Jako veterán bezpočtu strategických bitev, od historických plání po vzdálené galaxie, neustále hledám hry, které pro mě dokážou rozvířit stojaté vody žánru real-time strategií. Cataclismo od studia Digital Sun, tvůrců skvělého Moonlightera, je přesně takovým závanem, jaký jsem hledal. Nejedná se o klasickou RTS, kde jen stavíte základnu a cvičíte jednotky. Místo toho nám hra předkládá fascinující tower defense, kreativního stavění ve stylu LEGO kostek a taktického boje o přežití. Už od prvních okamžiků je jasné, že toto není jen další hra o obraně proti hordám nepřátel; je to óda na vynalézavost, naději a umění stavět kámen po kameni.
Příběh naděje v troskách světa
Příběh nás zavádí do ponurého, zničeného světa. Kataklyzma rozbilo měsíc na kusy a jeho smrtící úlomky dopadly na zem, čímž uvolnily zhoubnou Mlhu, která pohlcuje vše živé. Z této mlhy se rodí Hrůzy, monstra lačnící po zničení posledních zbytků civilizace. Vy se ujímáte role Kalkulátora, výjimečné osoby se schopností vdechnout život kameni a stavět pevnosti, které jako jediné dokážou odolat náporu noci. Děj je vyprávěn s citem pro atmosféru a pomalu odhaluje tajemství zničeného světa a podstatu samotného Kataklyzmatu (prosím, ne jako ve Word of Warcraft).
Ačkoliv je Cataclismo primárně strategií, nestaví na desítkách propracovaných postav, ale spíše na silných symbolech. Ústřední postavou je Lady Iris, odhodlaná vůdkyně posledního města, která vás provází příběhem a je hlasem naděje v moři zoufalství. Její dialogy a odhodlání dodávají takový zvláštní lidský rozměr. Vy, jako Kalkulátor, jste tichým protagonistou, jehož činy mluví za vše. Vaše stavby a úspěšné obrany jsou vaším příběhem. A pak jsou tu bezejmenní vojáci, lučištníci a obyvatelé, kteří sice nemají jména, ale jejich přežití je alfou a omegou všeho.
Jádro hratelnosti je postaveno na geniálně jednoduchém, ale nesmírně návykovém cyklu dne a noci. Během dne v klidu a míru plánujete a stavíte. Jak se ale zpívá (prosím zpívejte): „Když máš srdce zjihlé, když máš potíže, tak dej cihlu k cihle, těsto do díže. Upeč třeba chleba, postav třeba zeď, žal se krásně vstřebá, začni s tím hned teď.“ Systém stavění je neuvěřitelně svobodný a intuitivní, připomíná digitální LEGO, kde každý kámen má svou váhu a fyziku. Jakmile padne noc, vaše architektonické dílo projde zkouškou ohněm. Z mlhy se vyvalí vlny Hrůz a začíná real-time strategická bitva. Rozmisťujete lučištníky na hradby, vojáky k branám a využíváte taktické prvky, jako je shazování kamenů nebo speciální schopnosti, abyste přežili do úsvitu. Tato smyčka je nesmírně uspokojivá a neustále vás nutí přemýšlet, jak svou pevnost příště vylepšit.
Zdroj: IGDB.com
Cataclismo jde kreativitě naproti
Ovládání je klíčové pro hru, která kombinuje detailní stavění s hektickou RTS akcí, a vývojáři to naštěstí zvládli na výbornou. Stavební rozhraní je čisté a přehledné, umožňuje rychlé vybírání dílů a jejich přesné umisťování. Rotace a přichytávání kamenů funguje intuitivně, takže i komplexní struktury lze postavit bez zbytečné frustrace. Během nočních bitev je ovládání jednotek standardní pro RTS žánr, tedy kliknutím vybíráte, pravým tlačítkem posíláte. Vše je responzivní a i v největším chaosu máte pocit kontroly nad bojištěm. Možná si budete chvíli zvykat na přepínání mezi stavebním a bojovým módem, ale po pár nocích, herních nocích, vám to přejde do krve a stane se přirozenou součástí taktického myšlení.
Z technického hlediska je Cataclismo vybroušeným drahokamem. Hra běží naprosto plynule, a to i ve chvílích, kdy se na obrazovce hemží desítky, ne-li stovky nepřátel a vaše šípy létají vzduchem jako roj včel. Fyzika stavebních dílů funguje skvěle, když nepřítel zničí nosnou zeď, celá část hradby se efektně a realisticky zhroutí. Hráčsky tedy trpíte, ale náramně si to užíváte. Umělá inteligence nepřátel je přímočará, ale efektivní. Příšery hledají nejslabší místa ve vaší obraně a neúnavně na ně útočí.
Takovým menším nešvarem je úprava větších částí stavby, která je občas zbytečně zdlouhavá a postrádá praktické nástroje pro efektivní správu. Klasicku undo funkce je velmi omezená a nedovolí snadno napravit chyby či experimentovat bez frustrace. Některé herní prvky tak působí kostrbatě, i když k dokonalosti chybí jen krůček. Nejsou to vyložené chyby, ale právě takové detaily brání hře zazářit naplno.
Zdroj: IGDB.com
Vizuál jako umělecké dílo
Vizuální stránka je bezpochyby jedním z největších lákadel hry. Cataclismo se pyšní nádherným, stylizovaným grafickým stylem, který připomíná ručně kreslený komiks od mistrů, jako je Moebius. Cel-shadová grafika s výraznými linkami a pečlivě volenou paletou barev vytváří dechberoucí scenérie. Kontrast mezi světlými, nadějnými stavbami z bílého kamene a temnou, fialovou mlhou plnou hrozivých siluet monster je úžasný. Každý stavební díl, každá jednotka a každá animace je vytvořena s neuvěřitelným citem pro detail. Je to jedna z těch her, kde se často zastavíte jen proto, abyste se kochali výhledem z vaší nově postavené věže.
Zvuková stránka skvěle doplňuje vizuální hostinu a hratelnost. Hudební doprovod se dynamicky mění podle situace. Klidné, melancholické melodie během denního stavění se s příchodem noci plynule přelijí v epické, burácející skladby, které pumpují adrenalin do žil. Zvukové efekty jsou úderné a uspokojivé. Zvuk pokládání kamene, svištění šípů, řev příšer i dunivé rány při ničení zdí. To vše dokonale dokresluje atmosféru a dává důležitou zpětnou vazbu o dění na bojišti. Zvuk je zkrátka přesně takový, jaký má být. Funkční, atmosférický a pohlcující.
Cataclismo není jen další hrou v řadě; je to triumf kreativního designu a lásky k žánru. Úspěšně kombinuje svobodu a tvořivost stavění s taktickou hloubkou real-time strategie a napětím tower defense her. Pro milovníka RTS, jako jsem já, je splněný sen vidět, jak někdo dokáže vzít známé mechanismy a poskládat je do něčeho tak originálního a zábavného. Hra nabízí desítky hodin zábavy v kampani, nekonečnou znovuhratelnost v survival módu a naprostou svobodu v kreativním režimu. Pokud hledáte strategii, která odmění vaši chytrost i vaši představivost, nehledejte dál.