Cyberpunk 2077 Phantom Liberty AA1

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

28. 9. 2023
Zdroj náhledu: igdb

Hra, na kterou se čekalo dlouhých osm let a po uvedení Keanu Reevesem se z ní stal netrpělivě očekávaný fenomén. CDPR uvedli, že si Cyberpunk 2077 bere inspiraci z Blade Runner, Ghost in the Shell a Deus Ex. Hlavní pointa podle Deus Ex a Ghost in the Shell by byla jistě otázkou ve smyslu „kde přesně začíná a končí život?“, „kde končí hranice mezi člověkem a strojem?“ a „dělá z nás lidské bytosti naše vědomí, naše tělo, nebo naše činy?“ Velký boom se však bohužel nedostavil a Cyberpunk 2077 se setkal s vlažným, až negativním přijetím napříč herní komunitou. Hra měla mnoho technických neduhů a určitou „korunou“ byla zpráva vývojářů (ještě před uvedením na trh), že Keanu Reeves, který ztvárňuje Johnyho Silverhanda a jehož motorky Arch jsou ve hře zastoupeny, je s hrou „velmi spokojený“. Posléze vyšlo při jednom rozhovoru najevo, že Keanu Reeves hru nikdy nehrál a ani neví, o co v ní přesně jde. Cyberpunk 2077 po svém vydání schytal jednu ránu za druhou a nutno zmínit, že hru si mohli na PC vychutnat jen majitelé opravdu silných počítačových sestav, kteří stejně nebyli ušetřeni mnohých grafických bugů. Nyní se vývojáři po letech tvrdé práce snaží dostat s titulem na výsluní a naplnit velká očekávání v podobě rozšíření Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, které nabízí nové dobrodružství a mnoho změn v základní hře.

Cyberpunk 2077 Phantom Liberty 23

Malá rekapitulace Cyberpunk 2077

Příběh se odehrává roku 2077 v Night City a přilehlém okolí. Světu vládnou nadnárodní korporace, které ovládají také Night City. Vy se ujímáte role V, nájemného žoldáka, který plní různé úkoly (najdi, zabij, přines, ukradni, zachraň, sabotuj, infiltruj) a získává si tak reputaci ve městě. Nechybí samozřejmě ani hlavní příběh, který se točí kolem bájného „Čipu nesmrtelnosti“. Při jedné zakázce se něco pokazí a V má v hlavě digitální kopii Johnyho Silverhanda, který coby „parazit“ získává kontrolu nad tělem V a postupně přepisuje jeho vlastní vědomí. Nastává tak souboj nejen s časem, ale i s lidmi z podsvětí a agenty korporací, kteří se snaží získat zpět svůj majetek.

Phantom Liberty není s hlavním příběhem Cyberpunk 2077 přímo provázán. Můžete si vybrat, zda jej spustíte samostatně s předpřipravenou postavou, nebo v rámci vaší hry po dosažení určitého bodu v hlavním příběhu. Případně se můžete k Phantom Liberty vrátit i těsně před finální schůzkou s Hanako. Zmínil jsem, že Phantom Liberty není přímo provázán s hlavním příběhem, což je určitým způsobem pravda, nicméně reflektuje spoustu vašich rozhodnutí z předchozího postupu hrou. Můžete dokonce využít i pár protislužeb od určitých postav, se kterými jste měli dříve co dočinění.

Konečně ten pravý Cyberpunk

Příběh Phantom Liberty začíná kontaktem od Songbird, což je talentovaná síťařka (netrunner), která přichází s naléhavou žádostí o pomoc. Nachází se totiž spolu s prezidentkou Nových spojených států amerických Rosalindou Myers na palubě lodi Space Force One, která je mimo kontrolu a míří k Night City. Odhadované místo nouzového přistání je lokalita Dogtown, což je vyloučená čtvrť, kam se NCPD neodvažuje ani vkročit. Místo má pod pevnou nadvládou veterán Kurt Hansen spolu se svými elitními zabijáky. Možnost zajmout prezidentku je tak pro tohoto všehoschopného muže velmi lákavá.

Phantom Liberty skvěle pracuje s původním příběhem a také odpovídá na otázku, proč si Songbird zvolila právě vás a co vám nabízí za tuto protislužbu. Zde se opět ukazuje um CD Projektu, který je znám například ze Zaklínače, tedy práce s příběhovou linii, detaily i jak elegantně rozvětvit nebo vplout do prostředí s novým nábojem.

Rázem se před vámi pozvolna rozprostírá špionážní thriller, který nabízí intriky, morální rozhodnutí i mnoho otázek. Jakou cenu má jeden lidský život v porovnání s životy dalších milionů lidí? Nic zde není černobílé a každá postava, s níž budete mít co dočinění, má své vlastní zásady, názory a také důvody. Dokonce se setkáte s lidmi, kteří se budou vyloženě snažit získat si vás na svou stranu, je to totiž jejich práce coby špionů. Ve světě agentů a špionů není snadné někomu věřit a je pouze na vašem úsudku a vůli, komu prokážete důvěru a koho bez milosti eliminujete nebo „darujete“ někomu jinému. Dokonce i Johnny Silverhand, který je v hlavní hře prakticky nezastavitelným žvanilem a rejpalem, je ve Phantom Liberty používán s daleko menším nasazením, zato však s hlubší pointou.

