Black Skylands – úvodka

Black Skylands – pixelový skypunk v oblacích

28. 10. 2021
Zdroj náhledu: Hungry Couch Games

Už jste někdy slyšeli výraz slova skypunk? Já také ne, proto jsem byla dost zvědavá, co se pod tímto pojmem ukrývá, a kupodivu to nebylo nic, co bych neočekávala. Titul Black Skylands se chlubí tím, že jde o zcela první kousek tohoto skypunkového žánru a představit si pod ním údajně máme rozsáhlé prostředí oblak ve spojitosti se steampunkem… pára, technologie a nekonečná nebesa. Za tímto dílem stojí patnáctičlenné ruské studio Hungry Couch, které se očividně nebojí velkých výzev.

Okřídlená monstra přinášející smrt

Na první pohled Black Skylands vypadá jako směsice několika různých her, z nichž si bere ty nejlepší mechaniky a kombinuje je do jedinečné, a až nebezpečně návykové hry. Určitě zde najdete povědomé prvky z titulů, jako jsou Stardew Valley či Hotline Miami. Pojďme ovšem trochu zabrousit do příběhu. Hrajete za mladou nebojácnou dívku jménem Eva, žijící společně se svou početnou rodinou v zemi Aspya. Ta kdysi dávno tvořila jeden velký celek a nyní je to země tisíců ostrovů plujících po obloze. Evin otec jednoho dne učinil velký objev přímo v nebezpečné a oblaka sužující Bouři. V té totiž žijí nelítostná monstra zvaná Swarm, která se právě díky vašemu otci dostala z Bouře ven a nyní jsou velkou hrozbou pro celé lidstvo. S touto nelehkou situací se musí nejen Eva, ale všichni ostatní Earnerné poprat.

Titul je zatím stále v předběžném přístupu a už nyní je ve velice dobrém stavu. Během hraní jsem narazila jen na jeden menší bug po skončení cutscény, který ovšem nikterak nenarušoval hratelnost. Autoři se velice zajímají o názor své komunity a o hru se pečlivě a s láskou starají. Pokud máte rádi rychlé střílečky z ptačí perspektivy, ale zároveň si chcete občas odfrknout od násilí nějakým tím budováním a farmařením, určitě si Black Skylands užijete.

Suroviny jsou základ

Jakmile monstra začala sužovat nebesa, jejich útoku se nevyhnul ani Evin domov. Za roky střetů zemřelo již několik obyvatel vaší vznášející se základny Fathership, která se nachází v dezolátním stavu. Role spasitele se, jak jinak, budete muset ujmout vy sami. Na vás tak bude svou základnu začít opět renovovat, pěstovat plodiny, chovat zvířata, uklízet trosky a místo nich stavět potřebné budovy. K tomu samozřejmě bude nutné zajistit dostatek stavebních surovin, které se neválejí všude kolem. Nezbývá než nasednout do své vzducholodě a navštívit některý z mnoha jiných ostrovů.

Cestování po obloze s sebou nese hned několik úskalí. Za prvé nejste ve vzduchu sami, proto se nevyhnete poměrně častým útokům létajících dronů a později i samotných monster. Přišlo mi, že tyto útočné drony jsou snad na každém rohu. Ještě než jsem pořádně odletěla ze své základny, už jsem byla pod palbou, které se zkrátka nedalo vyhnout. Se smutkem a menší frustrací jsem následně poté musela zbytečně opravovat vzniklé škody a sledovat, jak rychle mi mizí opravářské sety. Za druhé jako u každého dopravního prostředku budete potřebovat pohonné hmoty, aby se vaše vozítko dalo do pohybu, a to není zrovna levná záležitost. Čím lépe dokážete hospodařit s tímto spotřebním materiálem, tím lépe pro vaši herní peněženku.

S tím samozřejmě ruku v ruce souvisí také poněkud vrtkavé ovládání samotné vzducholodě. Kolikrát tak nebylo zapotřebí jakéhokoli nepřítele, protože jsem si svou vzducholoď dokázala slušně poškodit i já sama neustálým narážením do jiných lodí, ostrovů či dalších těles na obloze. Vítaným úkonem by jistě byla klávesa pro okamžité zastavení a trochu vylepšené míření při střelbě z ní. Ráda bych si ovládání přenastavila přesně naopak, než je nyní – aby se vzducholoď ovládala přes myš a útoky přes klávesnici – ale zatím tato možnost není a kdo ví, jestli vůbec bude. Možná jsem ale jen moc nemotorná a vám řízení půjde o dost lépe. Asi si budu muset udělat řidičák na vzducholoď, abych s tím už neměla problémy.

