Když v roce 2011 na počítače a konzole třetí generace vtrhl first-person shooter Bulletstorm, bylo to zjevení. Polské studio People Can Fly si už sice udělala jméno kultovním Painkillerem, ale navzdory tomu se k jeho tvorbě nevázala žádná velká očekávání ani rozsáhlé marketingové kampaně. A přitom jsme nakonec dostali skvělou adrenalinovou střílečku s vynikající grafikou a old-schoolovou, arkádovou stylizací s humorem připomínajícím třeba starého dobrého Duke Nukema 3D. Konverze této pamětihodné akčňárny do virtuální reality tak byla mnohými po právu vyhlížena s velkými nadějemi. Vývojáři ze společnosti Incuvo, už pár let vlastněné samotnými People Can Fly, ovšem byli čerstvě po vydání zahrnuti stížnostmi hráčů a mizernými recenzemi. Vývojáři oznámili, že všechno napraví a pustili se do mnohaměsíční práce. Recenze, kterou jste si právě otevřeli, se věnuje právě opatchované verzi hry a snad nic nepokazím, když na začátku prozradím, že mě Bulletstorm VR mnohem víc bavil, než štval.
Bez cenzury i bez Godzilly
Stížností na launchovou verzi bylo mnoho a obávám se, že bych naplnil běžný rozsah recenze jen tím, kdybych se je snažil všechny vyjmenovat. Nejzávažnější výtky každopádně mířily na vystřihnutý obsah, špatnou implementaci ovládacích prvků typických pro VR, bugy a mizerný výkon na všech platformách. Nedá se říct, že by všechny tyto problémy byly patchi zcela eliminovány, ale z velké části se je povedlo potlačit do takové míry, aby příliš nerušily.
Milovníky politicky nekorektního až fekálního humoru potěší, že v menu přibyla možnost zapnout původní dialogy v celé jejich zvrácené kráse. Některé ikonické herní pasáže však stále chybí. K jejich odstranění nejspíše nevedly obavy, že by se dotkly citlivých dušiček moderních hráčů, ale spíše praktické problémy s jejich převedením do virtuální reality. Takže bohužel, třeba ovládání vesmírné „Godzilly“ je nutné oželet. Aby to hráčům nebylo líto, pár nových levelů do hry naopak přibylo. V nich dočasně hrajete za Trishku Novak, která byla původně jen NPC.
Cutscény jsou pořád řešeny jako normální plošné filmečky, které sledujete v kino módu, ale to není u VR konverzí placatých her až tak výjimečné. Stejné řešení přece používá i Resident Evil 4 pro Meta Quest, a ten je řazen mezi nejlepší VR porty vůbec.
Zdroj: People Can Fly
Neposedný kulomet
Při hraní mi nicméně přišlo poněkud nepochopitelné, proč VR konverze vychází z původní podoby hry z roku 2011 a nikoli z o šest let mladšího remasteru s podtitulem Full Clip Edition. Obě verze sice stojí na již zastaralém Unreal Enginu 3 (de facto první verzi Unrealu pracující s plně programovatelnými shadery), nicméně remaster alespoň nabízí ostřejší textury, jejichž rozplizlost je ve virtuální realitě obzvláště nápadná.
Neměl jsem problémy s padáním do Windows a vyhnuly se mi vyloženě kritické bugy, ale opakovaně jsem narážel na problémy s kolizemi modelů a sem tam bylo třeba se kvůli tomu vrátit ke staršímu checkpointu. Nejhůře zvládnutá je rozhodně střelba z rotačního kulometu, který se vám v rukách různě nesmyslně kroutí a nedá se jím pořádně mířit. Kdybych z hráčských fór nevěděl, že jde o typický problém, myslel bych si, že mi selhává ovladač. Většinou jsou však problémy s kolizemi jen otravné. Ostatně, Bulletstorm VR je extrémně lineární hra, která vám nedovolí žádnou překážku přeskočit a levely musíte procházet jen předem stanoveným koridorem.
Zdroj: People Can Fly
Jděte se klouzat!
Původní Bulletstorm hodně stavěl na mechanikách kopu a skluzu. Pomocí těchto manévrů jsme mohli nepřátele sadisticky odkopnout na příhodně nastražené bodáky či boří vesmírné kaktusy, shodit je do propasti, nechat je rozsekat listy větráku nebo je sprovodit ze světa jiným podobně brutálním způsobem. Čím kreativnější a grotesknější smrt protivníkům přivodíte, tím více bodů dostanete na nákup zbraní, nábojů a upgradů. Zmíněné mechaniky se ale obtížně převádí do VR, a tak se nadále ovládají stiskem tlačítka, respektive pravého analogu. Je trochu divné, když pohnete s páčkou a před vámi se objeví „amputované“ chodidlo vznášející se ve vzduchu, ale elegantněji to asi vyřešit nešlo. Skluz je ve virtuální realitě bohužel dost nešikovným, neboť při něm ztrácíte orientaci, takže jsem ho používal spíš výjimečně.
Tvůrci alespoň přidali interaktivitu do ovládacích prvků různých dveří, výtahů a mechanismů, takže musíte fyzicky hýbat pákami a otáčet koly přímo v herním světě. Rovněž zbraně se přebíjí manuálně a jejich ničivý alternativní mód se aktivuje na zbrani samotné, nikoli stiskem tlačítka na ovladači. Manuálně ovládáte i energetický bič, byť jej pohybem ruky vlastně jen aktivujete, ale jeho směr nijak neovlivňujete. Na hře je tedy poznat, že nevznikla přímo pro potřeby virtuální reality, ale není v tomto ohledu horší než jiné podobné konverze.
Zdroj: People Can Fly
Hra chytlavá jak bolaso
Ačkoli je ovládání klopotnější, protože Bulletstorm VR původně nebyl pro virtuální realitu designován, u hraní jsem se překvapivě bavil víc než před nedávnem, kdy jsem si střihl opáčko placaté Full Clip Edition. Možná je to prostě tím, že podobných přímočarých stříleček s velkolepými naskriptovanými sekvencemi dosud na VR headsetech nemáme mnoho (převažují VR mody klasických her od fanoušků).
Ale nechci zase tvrdit, že je Bulletstorm VR jen jednookým králem. Jeho základní hratelnostní smyčka je zkrátka zábavná. A nezapomínejme na některé dobře vymyšlené zbraně. Třeba sniperku s naváděnými projektily nebo parádní Flailgun, který vystřeluje dvě bomby spojené drátem. Některé protivníky jím rozpůlíte ve dví, jiné chytíte jako do explozivního bolasa. Paráda! Přijde mi ale nesmyslné, že zbraně můžete nést jen tři a většinu času jste nuceni používat dost nepřesnou karabinu, protože je nejuniverzálnější a náboje do ní se válí na každém rohu.
Slabý start plný bugů už je Bulletstormu VR načase odpustit. Vývojáři se snažili, aby co nejvíc chyb napravili a z větší části uspěli. Zub času už sice původní hratelnost trochu ohlodal a ne všechny prvky placatého originálu se povedlo převést do virtuální reality s elegancí, ale stále se jedná o jednu z těch zábavnějších stříleček, které si ve VR můžeme zahrát.