crew Motorfest postaven velmi inteligentně, a to i z hlediska budoucích obsahových aktualizací. Rozhodně není pochyb, že Ivory Tower s Ubisoftem budou titul dále rozšiřovat o další Playlisty pro jednoho hráče nebo komunitní online závody, a je jasné, že po obsahové stránce bude nový The Crew Motorfest ještě dlouhou dobu podporován, stejně jako v případě jeho předchůdců. Uvidíme kam se titul posune dále, ale již teď mohu říci, že se jedná o skvělou závodní hru a parádního konkurenta pro Forzu Horizon.

Možná ještě jedna úvaha mě napadla. Proč se vlastně The Crew Motorfest tolik inspiroval Forzou a kam tím chtěl Ubisoft namířit? Odpověď je jednoduchá. Na hru, jakou je Forza Horizon, totiž čeká mnoho hladových hráčů na konzoli Playstation, kde bohužel zatím žádná hra podobného ražení není. Tímto krokem se Ubisoft trefil do středu terče a věřím, že velký úspěch a ohlas zažije Motorfest hlavně na konzoli Playstation. Vůbec bych se nedivil, kdyby většina prodaných kopií náležela právě této platformě. Samozřejmě věřím, že si své velké publikum najde titul i na Xboxu a PC. Rozhodně si to zaslouží. Tím jsme se dostali na závěr naší recenze a nyní už si pojďme The Crew Motorfest zhodnotit a udělit mu výslednou známku.

V recenzi na Forzu Horizon 5 jsem řekl, že se podle mého názoru jedná o nejlepší závodní hru současnosti, a toto tvrzení dále platí. Máme tu však silného konkurenta, který by třeba jednoho dne mohl sérii od Microsoftu ohrozit, a když už ne, mohli bychom dostat alespoň možnost si jednotlivé série vedle sebe porovnávat. To samozřejmě za předpokladu, že i v eventuální budoucnosti bude The Crew mířit stejným směrem, jako zamířil dnes recenzovaný The Crew Motorfest. Podle mě je to ta správná cesta, kam by se tato značka měla dále v budoucnu ubírat. Osm a půl bodu z deseti.

• nádherné prostředí Havajských ostrovů
  • i přes menší mapu dokáže titul nabídnout několik desítek hodin zábavy
  • různorodost tratí a vozidel