Boje ve vzduchu i na pevnině

Některé suroviny najdete v opuštěných plavidlech, ale pro většinu budete muset navštívit pevninu. I na té se kolikrát setkáte s dalšími nepřáteli a hra se v ten moment přepíná do módu „zabij vše, co se hýbe, dřív, než to zabije tebe.“ Souboje na pevnině se velice podobají již zmiňovanému titulu Hotline Miami, což určitě není špatně, právě naopak. Někdy narazíte na osamocené piráty a bandity, jindy na větší jednotku. Každý z ostrovů je svým způsobem jedinečný a najdete na nich různorodé odměny – dřevo, kámen, rudy, upgrady a mnoho dalších. Některá místa musíte osvobodit ze spárů zákeřných pirátů, aby je mohli znovu obsadit původní obyvatelé, na jiných budete řešit menší logická dilemata

Váš arzenál se bude postupem hry neustále zvětšovat a chybět nebude ani možnost všelijakých úprav a upgradů. Kromě střelných zbraní máte k dispozici také hák, který vám nejednou zachrání zadek při padání z nebe. Můžete se jím zachytit za kousek pevniny a přeskočit tak na druhý ostrov, ale má své využití také v boji… díky němu si můžete nepřítele přitáhnout a vyhnout se tak mířené střele. Pomocí háku dokážete rozbíjet krabice a získávat z nich herní měnu potřebnou pro opravy a úpravy.

V čem vidím menší problém pro ty, co moc neholdují střílečkám, je právě přesnost zbraní. Přestřelky jsou rychlé, a pokud budete v pravý čas uhýbat a stíhat přebíjet, neměli byste se dostat do potíží ani u bossů. Horší ovšem je míření při zběsilém souboji, na což si budete nějakou chvíli zvykat. Než tuto mechaniku dostanete do ruky, pravděpodobně vás bude čekat párkrát i samotná smrt. Co mi zpočátku velice vadilo, bylo to, že jakmile Eva zemřela, objevila jsem se opět zpátky ve své posteli na základně. Než jsem přišla na to, že se jakýsi checkpoint odvíjí od počtu srdíček, nemálo jsem se navztekala. Když už se mi konečně povedlo doletět do vzdáleného cíle, smetla mě buď rychlá palba nepřátel, nebo střet s drony, a já se objevila zase na druhé straně mapy. I když má Eva možnost léčení díky všudypřítomným květinám a lékárničkám, je vám to stejně vlastně k ničemu. Během prohledávání rychle nabydete maxima léčení a v momentu přestřelky jej stejně nestihnete včas použít.

Otevřený svět jako na dlani

Co se mi na Black Skylands opravdu líbilo, byla ta obrovská svoboda. Můžete se buď vydat cestou v plnění hlavních úkolů, nebo se prostě proletět na jakoukoliv stranu a osvobozovat ostrovy. Čím více ostrovů osvobodíte, tím větší budete mít v Aspyi vliv a tím se vám mohou otevřít nové cesty a zdroje. Když se vám zrovna nebude chtít hrát si na hrdinku, vrátíte se domů a zapracujete na některém z vylepšení svého vybavení, vzducholodě nebo staveb. Můžete postavit farmy a pěstovat plodiny, nebo naopak chovat zvířata, vylepšovat zbraně, získávat různé materiály apod. Každá nová budova vám otevře dveře nečekaných možností a rozmanitost je i v této fázi vývoje prostě skvělá. Další má chvála směřuje k vizuální stránce, která je svým pixel artovým pojetím naprosto krásná. Prostředí jsou rozmanitá, nepřátelé stejně tak, a hudba v pozadí příjemně ladí s celkovou atmosférou. Už se těším, co nám vývojáři přichystají v budoucnu.

Black Skylands se zatím v předběžném přístupu předvádí v parádním světle otevřeného světa nekonečných oblak, ve kterých na vás číhá nebezpečí na každém rohu. Vytáhněte svaly z kabelky a jděte osvobodit ostrovy nebo setrvejte na základně a pečujte o svůj domov. Titul s sebou přináší neskutečnou svobodu, krásný vizuál, návykovou hratelnost, chtíč objevovat další krásy Aspye a zvědavost, co se skrývá v nebezpečné Bouři. I když přestřelky mohou být trochu těžkopádné, a stejně tak kormidlování vzducholodě, není to nic, na čem by vývojáři ještě nemohli zapracovat do plného vydání hry.

• osobitý příjemný vizuál
  • hudební doprovod
  • technický stav