Významnou postavou, s níž se (kromě jiných) setkáte, je spící agent Solomon Reed, kterého ztvárnil Idris Elba, a nutno zmínit, že si může podat ruku se svým hereckým parťákem Keanu Reevesem za perfektní výkon.

Nemusíte se bát, že by se jednalo pouze o přímočaré rozšíření

V určitém okamžiku se příběh rozvětví a čekají vás dva diametrálně odlišné zážitky. Každé vaše rozhodnutí bude mít dříve či později následek, s nímž se budete muset vypořádat. Zároveň se i v určitém okamžiku bere ohled na to, jakým způsobem daný úkol nebo situaci vyřešíte. Je na vás, zda se budete plížit a zabíjet ze zálohy, zda půjdete ve stylu „Rambo“, nebo zda situaci vyřešíte bez boje. S tím jdou ruku v ruce i souboje s bossy, kterých je ve Phantom Liberty v rámci příběhu hned několik, a někteří umí opravdu zatopit.

Nechybí samozřejmě ani různé vedlejší aktivity, jako jsou třeba krádeže aut nebo pouliční přestřelky o zásoby. Co však bohužel v celé hře přetrvává, je určité pozlátko na oko. Night City prostě není tak interaktivní, jak by mohlo být a jak by se u tohoto typu hry dalo očekávat. Přesto se určitá interaktivita zlepšila, alespoň v podání reakcí běžných obyvatel. Tím se dostávám k upgradu na verzi 2.0

Konečně pořádné honičky po Night City!

Spolu s Phantom Liberty přichází aktualizace na již zmíněnou verzi 2.0, kterou dostanou všichni majitelé základní hry.

Velkou a opravdu žádanou novinkou, která mohla (měla) být už v původní hře, jsou bezesporu akční honičky aut s možností z nich aktivně střílet, a to jak z kabiny, tak pomocí zbraní, které některá auta mají namontované. Ano, jde střílet i za jízdy z motorky. Prostě jak to už u jiných her s podobnou možností funguje dávno. V autě můžete navíc také hackovat, a pokud budete porušovat veřejný pořádek, bude vás po městě pronásledovat policie, která se rovněž dočkala přepracování. Chování policie bylo opravdu hojně probírané téma a prošlo celou řadou úprav. Tentokrát se však vývojáři po vzoru jiných her zaměřili na to, jak vás zastavit. Když míra hledanosti dosáhne určitého bodu, zapojí se s vámi do akční honičky po městě i jednotka MaxTac. Vaši nepřátelé (celkově, nejen policie nebo MaxTac) používají také častěji cyberware a snaží se více taktizovat. Větší nebezpečí nicméně představují stále pouze v razantní přesile nebo pokud se dostanete do křížové palby.

Změnou prošly také dovednosti, perky a přidání zcela nového stromu schopností navázaných na čip ve vaší hlavě a cyberware. Přepracování neodemyká žádné výrazné nové herní mechanismy, ale velmi prohlubuje používání těch stávajících. Z novinek je tu pak posílení kamufláže nebo třeba možnost vidět slabá místa protivníků.

Předělaný systém perků způsobuje, že na sebe přirozeněji navazují a v jednotlivých stromech se vhodně doplňují, což vede k daleko lepší variabilitě možnosti tvorby různých buildů. Zmíněný zcela nový strom schopností je pak spíše jakousi odměnou za důsledný průzkum Dogtownu a utrácíte za něj separátní atributové body.

Bohužel je nutné brát v potaz, že se jedná o rozšíření Cyberpunk 2077, tedy že se to neobešlo bez chyb a různých bugů. Oproti původnímu spuštění CP77 to není tak hrozné, ale přece jen je nutné počítat s tím, že se sem tam nějaký ten grafický bug prostě objeví. Graficky si titul drží svoje vysoké standardy, a pokud máte silnou mašinu, která vám umožní hrát na plné detaily ve 4K, opravdu si vychutnáte pastvu pro oko s perfektním zážitkem doprovozeným o soundtrack a plno efektů.

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty je skvělým rozšířením původní hry, které přidává strhující špionážní zápletku. Spolu s Phantom Liberty přichází do hry i mnoho novinek, které zde mohly být už dávno, jako například akční honičky aut s možností střelby z kabiny nebo ze zbraní namontovaných přímo na vozech. Je však znát, že se jedná o rozšíření původní hry, a proto je nutné očekávat výskyt nahodilých bugů. Rozhodně se jedná o skvělou pozvánku na návrat do Night City a možnost konečně si vychutnat, co bylo slibováno již před lety.

• skvělý příběh se dvěma různými konci
  • přepracovaný systém perků a dovedností
  • akční automobilové přestřelky