Barotrauma 1

Barotrauma – do hlubin měsíce Europa

2. 11. 2023

Vesmír od nepaměti přitahoval lidskou mysl a zvídavost. Z určitého pohledu se v budoucnosti může jednat o místo, které bude záchranou pro lidskou civilizaci. Mezi možnostmi, jak zachránit lidstvo v případě, že se naše planeta stane neobyvatelnou, je i přesunout jej do vesmíru. Tedy respektive na jiné místo v naší sluneční soustavě a možná ještě dál. Jednou z možných variant je přesunout civilizaci na měsíc Europu, který je nejmenší ze čtyř hlavních galileovských měsíců planety Jupiter. Barotrauma je 2D kooperativní simulátor ponorky, který využívá myšlenku osídlení jednoho z galileovských měsíců.

zdroj: igdb.com

Hurá k Jupiteru

Za titulem, který vás vezme do temných vod na měsíci Europa, stojí vývojářské studio Undertow Games, vydavatelem je společnost Daedalic Entertainment.

Na počátku 21. století bylo zjištěno, že pod ledovým ozářeným povrchem Jupiterova měsíce Europa se nachází rozsáhlé moře, kde se udržuje mikrobiální život. Po tomto objevu netrvalo dlouho a první kosmický let s lidskou posádkou dorazil k Europě a ověřil, že moře nehostí jen mikrobiální život, ale i složitou, nepřátelskou podmořskou faunu. Kromě volně žijících živočichů se vědci potýkali s vyčerpávajícími obtížemi, které způsobovala nebezpečná radiace vyzařovaná z Jupiteru a intenzivní chlad včetně obrovského tlaku oceánu na měsíci Europa.

Navzdory všem těžkostem se pozemským kolonistům podařilo vybudovat několik obyvatelných základen, kde se po mnoho desetiletí rozvíjel nový způsob života. V průběhu let se europská společnost stále více odpoutávala od Země. Před padesáti lety se kontakt ztratil a od té doby už žádné zásobovací lodě nedorazily.

Podmořské cesty a vozidla hrají v této nové společnosti klíčovou roli, vyhledávají nové obyvatelné lokality, chrání občany před útoky nestvůr a zřizují zásobovací linky mezi stanicemi, protože lidstvo se vydává stále hlouběji, aby se vyhnulo smrtící radiaci z Jupiteru. Život člena posádky na palubě jedné z těchto ponorek je lukrativní, i když nebezpečný a často krátký. Vy jste se rozhodli přijmout tuto výzvu a založit si vlastní posádku.

Na rozdíl od jiných titulů, které operují s vesmírnou taktikou, zde budete operovat v rámci pohybu v ponorce a podvodním světě. Příběh hraje nicméně spíše okrajovou roli, je pomalejší a poměrně textově náročnější. Aspekt otevřeného světa dává velkou volnost, ale také může vést ke ztracení, nudě nebo snadnému zničení při jednom špatném pohybu lodí.

zdroj: igdb.com

Inspirace z ověřených titulů

Barotrauma je 2D kooperativní simulátor ponorky, ve kterém jde primárně o přežití a spolupráci. Titul si bere inspiraci z her jako FTL: Faster Than Light, Rimworld, Dwarf Fortress a Space Station 13. Fyzika postav je postavena principu ragdoll, tedy volně přeloženo „hadrového panáčka“, kdy při pohybu postavami máte pocit, že doslova hýbete s volným hadrovým panáčkem, který se naklání různými směry a má volné končetiny.

Vaše ponorka může být rozsáhlá a může se v ní pohybovat poměrně dost postav. Hrát lze buď sólo s boty (kteří samozřejmě mají určité myšlenkové rezervy), nebo v kooperativním režimu o celkovém počtu šestnácti hráčů. Vaše plavidlo má stejně jako současné ponorky různé místnosti, z nichž každá slouží jinému účelu. Vaše postavy můžete navíc rozvíjet v šesti specializovaných třídách. Kapitán řídí ponorku a rozdává ostatním rozkazy, mechanik opravuje různá poškození a stará se o údržbu, také však vytváří rozličné předměty. Bezpečnostní důstojník obsluhuje věže a bojuje s nepřáteli, kteří se dostanou na palubu. Zdravotnický důstojník ošetřuje zranění a stará se o zdravotní prevenci posádky, aby neonemocněla a netrpěla různými neduhy. Strojní inženýr opravuje energetické systémy a vyrábí předměty závislé na elektřině. Posledním je Asistent, který nevyniká v žádné z výše uvedených činností, ale je v nich kompetentní. Hodí se jako „údržba“ pro chod dvou zařízení v blízkosti či v případě nutnosti záskoku za zraněného specialistu.

Mechaniky, inženýry a zdravotníky budete po většinu času využívat spíše k výrobě předmětů z nashromážděných surovin. Předmětů je zde hezká paleta a všechny vycházejí z prostředí hry. Vaše posádka tak může podle své specializace vyrábět baterie, stimulanty, opravárenské soupravy nebo třeba potápěčské obleky. K výrobě potřebujete kromě odpovídajících surovin (materiálu) také výrobní stanici, která zobrazí všechny možné varianty předmětů. Interakce s těmito stanicemi se může někdy jevit jako lehce neohrabaná, pokud jste navíc pod přímým nebezpečím a působí na vás stres, může se jednat o poměrný problém.

zdroj: igdb.com

Barotrauma je hlavně o atmosféře

Na začátku jsem psal, že příběh nehraje zas tak velkou roli. Typickým startovním scénářem u většiny her je začátek s omezenými zdroji a omezeným počtem posádky. Barotrauma jede v tomto směru, a tak budete začínat pouze s jedním kapitánem, mechanikem a bezpečnostním důstojníkem. Je zde ale možnost úprav, kromě toho můžete na různých stanicích a základnách, které jsou rozmístěny po celé Europě, najímat další členy.

