Carciphona 4 – úvodka

Carciphona 4 – recenze

14. 3. 2023

Už skrze první tři díly, které mi již prošly pod rukama, jsem se mohla utvrdit v tom, jak moc je Carciphona zajímavou sérií. Jsem nadšená z toho, že si někdo v Česku, konkrétně nakladatelství Zanir, dal tu práci a věnuje svůj čas i úsilí překladu. Pokud o něčem jako Carciphona slyšíte prvně, rozhodně mrkněte na naše předešlé recenze prvního, druhého i třetího dílu, protože na rekapitulaci zde není čas. Kola osudu jsou zběsile rozjetá a už nejdou zastavit. Jedinou schůdnou možností je následovat tu cestu, o které si myslíte, nebo alespoň hrdinové tohoto příběhu věří, že je ta správná. Carciphona 4 nabízí další porci napínavého dobrodružství ve světě, v němž se užívání magie tvrdě omezuje.

Autor obálky:
Svět:
Žánr:
Vydání originálu:
Cena:

Shilin Huang
Shilin Huang
Shilin Huang
Zanir
Carciphona
Dobrodružné
2014
Radka Pavlíková
160
brožovaná
2019,–
březen 2020
978-80-907476-8-5

Zdroj: Zanir

Strach nám slouží k sebezáchově…

Známá trojice Veloce, Weirin a Keritzel společně s velvyslankyní Kronzelu Meron v minulém díle odcestovali do země Arenscury. Místo útočiště jim však země připravila hořkosladké přivítání s pachutí zdejšího problému se zvířecími lidmi neboli Enfelidy a spor se vyostřil až do takové míry, že se do celé už tak napjaté šlamastiky dostala vzácná kniha živlů a uvěznění v trhlině. Po napínavém konci čtvrtý díl přesně navazuje tam, kde předešlý skončil a vrhá čtenáře jednak přímo do vyhroceného střetu o holý život, jednak do daleko horšího sporu dcery s otcem. Náčelník Kasga, otec Meron, zatvrzele věří v tradice a Meron si tak bude muset vybrat mezi svými kořeny, potažmo rodinou, a životy svých přátel. Drama odehrávající se v trhlině sice bude mít rychlého konce, ale spustí koloběh nepřetržitých událostí, které hlavní hrdinku Veloce Visrin přiblíží k pravdě, po níž se celý život tak urputně sápe. Zatímco se třetí svazek mangy čínské autorky Shilin Huang dalece odklonil od ústřední protagonistky a nechal plně vyznít osobní příběhy vedlejších postav, Carciphona 4 se opět vrací k hlavní dějové linii a na fanoušky doslova chrlí jednu akci přes druhou doplněnou o hromadu nových informací.

Čtvrtý díl jsem si užila jako žádný předtím, protože ač mi nevadí klidnější pasáže, mám ráda, když se na stránkách něco děje a především když se dozvídám důležité indicie k rozřešení vyvstávajících otázek. Věřte, že Carciphona 4 na některé otazníky odpoví, ale většinu nechá polootevřených, protože jsme přece teprve ve čtvrté knize, a tak nám autorka nemůže prozradit úplně vše. Veloce se zde pouští do snad dosud nejpřímější konfrontace slavné vražedkyně Blackbird a odhaluje její úmysly, přičemž se můžete těšit na zcela novou postavu, jejíž přítomnost do děje vnese slušný chaos. Mé prosby jako by od třetího dílu byly vyslyšeny a do popředí se rovněž vrací matka Veloce a další záhadná postava jménem Vocruen. Nechci vám prozrazovat mnoho, ale máte se skutečně na co těšit.

… a slabé nutí vyhýbat se neznámému

Jak už jsem psala v předešlých recenzích, Carciphona je ten typ série, které akce mísená s emočními pasážemi skvěle sedne a příběh je pro tuto kombinaci jako dělaný. Carciphona 4 má obojí a v naprosto dokonalé symbióze. Najdete zde momenty, kdy se vám údivem roztáhnou zorničky nebo rovnou otevřete ústa a poté budete s určitými postavami soucítit nad jejich těžkým životním osudem. Díky vhodné volbě slov s nimi dokážete sympatizovat nebo si k nim vybodovat určitý odpor, ale nikdy nedojdete až do takového bodu, že byste někoho přímo nenáviděli. Ať už postavy jednají z vašeho pohledu jakkoliv špatně, většinou v dalším díle poznáte jejich skutečné motivy a soucit vás přiměje jejich dávné hříchy hodit za hlavu.

