BEAST intro page

BEAST: False Prophet – probudíte vaši vnitřní bestii?

13. 1. 2024

Středověk bývá označován za dějinnou epochu mezi koncem antické civilizace a začátkem novověku. Byl to však také právě středověk, který s sebou nesl hlad, krutost, beznaděj a všudypřítomné násilí. Jednalo se o významnou část lidských dějin, která oproti výše zmíněnému přinesla i různé pokroky, obzvláště na poli válečnictví, a to nejen jakým způsobem se vedly války, ale jak probíhaly i jednotlivé dílčí bitvy. Pro Evropu zde byla hrozba z východu v podobě Osmanské říše, které se rozpínala přes tři světadíly. Dynamické a brutální tahové RPG BEAST: False Prophet vás zavede do alternativního období pozdního středověku, kde se budete muset postavit nejen nepřátelům, ale také svým vnitřním démonům.

Když se návrat domů změní v peklo

Vývojáři ze studia False Prophet vsadili ve svém titulu BEAST (momentálně ve fázi předběžného přístupu), podobně jako Shiro Games u Wartales, na historické období středověku. BEAST je taktéž izometrické akční RPG s tahovými souboji, které však jde v tomto pojetí ještě o kousek dál, když přichází s historickými fakty pozdního středověku (soudě dle používaných zbraní a oděvů, přičemž některé zbraně se datují k 15. a 16. století) přenášejí je do hry a využívají je ve svůj prospěch.

Děj se odehrává v temných, morem a kacířstvím sužovaných Karpatech a sleduje příběh Antona Sabbadose, válečného veterána, který byl považován za mrtvého, než se po dlouhých deseti letech vrátil z osmanského zajetí, kde byl otrokem. Vrací se domů v očekávání, ale nachází spíše jen zpustošenou zemi, které vládne šílený král. Vše, co miloval a čeho si vážil, zmizelo nebo se změnilo k nepoznání. To je bohužel vše, co vám mohu k příběhu prozradit, protože je tak sofistikovaný a v určitých ohledech překvapivý, že bych vás mohl připravit o hezké detaily a chuť jít dál, kterou budete z příběhu prostě cítit.

Zmíněný příběh není viděn čistě z pohledu Antona Sabbadose, ale ze dvou různých perspektiv. Kromě Sabbadose nabízí i pohled krutého knížete Nikolaje, syna tamního krále. Nejlepší na celé situaci je, že v BEAST: False Prophet není žádný kladný hrdina. Titul jednoznačně zdůrazňuje, že tato válkou zničená země postrádá čisté dobro a zlo je vyháněno menším či ještě větším zlem. Oba protagonisté mají své vnitřní pocity, názory a postoje, které je ženou na své cestě dál, a i když by se dalo říci, že jsou jejich osudy rozdílné, mají v jádru něco společného.

Anton navíc trpí posttraumatickou stresovou poruchou v důsledku svého desetiletého věznění mezi bezvěrci, barbary a Osmany. V roli Antona svádíte neustálý boj se svými vnitřními démony a musíte se rozhodnout, zda zvolíte cestu milosrdenství, případně rytířského způsobu boje, a potlačíte své démony, nebo se oprostíte od svých vnitřních řetězů a uvolníte bestii, která ve vás dřímá. Každé rozhodnutí, jež uděláte, s sebou nese následky nejen pro vás, ale i pro vaše spojence a samozřejmě také pro vaše nepřátele. V tomto ohledu ovlivňujete vaše dobrodružství nejen volbami při komunikaci s vašimi spolubojovníky a v rámci příběhu, ale i tím, jakým způsobem budete bojovat přímo v bitvě. Někteří válečníci nechtějí za svého velitele milosrdného beránka, který nezkřiví nikomu ani vlásek, ale také nikdo nechce bojovat po boku vraždícího šílence, který v rámci bitevní vřavy brutálně rozsekává vše živé, co potká. Je však pouze na vás, jakou cestou se vydáte.

Každá postava má svůj příběh

BEAST nabízí vcelku jednoduchý a osvědčený systém tvorby postavy, díky němuž si můžete svého hrdinu i vaše společníky přizpůsobit hernímu stylu, který vám vyhovuje. Nejvíce toho samozřejmě nabízí Anton Sabbados, který má kromě klasického Ability tree také Beast tree. V klasickém stromu schopností najdete jak pasivní vylepšení, tak aktivní útoky, které můžete používat přímo v bitvě. Beast tree, který je pouze pro Antona, pak nabízí (pasivní a aktivní dovednosti) opravdové běsnící schopnosti, které byste čekali od člověka propadajícího afektu a šílenosti.