Vaše hadrové panáčky ovládáte pomoci WASD. Uživatelské rozhraní následně využívá kombinaci přímých kliknutí myší a kláves pro rychlý přístup k předmětům nebo dovednostem. V tomto ohledu se opět projevuje určitá neohrabanost, protože se vám (hlavně zpočátku) může stávat, že se prostě budete uklikávat.

Čím Barotrauma jednoznačně vyniká, je atmosféra a hratelnost. Titul dostává ten správný náboj zvláště v situacích, kdy vám hrozí opravdové nebezpečí a bezprostřední smrt. To ještě více umocňuje kooperaci, když se všichni snaží nějakým způsobem zachránit situaci, protože v útrobách ponorky jste z velké část odkázáni jeden na druhého. Navíc je zde i mnoho věcí, co může sám hráč přímo ovlivnit, a tedy i pokazit. Jde hlavně o tlak na hráče, který nemusí plně porozumět své postavě, plnit, co se od něj očekává, a v rámci toho ohrozit ostatní hráče, tedy členy posádky.

Jako příklad mohu uvést situaci, kdy se mi na ponorku dostal člověk, který se během pobytu venku při průzkumu vraku nakazil místní velmi nebezpečnou infekcí. Když se začala projevovat, tento člověk pokousal další členy posádky. Vše by mohlo zachránit dostatečné množství vhodných léků, které měl zdravotník vyrobit. Jedinou nadějí, aby se alespoň někdo vrátil, je usmrtit všechny infikované členy posádky. Tohle je pouhý malý zlomek toho, co všechno se může stát, a to nejen na palubě, ale i při prozkoumávání vraků nebo při boji s příšerami.

zdroj: igdb.com

Nikdy nevíte, na koho narazíte

V určitém ohledu se ale na vaše spoluhráče nesmíte hned naštvat. Dokonce i zkušení hráči dokáží zaškobrtnout a některé mechaniky hry vám mohou zůstat utajeny po mnoho desítek hodin. Barotrauma pracuje s principem pokus–omyl, nebo spíše taky hodně záleží na týmu, s nímž hrajete, a způsobu, jakým budete komunikovat a spolupracovat. Vždy je však dobré, aby (nejen při plném počtu) s vámi hrálo pár zkušených hráčů, kteří si už něčím prošli.

Hrát s ostatními, tak jako v každém jiném multiplayeru nebo kooperativní hře, znamená, že člověk neví, s kým bude hrát a koho dostane do týmu. Zda jsou hráči prostě jen špatní, nebo schválně trollí hru, nebo se snaží jen štvát ostatní. A to je jeden z problémů, za které hra přímo nemůže, tedy poměrně toxická komunita hráčů.

I přes možná úskalí hry pro více hráčů se jedná o skvělý zážitek. Tomu přidává i fakt, že si v online hře můžete vybrat sandboxový režim, ve kterém si každý může dělat, co se mu zlíbí. Pokud jste zkušení, můžete se ale také utkat v PVP režimu, kde proti sobě bojují dva týmy po osmi hráčích, které se snaží zničit nebo sabotovat ponorku toho druhého. Pak je tu ještě klasický režim, ve kterém můžete spolupracovat s ostatními hráči na více řízených příkazech.

zdroj: igdb.com

Podmořský svět měsíce Europa

Vizuální stránka hry odpovídá popiskům, jedná se tedy o 2D retro grafiku a prostředí, které odvádí dobře svou úlohu. Je znát elegance a prostředí ponorky s důrazem na určité detaily. Díky použití tohoto výtvarného stylu sice nemůžete očekávat žádné high-tech efekty, ale je zaručena příjemná plynulost, a také jsem nezaznamenal žádné bugy. V určitých situacích se však grafika stává málo výraznou.

Barotrauma navíc hodně operuje s osvětlením, protože většina ponorek je slabě osvětlená, až temná. Někteří hráči tak budou mít problémy rozeznat své okolí. To však opět klade důraz na správné vybavení vaší posádky a baterku, která bude vždy po ruce.

Titul má povedenou audio stránku, neustále slyšíte podvodní zvuky oceánu, práci různých přístrojů a také tlak na materiál, ze kterého je vaše ponorka vyrobena. Slyšíte tedy i různé vrzání a vše typické pro zvuky na palubě ponorky. Součástí je také soundtrack, který není nijak extra výrazný, ale přesto odvádí skvělou práci a temné melodie ještě více prohlubují atmosféru.

zdroj: igdb.com

Barotrauma je povedený kooperativní titul, který skvěle pracuje s implementací ponorky a její posádky. To, co zde táhne, je jednoznačně atmosféra a hratelnost. Kombinace sci-fi a podvodního světa se povedla. Každý člen posádky hraje velmi důležitou roli a důraz na znalost specializace každého člena je kolikrát otázkou života a smrti. Některé hráče však může odradit 2D grafický styl, důraz na zmíněnou znalost postav a někdy horší chování botů.

• kombinace ponorky a sci-fi
  • povedené třídy postav
  • hratelnost