V tom se mi Carciphona neskutečně líbí. Autorka dokáže skvěle pracovat s charaktery postav a zakomponovat jejich emocionální vývoj do děje tak, aby měl dopad i na další události. Přestože v celém příběhu figurují desítky postav, a kromě hlavní zápletky se na pozadí odehrává i několik menších odboček, čtenář nemá absolutně žádný problém se v tom všem orientovat. To platí i v případě, že jste předešlé díly četli před delší dobou a už si nepamatujete, co přesně se v nich stalo.

Zdroj: Zanir

Síla přesahující naše chápání

Dobrá, asi už je skutečně na čase smířit se s tím největším problémem série, a to s chaotickou kresbou. Já vím, že si na to v každé recenzi opakovaně stěžuji a stále doufám ve změnu, ale jak tak koukám, bude jednodušší to zkrátka a dobře přijmout než si dělat plané naděje. Carciphona 4, jak už jsem v textu výše několikrát zmínila, je nabitá akcí a nenajdete v ní, krom konce, prakticky žádný prostor pro oddech. A přesně tady přicházejí varovné signály, protože už dobře víme, jakým nepřehledným způsobem jsou především soubojové pasáže nakresleny. Abych to však nejprve uvedla na pravou míru, vůbec se neodvážím tvrdit, že by se mi výtvarný talent Shilin Huang nelíbil. Tato autorka mě už tolikrát dokázala uchvátit nádhernými scenériemi i detaily obsaženými ve výrazech postav či na jejich oblečení, ale jakmile se do souboje připletou více než dvě postavy, má tendenci přidávat více efektů a dynamiky, což často vede k matení čtenáře. Musím prozradit, že se přesně toto děje i ve čtvrtém díle, ale naštěstí je tomu tak pouze na prvních pár stránkách při soubojích v trhlině. Většina mangy se totiž zaměřuje na spor Veloce s Blackbird.

Protože je zde důraz na akci a pohyb, jednotlivé kresby kolikrát ani nemají vyobrazené žádné pozadí, které by mohlo mít pro čtenáře spíše nepříznivý vliv a mohlo by jej rušit od toho důležitého. Z toho důvodu jsou scény primárně založeny na kresbách jednotlivých postav, detailech jejich mimiky a prostor kolem nich buď zakrývají šrafury pro znázornění dynamiky, lehké náznaky nějakých kulis, nebo ony zmíněné efekty kouzel, výbuchů apod. Protože je celá manga pochopitelně černobílá, v té změti různých čar se ne vždy dá dobře orientovat, ale dalo by se říct, že si pomalu začínám zvykat. Co mě ovšem mile překvapilo, bylo pár prvních stránek mangy, které jsou vyvedeny v barvě. Tyto stránky jsou jednoduše parádní a vůbec bych se nezlobila, kdyby tak byla vyhotovena celá manga. Barva scénám dodává přesně tu chybějící orientaci, ale holt musíme pracovat s tím, co máme. Každopádně dost bylo okecávání. Carciphona 4 si u mě prozatím drží pozici nejpoutavějšího dílu, a pokud budou i ty následující na podobné bázi, čeká nás zatraceně divoká jízda.

Carciphona 4 do toho jde naplno už od samého začátku a až po poslední stránky čtenáře nenechá si moc oddechnout. Do popředí se vrací hlavní zápletka, která je navíc rozvinuta o nové poznatky i postavy a předznamenává budoucí problémy. Líté souboje střídají diplomatické a emocionální pasáže v takové míře, aby vám sdělily to podstatné a poté vás uvedly do dalších bojů. Jak už jsme však u této autorky zvyklí, chaos na bojišti se stále ne a ne vytratit.

• děj konečně nabírá na obrátkách
  • povedená kresba
  • zajímaví protagonisté s rozmanitými charaktery