Během úvodní fáze, tedy formování postavy, si můžete upravit základní statistiky, jako je síla, obratnost, výdrž nebo třeba vůle. V tomto ohledu si můžete zaexperimentovat podle sebe nebo si volit ze tří přednastavených buildů statistik. Jedná se o Assault, Blast a Command, z nichž každý zahrnuje jedinečný herní styl – Melee, Ranged a Support. Pokud se rozhodnete si postavu kompletně vytvořit sami, formou jednoduchých otázek a následných odpovědí se dopracujete k výsledku. Počáteční výběr neovlivňuje příběh, ale jde o odrazový můstek k vašemu dobrodružství.

Po zodpovězení kvízových otázek, případně výběru z přednastavených kategorií, máte možnost zvolit základní vybavení, které se skládá ze zbraní, brnění a doplňkových předmětů.

Hra má na výběr z opravdu pestré palety historických zbraní a většinu z nich můžete libovolně přidělovat vámi zvoleným postavám. Jsou zde však klíčové zbraně, které jsou pevně spjaty s postavou, jako například gun-axe ze 16. století, kterou mistrně ovládá Anton. Jiné zbraně jsou pak určeny pouze pro různé třídy, například dlouhé halapartny, muškety, rapíry a další.

Teď se vrátím ke společníkům, které můžete během cesty verbovat. Každý z vašich společníků reprezentuje určitou herní třídu a je samozřejmě na vás, jak si svou skupinu rozložíte. Obránce je typický tank a můžete ho využívat v první linii. S Bursterem si prorazíte cestu skrz nepřátele řezáním a střílením a se Scoutem odstřelujete lukem otravné nepřátele z dálky.

Zvyšování dovedností probíhá po splnění misí, za něž zúčastnění členové party získají zkušenostní body a levely. Body můžete přiřadit k dalšímu vylepšení statistik, vlastností a schopností vybrané postavy.

Loajalita je vrtkavá záležitost

Vaši muži, respektive členové skupiny, vám jsou zpočátku pevně oddáni. V závislosti na tom, jakým způsobem se vypořádáváte s různými situacemi (včetně bitev) a jak se stavíte k potřebám jednotlivých členů, se však může změnit pohled jednotlivých členů na vás jako velitele.

Čas od času za vámi přijde nějaký člen z vašeho družstva s určitou potřebou. Může se jednat jen o lehkou odbočku z cesty, protože chce zkontrolovat příbuzné, kteří žijí v nedaleké vesnici. Pro vás by to znamenalo zdržení oproti plánu (i to může mít následky), ale znatelně by to pomohlo vašemu členovi v tom, že by mohl být klidnější, a tím pádem se i lépe soustředil na střelbu. Může se ale také stát, že tam naleznete všechny pobité nebo že se v oné vesnici utkáte s nepřáteli. Pak opět záleží na tom, jak se k celé situaci postavíte. Tyto potřeby můžete také ignorovat úplně, což tak docela nedoporučuji. V krajním případě se totiž může stát, že se na vás často ignorovaná osoba naštve a odejde nebo vás zradí přímo v bitvě a uteče. Na oficiálním discordu zazněly dokonce i zmínky o vzpouře, což bude patrně až ve finální verzi hry.

BEAST: False Prophet nepracuje s klasickou mřížkou

Pohyb po mapě, respektive v bitevním rozhraní, je založen na tahovém bojovém systému bez mřížky a nabízí taktiku s volností pohybu ve velmi povedených scenériích a lokacích.

Každá jednotka na bitevním poli, tedy vy, vaši spojenci i nepřátelé, má v každém tahu tři akční body. Tyto AP (action points) můžete využít k pohybu či různým akcím, jako je útok, použití schopností nebo opětovně nabití zbraně.

BEAST: False Prophet postrádá mřížku, která je u většiny podobně orientovaných her. Pohybovat se tak můžete prakticky kdekoliv, kde vám to hra dovolí, přičemž že lokace jsou pestré a detailně zpracované. Úplně bez omezení ale nejste, jsou zde zmíněné 3 AP na tah s každou postavou. Pohyb na bázi „řetězu“ vám neukazuje mřížku, ale podle vzdálenosti se na „řetězovém ukazateli“ dozvíte, kolik AP bude k pohybu potřeba.

Během pohybu můžete také plně využívat vyvýšená místa, kryty před nepřátelskou palbou a likvidovat nepřátele dle potřeby. Spektrum nepřátel je průběžně rozšiřováno a skládá se ze zbloudilých mnichů, banditů i profesionálních šermířů nebo například osmanských nájezdníků.

