To se vám takhle jednoho dne zaběhne pes, takže se ho vydáte hledat do blízkého lesa. Tam narazíte na malého medvídka, který vypadá jako plyšový, ale je živý, čilý a k tomu ještě ukecaný. Ten vám prozradí, že poblíž má zlotřilý vědec Dr. Kidd laboratoř, z níž vysílá své robotické pochopy, aby v okolní krajině chytali zvířátka, měnili je na plyšáky a zavírali je do zařízení, která vypadají docela jako chňapací automaty z nákupních center (ano, takové, z nichž pomocí drapáku lovíte různé předměty). Podaří se vám s medvídkovou asistencí všechna zvířátka zachránit? Jistě ano. Pokud tedy máte dost trpělivosti a headset pro virtuální realitu. Tohle je totiž zápletka puzzle skákačky Bearly Escape od debutujícího studia Time Traveller. Ta je momentálně k dostání na Steamu a na stand-alone headsetech Meta Quest (konkrétně na modelech Quest 3 a Quest 3S).
Hra s trojjedinou hratelností
Vybavujete si Bun-čana, stylizovanou plyšovou postavičku rýžovníka šedého (ano, to je pták), kterou lze vyhrát v chňapacích automatech napříč sérií Yakuza / Like a Dragon? V Yakuze 0 je s ním dokonce spojená nezapomenutelná, dojemná a skvěle napsaná vedlejší mise. Pokud jste nedokázali odolat smutné holčičce, která si takového Bun-čana moc přála, a strávili jste tak u automatu hodně vypjaté chvilky, během hraní Bearly Escape nejspíš budete zažívat vietnamské flashbacky. Taháním zvířátek z automatu totiž strávíte docela dost času.
Hra se vlastně dělí do tří typů aktivit. V tom prvním se volně pohybujete prostředím a řešíte jednoduché hádanky, abyste se dostali dál. Děje se tak zejména v začátcích hry, protože později se na tuto aktivitu jaksi zapomene, a pak už se spíš jen přesouváte. Druhou aktivitou, která je zjevně zamýšlena jako jádro celé hratelnosti, jsou skákací pasáže s medvídkem, kterého ovládáte páčkou a tlačítky, a to z pozice jakési božské bytosti, která na něj shlíží a občas mu pomáhá přesouvat plošinky nebo teleportační portály. Tyto pasáže jsou zjevně inspirované oceňovaným diptychem Moss, byť jsou méně komplexní a absentuje v nich boj. Cílem není jen v pořádku doskákat do cíle, ale především u toho, v časovém limitu, najít a osvobodit všechna zvířátka zajatá v klecích. Třetí aktivitou je pak právě tahání zplyšovatělých zvířátek z chňapacího automatu.
Když lehce zvedám drapák, tu cítím, že jsem chlapák
Možná je to jen mou nešikovností, ale u tohoto automatu jsem trávil mnohem víc času, než by bylo zdrávo. Fígl je v tom, že sice máte možnost automat oběhnout a nakukovat na něj z libovolného úhlu, ale kvůli trochu nemotornému ovládání se mi to nechtělo dělat, a tak jsem byl limitován schopností odhadnout hloubku prostoru. Minihra s automatem se navíc postupem času komplikuje. Třeba tím, že skrz něj fouká vítr, který ovlivňuje drapák i chycená zvířátka. Abyste se dostali dál, musíte vždy osvobodit určený počet zvířátek od každého druhu. Když se mi občas nedařilo, nebyl jsem daleko od toho, abych se začal vztekat, protože tato aktivita prostě hraní spíš zdržuje, než že by jej obohacovala.
Skákací pasáže jsou zprvu primitivní, ale postupem času naberou na komplexitě a stanou se poměrně zábavnými. Je ovšem vidět, že tvůrci mysleli na dětské hráče, takže hrátky s portály a plošinkami nikdy nevyžadují bůhvíjaký důvtip a navigace mezi překážkami a nepřáteli zůstává jednoduchá.
Potenciál by tu byl
Bearly Escape nejde upřít jisté kouzlo a roztomilost, ale zároveň je na něm na první pohled vidět, že jde o hru debutujícího studia, která navíc není zcela hotová. A to nejen proto, že je krátká i na poměry VR titulů. Detailností prostředí, kvalitou animací postav a šarmantností své stylizace se na již zmíněného Mosse rozhodně nechytá. Přitom navíc trpí problémy s výkonem. V některých momentech klesá snímková frekvence a je to dost cítit i na ovládání. Při manipulaci s chňapacím automatem mi zase několikrát nešla chytit ovládací páka, byť vizuálně jsem měl ruku ve správné poloze.
Vývojáři nicméně slibují, že budou doplňovat další obsah a je pravděpodobné, že u toho vyladí i všechny současné nedokonalosti. Dá se čekat, že během dalších prací dojde rovněž k většímu provázání jednotlivých složek hry, která v současnosti působí hlavně jako kolekce miniher.
Bearly Escape je v tuto chvíli nadějnou hrou cílící zejména na rodinné publikum. Dospělým nabídne odpočinkovou, duševně i fyzicky nenáročnou zábavu a děti může potěšit roztomilou stylizací a nenásilným ekologickým poselstvím vetkaným do herního světa. Pokud se tvůrcům podaří hru technicky vyladit a více provázat jednotlivé aktivity, mohl by se z ní stát populární titul.