Většina boje je směřována ke kontaktním soubojům zblízka a hra sama k tomu opravdu vybízí. Můžete sice používat luky a dobové palné zbraně, ale s omezenou zásobou munice, a vlastně pouze kočí, který řídí váš dostavník, má zásoby neomezené. To je chytře vykompenzováno tím, že po celou dobu sedí na voze, a nedostane se tak všude.

Během bojů se dostanete také do již zmíněných situací, kdy se budete muset rozhodnout, zda vzít život, či nikoli, a hlavně když už vezmete život, tak jakým způsobem. Když budete hodně agresivní, může se Anton „odpoutat“ a probudit svou vnitřní bestii. To bude mít za následek nejen změnu Antonova stylu boje, ale také průběh bitvy, a hlavně může mít vliv na morálku vašich spolubojovníků i nepřátel. Nepřátele budete moci přepadávat ze zálohy nebo se seskupit kolem vozu a vytvořit obrannou linii. Všechno je možné a vše záleží na vás. Nutno zmínit, že stejně vynalézavá a protřelá umí být i většina nepřátel, kteří se snaží vzájemně si pomáhat a umí opravdu slušně taktizovat.

Krvavé prostředí Karpat dokáže zaujmout

Ze začátku, než si osaháte v úvodní výcvikové části hru a její mechanismy, může být orientace trochu matoucí, až chaotická. Jde však pouze o zvyk. Práce s kamerou, která nabízí plné 360° otáčení, je rozhodně žádoucí.

Vizuální stránka hry je více než povedená, a to nejen v podání peprných cutscén, ale při i brutálním gameplayi, kde můžete vidět, jak při závěrečném úderu usekáváte nepřátelům hlavy či končetiny. Grafika však má v aktuální fázi hry nejvíce nedostatků, neboť se objevují bugy. V tomto ohledu je opravdu vidět, že se jedná o předběžný přístup, a vývojáři v průběhu vývoje určité prvky mění nebo nahrazují jinými, a to i na základě ohlasů komunity.

Někdy při závěrečné animaci problikne textura. Jindy se špatně zobrazí moveset útoku nebo obrany. Zpracování postav a krajiny je nicméně již v této fázi hry povedené a všechno odpovídá dobovému zasazení. Lokace jsou pestré, plné detailů, stínů a animace jednotek vychází z historicky prezentovaných stylů boje s danou zbraní i z reálně proveditelných pohybů.

Sluší se zmínit, že herním světem se nepohybujete volně, ale vždy jdete na misi, která nabízí danou lokaci, a po průzkumu lokace jdete zpátky do tábora, který představuje koňský povoz a vůz se zásobami. Výběr možností a potřeb vašich spoolečníků probíhá právě v táboře v rámci textového okna a výběru z možnosti, kde jsou i volby následných misí.

Dalším neduhem, který sráží hru dolů, je ozvučení. Uvedu to hned na pravou míru. Zvuky bojů i prostředí jsou povedené a slyšet při parírování zvuky řinčící oceli, doprovázené různými průpovídkami a reakcemi postav, je fajn zážitek. Někdy tedy zvuk vypadne, ale to se neděje nějak extra často a stává se to při již zmíněném parírování. Opravdu slabý je však místy dabing. Některé postavy působí věrohodně a dobře, u jiných herci prostě nevycítili, co od situace a postavení postavy očekávat. Není to tragédie, ale znát to je.

Hrou vás doprovází soundtrack, který se skládá z klasické hudby doprovázené bubny i pořádného metalu, a to hlavně ve chvílích, kdy začnete běsnit. Tato kombinace se zdá být zvláštní, funguje však dobře.

BEAST: False Prophet je již v této fázi předběžného přístupu skvělé dynamické RPG z izometrického pohledu, které se odehrává v pozdním středověku v Karpatech, a nabízí poutavý příběh, který vás v určité chvíli chytne a nepustí. Budete mít chuť plnit mise, abyste se dozvěděli stále víc. Díky absenci mřížky v bitevním rozhraní je navíc zaručena přirozenější volnost pohybu. Třešničkou na dortu je pak brutalita a vizuální stránka hry, která kromě pár bugů nabízí skvělou podívanou doplněnou povedeným ozvučením. Titul má úžasný potenciál stanout na výsluní mezi tím nejlepším ve své herní kategorii. Zatím jej však sráží dolů hlavně technické nedostatky, které pevně věřím, že budou ve finální verzi odstraněny.

• dějové a historické zasazení hry
  • vizuální stránka a prezentace slovanského pozdního středověku
  • absence mřížky nabízí přirozenější volnost pohybu